דרושה מפלגה דתית-חברתית-ימנית

מזה כמה שנים אני תוהה כיצד זה שאין מפלגה דתית ששמה את העניין החברתי בראש סדר העדיפויות. וגם אם תגידו לי שלימינה יש. נגיעה בתחומים האלה. אז מדוע אני שומעת רק אמירות שנוגעות לתחומים הביטחון והמשפט? למה בנט לא אומר: חשוב לי לטפל בעוולות החברתיות שקיימות אצל בעלי מוגבלויות שהם 20% מהאוכלוסייה. למה שקד לא אומרת: האפליה כלפי האוכלוסייה האתיופית צריכה לבוא לסיומה. למה הם לא אומרים מילה על המחאה של האתיופים סביב הריגתו של סולמון טקה? למה יש שתיקה סביב הנושאים החברתיים. ושולי מועלם שמבחינתי היא הייצוג שלי בכנסת לא נכנסה אפילו לעשירייה הראשונה. אז איפה אני בדיוק יכולה לפגוש עשייה חברתית בציונות הדתית?

הפער הזה בין הערכים שגדלתי עליהם בציונות הדתית: חביב אדם שנברא בצלם אלוהים. הפסוק הכי מדובר מחומש ויקרא: "ואהבת לרעך כמוך". בתורה מופיע 36 פעם התביעה של אלוהים לדאוג לגר ליתום ולאלמנה. איך זה נעלם מהמצע של המפלגות הדתיות?

יש כמה נושאים חברתיים בוערים. העוולה שנעשית כלפי בעלי מוגבלויות שאנחנו כחברה לא דואגים אפילו לדבר הבסיסי ביותר היכולת שלהם להיכנס למקומות השכלה, תרבות, משרדים ממשלתיים ומקומות בילוי. מתי הפכנו לכאלה שדואגים רק לעצמנו, האוכלוסייה הבריאה השבעה? איך זה יתכן שעד היום ב72 שנות קיום מדינה לא קמה מפלגה דתית חברתית. שלא ממוקמת בשמאל הישראלי? מדוע נשמטה התודעה החברתית והסוציאלית במגזר הדתי לאומי?או שאולי התודעה לא נשמטה ורבים כמוני נקרעים כל פעם בין הבחירה האידיאולוגית-חברתית לבין הבחירה האידיאולוגית-פוליטית שמתמקדת בסכסוך הישראלי-פלסטינאי.

איך זה יתכן שאדם הלכתי שהתורה היא המצע עליו הוא חי, ונר לרגליו יעדיף לתת את הקול שלו אוטומטית לאלו שישמרו על האדמה ולא על האדם. על הצלם שלו על זכויותיו.

בשורות הבאות אפרט את הסוגיות החברתיות הזקוקות לתיקון. כשאני אומרת חברתי, למה אני מתכוונת?

"מקצה שלוש שנים תוציא את כל מעשר תבואתך.. והנחת בשעריך ובא הלוי.. והגר היתום והאלמנה… ואכלו ושבעו, למען יברכך ה' אלוקיך" דברים יד /כח-כט

התורה שמה במרכז את מצוות אהבת הגר היתום והאלמנה. היא חוזרת על הציווי הזה של אהבת הגר היתום והאלמנה 36 פעם. הביטוי בו משתמשת התורה לציון מעמדם של אלה המשתייכים לכלל ישראל, היושבים בה בזכות ובדרך קבע, הוא אזרח וכנגדו יש את האדם החלש, הלא-אזרח, בעל המעמד הארעי שנקרא בשפת התורה עפ"י רוב ; גר. ועוד מעניין למה התורה קושרת את האלמנה והיתום שהם מתוך עם ישראל לזר. יש כאן אמירה שיש לחלשים אותו מעמד, כולם בעלי מעמד לפני הקב"ה הוא מבקש מאיתנו שנדאג לגר- לזר שחי בינינו כמו לאלמנה וליתום.

התורה בוחרת לומר על זה שמעשר ומשאיר ללוי לגר ליתום ולאלמנה שהקב"ה יברכך אותו. להיות אדם מבורך, שהקב"ה בוחר להשפיע עליו מחסדו. זה לא דבר של מה בכך.

"לא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ' אֲנִי ה'"

האם רק ארץ ישראל מעניינת אותנו. איך הפכנו לקהי חושי מול עוולות חברתיות. מול פערים חברתיים. כלפי אוכלוסיית החד הוריות שלא מסוגלות לכלכל את ילדיהם ולחיות בכבוד. נכים ונושא ההנגשה. יש כיום כ20% מכלל האוכלוסייה שהם בעלי מוגבלות ואיך אנחנו כחברה מקדמים ומשפרים את הרווחה שלהם?. אוכלוסיית פגועי הנפש שסובלת יחס משפיל בבתי החולים בהם לא חלה שום התקדמות והתאמה לקדמה בבתי החולים האלו החולים לובשים פיג'מות מוכתמות. החולים שם מקבלים יחס לא מכבד ופוגע. יש בתי חולים בהם עדיין קושרים חולים. המחלקות לא עברו צביעה של הקירות. החלונות סגורים עם סורגים. לא יתכן שבתי החולים לבריאות הנפש יראו כמו החצר האחורית של מדינת ישראל. או גרוע מכך המשתנה הציבורית. לכו תבקרו חבר שמתאשפז שם ותתביישו להשאיר אותו שם, אתם תמצאו את עצמכם מרגישים מאוד לא בנוח, שלנו כחברה לא אכפת מזה.

וודאי שאכפת אבל למה איש לא מדבר על הטיפול בנושאים האלה? נושא נוסף הוא הפער הנורא ברמות השכר. למה מורה מתחיל ישתכר בפחות מ6000 שח בעוד עובד פשוט בעולם הסטרט-אפ יקבל 12,000 ₪? איך למדינה שלנו אין התערבות בצמצום פערי השכר? למה אין תמיכה משמעותית בבעלי עסקים קטנים? בהכרה בזכויות שלהם לימי מחלה? בתמיכה בהם בבנייה שלהם במתן עזרה להם כך שיוכלו לבסס את עצמם? ובאופן כללי ניתן לומר בהקשר הזה שיש חלוקה לא צודקת של משאבי המשק, מעמד האוכלוסיות החלשות אינו בא לידי ביטוי בהחלטות הציבוריות-מערכתיות. מבחן הרווח נותר עדיין המבחן העיקרי למה שבוחרת הממשלה לקדם וללכת עליו כנושא בו היא משקיעה משאבים.

רק אם נהיה מחוברים לערכי התורה אם נזכור ונזכיר לעצמנו את ערכי היסוד שלנו. שכל אדם נברא בצלם אלוהים. אם נזכור את ההשפלה שעברנו כעם בהיותנו עבדים במצרים 210 שנים של עבדות, או בזמן שעבוד גלויות. 2000 שנות גלות נשכחו תוך 72 שנה? האם הזיכרון שלנו עד כדי כך קצר? אני סוברת שאם נזכור את היותנו עם נרדף לאורך 2000 שנות גלות לא נוכל לשתוק כנגד עוולות שנעשות כלפי אנשים על האדמה בה אנו חיים.

אני קוראת לראשי המפלגה הדתית להשמיע קול בנושאים החברתיים ולשים אותם בראש הסדר היום המפלגתי. אחרת רבים מאיתנו לא ימצאו את עצמם במפלגה. כי חבל שכל מערכת בחירות אנחנו צריכים להחליט מה אנחנו יותר מוסר או מגזר.

==

ורד אביעד היא ראש בית המדרש 'מערבא' במערב השומרון.