ח"כ יבגני סובה: "אסור לרב הראשי להתבטא בנושאים פוליטיים"

ח"כ יבגני סובה: "אסור לרב הראשי להתבטא בנושאים פוליטיים"

ח"כ יבגני סובה מתייחס באולפן סרוגים לסערה סביב הרב הראשי: "הרב הראשי לא מבין את חוקי המדינה" ומאשים: "אנחנו מוצגים בתקשורת כמפלגה אנטישמית" על אדלשטיין: "מקווים שלא נגיע לזה, אבל האיום מאד ברור"

"אנחנו מוצגים בתקשורת כמפלגה אנטישמית"

יום לאחר הסערה סביב דבריו של הרב יצחק יוסף, שהציתה מחדש את הקונפליקט בין החרדים לעולים, ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) התייחס למחלוקת בראיון באולפן סרוגים. עוד הציג את דעתו סביב הסרטון השנוי במחלוקת של אלכס קושניר, והבהיר את עמדת המפלגה בנוגע לסערת החסינות של ראש הממשלה.

"עם כל הכבוד לרב, ויש לנו כבוד, הוא מבין בתורה אבל כנראה לא מבין את חוקי מדינת ישראל. אתה לא יכול להפריד בין אזרחים, לא יכול להפריד בין העולים החדשים. אי אפשר להגיד שאלה הטובים שעלו לפי החוק ואלה הרעים שעלו לפי החוק. לכבוד הרב אין נתונים לפי ההצבעה, אז מי שמגיע במסגרת חוק השבות – אי אפשר להגיד לו שהוא אזרח פחות טוב, שטיפת הדם היהודית שלו לא טובה מספיק בשביל לשרת בצבא, לשלם מסים או לעשות את כל החובות שלו כאזרח. זה דבר מקומם, ולכן יצאנו נגדו".

עוד באותו נושא

ליברמן דורש לפתוח בחקירה נגד הרב הראשי לישראל


6

מה לגבי דבריו של חבר מפלגתך אלכס קושניר, שהתבטא לגבי נשים שהולכות להיבדק במרפאות? על זה לא שמענו שום דבר. 

"אני חושב שהסרטון של כבוד הרב היה לפני הסרטון של קושניר – כלומר, הוא אמר את הדברים שלו לפני שהוא ראה את הסרטון. אני לא חושב שזה נכון לשים את אותו משקל. יש ח"כ שמתבטא – בין אם נכון או לא נכון, מוצלח או לא מוצלח – זה דבר אחד. אבל הרב הראשי לישראל זה דבר אחר – מדובר בתפקיד ציבורי והוא פקיד ממשלתי, אז אסור לו להתבטא בנושאים פוליטיים כי הוא לא אמור לדבר על נושאים פוליטיים. כשהוא קורא לכל הגוים בולשביקים קומוניסטים, הוא לא יכול להתבטא ככה נגד אזרחים, כי יכול להיות שאותם אזרחים ירצו את עזרתו כנותן שירות".

"אמרתי כמה פעמים שאני אוהב לדבר לגופו של עניין, אבל במקרה הזה אני רוצה לדבר לגופו של אדם. אלכס קושניר היה קצין בצבא, לחם וסיכן את חייו. לפני הסרטון הזה, כשהוא ניסה להעלות סוגיות שקשורות לחיים המשותפים שלנו, על כמה המגזר החרדי תורם, הוא קיבל איומים. ואז יצא הסרטון הזה, שלא אמרתי שהוא מוצלח או דוגמא טובה, אבל גם לא סרטון אנטישמי, ופתאום אנחנו מוצגים בתקשורת – גם החרדית וגם הכללית – כמפלגה אנטישמית, גם כשאנחנו מעלים טיעון כלכלי".

"אני שוב מדגיש – אין לי שום בעיה עם הציבור החרדי, אבל כשאנחנו מבהירים שאם לא נשלב אותם בשוק העבודה אז בעוד שנה או שנתיים נצטרך להעלות מיסים ב-16 אחוז, אומרים לנו בתגובה 'אתם אנטישמים, אתם הבאתם וודקה וחזיר'. אני קורא לכולם להפסיק את הדבר הזה, אתם צריכים להתמודד עם הטיעון הכלכלי. ואל תחלקו עולים לפי כמות הדם, לפי אמא או אבא, ואל תגידו לנו שהבאנו וודקה וחזיר".

"מבקש להפסיק את ההסתה"

על סרטון ההתנצלות של הרב יוסף: "אני לא ראיתי שהוא התנצל, אלא להפך- בסרטון השני לא רק שכבוד הרב לא התנצל, הוא גם הבהיר שיש סוג שני של אותם עולים. אני איש של נתונים, והכנתי את עצמי לשאלות האלה עם נתוני משרד העלייה והקליטה ומשרד הפנים שפורסמו ב-2015. לפני הנתונים האלה 72 אחוז מהעולים הם יהודים לפי ההלכה. זה נכון שבשנים האחרונות יש פחות עולים לפי חוק השבות שהם יהודים לפי ההלכה ממה שהיה בשנים הקודמות. אבל אי אפשר לקחת את הנתון הזה, להוציא אותו מהקשרו ולהחיל אותו על כל העלייה מאז שנת 1989. זה עיוות".

עוד הבהיר כי "שאר האחוזים הם לא בהכרח גויים נוצרים שהולכים לכנסיה, לרוב האב היה יהודי או לאמא היה אבא יהודי. רק 7 אחוז בשנים האחרונות השתמשו בסעיף הנכד – כלומר, זה לא כולם, והם בטח שלא מביאים נצרות וודקה וחזיר. אני מבקש להפסיק את ההסתה הזאת. לא מביאים עולים, העולים באים מרצונם. תאר לך שהיו בודקים את כמות הדם היהודי בעליות מארצות ערב, אלו ששרדו את השואה מפולין, או מכל מקום אחר. אתה קולט מה היה קורה? רק כשזה מגיע לעולי ברית המועצות מתחילים לספר סיפורים, כי זה מסה גדולה".

"הציונות הדתית תמיד הייתה זו שמחברת ומקרבת"

ליברמן אמר אתמול שצריך לקבוע רב ציוני דתי ברבנות הראשית, אבל ראינו את כל מסע ההשתלחות שלו בציונות הדתית בבחירות האחרונות. הוא לא רוצה לשבת עם הרב רפי וסמוטריץ' וכל נציגי הציונות הדתית. האם כאן אין שיסוי ופילוג ושימוש במילים קשות?

"אני חושב שהיום לציונות הדתית יש ערך חשוב מאד בחברה הישראלית. אני גם חושב שמי שמייצג אותם ואלו שקוראים לעצמם הנציגים של הציונות הדתית, כנראה לא מכירים את ההיסטוריה של הציונות הדתית – היא תמיד הייתה זו שמחברת ומקרבת אנשים. כשאני שומע את סמוטריץ' אומר שצריך לחזור לימי תורה ומשפט שלמה ודוד המלך – והוא יותר חרד"לי ממי שהיו קודמיו – אז צר לי. הנקודה היא שכשאתה מציג טיעון ורוצה להעלות בעיה, ישר תוקפים אותך באופן אישי. זה לא צריך להיות ככה. בואו תתמודדו עם הנתונים".

"מותר לפוליטיקאי להביע את עמדתו ולומר שהוא לא רוצה לשבת בממשלה עם החרדים" הבהיר סובה. "אנחנו לא פוסלים אותם בגלל שהם אנשים, אלא בגלל שיש דעות שונות שלא מקובלות עלינו. כשאתה לוקח את חוק הגיוס, או תחבורה ציבורית בשבת במקומות שיש אוכלוסייה חילונית. מה לעשות שישראל היא לא מדינה דתית. אנחנו מכבדים את הדת והמסורת, אבל כמו שנתנגד לפתיחת מרכולים בשבת בירושלים או בבני ברק, כך אנחנו מצפים שהחרדים לא יתערבו באשדוד – שמה 25 שנה זה היה פתוח, אז מדוע שר הפנים אריה דרעי מתערב? וכשאני שומע שהציונות הדתית תופסת את הצד של החרדים, אז באמת צר לי על זה".

לדבריו, "הציונות הדתית תמיד התנגדה לפתיחת עסקים בשבת, אבל כשהיה צריך לעשות דברים חיוניים בשבת אף אחד לא התנגד. צריך להבין את הצורך של אוכלוסייה, ואם אתה לא מבין את הצורך הזה והולך ומתחבר לש"ס ויהדות התורה – בשביל מה אתה מקים מפלגה? תלך אליהם ותתברג במקום 3 או 4".

"מצפים מאדלשטיין להתנהגות ממלכתית"

בסיכום דבריו סובה התייחס לסערת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיע היום לאיום מצד כחול לבן על הדחתו של יו"ר הכנסת. "כולי תקווה שלא נגיע לזה. אנחנו התנהגנו בממלכתיות כשלא רצינו להחליף את יו"ר הכנסת בספטמבר. הוצע לנו לעשות את זה, כחול לבן רצו להחליף את אדלשטיין ואנחנו אמרנו שיש חוק שמאפשר לו להמשיך לכהן עד לכינון הממשלה, וזה לא ממלכתי ולא מקובל".

"אנחנו מצפים מיולי אדלשטיין להתנהגות ממלכתית – ראש הממשלה ביקש חסינות מהכנסת ה-22, אז הכנסת ה-22 צריכה לדון בזה – והוא לא צריך למנוע את הקמת הוועדה. היום יש לנו ישיבת סיעה בכנסת, ויכול להיות שנקבל שמה החלטה. כרגע אנחנו מאד מקווים שלא נגיע לזה, אבל האיום הזה מאד ברור. יולי אדלשטיין יודע את עמדתנו: אנחנו בעד הקמת ועדה, נגד מתן חסינות לראש הממשלה. אני חושב שהוא יכול להמשיך לכהן בתפקיד ובמקביל להוכיח את חפותו בבית המשפט".

ליברמן אמר כבר מראש שתתנגדו לחסינות – אז מה הטעם בדיון? 

"כי כרגע כפי שזה נראה מדובר בהחלטה פוליטית. ראש הממשלה רוצה חסינות כדי להימלט מעצם הדיון בעניינו. אז אם הוא רוצה קואליציית חסינות, בשביל מה אתה מצפה מאיתנו לדברים? אנחנו אמרנו שעקרונית אנו מתנגדים למתן חסינות לראש הממשלה, וחושבים שזה לא נכון. הוא יכול להמשיך לכהן כראש ממשלה עד שיש פסק דין חלוט, כפי שהחוק מאפשר, אבל להסתתר מאחורי החסינות זה לא נכון. זה גם לא תקין לראש ממשלה שמכהן כבר 11 שנים".

"אנחנו אומרים לראש הממשלה לקחת את העצה שלנו: לך למשפט ותוכיח את חפותך" פנה לנתניהו. "אנחנו תומכים בך בתפקיד ראש הממשלה למרות שכחול לבן מתנגדים לזה, ועמדתנו בנושא שונה מזו של כחול לבן – אבל ליברמן לא ביקש חסינות והלך למשפט. הוא זוכה, וכך אנחנו מצפים שגם הוא ינהג: שילך למשפט בלי חסינות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
25 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
מותר לחרדים כמו שמותר לאנטישמים השמאלנים
ססון | 08-01-2020 16:57
חכ מעוות חסר הגיון. מותר לחרדי לתקוף את מי שממציא נגדו עלילות דם ושקרים. הרב לא שיקר ולא המציא עלילת דם. זו עובדה ידועה שהרבה יותר מדי רוסים גויים המציאו מסמכים מזוייפים ועלו לכאן כדי להרוס לנו את החיים. זה ייעוד נוצרי. לא תפחידו אותנו. שרדנו את פרעה ואת שאר הצוררים, נשרוד גם את ליברמן, קושניר והשמאלנים החילונים הישראלים
הרוסים עלו כדי להרוס לנו את החיים?יעוד נוצרי?
ש | 08-01-2020 18:54
תלמד קצת היסטוריה חבר אתה מתחיל להישמע כמו הגרועים שבאוייבך
2
חזיר אדום ! מי אתה שתגיד על מה מותר לרב לדבר!
יהודי | 08-01-2020 17:00
איזה חוצפה חייבים לצאת למחות על העזות החילונית הזאת שמנסים להפיל את אימתם על הרב , הרב יגיד מה שירצה , הרוסים ( שאינם יהודים ) צריכים לחזור לארצם , פה זה מדינה יהודית ! נקודה!
גזענות כפשוטה
התמים | 09-01-2020 6:53
אם נוצרי באירופה היה מדבר כך על יהודים היית צורח שהוא אנטישמי.
3
חוק השבות הוא מהות דתית קהילתית.
רפאל | 08-01-2020 17:05
חוק השבות הוא היסוד של הקמת המדינה כבית לאומי לעם ישראל בלבד, עם זכויות למיעוטים שחיים בה ולא מהגרים אליה. מכאן שזהו עניין פוליט משולב בעניין הדתי. הרי אי אפשר לצרפם למניין ולא לחגי ישראל ולא לקנות חנויותיהם המשוקצות בארצנו הקדושה.
נו, אז מה ? אל תקנה
התמים | 09-01-2020 6:55
בחנות שלא מוצאת חן בעיניך. אבל, למה להעליב ולבזות ציבור של אזרחים שתורמים למדינה תרומה אדירה ? עולי ברית המועצות בולטים בתחומים רבים - רפואה, מדע, צבא, תרבות.
4
יבגני
מ | 08-01-2020 17:21
הרב צודק רוב העולים מרוסיה לא יהודים ועל זה אין ויכוח אתה יכול להגיד מה שאתה רוצה מדינת ישראל שייכת ליהודים תפסיקו לצעוק על הנושא הכאוב הזה לא יעזור לכם אתם והשמאל רוצים לחסל את המדינה לא ניתן לכם
5
אכן אתם מוצגים ביושר כאנטישמיים גדולים!
יהודיה מרוסיה | 08-01-2020 17:21
חבל לכם לעלות על הטרמפ של דברי הרב הראשי ,הוא הציג נתונים של משרד המשפטים נקודה. ש60% מהעליה הרוסית הם גויים! אז חבל להפוך את היוצרות,ולבלבל את האזרחים , כי אכן זה האמת! ליברמן וחבריו אכן מפחדים שהמצביעים הגויים שלהם, ילכו להצביע לדמוקרטים, אז חייבים להילחם על הכיסאות שלהם,לכן כל לילה, הליצן הראשי נותן הופעות קרקס בתקשורת המגויסת,עם השמצותאנטישמיות על הדתיים והחרדים , תת רמה ,שדואג רק לעצמו! הוא כבר בושה לעם היהודי, וההתנהלות האנטישמית שלהם תירשם לדיראון עולם בספרי ההיסטוריה היהודית.
6
מפלגה אנטישמית
חנזירים | 08-01-2020 17:37
בניגוד למפלגות הדתיות ולימין החדש שנמצאים במגננה, מגמגמים ולא מעבירים מסרים חדים ומובהקים, ישראל ביתנו באו לעבוד. הם הולכים על קמפיין אנטישמי לגמרי, אנטי דת-יהודית, אנטי ציבור חרדי ודתי, והמסר חד וברור כמו קמפיין המפלגה הנאצית בשנות השלושים של המאה הקודמת. אצל היטלר זה עבד מצויין, אז למה שלא יעבוד עבורם...
ממש מחשבה הפוכה
התמים | 09-01-2020 7:00
אתם מבזים את עולי ברית המועצות, נוהגים כלפיהם בגזענות וקוראים להם לחזור לשם - למרות תרומתם האדירה למדינה. הם רוצים שכל אזרח יחיה על פי דרכו ושכל האזרחים יתרמו למדינה במידה שווה : שכולם יתגייסו לצבא, שכולם ישתלבו בשוק העבודה ולא ייפלו לנטל על הציבור, שמדינת ישראל תתנהל באורח שיוויוני. מה פסול בכך ?
7
מוצגים?!
שלמה | 08-01-2020 17:41
לא, אתם גויים רוסים מבצעי פוגרומים
8
אם יהדות זה פוליטיקה אז אין כבר מה לומר
אביח | 08-01-2020 17:52
זה רק מראה לאן הפוליטיקה התדרדרה
