לפני כ- 20 שנה היה ויכוח מר בישיבת 'מרכז הרב' האם להקים מכון הוראה בישיבה או לא.
הוויכוח נגמר בפילוג לשתי ישיבות, 'הר המור' ו'מרכז הרב'. באופן אישי גם נטיית ליבי הייתה אז נגד המכון (למרות שנשארתי ללמוד במרכז הרב). וכידוע לכולנו, בסוף לא הוקם שום מכון הוראה. ותלמידי שתי הישיבות אינם ממלאים בהמוניהם ובכישוריהם את מוסדות החמ"ד.
אינני בא כמובן להכניס ראשי בין ההרים הגבוהים, אך מאחר ואני נמצא בשדה החינוך, כבר כ- 14 שנים, ורובם בתיכונים דתיים בדרום, אני מרגיש חובה לכתוב את אשר על ליבי, לא כדיון על העבר, אלא כפתח לעתיד.
אם נדמיין שאכן היה מוקם מכון הוראה, ונדמיין שרבותינו אכן היו מעודדים אותנו לצאת לחנך בממ"דים, בחטיבות הביניים, בתיכונים, כמה תוספת רוח, תורה, ויראת שמים, יכלו להוסיף תלמידים בוגרי 10 ומעלה שנות לימוד תורה מעמיק ומסור, במוסדות החמ"ד היקרים. תחשבו על מאות מורים כאלה, במשך 20 שנה, שהיו לוקחים על עצמם אחריות, להיות מחנכים ומלמדי תורה, בכל הארץ ובכל הגילאים.
אני מעריך מאוד את מה שקורה היום בחמ"ד, ואת המאמץ המדהים של ראשי החמ"ד וכל המורים בשטח, לשפר, לשכלל ולהוסיף אור למרות הקשיים הידועים לכולם, אך אי אפשר להתעלם מהצורך העז, להגדיל ולהוסיף אור.
אינני רוצה להיכנס לנתונים, אך רק ממה שאני רואה בתוך התיכונים, ומהקשר עם הבוגרים, יש לנו המון עבודה רוחנית, רבים מתלמידינו היקרים, שלמדו במוסדות החמ"ד, מגן הילדים ועד סוף התיכון, לא מחזיקים מעמד מול עוצמות המתירנות, ואסור לנו להישאר עם התירוצים. אנו חייבים להכניס עוד ועוד כוחות איכותיים, מכל הגוונים, תלמידי חכמים, אנשי אמונה, בעלי עין טובה, מלאי אהבה הערכה ואמון בתלמידים, מקצוענים בחינוך והוראה, חדורי מטרה שלא מתייאשים.
אפשר לומר ולשאול: איך נחנך? המצב כל כך קשה, במדיה, בשפה, בתרבות.
אז מה? נרים ידיים? נדאג רק לבנינו ולבנותינו ולא לשל שכנינו? הם לא צריכים מבט אוהב גבוה ומרומם? להם לא מגיעה תורה גדולה רק בגלל שלא גדלו בערוגה המתאימה? להם לא מגיע תשובות טובות לשאלותיהם האמיתיות?
אפשר לומר: משרד החינוך לא מספיק רוחני, תוכניות הלימודים לוקות בחסר, הפיקוח לא מאפשר, גורמים ליברלים רדיקלים שולחים ידיים.
אז יש לי חידוש קטנטן, שר החינוך לא משפיע כמעט על ילדי ישראל (הרב רפי, מחנך דגול, כשר החינוך זה ממש בזבוז של הקצאות), הפיקוח לא מעורב באמת במה שקורה עם התלמידים (ידוע שלהיות מפקח זה כבר לא לחנך), המחנך בכיתה הוא מלך, במלוא מובן המילה, ואת כל אישיותו ותורתו, הוא מוזמן להביא בפני תלמידיו, והם למרות הקשיים, עדיין כחומר ביד היוצר, כקוטנו מקטין וכגודלו מגדל.
ומשהו על תוכניות הלימודים.
תכנית הלימודים בקודש נתונה לוויכוחים: מי המפמ"ר בתנ"ך ומה השקפתו (בגובה העיניים או בגובה השמיים) אילו פרקים ללמד ואילו לא, ללמד תלמוד או תושב"ע? כמה דפים? בעיון? בבקיאות? מחשבת ישראל קשה או קל? ללמוד ספרים מקוריים או מקורות קצרים וכו'. ובכלל האם לעשות בגרות בקודש (לדעתי הבגרות בקודש היא ממש טעות) או לא? אינני מזלזל בשאלות כבדות משקל אלה, אך בסופו של דבר רבבות ילדי ישראל נמצאים שם, בתוך תוכניות לימוד אלו, הם לא בתתי"ם, הם לא בישיבות התיכוניות\הקטנות, הן לא באולפנות התורניות, ולצערי מוסדות אלו גם ממש לא פותחים את שעריהם בפניהם, ובטח שלא מחזרים על פתחיהם של רבבות אלפי ישראל.
אז מי ילמד אותם? מי יגביה עיניים נוצצות, לשמים, בתנ"ך?
מי שקובע איך תלמיד יצא מסיפור יהודה ותמר, זה אך ורק המורה שלו, מה יחשוב התלמיד על סיפור יוסף ואחיו תלוי רק במורה שלו. מי יעמיק ויגיע מוכן לשאלות תלמידינו חכמינו, בגמרא, ויענה להם ברגישות בחכמה ובהיגיון?
אם התלמיד יזלזל בדיני נזיקין של התורה, או יעריץ אותם, זה תלוי רק במורה שלו, אם התלמיד יחווה שאלות של לימוד וכבוד, או דחייה והתרסה, זה תלוי רק במורה שלו.
מי ילמד אמונה באומץ, מתוך כבוד לשאלות התלמידים, ותשובותיו ירשימו אותם, או לפחות יעוררו אצלם חשיבה וענווה?
היחס שלהם לסגולת ישראל, לצדיק ורע לו רשע וטוב לו, להשגחת ה', וליראת ה', לאידיאלים, לכסף, תלוי רק במורה שעומד מולם בכיתה יום יום. זה לא תלוי לא במנכ"ל גם לא בשר, לא במנהל ולא במפמ"ר.
אנחנו עסוקים כל כך בחינוך לחיי משפחה בעידן המורכב שלנו, בעיות של גירושים בלב, וגירושים בפועל, שאלות של חברויות בגיל צעיר, חששות לקחת אחריות ולהתחתן, או להשאר "שמחים" ובודדים, עוצמות של בחירה חופשית ללא מגבלות וללא עכבות, לא של חוקים, ואפילו לא של כבוד עצמי, בלבולי זהות ועוד ועוד. מי ינצח את כל אלה? שלטי חוצות? פוליטיקאים? אולי הסטטוס קוו? או חוקים דתיים?
רק חינוך וקשר איכותי ומרומם עם התלמידים, ייתן מענה לכל האתגרים המסובכים. קשר טוב נמשך לאורך שנים, ומשפיע רבות על תלמידינו, בצמתים החשובים של החיים. נכון, חינוך זה תהליך רחוק, ארוך, ומלא עליות ומורדות, הצלחות, וכן גם כישלונות, אך כולנו יודעים שזו הדרך היחידה לגלות את האור.
נכון, קשה מאוד להתמודד בכיתה עם שפה גסה, עם ההתמכרות למכשירים ושאר מרעין בישין, עם חוסר הכבוד להורה ולמורה, עם הרגלי לימוד מקולקלים וחוסר יושרה זועק לשמים, ועוד ועוד קשיים, אך האם לא אמונים אנו על אמונה אמתית בטהרת תלמידינו הפנימית? האם פח השמן שלא נטמא, הוא רק נושא לדרשה בבית המדרש, ולא מציאות ממשית של חיים?
כל מי שנמצא בשטח, פוגש בהרבה נקודות, את הטוב, היושר, העדינות והחכמה של תלמידינו, לא בספר 'אורות', אלא בפניהם המאירים.
נכון, צריך גם ללמוד הוראה בשביל זה, ואולי זה לא המתכון האידיאלי מבחינתנו, ויש לנו על מכוני ההוראה השגות כרימון, אך בחור שלמד שנים בבית המדרש, ניתן לסמוך עליו, ולצפות ממנו, שיאכל את התוך ויזרוק את הקליפות ויצא לשדה החינוך. אם כל הזמן נפחד לא נוכל להשפיע. מי שמפחד ובורח- שלא יתפלא שהשטח נכבש, מי שנסוג- שלא יתלונן שאחרים לא עושים בשבילו את העבודה.
אינני יודע אם אלו היו השיקולים של הרב שפירא זצ"ל בכוונתו להקים מכון, אך ברור לי שאם נכוון לשם, ורבותינו יצוו לנו יעודדו ויכוונו אותנו, נוכל לעמוד ולקדם את חינוך ילדינו, ובעוד שנים לא רבות נצליח להשפיע גם בדרגות הגבוהות וגם במכוני ההוראה.
חינוך זה כישרון מצוי מאוד בבני ישיבה איכותיים (כמובן שלא בכולם), זה אך טבעי לפנות אליכם, להצטרף למשא, לקחת אחריות גם במקומות שקשה. בענווה, באהבה, באמונה אמיתית בכוחות הטובים של המורים היקרים בחמ"ד, ובנשמות הטהורות של רבבות התלמידים, ולהוסיף אור וקודש. כי ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.
=======
הרב נח וודקה הוא מחנך בתיכון ישיבתי 'נריה' במועצה האיזורית 'שדות נגב' שבעוטף עזה
מה דעתך בנושא?
19 תגובות
4 דיונים
הר המורניק
עשרות בוגרי ישיבת הר המור (אני מניח שבאותה מידה אם לא יותר) ממלאים תפקידי חינוך שונים
20:54 17.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
השם גורם
בענווה, באהבה, באמונה זו כל הנוסחה ודווקא הסדר נראה לי הכי נכון חזק ואמץ נח ונעים לבריאות ירבו כמוך בישראל א.מ.ן.
19:34 23.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
יהדות התורה שמאל פוליטי שלום דתי ומדיני
18:35 19.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתיאל
זכיתי להיות ועודני, תלמיד של הרב נח לפני 10 שנים ועד היום אנחנו בקשר רציף, אם להיות מחנך- אז כמוהו. ענווה והרעפה של אהבה ואמון בכל תלמיד וסבלנות אין קץ....
זכיתי להיות ועודני, תלמיד של הרב נח לפני 10 שנים ועד היום אנחנו בקשר רציף, אם להיות מחנך- אז כמוהו. ענווה והרעפה של אהבה ואמון בכל תלמיד וסבלנות אין קץ. דרך אגב, אני לומד תואר בחינוך במידה רבה כדי ללכת בדרכו האמיתית..
המשך 23:41 14.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ניסים
הרב נוח הצדיק רואים במילים את הענווה שאתה ניגש להתעסק בנפשות עם ישראל. אתה החלוץ לפני המחנה
08:46 13.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתיאל
זכיתי להיות ועודני, תלמיד של הרב נח לפני 10 שנים ועד היום אנחנו בקשר רציף, אם להיות מחנך- אז כמוהו. ענווה והרעפה של אהבה ואמון בכל תלמיד וסבלנות אין קץ. דרך אגב, אני לומד תואר בחינוך במידה רבה כדי ללכת בדרכו האמיתית..
