שאלה
בתקופה האחרונה ישנן נשים שמעוניינות לקרוא במגילה, ויש נשים שמעוניינות לקדם את מקומן של הנשים, והן מבקשות לארגן מניין נשים לקריאת המגילה. האם הדבר מותר, והאם הוא ראוי?
תשובה
אישה יכולה להוציא את חברותיה ידי חובת מקרא מגילה. ואמנם יש פוסקים בודדים שסוברים שאישה אינה יכולה להוציא נשים רבות בקריאת המגילה, מפני שדין קריאת המגילה הוא כדין קריאת התורה, וכשם שאישה אינה קוראת בתורה כך לא תקרא לנשים רבות מגילה.
ויש אומרים, שלפי הסוברים שמברכים על מקרא מגילה רק כשיש מניין, הקוראת לנשים לא תברך, כי אין דין מניין לנשים, אולם העיקר כדעת רוב רובם של הפוסקים, שאישה יכולה להוציא נשים אחרות בקריאת המגילה, ותברך בתחילה באותו נוסח שמברכים הגברים. ואם הן עשר נשים, הקוראת תברך אחר הקריאה את ברכת 'הרב את ריבנו'.
אלא שאם רוצים לצאת ידי כל השיטות, עדיף לשמוע את המגילה מגבר, והמהודר ביותר, לשמוע את המגילה ברוב עם, כלומר בבית הכנסת יחד עם הגברים.
אמנם נשים שרוצות לשמוע את המגילה מאישה, רשאיות מלכתחילה לסמוך על דעת רוב רובם של הפוסקים ולקיים קריאה לעצמן, אמנם ראוי לבחון את הרצון שיהיה לשם שמים.
לא מעט פעמים אנו מוצאים משוואה מוזרה, שדווקא אותן נשים שרוצות לקרוא לעצמן במגילה וללמוד גמרא ולהתעטף בציצית, מקפידות פחות על הלכות צניעות וכשרות. בהשפעת תרבות המערב הן נוטות לטפח קריירה אישית על חשבון ערכי המשפחה המסורתיים, ומשום מה גם נוטות לאמץ תפישות שמאלניות בקשר לקדושת יישוב הארץ. הן אמנם מתקוממות נגד התפישה השיפוטית שמבקרת את בחירתן, אבל מרשות לעצמן להיות שיפוטיות ולבקר בחריפות את הנשים שמגדלות ילדים רבים מדי.
ואע"פ כן להלכה מותר להן לקרוא במגילה, ויתכן שיש במעשיהן ניצוץ קדוש שיביא בעתיד ברכה לעם ישראל.
==
הרב אליעזר מלמד הוא רב הישוב וראש הישיבה בהר ברכה. התשובה התפרסמה בטור 'רביבים' בעיתון 'בשבע'.
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
משה
חוץ מאשר אצל הרפורמים המזעזעים
04:20 20.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סיון
ומחקו את הקישור לכתבה ב-YENT אז אני מציעה לכם לכתוב בYNET ליאור נבו או "למה אני מוכנה להיעצר כל חודש בכותל?" וכך תגיעו לכתבה של האשה מהתמונה. שאני בטוחה שהרב...
ומחקו את הקישור לכתבה ב-YENT אז אני מציעה לכם לכתוב בYNET ליאור נבו או "למה אני מוכנה להיעצר כל חודש בכותל?" וכך תגיעו לכתבה של האשה מהתמונה. שאני בטוחה שהרב מלמד לא התכוון לנשים כמוה.
המשך 08:56 19.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
לתורה במנין גברים. לדעת המחבר העולה הוא גם קורא, לכן היא שרה את הטעמים. בקשר למקור שהבאת מתרפט' שם הסיבה שעדיף שלא תקרא את המגילה, זה במגילה דוקא בגלל שלא...
לתורה במנין גברים. לדעת המחבר העולה הוא גם קורא, לכן היא שרה את הטעמים. בקשר למקור שהבאת מתרפט' שם הסיבה שעדיף שלא תקרא את המגילה, זה במגילה דוקא בגלל שלא חייבת ויש לה בעיה להוציא, אבל לא משום קול ערוה. בקיצור הלכה מפורשת שאין דין קול ערוה אם לא מתכוון לערוה. דין קול ערוה במקור בגמ' הוא חלק מההלכות של איסור להתבונן וכו' באשה למטרות ערוה. הגיע זמן לחזור למקורות ולהשתחרר מהכתות שהשתלטו על היהדות. סיפר לי רב מבוגר שבזמנו כשלמד בפונביז' היו משתתפים בטכסים שכללו שירת נשים!
המשך 23:25 18.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
1. לא כתוב שאשה שרה בציבור ח"ו, זה אסור. מותר לה לקרוא, אך בלי מנגינה. 2. המשנה ברורה (סימן תרפט שער הציון אות טו) פוסק שמשום כבוד הציבור (של הנשים) -...
1. לא כתוב שאשה שרה בציבור ח"ו, זה אסור. מותר לה לקרוא, אך בלי מנגינה. 2. המשנה ברורה (סימן תרפט שער הציון אות טו) פוסק שמשום כבוד הציבור (של הנשים) - אשה לא תקרא לנשים. הפוסקים אחרת (בדורנו), מזלזלים במעמד האשה (לטעמו).
המשך 22:19 18.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
מפורש בשו"ע או"ח הלכות שבת סימן רפב' סעיף ג'. שאשה עולה לתורה ומברכת ושרה בצבור, אלא שלא נהגו לעשות כן מפני כבוד הציבור (כיוון שכבר נהגו להפריד בביכ"נ ומה שמביאים...
מפורש בשו"ע או"ח הלכות שבת סימן רפב' סעיף ג'. שאשה עולה לתורה ומברכת ושרה בצבור, אלא שלא נהגו לעשות כן מפני כבוד הציבור (כיוון שכבר נהגו להפריד בביכ"נ ומה שמביאים את האשה לתורה כאילו הגברים לא יודעים לקרא בתורה וכו'). כאן מפורש בהלכה שאין דין קול באשה ערוה בדבור רגיל ואפילו בנגינה של תפילה!
המשך 21:32 18.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביאל
אם זה היה פסק של הרב אבינר או של הרב שרלו כל ערוץ 7 ועיתון 7 היה יוצא נגדם במאמרים חוצבי להבות בשלל ממרות ומקורות תלמודיים עכשיו שזה פסק של הרב...
אם זה היה פסק של הרב אבינר או של הרב שרלו כל ערוץ 7 ועיתון 7 היה יוצא נגדם במאמרים חוצבי להבות בשלל ממרות ומקורות תלמודיים עכשיו שזה פסק של הרב מלמד הכל תקין לפי אמות מידה הלכתיות
המשך 21:06 18.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סיון
קשורה לנושא אחר לא עלינו. אני בטוחה שהרב מלמד לא התכוון לנשים כמוה.
20:12 18.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אור
את טוענת שאין לפסקה האחרונה על מה לחול? אם כן אני מציעה לרדת לעולם הזה ולראות מה הולך בו
19:26 18.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נעמה
17:28 18.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר