תולדות יעקב – יוסף
פרשתנו פותחת בתיאור תולדותיו של יעקב. עם זאת, בבואה לתאר את תולדותיו של יעקב פותחת התורה את שלשלת דורותיו דווקא ביוסף, "אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב – יוֹסֵף". דמותו של יוסף עומדת בלב התולדות של יעקב, ולא זאת בלבד אלא שבפירוט תולדותיו של יעקב אינו נזכר איש מלבד יוסף. יתירה מכך, האזכור של יוסף אינו מופיע כפרט טכני המתאר את שנות חייו בלבד, אלא כסיפור חיים, כמגמה, כנרטיב הפותח צוהר לאישיותו – "יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן וְהוּא נַעַר…".
"בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ"
מרכזיותו של יוסף ביחס לאחיו אינה מתחילה בסיפור על כתונת פסים אותה מקבל מתנה מאביו, ואף לא בחלומות הגדולה אותם חולם מדי לילה, נשמתו של יוסף נועדה לגדולות עוד הרבה לפני כן, מעין הנאמר לירמיה הנביא: "בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ". עוד בטרם לידתו, רחל, אימו של יוסף, מתחננת על נפשה לפני יעקב בעלה: "הבה לי בנים ואם אין מתה אנוכי". רחל אימנו היא האם השלישית אחרי שרה ורבקה שחווה את העקרות, כאשר משרה נולד יצחק ומרבקה נולד יעקב. כבר בשלב זה ניתן לזהות מאפיין משותף בין יוסף לאבות – אצל כולם העקרות היוותה חלק ממשי מחייהם.
ההשפעה האדירה של יוסף על מצבם של יעקב ובניו, אפילו באופן לא מודע, מתבררת בהיבט נוסף מהעבר. לאה אמנו, צרתה של רחל, ילדה חמישה ילדים ליעקב בזמן שלרחל אין ילד אחד. כל זמן זה יעקב נמצא בביתו של לבן חמיו. לפתע, כאשר רחל יולדת את יוסף, בנה הראשון, מעורר יעקב בפני לבן את הצורך לעזוב את ביתו וללכת לארץ ישראל:
"(כה) וַיְהִי כַּאֲשֶׁר יָלְדָה רָחֵל אֶת יוֹסֵף וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל לָבָן שַׁלְּחֵנִי וְאֵלְכָה אֶל מְקוֹמִי וּלְאַרְצִי".
בעוד לאה יולדת מספר ילדים והמציאות נותרת בעינה, בלידת יוסף מתעורר הכרח לקום ולצאת מביתו של לבן, בשלב זה מופיע צורך לקדם את החיים הישראליים לתחנה הבאה. שמו של יוסף מעיד על מהותו: "וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יוֹסֵף לֵאמֹר יֹסֵף ה' לִי בֵּן אַחֵר" – יוסף נקרא על שם המגמה הבאה, על שם החיים העתידים להופיע. ביוסף גנוז הכח המקדם, המשכלל והמוציא לפועל. הופעת נשמתו של יוסף בעולם מרוממת את יעקב ללכת "אֶל מְקוֹמִי וּלְאַרְצִי", בלידתו רובד נוסף ומשמעותי בגאולה נפתח.
משיח בן יוסף – בימים ההם בזמן הזה
לא פלא הדבר שערעור ניסיונו של יעקב לשבת בשלווה נגרם בעקבות אדם אחד – יוסף, כפי שעולה מדברי המדרש ומפירושו של רש"י:
"ביקש יעקב לישב בשלוה, קפץ עליו רוגזו של יוסף".
סיפור הקנאה בין האחים ליוסף ותיאור חלומותיו המופיעים בהמשך הפרשה – מהווים כר פורייה לשנאת האחים ורצונם להורגו. יוסף, הדמות ששקולה לכל תולדותיו של יעקב, מוביל את אביו ואחיו לשנים ארוכות של בירור, האחד מול עצמו והאחד ביחס לכלל שבטי ישראל.
דמותו של יוסף שייכת למגמה של תנועה, לניסיון להביא את החיים לגודלם, לרצון אדיר להוציא את הכוחות הגנוזים בבריאה לפועל. יוסף הוא "המשביר לכל עם הארץ", הוא אחראי לקדם את חיי אחיו בדרכים נסתרות ולעתים לא צפויות. נשמתו של יוסף פוגשת את עם ישראל אלפי שנים קדימה – בגאולה האחרונה. משיח בן יוסף האחראי על צד הגאולה הפיזית, מעורר את הגוף הלאומי לתחיה מחודשת. יוסף פוגש אותנו שוב, כבימים ההם, משימתנו הנוכחית לאחר הופעתו היא לבנות את הקומה הרוחנית עליה נשען כל הבניין החומרי.
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
0 דיונים
משה אהרון עו"ד
סודה האפל של הכותנת שהביאה "פסים" -גדרות. וסורגים של גלות 20/12/2019 11:45:04 בס"ד. כשאדם וחווה ביכרו את המסע לדעת טוב ורע מיד חשו כי יש והרע יכול שיתמצה בגופם במקום ערוותם . ומיד ביקשו לתפור...
סודה האפל של הכותנת שהביאה "פסים" -גדרות. וסורגים של גלות 20/12/2019 11:45:04 בס"ד. כשאדם וחווה ביכרו את המסע לדעת טוב ורע מיד חשו כי יש והרע יכול שיתמצה בגופם במקום ערוותם . ומיד ביקשו לתפור עלי תאנה לכסות עצמם. ומשום חשיבותו המכרעת של עניין זה - הצניעות. .מיד נחלץ הקב"ה לעשות להם כותנות עור ולהלבישם. לומר להם שעל כותנות העור יש להלביש כותנות של אור. כותנות עור המזמינות כותנות אור. אור המדבק בני אדם והקורא להם להיות שווים ולהתאחד כאחד מול "האחד" [שאחרי כל הטעויות בהכירם בטעות שבו בני יעקב לומר לו תיקון :: "שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד".] והנה נכשל יעקב בכותנת הפסים. שסופה היה שהייתה ספוגה בדם והביאה גלות לעולם הפילוג והשסע בין האחים החל בכותנת. ובכותנת האחידה והשווה כסמל של שוויון ואחדות . ישוב לבסוף גם האיחוד והאחדות שבלעדיה של האחדות אין גאולה. שאין לך זרות לרוחה של תורת ישראל מסקטורים מיוחדים בעם ישראל . המבקשים להבדיל עצמם בלבושם המיוחד. בגדים שחורים ומגבעת שחורה הם לעניות דעתינו הכותנת המפלגת של היום . וצריך לעשות הכל שסופה לא יהא כסופה של אותה הכותנת של הפסים שנספגה בדם והביאה עלינו לבסוף סורגים של גלות ..
המשך 19:28 22.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
כשיעקב גילם את "האמת הנעדרת" 14/12/2019 18:54:00 בס"ד. "וַיִּתֵּן, בְּיַד-עֲבָדָיו, עֵדֶר עֵדֶר, לְבַדּוֹ; וַיֹּאמֶר אֶל-עֲבָדָיו, עִבְרוּ לְפָנַי, וְרֶוַח תָּשִׂימוּ, בֵּין עֵדֶר וּבֵין עֵדֶר".. אמר להם יעקב לעבדיו אתם נקראים ליטול חלק בהצגתה של...
כשיעקב גילם את "האמת הנעדרת" 14/12/2019 18:54:00 בס"ד. "וַיִּתֵּן, בְּיַד-עֲבָדָיו, עֵדֶר עֵדֶר, לְבַדּוֹ; וַיֹּאמֶר אֶל-עֲבָדָיו, עִבְרוּ לְפָנַי, וְרֶוַח תָּשִׂימוּ, בֵּין עֵדֶר וּבֵין עֵדֶר".. אמר להם יעקב לעבדיו אתם נקראים ליטול חלק בהצגתה של אמת עדרית . אותה המעלימה כנעדרת את האמת הצרופה. לפיכך רווח תשימו בין עדר לעדר שהאמת העדרית אין לה מין השלמות והרציפות של הנצח. אין בה את החיבור והדבקות של התוחלת לתיקונו של העולם שלסופו של דבר האמת העדרית גם הופכת את האדם לאלוהים ואת האלוהים לכלום
המשך 19:26 22.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
הפתיח של פרשת "וישב" גנאי הוא ליעקב, שעל כן באה גלות לעולם 17/12/2019 14:31:38 בס"}ד. המקרא : ============ א וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב, בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו--בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן. ב אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה...
הפתיח של פרשת "וישב" גנאי הוא ליעקב, שעל כן באה גלות לעולם 17/12/2019 14:31:38 בס"}ד. המקרא : ============ א וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב, בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו--בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן. ב אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן, וְהוּא נַעַר אֶת-בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת-בְּנֵי זִלְפָּה, נְשֵׁי אָבִיו; וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-דִּבָּתָם רָעָה, אֶל-אֲבִיהֶם. ג וְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת-יוֹסֵף מִכָּל-בָּנָיו--כִּי-בֶן-זְקֻנִים הוּא, לוֹ; וְעָשָׂה לוֹ, כְּתֹנֶת פַּסִּים. ד וַיִּרְאוּ אֶחָיו, כִּי-אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל-אֶחָיו--וַיִּשְׂנְאוּ, אֹתוֹ; וְלֹא יָכְלוּ, דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם. בפתיח של פרשת וישב ביקשה התורה להבליע בפשט המילים הרבה גנאי ליעקב. שהיה לו להתחיל את ההאיחזות בארץ ישראל אחרת. לא רק באוירה ובדימוי אחרים של : "ישראל" במקום "יעקב". אלא במהות גאולית אחרת. אותה ההולמת את הירושה והחזון. תחת זאת הוא שב לארץ : לשבת באותו הקיפאון ההיסטורי . לשבת במגורי אביו ובארץ כנען . במקום לבוא ולפעול ולבסס את מגוריו שלו -כישראל ודווקא בארץ חדשה.: ארץ ישראל . הוא בא אל הדשדוש , אל המצוי ההיסטורי : ארץ מגורי אביו ארץ ישנה - ארץ כנען. לא פלא שאם עדיין שבויים בעבר . וההוה אך משועבד לעבר . אז גם העתיד הופך אט אט שחור שחור של הרס עצמי וגלות מרה. הנה כי כ,ן אחרי פתיח שכזה. במקום שהיה נכתב : "ואלה תולדות יעקב יהודה... משיח בן דוד. נכתב ואלה תולדות יעקב יוסף . נער הפותח את תקופת הבלהות של הגלות. לא פלא שכאן, בצומת הזה המציאות ההיסטורית החלה להתגלגל לכלל גלות ראשונה גלות מצרים. הנה כי כן לכאורה,לא אחר מאשר אבותינו הראשונים הם שפיספסו בעבורנו את האופציה הגאולית של ימות המשיח נכשלו לכווץ בעבורנו את ההיסטוריה : אברהם בעצם כשלונו בעקדה.... [ראו רשימות בבלוג על העקדה ] יעקב וכישלונו וכעולה גם מרשימה זו : באי ההאיחזות הראויה בארץ ישראל ויצחק כקורבן טראומטי אשר חווה אך את תקופת הביניים של הפחד והשיתוק.
המשך 17:36 22.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
מכותנת פסים לכותנת אסיר של סורגים 18/12/2019 16:47:00 מכותנת פסים ל"כותנת אסיר של סורגים" () בס"ד. כשם שכותנת יכולה לשמש אמצעי של כיסוי והצנעה. כך יכולה היא גם לשמש כעין מסך של "תרועה" להריע ולהעיד במי...
מכותנת פסים לכותנת אסיר של סורגים 18/12/2019 16:47:00 מכותנת פסים ל"כותנת אסיר של סורגים" () בס"ד. כשם שכותנת יכולה לשמש אמצעי של כיסוי והצנעה. כך יכולה היא גם לשמש כעין מסך של "תרועה" להריע ולהעיד במי העוטה אותה. שהוא אדם מיוחד , נבחר ונאהב. או אפילו מסומן כיורש . לא בכדי הפתיח של פרשת וישב מתחיל : באלה תולדות יעקב... תולדות שמתחילים ומסתיימים אך ביוסף. משל בעיני יעקב תולדותיו הם כל כולם יוסף. לא בכדי גם ביקשו האחים באכט סימבולי לטשטש את הפסים שבכותנת ובהרבה דם שספגו בכותנת. מנגד גם שילם יוסף על מעשה הכותנת ב"כותנת פסים של סורגים". בבית הכלא במצרים. רק לאחר מלוא התשלום כאמור . סומן יוסף לא כיורש ראשי לבית יעקב אלא כנגיד ומשנה למלך. משל המלכות והמלך עברו לבסוף ליורש המסומן מגבוהה - יהודה.
המשך 17:34 22.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
בס"ד. משפחת יעקב שלא שררה בה האחדות של משפחה אחת - נגזר עליה גלות. שאפילו ראובן ויהודה לא היה דיבור ביניהם להציל את יוסף. ועליהם גם מקונן הנביא לאמור : . "הילכו שניים יחדיו...
בס"ד. משפחת יעקב שלא שררה בה האחדות של משפחה אחת - נגזר עליה גלות. שאפילו ראובן ויהודה לא היה דיבור ביניהם להציל את יוסף. ועליהם גם מקונן הנביא לאמור : . "הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו " . שאם היו נועדים ביניהם ראובן ויהודה היו הולכים יחדיו והיה עולה בידם להציל את יוסף וכך מכרו אביון בעבור נעליים שבתמורת יוסך רכשו האחים נעליים מהישמעלים.. הנה כין גלות באה לעולם באבוד ערכה של המשפחה הקטנה והגדולה וגאולה באה לעולם בכינון ערכה המיוחד של המשפחה בישראל. שגם גאולת מצרים ניתלתה בה ב"משפחה} שנאמר : שִׁמְעוּ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה עֲלֵיכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל כָּל הַמִּשְׁפָּחָה אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר."
המשך 17:32 22.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
על הכותנת [של יוסף] בא כור ההיתוך של הגלות - גלות מצרים 19/12/2019 07:52:45 בס"ד. צדיקים נפרעים מהם בעולם הזה ובחשבון של עובר ושב מידי והכל במידה השווה - של מידה כנגד מידה. ...
על הכותנת [של יוסף] בא כור ההיתוך של הגלות - גלות מצרים 19/12/2019 07:52:45 בס"ד. צדיקים נפרעים מהם בעולם הזה ובחשבון של עובר ושב מידי והכל במידה השווה - של מידה כנגד מידה. והנה מששב יעקב לארץ ,במקום לשנס מותניים ולהתחיל במימוש הייעוד והחזון. התעסק בעצמו ובאהבתיו. - באנוכיות משל ביקש להמשיך את אהבתו את רחל ולא סתם אהבות - אהבות מפלגות בין בניו. ומרסקות כל אופציה של איחוד וגיבוש עם העם שהיה צריך להתחיל להתגבש בארץ ישראל. יצא אם כן,לחניכה אחרת למחוזות של גלות . ששם בכור ההיתוך של הייסורין יתגבש לסוף לעם. משל אמר לו הקב"ה ליעקב : אתה עשית כותנת של פסים להתוות פסים אחריםשל עתיד. חייך שכל תכליותיה הנפסדות יעברו ויפוסו מהעולם . שמי שלסוף ימלוך בארץ ישראל ועל עם ישראל יהיה מי המיועד לכך לכתחילה - יהודה . ויעקב גם שילם אישית ואלף מונים על אהבתו המפלגת בין הבנים [אגב לימים וטרם הסתלקותו וכמי המכה על חטא, יקרא להם להיאסף ולהיקבץ]. ונגזר עליו להיות שרוי באבל וצער שנים לא מעטות ודווקא על מושא אהבתו - יוסף. יוסף שחלם חלומות פרועים על מלוכה. התכבד לממש חלומותיו במחוזות זמניים ולא רלוונטיים של גלות וזמניות ולאחר מסכת מירוק של ייסורים רבים . והאחים נשאבו לפירעון של "פרעה" . הם שמכרו אח נדרשו לחניכה מחדש ללמוד וללמד עצמם להקרבה בשמירה על אח . משל מידה כנגד מידה לא פסה מהעולם . והכל עוד טרם לכן גם שילמו ראשיהם של האחים טבין ותקילין : יהודה במיתת שני בניו . וראובן בירידה מגדולתו - כבכור. שהיה בכוחם של שניים אלה אם היו מאוחדים למנוע את מכירת יוסף
המשך 17:31 22.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
לפני תולדות יעקב פורטו בתורה,תולדותיו של עשיו לסמן את ימות המשיח 20/12/2019 08:01:33 בס"ד. בסוף פרשת וישלח הפותחת בשליחת מלאכי יעקב לעשוי מסתיימת הפרשה בפירוט תולדותיו של עשיו . משל סקירה היסטורית ועתידית עד...
לפני תולדות יעקב פורטו בתורה,תולדותיו של עשיו לסמן את ימות המשיח 20/12/2019 08:01:33 בס"ד. בסוף פרשת וישלח הפותחת בשליחת מלאכי יעקב לעשוי מסתיימת הפרשה בפירוט תולדותיו של עשיו . משל סקירה היסטורית ועתידית עד לסוף הדורות והכל בטרם ניגשים לפרשה הבאה :פרשת וישב. ואשר בה מתחיל למעשה יעקב את צעדיו הראשונים בגיבוש תולדותיו שלו לכלל עם . עם הצועד אלי קיום חזונו וייעודו להיות ברכה וגאולה לכלל הגויים. התורה טורחת לפרט את תולדותיו של עשיו במדרג של של : בנים - בני עשיו ,. המלכים אשר לו . והאלופים אשר לו. והנה המלכים פורטו בתווך הסיום נשמר דווקא לאלופים אשר לעשיו. והעניין הוא כאמור העתיד ההיסטורי של בני עשיו המייצגים את הגויים . התורה ביקשה להבהיר כי המלוכה האיסטרטגית ,לא ניתנה לעשיו. לא בכדי הנביא עובדיה מנבא לאמור : וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן, לִשְׁפֹּט אֶת-הַר עֵשָׂו; וְהָיְתָה לַיהוָה, הַמְּלוּכָה. {ש} המלוכה לסוף היא של הקב"ה ושל שליחו המלך עלי אדמות : משיח בן דוד. לפיכך המלך האחרון של בני עשיו הוא "הדר". לקדם בהדר של קץ הימים את המשך המלוכה האחרת כאמור. לפיכך גם לסוף שוב פירטה התורה את אלופי אדום. לומר לך כי לקץ הימים יתרמו הגויים לפני תולדות יעקב פורטו תולדות עשיולתרבות העולם לגאולתו אך "אלופים" = פרופסורים
המשך 17:28 22.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורלי
גם מעבר לים תענוג לקרוא ולדעת מהיכן באת , תודה גיא שבת שלום
16:06 20.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמיר
מאוד מעניין נהנה לקרוא את כתיבתך
14:26 20.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ד"ר פרוכטר
כתיבה מרתקת
12:47 20.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר