דבר תורה על פרשת שמות: חטא שנעשה ב'אז' ותיקון שנעשה ב'אז'

את המציאות בה אנחנו חיים ניתן לראות בשתי זוויות מבט. ניתן להביט אל המציאות בפריזמה הצרה של כאן ועכשיו. אולם ניתן לראות את המציאות העכשווית כחלק ממציאות היסטורית רחבה.

ההתבוננות המנתקת את העכשיו מן ההיבט הרחב עלולה לגרום נזקים שונים.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

הרב לונדין בדקה על פרשת שמות

התורה מתארת את תגובתו של משה לאחר הליכתו אל פרעה. משה טוען שאינו רואה תהליך של גאולה, נהפוך הוא: "וּמֵאָ֞ז בָּ֤אתִי אֶל־פַּרְעֹה֙ לְדַבֵּ֣ר בִּשְׁמֶ֔ךָ הֵרַ֖ע לָעָ֣ם הַזֶּ֑ה וְהַצֵּ֥ל לֹא־הִצַּ֖לְתָּ אֶת־עַמֶּֽךָ".

על דבריו אלו של משה אומרים חז"ל (שמות רבה פרשת בשלח):

כך אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא: "יודע אני שחטאתי לפניך ב"אז" שנאמר (שמות ה) "ומאז באתי אל פרעה" והרי טבעת אותו לים לכך אני משבחך ב"אז" הדא הוא דכתיב (זה מה שכתוב): "אז ישיר משה" בא וראה דרך הצדיקים במה שהם סורחים הם מתקנים".

מה משמעות החטא ב"אז" ומה משמעות התיקון ב"אז"?

"אז" היא מילה היכולה להופיע בעבר או בעתיד, אך אינה יכולה להיות בהווה. לחטוא ב"אז" משמעותו להתבונן במציאות במשקפיים של העכשיו. משה רואה מצב בו פרעה מרע לעם ישראל. אך עליו להבין שאל לו להתייאש מן המצב העכשווי. המציאות היא תהליכית ואנחנו בתחילת הדרך אלי הגאולה.

התיקון לכך הוא ב"אז ישיר" משה שר, כדברי חז"ל, עד לתחיית המתים. הוא מבין שגאולת מצרים היא רק נדבך אל הגאולה העתידית.

ההסתכלות הרחבה אינה רק קדימה אלא גם אחורה.

 

משה מקבל את שמו משה כיוון שנמשה מן היאור: "וַתִּקְרָ֤א שְׁמוֹ֙ מֹשֶׁ֔ה "וַתֹּ֕אמֶר כִּ֥י מִן־הַמַּ֖יִם מְשִׁיתִֽהוּ". מבחינה דקדוקית נראה שהיה ראוי לקרוא למשה – משוי ולא משה. מדוע אם כן שמו משה?!

הסיבה היא כי אם היו קוראים את שמו משוי, הייתה זו עובדה היסטורית גרידא. לכשנקרא שמו משה המשמעות היא שבגלל שהוא עצמו ניצל בדרך מופתית, עליו להיות "משה" כזה המציל את האחרים.

כבר מתחילת תהליך הגאולה אנו לומדים שעלינו לחיות בתוככי ההיסטוריה. לדעת שיש עוד תהליכים לפנינו וליצוק משמעות אל ההווה מתוך מה שעבר לפנינו.

==

הרב אביחי קצין, רב קהילות "משכן מיכאל" ו"עלומים", ראש בית המדרש "ראשית" ברעננה וחבר ארגון "קהלים"

הרב קצין מעביר מידי יום חמישי בשעה 19:00 את חוג פרשת השבוע על ספר שמות במרכז מורשת מנחם בגין בירושלים, כהמשך לשיעורי פרשת השבוע שערך מנחם בגין בביתו בהיותו ראש ממשלה.