23:41 14.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלומית
מי שחי אמת בתוך עם ישראל ולא חי במנותק רק ב'קהילת קודש' של אברכי הר המור, מבין ויודע את המציאות. מורים טובים יש-אך מורים שירימו לגבהים את מקצועות הקודש, יחברו...
מי שחי אמת בתוך עם ישראל ולא חי במנותק רק ב'קהילת קודש' של אברכי הר המור, מבין ויודע את המציאות. מורים טובים יש-אך מורים שירימו לגבהים את מקצועות הקודש, יחברו את הקודש והחול- זה חסר.
המשך 20:52 12.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איצ'ה
היהודים האלו נמצאים מולנו בכיתה ולא משקיעם בהם אחרי כמה שנים מחפשים ברחוב לקרב אותם.
12:41 13.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו
יתכן שאם היו מכניסים מכון הוראה אז היו יותר מחנכים תורניים אבל לא היו את מרכז והר המור. אנחנו רואים מה קורה היום בישיבות שיש בהם מכון הוראה. אולי זה...
יתכן שאם היו מכניסים מכון הוראה אז היו יותר מחנכים תורניים אבל לא היו את מרכז והר המור. אנחנו רואים מה קורה היום בישיבות שיש בהם מכון הוראה. אולי זה מקום נפלא שיכול להיות טוב להרבה אנשים שמחפשים משהו באמצע אבל ישיבה זה פשוט לו. אם אתה רוצה את המרכזניקים וההר המורניקים מאירי הפנים שיבואו להשפיע אז עדיף שגם מרכז וגם הר המור ישארו כמו שהם ואחרי הרבה שנים שם ב"ה אנשים יוצאים ומשפיעים עם הרבה יותר אור לחלק... טוב נו אז הערה לא יצאה כל כך קטנה....
המשך 20:53 12.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לשון הרע על ישיבות
מי התיר לך להוציא לעז על ישיבות שיש בהם מכון הוראה? זכותך להתנגד, אבל אל תכליל בהוצאת לעז. לך תלמד חפץ חיים.
15:25 13.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בושה
לא במקרה הוצאת לשון הרע, השחצנות שלכם עוברת כל דבול וגורמת ללשון הרע
14:28 15.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמחתי לעזור
תלמידי ישיבות נגן בעיקר עסוקים בהקמת בתי ספר בשיטת: אשתך מוציאה שערה וחצי ואשתי רק שערה, אז הילדים שלך לא ראויים ללמוד עם הילדים שלי ולא לגור באותו יישוב..
19:50 12.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שרה
יש בחמ"ד אמנם כמה דברים טובים שהגדול שבהם הוא שאינם מסננים תלמידים. אבל הם כפופים לחלוטין למשרד החינוך שהוא כידוע מונע ע"י פקידונים עבשים ולשר החינוך אין כל יכולת לשלוט...
יש בחמ"ד אמנם כמה דברים טובים שהגדול שבהם הוא שאינם מסננים תלמידים. אבל הם כפופים לחלוטין למשרד החינוך שהוא כידוע מונע ע"י פקידונים עבשים ולשר החינוך אין כל יכולת לשלוט במצב. פקידונים אלה דואגים שגם התורה והיהדות עפ"י תוכניות הלימוד תהיה באווירה אקדמית קרה המנתקת את הילד רגשית מהתורה ומהקב"ה. צריך ליצור בתי ספר עצמאיים שמקבלים כל ילד יהודי שהוריו רוצים לחנכו בחינוך תורני ולחנך ברוח יהודית אמיתית חמימה שאוהבת את התורה ואת לומדיה ואת הקב"ה ולא מנתקת בינם לבין החיים.
המשך 19:50 12.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
כשאתה בכיתה עם התלמידים שום מפקח ושום שר לא נמצא איתך. אתה המלך ואתה יכול להשפיע ולעצב. כל הסיפורים על המפקחים ועל החמד זה תירוצים של עצלנים או טהרנים.
23:56 12.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר