יומן בחירות: בתשדירי המפלגות הדתיות אין אלוהים - סרוגים

יומן בחירות: בתשדירי המפלגות הדתיות אין אלוהים

בתשדירי התעמולה של המפלגות הדתיות היה חסר משהו אחד: האמונה. ש"ס כבר מזמן מיתגה את עצמה כמפלגה חברתית, אך הפעם היא נכנסת ברוסים, ואילו הבית היהודי מרעננים את ערכיהם באמרם שהם רוצים צביון יהודי, תורה וקידוש, אבל בלי לשכוח את אלה שרואים כדורגל בערב. ביקורת.

author-image
יומן בחירות: בתשדירי המפלגות הדתיות אין אלוהים
  ומה עם האמונה? (צילום מסך)

בשעה טובה ומצלחת החלו תשדירי התעמולה. חשבנו שהמערכת תתעורר לחיים וסוף סוף יהיה קצת אקשן. אז חשבנו.

רוב הרשימות מציגות רק את ראש הרשימה. הליכוד וישראל ביתנו הציגו את נתניהו וליברמן, יש עתיד הציגו רק את יאיר לפיד, קדימה את מופז (ראו עוד אנשים, אבל כולם דיברו רק על מופז), ש"ס את דרעי והתנועה את ציפי לבני. יש להם עוד אנשים ברשימה, או שהם חושבים שממילא רק ראשי הרשימה יזכו לשבת בכנסת?

העבודה דוקא העדיפה להציג את סתיו שפיר. מעניין שהם בחרו דוקא בה. אין להם מישהו שיכול לייצג את המפלגה יותר בכבוד?

הבית היהודי הציג, מלבד בנט, גם את איילת שקד ואורי אורבך. לא בכדי הוצגה שם איילת שקד.

אין להם אלהים

המפלגות הדתיות בורחות מהתדמית הדתית. לא רק ש"ס. אפילו יהדות התורה.

ש"ס כבר מזמן מיתגה את עצמה כמפלגה חברתית, ואולם התשדיר שלה מהערב היה יכול להיות התשדיר של הפנתרים השחורים, אם הם עוד היו קיימים היום. מלבד העובדה שאת האמירה הידועה: "נקח את הכסף מהעשירים ונתן לחלשים" אומר רב גדול עם גלימה ומצנפת. חוץ מזה: אף מלה על תורה ועל אמונה.

החידוש הוא שגם יהדות התורה נקטה בדרך דומה. הסיסמא "אנחנו חרדים לך" או "חרדים לשלומך" (תוך שימוש גם במלה מאמינים מדי פעם), והמסר: אנחנו נדאג לזקנים והחלשים. לא שאני מזלזל חלילה במצות צדקה וגמילות חסדים, אלה מצוות חשובות מאד, אבל זו בושה להזכיר שיש לנו אידאולוגיה דתית?

גם יאיר לפיד, להבדיל, לא מציג לראווה את האידאולוגיה החילונית שלו, ומעדיף לדבר על הנושא הקרוב ללב המצביעים: הכסף.

והבית היהודי? הבית היהודי מצהירים ש"אנחנו לא נדבר על כסף אלא על ערכים". אבל גם הם בוחרים להציג לראווה את איילת שקד, ושוכחים להזכיר את האמונה באלהים. אין ספק שיש משהו מאד מרענן בתשדירי הבית היהודי. סוף סוף מישהו מוכן להגיד בקול ובגאווה את מה שפעם כולם אמרו והיום כבר לא אומרים: אנחנו בעד היהודים, אנחנו בעד ציונות, אנחנו בעד בית יהודי, אנחנו בעד מסורת בית אבא.

אם התשדיר של ש"ס היה יכול להיות התשדיר של הפנתרים השחורים בזמנו, הרי שהתשדיר של הבית היהודי היה יכול להיות התשדיר של מפלגת העבודה לפני חמשים שנה. לפני שאמירות כמו "אנחנו בעד ארץ ישראל, ציונות, יהודים וכו'" התחילו להיות בושה. לא זו אף זו, הבית היהודי מרעננים את ערכיהם באמרם שהם רוצים צביון יהודי. הם רוצים שבת בישראל (בלי לשכוח להזכיר את אלה שרואים כדורגל בשבת. לא לשכוח שגם הם בקונצנזוס). במקרה אורי אורבך הזכיר את התאריך 22 בינואר ואיילת שקד החילונית תיקנה אותו לי"א בשבט. (אבל אחרי שנגמר הספין, כמשיחה לפי תומה גם היא דברה במונחים לועזיים).

יש גם משהו מרענן מאד בהצהרתם שהם לא הולכים לשנא ולתקוף את המפלגות האחרות, אלא לדבר על עצמם. אין ספק שזה מרענן, אבל גם הם כלל לא הזכירו שהם מאמינים באלהים או שינהיגו את המדינה על פיו.

בקצור: אין מי שמתגאה בגדול באמונתו, כולם רוצים להראות לציבור החילוני שלמרות שהם דתיים הם בסדר.

מסורת בית אבא

אבל מי ששומר יותר מכל על מסורת בית אבא הוא ללא ספק יאיר לפיד. מאביו הוא ירש את הדיבורים על הדאגה למעמד הבינים. אנו ניקח את הכסף מהחרדים והמתנחלים וניתן אותו למעמד הבינים. מי הם מעמד הבינים? אנחנו, הנאורים, קרי: אשכנזים חילונים שגרים בצפון תל אביב. לשון אחרת: העשירון העליון. (את המלה עשירון נקדו בשין ימנית או שמאלית כרצונכם. גם יאיר לפיד עצמו עוד לא החליט אם הוא בצד ימין או בצד שמאל).

את הכסף ניקח ממי שלא מגיע לו: החרדים (שרק שואבים את הכסף ולא תורמים למדינה), והמתנחלים (ששואבים את הכסף ולא… …. טוב נו, בסדר). אגב, שמתם לב שהוא לא מדבר על כסף להתנחלויות, אלא על כסף למתנחלים? הבעיה היא לא הערכים שמדינת ישראל משקיעה בהם. הבעיה היא שהם נותנים את הכסף להוא… האחר… השונה. זה שנראה שונה ממני.

מסורת בית אבא במיטבה.

חינוך מגיל שלש

הליכוד הציגו גן ילדים שבו פותרים תרגילים חשבוניים על הלוח. אגב, עקבתם אחרי התרגילים האלה? בליכוד כנראה לא יודעים חשבון.

הליכוד הציגו את הישיגיהם. וכן הציגו את האיומים על מדינת ישראל. נתניהו מציג את מפת המזרח התיכון ומראה את כל האיומים באיזור: איראן, חיזבאללה, חמאס, מצרים ועוד. ובלי בושה הוא עומד ומתגאה בהישגי ממשלתו: כיפת ברזל, גדר, גדר, גדר, לחץ בינלאומי וכו'. ארבע שנים הוא בשלטון, ולאיראן עדיין יש פצצה גרעינית, החמאס מתחזק, הטרור במצרים גובר, וראש ממשלתנו מתגאה בכיפת הברזל שלראשו (בלי לשכוח להוסיף בעזרת השם).

לגבי הטרור בעזה, יכול היה נתניהו להציג את מבצע עמוד ענן. הוא בחר שלא לעשות זאת, ולהציג עמדת התגוננות.

לשם הגנתנו מכל האיומים, מבקש מאתנו ראש הממשלה להגדיל את כוחה של מפלגת השלטון. מישהו מבין מה הקשר? באופן כללי, התשדיר של הליכוד ממש לא עושה חשק להצטרף, רואים בו איש קטן ומשמים עומד לבדו בחדר גדול מול מפה מפחידה. האיש משדר רפיסות וקטנות מול המרחב הגדול. הוא לא תוקף, רק מתגונן ומתגונן ומתגונן. אולי הוא רוצה לשדר שהוא מצפה שאנחנו נציל אותו, ונוסיף עוד אנשים לחדר הזה.

אז זהו, יש אנשים שכבר הגישו מועמדות לתפקיד הזה. בניגוד לתשדיר הקר והמשמים של הליכוד, משדר הבית היהודי הרבה אנרגיה, ומתהדר בכך שהוא המפלגה הקרבית ביותר בכנסת. אם הליכוד משדר אימה והתגוננות, משדר הבית היהודי בדיוק את המסר שהוא המועמד להצטרף לחדר הגדול של האיש האפור, ולהכניס לשם קצת מרץ וקרביות.

התשדיר המקדים שהם הוציאו אתמול, הסתיים בהבטחה לשמור על ערכי הנצח של עם ישראל, עם תמונה של הר הבית. בתשדור ששודר בסופו של דבר, נעלם הר הבית ונותר רק הכותל. יש כאן מפלגה שמוכנה להרים את הכפפה הזאת? הלו?

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מותר לחילוני להצביע לבית היהודי
עמוס ארליך | 09-01-2013 11:35
כשם שמותר לו לקיים כל דבר אחר שהתורה מחייבת.