אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

למרות ביטול הקידושין עודד גז יועמד לדין על סרבנות גט

בית הדין הרבני בחיפה פסק כי למרות שהאישה כבר אינה עגונה, והיא אף נישאה על פי היתר מיוחד של בית הדין הרבני, ניתן להעמיד את עודד גז לדין על סרבנות גט

למרות ביטול הקידושין עודד גז יועמד לדין על סרבנות גט
  בית הדין הרבני בחיפה. ועודד גז (צילום: דוברות בית הדין הרבני)

בית הדין הרבני האזורי בחיפה החליט היום להעמיד את סרבן הגט עודד גז לדין פלילי באמצעות פרקליטות המדינה. גז שב בסוף השבוע שעבר ארצה ונעצר על ידי משטרת ישראל, בית המשפט האריך את מעצרו. הבוקר (ב'), הוציא בית הדין הרבני בחיפה החלטה לפיה למרות שהאישה כבר אינה עגונה, והיא אף נישאה על פי היתר מיוחד של בית הדין הרבני, ניתן להעמיד את גז לדין בשל אי-קיום צו שיפוטי למתן גט.

עוד באותו נושא

סרבן הגט עודד גז, נחת אמש בנתב"ג ונעצר


15

לפני כארבע שנים פרסמה ג', אותה עיגן גז, פוסט ברשתות החברתיות ובו החלטת בית הדין הרבני להרחיקו מן הציבור בשל סירובו העיקש לתת לה גט. הפוסט פרסם למעשה את החלטת בית הדין הרבני לנדותו, ובאמצעות  'הרחקות רבנו תם' הפך לשיימינג ולקמפיין ציבורי נרחב. בעקבות הפרסום הודח ד"ר גז מתפקידו כמרצה לפיסיקה באוניברסיטה ונודה מקהילתו ברעננה.

לאחר מספר חודשים חמק גז וברח מישראל בתחפושת ובזהות בדויה, תוך זיוף דרכון והיתול ברשויות. לאחר כחצי שנה הוא אותר בבלגיה על ידי חוקרי אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים, ונעצר בשיתוף פעולה בין האינטרפול ומשטרת ישראל. במקביל ועל מנת לתת רשת ביטחון לחירותה של האישה – פתח הרכב בית הדין הרבני בחיפה בראשותו של הראב"ד הרב אברהם מאיר שלוש, הרב דניאל אדרי והרב שמואל אברהם חזן בדיונים באשר לתוקף הקידושין של בני הזוג. לאחר דיונים ממושכים, עדויות, חוות דעת וסקירות מקצועיות – הוחלט בצעד נדיר ביותר "לבטל את קידושיהם של בני הזוג גז ולהתיר את האישה מעגינותה". המשמעות: "מעמדה הוא כשל רווקה שלא נישאה מעולם".

עוד באותו נושא

הקידושין של עודד גז בוטלו כי העד לא שמר נגיעה


46

בפסק הדין של הדיין הרב אדרי מהיום נכתב: "עתה, לאחר שגז הגיע לישראל ונעצר על ידי משטרת ישראל, מבקש הייעוץ המשפטי לשיפוט הרבני מבית הדין לבחון מתן פסק דין הקובע כי אין מניעה הלכתית לפתוח נגדו בהליכים פליליים בגין סרבנותו בעבר למתן גט. מדובר, בהליכים עונשיים על עבירות שעשה גז עוד קודם למתן פסק דיננו מיום ה' בתמוז התשע"ח (18.6.2018) אשר ביטל את נישואיהם, כאשר סירב גז להוראות בית הדין האזורי והוראות בית הדין הרבני הגדול אשר חייבוהו במתן גט".

בית הדין הוסיף וכתב: "יידעו סרבני הגט והבעלים המעגנים, כי אף אם יאלץ בית הדין עקב סרבנותם העיקשת למצוא פתרונות הלכתיים בדרכים שונות להתרת האישה מעיגונה, לא יצאו אותם חוטאים נשכרים מכך, ועדיין על עצם סרבנותם ומריים תוך גרימת סבל לאישה ופגיעה בחירותה – הם יקבלו את עונשם".

בסיכומו של דבר נכתב בפסק הדין כי "אנו מתירים לייעוץ המשפטי לשיפוט הרבני להעביר את ענייניו של עודד גז אל פרקליטות המדינה, בהתאם להנחיית פרקליט המדינה, לשם 'העמדה לדין וענישה בגין אי־קיום צו שיפוטי של בית הדין הרבני למתן או קבלת גט'.

מנהל אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים: "המקרה של עודד גז צריך לשמש דוגמה מרתיעה לכל מי שנמצא בהליך סרבנות וחושב על בריחה. דלקנו אחריו בכל העולם ועצרנו אותו בשיתוף פעולה עם המחלקה הבינלאומית במשרד המשפטים, משטרת ישראל והאינטרפול. גז יעמוד לדין הן על המעשים הפליליים שהוא ביצע והן על אי-הציות שלו מול בית הדין הרבני וישלם את המחיר. הוא הפסיד את הקשר המשפחתי שלו עם ילדיו ואת שגרת חייו מכאן ואילך, ועתה כנראה שאף ישב על כך בכלא".

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
מוציאים שם רע על נישואי האשה
הרבנים צריכים לחשוב | 10-02-2020 15:22
אם היא צריכה גט, סימן שהיא התחתנה בעודה אשת איש.
2
שומטים את הקרקע מתחת לפסיקה שלהם
אמת | 10-02-2020 16:08
אם הקידושין בטלו למפרע, כאילו לא היו מעולם, אז למה צריך גט? ולמה להעניש אדם שלא נתן גט למישהי שהוא לא התחתן איתה מעולם?
3
המגורש
אף אחד לא מביא היום | 10-02-2020 16:22
את קולו של מי שלוקחים ממנו את ילדיו שהתעללו בו מי אומר שהשוו את האישה לאיש במקרה זה? קשה לסמוך על התקשורת... וגם... בית הדין אולץ לבטל קידושין? היו או לא היו קידושין זו השאלה ומה זה שמאלצים אתכם? אם זו אמת זו אמת
4
עוד גימיק מבתי הדין
יהודי | 10-02-2020 16:51
פשוט ביזיון בזה הם מוכיחים שוב פעם שהם פשוט מתירים נשים בניגוד להלכה כופין גיטין מעושין הורסים לגברים את החיים , ושופר של ארגוני הנשים סתימת הפיות לא תצליח והשתקה של כפיית הגיטין לא תפסיק הגברים יאמרו את האמת ללא מורא במקום שיש חילול ה אין כבוד לרב
5
יגידו רבינו תם במה חטאו? הרי צדק
למה חוטאים? | 10-02-2020 20:02
צדק שלא הסכים להתיר אותה בגט מטעם שכלל לא היו נשואים... ובאיזה צד מהמקל שלא תבחרו...
6
בית דין הזוי... אם יבקשו ממנו גט לחומרא הם
ארז | 11-02-2020 9:59
למעשה מפקיעים את הקידושין החדשים... ואז לא רק שהקידושין החדשים לא תפסו, היא גם לא תוכל להינשא לחדש לעולמים, כי הוא נשא אותה כשהיא אשת איש עדיין...
7
אם תשאלו אותי היא לא התחתנה בשנית
מנדי | 11-02-2020 10:01
וכל הסיפור הזה על הפקעת קידושין מצוץ מהאצבע, ונועד להדליק את הבעל שיחזור לארץ, מה שאכן קרה, וכעת רוצים ממנו גט כדי שהיא תתגרש
8
תביאו אליו את הרבנית הבוררת
עמנואל | 11-02-2020 10:02
היא כבר תשכנע אותו לתת גט, היא מפורסמת בענין
9
יד אירגוני הנשים בכל הענין הזה
בנצי | 11-02-2020 10:06
אם היה גבר מעוגן על ידי אישה, שום בית דין לא היה כופה על האישה קבלת גט... בית הדין איבד את המשמעות שלו כבר
10
אף אחד לא יודע מה היה בין בני הזוג באמת
אייל | 11-02-2020 10:08
אז להיזהר מלדון את חברך, פן תגיע למקומו
11
האישה נשמעת קצת קוקו
פיני | 11-02-2020 10:10
מתחתנת מביאה 2 ילדים, מתחרטת, רוצה להתגרש, מפקיעים לה את הקידושין, מתחתנת מחדש שהיא נכנסת למצב הבאת ילדים ממזרים... זו פזיזות ועל פזיזות משלמים ביוקר, אירגוני הנשים עשו עליה סיבוב, ורק היא תשלם את המחיר... מתון מתון, הורסת לעצמה את החיים
12
שאלות בגין פר' עודד גז
יוסף בן אליה | 12-02-2020 0:04
שאלות עקב פ' עודד גז בהקשר לסרבנות גט , לפי הבנתי , תאירו נא את עיניי 1- התורה נתנה רשות לגבר לגרש את אישתו ולא נתנה רשות לאישה לגרש את בעלה לפי רצונה , למה ? 2- התורה חייבה את הבעל לגרש את אישתו בעל כחו רק אם הוא גורע ממנה לפחות 1 מ 3 זכויותיה הבסיסים , כסות שאר ועונה , 3- נראה לי שרוב גדולי הדור , מימים ימימה עד היום שכבודם ופרנסתם לא תלוים במדינה ישירות , אשר חוקיה לפעמים מורדים בחוקים ומשפטים של תורת השם ביד משה , מתנגדים לגט מעושה , ולעומתם , רוב דייני ובכירי בתי הדין של המדינה , שכבודם פרנסתם הנדיבים, ונאמנותם בידי המדינה משתמשים בשיגרה היום יומית בגטים מעושים בכל דרגות הלחץ הדרוש לפי כושר הסיבולת של כל גבר וגבר בשביל שכל אישה שחפצה בכך תוכל לגרש את בעלה תוך כשנה נגיד 4- אולי התורה נתנה את האחריות לגרש לגבר כי הוא פחות פזיז ודעתו לא קלה על ההדק , ואולי בגלל זה שנהגו בתפוצות לפי התורה ממה ששמעתי מאבי וזקנים , אחוז הגירושין וחורבן בתים בישראל היה נמוך בהרבה , וזוגות לפעמים פחות טובים מאיתנו הצליחו לעבור יחד עד זקנה בחיים משותפים , על כבודם ופרותיהם , ועכשיו שנתנו את הזכות לאישה שדעתה קלה ולא מודעת בשיקול דעת מראש לעוני , לסבל , לבדידות , להרס הילדים , להפקרות ולקלון ולהפסד פירות, לגרש את בעלה בביריונות ולמראית עין כנגד התורה , כך נראה , אחוז הגירושין נמדד בכ- 30% בימינו 5- האם כדאי מכאן ולהבא לחשוש מגטי הרבנות ולסמוך לייחוסין רק לגטי מהדרין של בתי דין עצמאיים וביוזמת הבעל , אלה אם כן גרע 1 מ-3 זכויותיה הבסיסים , 6- במשך אלפי שנים היהודים בארץ ובגולה התחתנו על ידי חופה וקידושים , ועדים קהילה , קהילה בלי התערבות של המלכות כלל , מה הצורך ברבנות אם כן לחופה וקידושים, 7- בקשר לעדות , אם מאה אנשים עדים בפועל למאורע , לא משנה חתונה , קידוש לבנה או אפילו רצח , ונפסלו כמה עדים מכל סיבה , כל עוד נשאר 2 ,3 עדים שהם כת כשרה , העדות תהייה קיימת הלא כן ? ואם הטעו אישה בשגגה שהיא פנויה כאשר היא אשת איש והלכה לאיש אחר האם היא מותרת לבעלה הראשון , אם הוא לא כהן ,כיוון שהיא לא מעלה בו מעל אלה בשגגה נעשה הדבר , סימוכין בת שאול ודוד המלך שהיה מה שאומרים היום סרבן גט עשרות שנים , אשמח לשמוע ולהחכים על כל אלה , יוסף בן אליה