9
קבלת גויים לארץ וסכנת התבוללות - עניין הלכתי
רותה | 08-01-2020 18:06
לחלוטין! שלא לדבר על עוון ההתחזות ליהודי כדי לקבל טובת הנאה. עולם הפוך ראיתי: הצודקים שומרי החוק מתגוננים מפני מתקפה מתלהמת של גורמים עבריינים בחסות התקשורת. אה, כן - והציבור הסרוג הוא אכן היחיד שמתקרב. וככל שהוא מתקרב ומקרב הוא מתרחק מהתורה. הרפורמים פשטו רגל באמריקה. יש להם פה שדות ציד חדשים.
10
נו באמת כולם יודעים שהרבה מאוד עולים לא יהודים
דניאל | 08-01-2020 18:09
אז מה היתממות רוצים שרב ישקר
11
השם שלך מאוד יהודי
חיים | 08-01-2020 18:45
שם משפחה לא ברור בכלל לאן שייך וזה נכום זה מפלגה אניטשמית
12
לפי התגובות פה אנטישמיות אאוט
אלי | 08-01-2020 18:58
גזענות אין. איך אפשר לחיות עם הדיסוננס הקוגניטיבי הזה? מה ששנוא עליך על תעשה לחברך ממוצא אתני אחד
הפוך-גוטה,הפוך! אתם הגזענים...
מצדרביעי | 08-01-2020 19:51
מי שמוכן כמוכם לקבל רוסים כיהודים, ולא מוכן לקבל אריתראים/איראנים/הודים- הוא גזעני. לעומת זאת, הרב יוסף- מקבל כל מי שעובר גיור, בין אם הוא אריתראי ובין אם הוא מולדובי...
אין שום גזענות.
תשובה | 08-01-2020 19:12
כל אחד שרוצה להתגייר יכול להתגייר ולכן זו לא גזענות. אבל יש כאן מדינה שהוקמה עבור יהודים, כדי שנוכל לחיות על פי היהדות שלנו, וכאן באים מאות אלפי מסתננים שהסתננו הנה בזיוף, והם לא יהודים בכלל, וקיבלו סל קליטה ורווחה ובריאות והכל, והם עכשיו יוצאים נגדנו, נגד החיים היהודיים שלנו, נגד השבת, נגד טהרת המשפחה, נגד כל החיים שלנו פה, ומסיתים נגדנו כאילו אנחנו לא עובדים לא לומדים לא יודעים שום דבר - אז המינימום שלנו זה להתגונן! וזה לא גזענות, זה דאגה לעתיד העם היהודי שבארץ ישראל, שהיתה המדינה היחידה שיחסית היתה שמורה מהתבוללות, באה הסוכנות היהודית ובגלל חוק שבת מעוות, ממלאה את הארץ בגויים גמורים כדי לפגוע בעתיד היהודי של הדור הבא? מה קורה כאן? ולמה אף אחד לא קם כמו גבר ואומר: אני אפעל לשינוי החוק המעוות הזה! אני מחכה לשמוע מי יבטיח את זה כהבטחת בחירות שלו - למען העתיד היהודי של מדינת היהודים!
13
רב בריח
ס.תחמס | 08-01-2020 19:05
כל מי שתומך בישראל כמדינת העם היהןדי זכאי לחיבוק. מוסלמי. נוצרי דרוזי. יהודי לפי חוק השבות או זכות השיבה או גבעת חביבה- כולללם חשובים וראןיים לברכה. בפרט מי שבא לזבת איתנו תחת כיסוי של מאות אלפי רקטות. מיליציות ושאר פרעושים אבל עם עוקץ כואב. אז תנו ךרב בריח העלאה במשכורת כמה כיבודים ובא לציון גןאל. רצון. ן
14
אתם באמת אנטישמיים!
מה לעשות | 08-01-2020 19:08
האלכס קושניר שלך תחליף את מה שהוא אמר אורתודוכסים ביהודים ותקבל הסטה נאצית למהדרין. מה זאת אומרת לומר על האורתודוכסים לא עובדים, לא לומדים, לא יודעים כלום? בושה וחרפה! ולכן המקום של מסיתים כמוכם הוא לא פה אלא חזרה ברוסיה, שם לא תסבלו מלראות אורתודוכסים שלא עובדים ולא לומדים ולא יודעים כלום, וגם לא תצטרכו לשרת בצבא. ואגב המדינה הזו אמורה היתה להיות מדינה יהודית, לא עיר מקלט לכל הקוזאקים של העולם שקנו תעודות מזויפות בכסף!
15
אתם באמת אנטישמים
אלכס | 08-01-2020 19:28
16
ח"כ יבגני סוכה ישראל ביתנו גזענית ושונאת חרדים
גולן | 08-01-2020 23:48
ליברמן והחכי"ם של ישראל ביתנו גזענים ושונאים חרדים . כאשר ח"כ יבגני אומר שאם לא ישלבו את החרדים בשוק העבודה יאלצו להעלות מיסים עוד שנתיים ב 16 אחוז זה אומר שלפי דעתו החרדים לא משלמים מיסים שזה שקר גס החרדים כן משלמים מיסים ובעצם יבגני סוכה אומר שהחרדים חיים על חשבון החברה הישראלית ובמילה אחרת החרדים הם פרזיטים ובמונח אנטישמי הוא אומר שהחרדים טפילים וזאת שנאת חרדים
17
ליברמן רק מפלג בין כל מי שיוכל
דוד | 11-01-2020 22:13
אפס מאופס. אסור לתת לו לפלג בנינו לבין החרדים.
18
ישראל ביתנו החוצה, נגמרה שאיבת הקולות
דוד | 11-01-2020 22:15
אין לכם אג'נדה, אין לכם הישגים, אין לכם כלום. הביתה!
19
סעיף הנכד בחוק...
אילון גבירצר | 05-12-2022 22:55
סעיף הנכד בחוק השבות