אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

5 הערות על שמירת נגיעה ברווקות מאוחרת/ תגובה

הרב שמעון בן שעיה מתייחס לפולמוס סביב השאלה האם יש להתיר לרווקים ורווקות בגיל מתקדם היתר בהלכות שמירת נגיעה: "מיד רצים לפרסם זאת בראש חוצות? היכן האחריות הציבורית"

5 הערות על שמירת נגיעה ברווקות מאוחרת/ תגובה
  (צילום: שאטרסטוק; תמונה קטנה: ללא קרדיט)

קראתי ולא האמנתי שהדברים נכתבו כנימוקי פסיקה להתיר איסור הידוע לכל בר בי רב דחד יומא. לכן אני מבקש להתייחס לדברים באופן עקרוני, כדי שלא יאמרו התירו פרושים איסורים המפורשים בתורה.

1. הכותב מציין את כאבו על הרווקים והרווקות המבוגרים שסבל הבדידות קשה להם מנשוא. אכן, זאת תופעה כאובה בציבור ובלי להיכנס לשאלה אם הפתרון המוצע יביא מזור או ינציח ויעמיק את הבדידות, אני תוהה; וכי כך פוסקים הלכה מתוך המצוקה הקיימת במציאות או שמא דרכה של ההלכה להתברר במקורותיה באופן מזוקק נטול כל השפעות חיצוניות? וולאחר הבירור החף מכל הטייה, להטות אוזן רגישה למציאות בכפוך לעקרונות הפסיקה ההלכתיים שהמציאות חלק ממנה, אך לא מניעים אמוציונאליים מחוללי פסיקה. הכרח לומר ברורות; לא המציאות מכתיבה את שיקוליה של ההלכה אלא האמת ההלכתית על מכלול היבטיה, שאם לא כך, הרי שניתן למחוק את כל השו"ע.

עוד באותו נושא

נגיעה ברווקות מאוחרת? יש מקום לתת היתר


42

2. פסיקת הלכה אינה טיפול פסיכולוגי. הפסיקה צריכה להיות נאמנה לעקרונותיה הנצחיים. להבדיל- גם בטיפול נפשי על המטפל ליצור הפרדה מאוד ברורה בין הכאב והסבל של בר שיחו העולה בשיח לבין העקרונות הטיפוליים הנכונים שלפיהם עליו לנהל את ההליך הטיפולי (וע"כ נכתב רבות בספרות המקצועית בפרט הפסיכודינאמית). וכפי שכתב פרופ' ויקטור פרנקל באחד מספריו, כי נחטא למטופלים שלנו אם ניתן מענה לבקשותיהם (שהן תוצר של כאב וחולשה עכשוויים) ולא למה שראוי ונכון להם באמת, לאו דווקא בכאן ועכשיו. בעידן האחרון חלה זליגה בין התחומים. בשם הרצון לקשב ורגישות אנושית (שהיא ראויה ומבורכת) נוצרה הטיה והפרה של שורת הדין ושיקולי פסיקה מוטים בעקבות הסבל האנושי. חז"ל הגדירו שזמן תורה לחוד וזמן תפילה לחוד, אף התפילה שהינה ביטוי לנהמת הרגש הכמהה ליוצרו, הכרח ליצור חייץ ברור בינה לבין העיסוק בתורה המבוסס על העיון השכלי, הערבוב בניהם יגרום חלילה להרס שניהם. פסיקת הלכה אינה אמורה להכפיף או להתאים את עצמה כדי להשקיט את מצפון האדם, למי שהחליט על דעת עצמו להפר אותה , תפקידה לברר את רצונו של רבש"ע ללא כחל וסרק ומאידך הכרח לתת מענה לאלו שמציאות חייהם סבוכה ללא ניסיון לשנות את האמת ההלכתית.

3. הכותב מציין, שהתייעץ עם ת"ח חשובים ומציין את שמם. מעולם לא ראיתי אצל פוסקי הלכה אלו רמז להיתר מעין זה ולהיפך, היושרה מחייבת שהכותב יפנה לרב אשר וייס ולרב יצחק זילברשטיין – שליט"א שיגלו דעתם בכתב, וידוע כשרונם ורוחב דעתם בכתיבה פסיקתית. שיחה ודיון עם ת"ח על עניין הלכתי באשר הוא אינו בהכרח היתר גם אם נאמרו בו צדדים מקלים, כל שכן בענייני ערווה החמורים.

עוד באותו נושא

צפו: איך מתמודדים רווקים בגיל 30+ עם שמירת נגיעה?


12

4. אחריות ציבורית. לפעמים קיימים מצבים חריגים בהם הכרח לתת היתר למציאות ספציפית זמנית ונקודתית. וכי מיד רצים לפרסם זאת בראש חוצות? היכן האחריות הציבורית על ההשלכות שיגרום הפרסום? היכן האחריות לבל יעשה הציבור יעשה דין לעצמו? חכמים, הזהרו בדבריכם. כך למדתי ממו"ר הרה"ג יעקב אריאל שליט"א בשאלות רבות דומות, את ההבחנה בין מקרה אחד למשנהו ואת הזהירות מדימוי מילתא למילתא , וק"ו מפרסומו ברבים. בדיונים מעין אלו ובפרט שכל הפוסקים ללא יוצא מן הכלל דעתם מסכמת בו, מקומם בתוככי בית המדרש וחלילה מלפרסם כביכול היתרם בציבור יש כאן הכשלה של רבים גדול.

5. נקודה אחרונה. קיימת בעם ישראל מסורת פסיקה במשך מאות בשנים, שעליה ומכוחה אנו מבררים את ספקותינו אף הסבוכים ביותר. הערובה לשלמותה של ההלכה היא הנאמנות למסורת זאת, כדברי רבינו חננאל "וימים רבים לישראל ללא אלוקי אמת וללא כהן מורה וללא תורה, להוציא הדין לאמיתו וההוראה כתיקנה (ומי שלא ינהג כך-) גם תורה אין לו". הילכך מי שלא ישמור על כך עשוי למצוא את דרכו חלילה מחוץ לגדר. לכן קורא לכותב היקר לשום דרכיו ולחזור בו מדרך זאת. בברכת והאר עינינו בתורתך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
והכותב בטוח שהוא יודע
התמים | 30-01-2020 18:20
מה רצונו של רבשע.....איך יודע ? אם הקבה שתל בנו רצון לקירבה בין איש לאישה - אולי זהו רצונו ? התרבות היהודית- ובמידה מסוימת גם הנצרות -הטילה מגבלות ואיסורים שונים ומשונים על הדבר הטבעי ביותר , קירבה בין איש לאישה. בשום מקום בתורה אין כדבר הזה, למעט נידה ואשת איש שהם דברים ברורים ומובנים. הכל נובע ממגבלות ואיסורים מאוחרים יותר.
התורה
מורה | 30-01-2020 18:36
התורה כוללת את התורה שבעל פה. ב לעדיה דברים רבים לא היו מובנים. הביצוע האישי נתון תמיד לבחירתו האישית של האדם, וגם לו יש שיח עם קונו, אם הוא ירא שמיים אמתי.
2
הציבור הדתי לאומי עבר טשטוש
חיזוק דחןף | 30-01-2020 19:38
הנוער לא למד על ההלכה
3
שמירת נגיעה
ב.נ. | 30-01-2020 20:13
חזק וברוך .משיב דברים נכוחים. פרסום המאמר גובל בחוסר אחריות כמאמר הנביא וְאַתֶּם֙ סַרְתֶּ֣ם מִן־הַדֶּ֔רֶךְ הִכְשַׁלְתֶּ֥ם רַבִּ֖ים בַּתּוֹרָ֑ה שִֽׁחַתֶּם֙ בְּרִ֣ית הַלֵּוִ֔י אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת:
4
צודק מאה אחוז
יואל | 30-01-2020 22:34
אכן גם אני הרגשתי שקר רב בכך שיוני רוזצוויג הבליע שכביכול הרב אשר וייס והרב זילברשטיין מסכימים לו. פשוט שקרן
5
יישר כחך!!
דוד | 31-01-2020 1:06
תודה רבה על התגובה החשובה לדברים המסוכנים שנתפרסמו אתמול כאן באתר חשוב ביותר בפרט בדברים שיצרו של אדם חזק לפרסם את ההלכה בצורה ברורה. ממש לא מה שעשה הרב הנל אתמול בדבריו.
6
יש סיבה שזה אסור,אם היה מותר היה כמו בחילונים
לא "רק" הלכה | 31-01-2020 7:31
לא שאפשר לעשות מההלכה והדת מה שרוצים, אבל לחשוב להתיר דבר כזה גם לו ההלכה היתה תכנית כבקשתך, זה אווילי וחסר הגיון. אם אפשר לעשות מה שרוצים, זה יהיה בדיוק כמו שזה נראה אצל חילונים, ודי לחכימא.
ומה רע
התמים | 31-01-2020 9:20
אצל החילונים ? למה להטיל איסורים ומגבלות על מה שהבורא בירך אותנו בו ? הרי בורא עולם שתל אצלנו את הצורך במגע עם בני המין השני - אז למה באים בני אדם וקובעים כללים והגבלות ? מי שמכם ?
7
עצוב מה שעובר על הציונות הדתית- איבוד דרך
החרדים צדקו | 31-01-2020 7:32
התרחקות מהתורה
החרדים הם ההומואים הכי גדולים
לללל | 31-01-2020 11:44
כמות ההומוסקסואליות אצל החרדים ידועה. מעשי סדום בשפע.
8
האתר הזה הוא דוגמא לפשיטת הרגל המוסרית
עצוב | 31-01-2020 7:33
של חלקים במגזר, או חלקים לשעבר כבר לצערינו
9
שמירת נגיעה סופה ביחסים הומוסקסואלים בישיבות
דעה אחרת | 31-01-2020 9:21
מדוע הרבנים כה היסטריים מתרבות הלהטב? בעוד שאצל החילונים רק מי שנולד כזה מקיים יחסים חד מינים, הרי שבישיבות על שלל האיסורים, כולל איסור אוננות, רבים נופלים ליחסים חד מיניים הגם שאינם בהכרח הומואים. הדבר נובע מחסרונן של בנות המין השני, וחוסר היכולת לקיים מגע עם בנות דווקא בגיל בו ההורמונים שוצפים.