מדינת ישראל שיכתבה את ההלכה של מנהג המקום
מני | 12-02-2020 1:54
שהוא לפי מנהגי הבית יוסף מסמיכתו לפני 400 שנה תחת פסיקת הראשון לציון שעובר מדור לדור, ולפי מנהגי הבית יוסף וכל פוסקי היהדות, איש אחד יכול לשאת כמה נשים, וכלשון הרמב״ם אפילו מאה נשים, אך אישה יכולה להינשא לאיש אחד בלבד, לפי התורה, ויכולה להינשא לאחר רק אם יגרשנה הראשון.... ומאז קום המדינה, ואף לפני כן כשהתחילה העליה מארצות אירופה, כשבתחילה הביאו יהודי אירופה בד״צ (בד״צ למקהלות האשכנזים) שהתיר להם להמשיך לנהוג מנהגי אשכנז בארץ ישראל, למרות שבארץ ישראל מנהג המקום הוא מנהג הבית יוסף, וככה מקובל בכל קהילות ישראל מקדמת דנא שאם מגיעים למקום עם מנהג שונה מהמנהג שלך, עליך לנהוג לפי מנהג המקום, ביחוד שפסיקותיו של מרן הבית יוסף התקבלו על כל תפוצות ישראל, רק שבכ15% מהמנהגים באשכנז נהגו אחרת, ולכן הרמ״א כתב הגהות לפסקי מרן הבית יוסף לתושבי אשכנז, אך ברור שאם תושב אשכנז יעלה לארץ ישראל עליו לנהוג כמרן הבית יוסף לגמרי, מנהג אשכנז הוא כשגרים באשכנז בלבד... אך כאמור יהודי אשכנז הקימו בד״צ בארץ ישראל על מנת שיוכלו להמשיך לנהוג מנהגי אשכנז בארץ ישראל... וכשהוקמה המדינה הרבנות הראשית לישראל למעשה שיכתבה את ההלכה המקומית לפי ההלכה האשכנזית, שזה נוגד כל היגיון הלכתי שהיה מקובל עד אז, רק שמייסדי המדינה היו יהודים מזרח אירופאים והם לא רצו שהמדינה שהם הקימו תנהג לפי מנהגי הספרדים ולפי הבית יוסף, כמו כן יתכן שלא רצו להתערבב עם היהודים הספרדים, ואם היו נוהגים לפי הבית יוסף, ולא היו חילוקי מנהגים, אחרי עשר עשרים שנה היתה נוצרת אינטראקציה טבעית, כמו כן רצו שבעיניני אישות גבר אחד ישא אישה אחת, על פי חרם רבינו גרשום מלפני 400 שנהג באשכנז, ולמרות שיש דעה שחרם לא תקף יותר מ200 שנה, כשתפיסת עולם זו גם מושפעת מהעמים האירופאים, שאיש אחד נושא אישה אחת, כי היהודים עצמם גם באשכנז לפני החרם של רבינו גרשום היו נושאים יותר מאישה אחת... תכלס לפי התורה אישה לא יכולה להתגרש מבעלה, אלא אם כן הוא גירש אותה מרצונו, ולפי ההלכה אם מסרב לגרשה כופים אותו עד שיאמר רוצה אני... במדינת ישראל שכאמור היא מושתתת על ההלכה האשכנזית לפי חרם דרבינו גרשום עושים גיטין מעושים, ועד שבמקרה הנ״ל הגדילו לעשות להפקיע קידושין, ומדובר בדיינים ספרדיים, פשוט איבדו כיוון בלגמרי... זאת הסיבה שהרב עובדיה יוסף הקים את בד״צ בית יוסף, בשביל להחזיר עטרה ליושנה, פשוטו כמשמעו, כי פשוט הרבנות שיכתבה את ההלכה המקומית להלכה שבאה מאירופה, וזו הרוח הדומיננטית בכל הפסיקות של הרבנות, ואפילו כאמור דיינים ספרדים נוהגים כן...