את הרב פירר פגשתי לפני כמעט עשור שנים בערב גיוס תרומות בדיוק כמו זה האחרון שעורר סערה רבתי.

היום במבט לאחור נדמה לי אני נזכר שרק גברים הופיעו על הבמה בניהם להקת תיסלם ושלמה ארצי שבינו לבין הרב נקשרה ידידות אמת.

אבל היום אנחנו כבר בעידן אחר, מרגע שפרצה לעולם המילה 'הדרה' נולד מגזר חדש בישראל: המגזר החילוני כלומר הוא היה שם תמיד אבל מאוד ממלכתי – זה שאמור להכיל את הריבוי, לשאת בעול ולקחת אחריות.

הוא גם לעולם לא הבחין עצמו מהשאר אבל כתוצאה מתהליכים שסוציולוגים עוד ייכתבו על כך דוקטורטים (אידיבידואליזציה, חברת השבטים וכו') הוא נעשה פתאום מודע לעצמו והחל להתנהג כך.

אולי על רקע זה ניתן לראות את עלייתו של הפורום החילוני, החשש מהדתה בחינוך ובצבא וכן המלחמה על המרחב הציבורי וכאן נכנס לתמונה הרב פירר שלא בטובו נקלע למלחמת התרבות הזאת.

אלו שמקלים דעת בדרישה של הרב להפריד בין גברים לנשים, כולל בתוך הלהקות עצמם- שהנשים הן חלק אורגני מהן, לא מבינים עד כמה הדבר הוא בנפשם של חילונים הומניסטים שעל לוח לבם חקוק איסור אפליה על רקע של מין, מגדר, לאום, דת וגזע. זוהי מורשת שמתחילה ב- 'ויברא ה' את האדם בצלמו' דרך סיסמת המהפכה הצרפתית 'כחופש, שיויון, אחווה' ועד למגילת העצמאות שמבטיחה שיויון זכויות ללא הבדל בין אדם לאדם.

תארו לכם שחיים טופול היה עורך ערב התרמה לכפר החסד שלו 'נהר הירדן' בבני ברק ודורש מהמשתתפים לצפות בהרצאה של מטיף נוצרי או להקת בנים גאים. כמובן שהוא לא מעלה זאת על דעתו ובטח שדבר כזה לא היה עובר בשתיקה בלשון המעטה. אבל כשמדובר בחילונים אז כן מותר לבוא בדרישות שנוגדות את עולם הערכים שלהם.

מדובר באירוע בעל מאפיינים ציבוריים עם אמנים חילונים שאמור לגייס כסף מקהל חילוני. אני מקווה שתימצא נוסחת הקסם לקיום הערב החשוב הזה הוא להבדיל למצוא דרכים אחרות לגיוס כספים שאינם פוגעות באף מגזר

 

איתן אלחדז הוא כתב צלם וחוקר טקסים ומנהגים ובחברה הישראלית