פרשתנו פותחת בתיאור גישתו של יהודה לפני יוסף: "ויגש אליו יהודה". אין זה סוד כי יהודה מופיע באופן עקבי בלב הכותרות של פרשות מקץ-ויגש, הוא מנהל את המשא ומתן מול יוסף, ומן העבר השני את הדין ודברים מול יעקב אביו. מה עומד בסוד דמותו המיוחדת של יהודה? מדוע דווקא הוא מופיע כה רבות בפרשות האחרונות?
מכירת יוסף – מקור התהליך
כידוע, מכירת יוסף לישמעאלים יצרה אצל האחים שבר נפשי ותודעתי. מיד לאחר פרשת המכירה, מופיעה פרשת יהודה ותמר כלתו. מה עניינה של סמיכות זו? מהי המשמעות העמוקה של שתי פרשיות אלו? את התשובה לשאלות אלו עונים חז"ל:
"למה נסמכה פרשה זו לכאן והפסיק בפרשתו של יוסף? ללמד, שהורידוהו אחיו מגדולתו כשראו בצרת אביהם, אמרו: אתה אמרת למכרו, אלו אמרת להשיבו – היינו שומעים לך!".
בזמן המכירה התברר לעיני כל כוחו הגדול של יהודה, דבריו חדרו ללב האחים כחץ מהיר. דווקא בנקודת הרתיחה הזו, כאשר יכול היה יהודה להשיב את יוסף לאביו בשלום, בחר יהודה בהצעה ממוצעת ולא מוחלטת: "לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים" – לא הצלה גמורה, ולא הרג סופי. בתוך תהליך הזיכוך הכללי של שבטי ישראל, גם ייעודו הרחוק של יהודה הולך ומתברר.
"וַיֵּרֶד יְהוּדָה מֵאֵת אֶחָיו"
האחים טענו לפני יהודה טענה קשה: "אלו אמרת להשיבו – היינו שומעים לך", בשל כך פותח הפרק הבא במילים: "וַיֵּרֶד יְהוּדָה מֵאֵת אֶחָיו", גדולתו בעיני האחים נפלה הרבה ממעלתה. יהודה מתנתק מאחיו ומתחתן עם בת איש כנעני, בניו ואשתו מתים, והוא מוצא לכאורה קדשה על אם הדרך ובא אליה. הירידה אותה אנו מוצאים אצל יהודה, מזכירה גם כן את אותה ירידה אשר התרחשה אצל יונה הנביא:
"וַיָּקָם יוֹנָה לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי ד' וַיֵּרֶד יָפוֹ וַיִּמְצָא אָנִיָּה בָּאָה תַרְשִׁישׁ וַיִּתֵּן שְׂכָרָהּ וַיֵּרֶד בָּהּ לָבוֹא עִמָּהֶם תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי ד'…וְיוֹנָה יָרַד אֶל יַרְכְּתֵי הַסְּפִינָה וַיִּשְׁכַּב וַיֵּרָדַם".
הירידה המתוארת אצל יונה בוודאי לא באה למסור לנו תיאורים גיאוגרפיים בלבד, אלא תוכן פנימי המלמד על בירורו העצמי של יונה. ירידתו של יהודה אף היא דרשה ממנו לרדת לעומקי נפשו, לעשות בירור נוקב על תפקידו במערכת החיים הלאומית. הניתוק של יהודה מאחיו היה ניתוק מיוחד, ההתבודדות הזו מהעולם החיצוני נתנה לו לשוב אל עצמו, דחפה אותו להבין את ערכו השלם.
מסע התשובה של יהודה
מתוך החושך מתברר האור באופן שלם ויציב יותר. לאחר המעשה שאירע עם יהודה לתמר, התנהלותו של יהודה השתנתה. הגלות הקטנה אליה ירד יהודה, דחפה אותו לשוב לאחיו ולהנהיג אותם. ההודאה של יהודה על המעשה עם תמר, עוררה אותו להקשיב אל העבר, להביט אל עומק המציאות ולשמוע לקולו הפנימי שקורא לו להתרומם. בדיוק אז, חש יהודה כי לאחריותו על המלוכה בישראל יש ערך עליון, אילו היה מכיר בערכו הגדול כבר בשעת המכירה הרי שלא היה יורד תמנתה וממילא הכל היה שב לתיקונו.
המסע אשר עבר יהודה משעת המכירה ועד פרשת ויגש, מלמד על מסע האנושות כולה, על תהליך התשובה של העולם כולו אל מקורו ואל האמת הפנימית המצויה בו. רק לאחר שגילה יהודה במעשה ובמציאות את אשר גנוז וספון בקרבו, מסוגל היה יוסף להודות בפני אחיו: "אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם אֲשֶׁר מְכַרְתֶּם אֹתִי מִצְרָיְמָה". הצורך לחכות זמן רב לגלות לאחיו כי הוא אחיהם הקטן, אפשר שנבע מהצורך להמתין להתפתחותו של יהודה, רק לאחר שמלכות יהודה תחשוף את אשר קיים בקרבה – מלכות יוסף תוכל להתאחד עמה.
מה דעתך בנושא?
14 תגובות
2 דיונים
יוני
עמוק מאוד
09:06 05.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
מתוך הבלוג האישי : כי זה כל האדם2 : מירוץ השליחים ממשיח בן יוסף למשיח בן דוד 05/01/2020 07:22:24 בס"ד. המקרא ============= " וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי, יְדַבֶּר-נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי, וְאַל-יִחַר אַפְּךָ...
מתוך הבלוג האישי : כי זה כל האדם2 : מירוץ השליחים ממשיח בן יוסף למשיח בן דוד 05/01/2020 07:22:24 בס"ד. המקרא ============= " וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי, יְדַבֶּר-נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי, וְאַל-יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ: כִּי כָמוֹךָ, כְּפַרְעֹה." משל כך אמר יהודה ליוסף , כשניגש אליו קרוב קרוב שבי ,אני יהודה תבוא לבסוף הגאולה. שאתה משיח של גלות או אווירה של גלות .[משל הרבי מלובביץ[ וכל כולך לשמש אך סדן של פירעון : "כי כמוך כפרעה". ולבסוף אני ומזרעי יצא משיח של גאולה בארץ ישראל . שמשיח נולד כבר על סיפה של כל גולה וגולה. הנה כי כן . לכל משיח תפקיד וייעוד משלו . משיח בן יוסף להכשיר הלבבות ולהכין הקרקע גם בכיפור עוונות. ובסיפוק מזונות של גלות ומשיח בן דוד לגאול ממש במקומה של ה"חופה" בארץ ישראל . בכדי לקרב ולערוך את החופה שבין ה"דוד" וה"רעיה" בין כנסת ישראל לאלוהיה
המשך 07:29 05.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דמטרי
יהודה התחתן עם בת איש כנעני .האם האשה התגיירה ברבנות ?.האם מי שהתחתן עם גויה ילדיו יהודים בניגוד לדעת הרבנים בני יוסף ובני משה יוכיחו את החוכמה הרבנית האומרת...
יהודה התחתן עם בת איש כנעני .האם האשה התגיירה ברבנות ?.האם מי שהתחתן עם גויה ילדיו יהודים בניגוד לדעת הרבנים בני יוסף ובני משה יוכיחו את החוכמה הרבנית האומרת האמא קובעת .וזה לא דעת תורה .דעת תורה .הכלל הוא ביצחק יקרא לך זרע כי זרעך הוא
המשך 05:41 05.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
יהודה שיקף היסטורית כיצד גם לעתיד לבוא. משיח בן דוד ימוסס את משיח בין יוסף : ברוח פיו בנועם שיח ובדיבור של חסד ושכל כשהדגל הוא חרדה...
יהודה שיקף היסטורית כיצד גם לעתיד לבוא. משיח בן דוד ימוסס את משיח בין יוסף : ברוח פיו בנועם שיח ובדיבור של חסד ושכל כשהדגל הוא חרדה לאבות ולבנים וערבות מוחלטת לאלה....
המשך 22:47 04.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
יהודה מנסה לבנות עצמו מחוץ לבית יעקב בחיקם של הכנענים. אך הקב"ה הרי מייעד לו גורל אחר ולכן מתים שני בניו ואחר כך אישתו ואחר כך כלתו הצליחה לנצל חלושתו...
יהודה מנסה לבנות עצמו מחוץ לבית יעקב בחיקם של הכנענים. אך הקב"ה הרי מייעד לו גורל אחר ולכן מתים שני בניו ואחר כך אישתו ואחר כך כלתו הצליחה לנצל חלושתו להפשיטו ערום ועריה מכל סממני המלוכה והמנהיגות שלו. והוא סוף סוף מתפקח לחזור לאביו ולאחיו אך הפעם לנסות לתקן את כל קילקןליו הקודמים. וכשהעסק הסתבך קפץ בראש ונטל את שרביט ההנהגה ...... משל אמר לאביו הקב"ה כבר המיט שני בניי ואני מבטיחך כי שני בניך לא ימותו.........
המשך 22:35 04.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאלתיאל
בבית הכנעני לא אכל כשר בטח לא בדץ .זו הסבה למוות שחווה .
08:07 05.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
כל העניין היה המתח שבין ראובן הבכור הפורמאלי לבכור המעשי יהודה שגילה מנהיגות. שאם היהדיבור ןתיאום בניהם היו משכילים למנוע גם את המכירה על כך ביכה הנביא הילכו שניים יחדיו...
כל העניין היה המתח שבין ראובן הבכור הפורמאלי לבכור המעשי יהודה שגילה מנהיגות. שאם היהדיבור ןתיאום בניהם היו משכילים למנוע גם את המכירה על כך ביכה הנביא הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו. והנה כיעקב שמע הבשורה הנוראה ונכנס ליגון נורא ומיאן להתנחם יהודה דפק על השולחן ביקש מהאחים לרדת למצרים ולחפש את יוסף. אמר להם איני יכול לראות את אבא באבלו הכבד ולא יתכן שאפילו לא ננסה לאתרו האחים בהנהגת ראובן סרבו פחדו שיעקב יגלה את האמת והעדיפו השארת המצב הקיים. יהודה קם ועשה מעשה אמר בין אחים כאלה לא אוכל לחיות הפריש מהם ויד לגור ולשכון בחיק הכנענים.....
המשך 22:19 04.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נפתלי
כל האחים פושעים משתפי פעולה עובדים על אבא שלהם קואליציה של דתיים
05:46 05.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמנון
שמענו את התיזה שלך .שמעתי שיהודה אהב נשים בעיקר חתיכות ..זו הסיבה שהתחבר לכנעני כאילו .בפועל התאהב בבת שלו
08:03 05.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דר עמינדב סויסה
מאמר מעניין ומרתק..
20:26 04.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכל
אכן משמעות עצומה למילה "וירד"
20:18 04.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לייטנר יעקב
מאמר מלמד ומחכים.יישר כח
15:43 03.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
יישר כוחך
14:41 03.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר