שאלה

בתקופה האחרונה ישנן נשים שמעוניינות לקרוא במגילה, ויש נשים שמעוניינות לקדם את מקומן של הנשים, והן מבקשות לארגן מניין נשים לקריאת המגילה. האם הדבר מותר, והאם הוא ראוי?

תשובה

אישה יכולה להוציא את חברותיה ידי חובת מקרא מגילה. ואמנם יש פוסקים בודדים שסוברים שאישה אינה יכולה להוציא נשים רבות בקריאת המגילה, מפני שדין קריאת המגילה הוא כדין קריאת התורה, וכשם שאישה אינה קוראת בתורה כך לא תקרא לנשים רבות מגילה.

ויש אומרים, שלפי הסוברים שמברכים על מקרא מגילה רק כשיש מניין, הקוראת לנשים לא תברך, כי אין דין מניין לנשים, אולם העיקר כדעת רוב רובם של הפוסקים, שאישה יכולה להוציא נשים אחרות בקריאת המגילה, ותברך בתחילה באותו נוסח שמברכים הגברים. ואם הן עשר נשים, הקוראת תברך אחר הקריאה את ברכת 'הרב את ריבנו'.

אלא שאם רוצים לצאת ידי כל השיטות, עדיף לשמוע את המגילה מגבר, והמהודר ביותר, לשמוע את המגילה ברוב עם, כלומר בבית הכנסת יחד עם הגברים.

אמנם נשים שרוצות לשמוע את המגילה מאישה, רשאיות מלכתחילה לסמוך על דעת רוב רובם של הפוסקים ולקיים קריאה לעצמן, אמנם ראוי לבחון את הרצון שיהיה לשם שמים.

לא מעט פעמים אנו מוצאים משוואה מוזרה, שדווקא אותן נשים שרוצות לקרוא לעצמן במגילה וללמוד גמרא ולהתעטף בציצית, מקפידות פחות על הלכות צניעות וכשרות. בהשפעת תרבות המערב הן נוטות לטפח קריירה אישית על חשבון ערכי המשפחה המסורתיים, ומשום מה גם נוטות לאמץ תפישות שמאלניות בקשר לקדושת יישוב הארץ. הן אמנם מתקוממות נגד התפישה השיפוטית שמבקרת את בחירתן, אבל מרשות לעצמן להיות שיפוטיות ולבקר בחריפות את הנשים שמגדלות ילדים רבים מדי.

ואע"פ כן להלכה מותר להן לקרוא במגילה, ויתכן שיש במעשיהן ניצוץ קדוש שיביא בעתיד ברכה לעם ישראל.

==

הרב אליעזר מלמד הוא רב הישוב וראש הישיבה בהר ברכה. התשובה התפרסמה בטור 'רביבים' בעיתון 'בשבע'.