עמדתו של הרב עידו פכטר מנוגדת לתורה

אני מציע לו לרב פכטר לטייל ברחובות העיר, ולראות את התוצאות של הדרך החלופית שהוא מציע- דיבורים גדולים על צניעות שאינה מגובה בשום נורמה מובילים לכך שהצניעות נותרת בלב אבל הגוף נשאר חשוף לחלוטין

עמדתו של הרב עידו פכטר מנוגדת לתורה
  הרב חיים מרקוביץ' (צילום: ללא קרדיט)

לאחר שוך הסערה התקשורתית שהתחוללה סביב דבריו של הרב שלמה אבינר בסוגיית צניעות לבוש הבנות, החל תהליך של חשיבה יסודית ועמוקה יותר לגבי שורש הדברים. מספר טיעונים הועלו כנגד דבריו, וביניהם הטיעון שעסק בעצם זכותם של הגברים לקבוע לנשים את גבולות הצניעות, טיעונים ששללו את ערך הצניעות בנושא הלבוש מעיקרו, וטיעון נוסף שמועלה בימים אלו הוא שיש לנתק בין הלכה למוסר. לפי טיעון זה, הצניעות היא ערך מוסרי שלא נכון להכניסו לגדרים של הלכה, ואין להלכה עניין להציב לה גדרים מפורטים וכללים ומסודרים כדרכה.

עוד באותו נושא

פוסט של הרב אבינר עורר סערה: "החפצה ופריצות"


62

על עניין זה כתב הרב ד"ר עידו פכטר בטורו בעלון השבת 'שבתון' (בראשית תש"פ), ובו קבע כי "מוסר איננו כולל רשימת נורמות סגורה, אלא עוסק באופי האדם ובהתנהלותו עם סביבתו. לא ניתן לכמת את החיוב המוסרי לשורות דינים והוראות. תמיד אורח החיים השלם שהוא דורש גדול מסך חלקיו. אף זו, כל ניסיון לפרט לפרטים נורמטיביים את החוק המוסרי למעשה מסכן אותו. הנהגה מוסרית כוללנית, ברגע שמפרטים אותה לשורת משימות היא מאבדת את מה שהיא".

דברים אלו נכונים רק בחלקם – הם נכונים במה שנוגע לקומות העליונות של המוסר, אבל לא במה שנוגע לקומות הבסיס של המוסר. מוסר ללא קביעות של נורמות סגורות ומחייבות יפרח באוויר, לא יגיע לכלל מימושו, אלא יוותר מאחור בתוך רגשי הלב, ולא יגיע לכלל חיי מעשה.

עוד באותו נושא

תמיהה בתורתו של מורינו הרב שלמה אבינר


37

חכמי ישראל ותורת ישראל התנגדו לעמדה זו שמייצג הרב פכטר, ומשום כך אנו מוצאים למשל את המצווה המוסרית הגדולה, מצוות הצדקה, מפורטת בהלכות רבות הן ברמב"ם והן בשלחן ערוך. בדומה לכך, גם מצוות כיבוד הורים זוכה למספר סימנים בשלחן ערוך, וכן הלאה. ובכלל, כל מצוות מתנות עניים יסודם במעשה המוסרי, ואף על פי כן תופסות חלק נכבד ביותר בתורה שבעל פה- רובו של סדר זרעים מוקדש לכך. מצווה מוסרית חשובה הוטלה על האדם: היה רגיש מוסרית, ותניח פאה משדך לטובת העניים. בהתאם לכך, מאות הלכות מפרטות את הדרך שבה יש לקיים את החיוב המוסרי הגדול הזה.

נכון שמעבר לחובה ההלכתית הבסיסית ישנה אפשרות להתרוממות מוסרית אישית, המכונה בהלכה פעמים רבות 'לפנים משורת הדין', ואכן ההלכה רואה בחיוב את מי שמתעלה ומתקדש ומעדן את הנורמות המוסריות שלו, אך הבסיס מושתת על נורמות סדורות וסגורות שמהוות את בסיס החיוב של כל אדם.

עוד באותו נושא

סערת הרב אבינר: על צניעות ועל צביעות


79

הרב פכטר, כפי הנראה כבר עבר את הגבול של האורתודוקסיה לעבר מחוזות אחרים, והוא אכן כתב זאת בהמשך מאמרו: "ההבחנה בין מוסר והלכה חשובה ואין לבלבל ביניהם. בעולם האורתודוקסי לעתים הופכים ציוויים מוסריים לענייני הלכה וככה מעקרים אותם מתוכנם עד כדי אבסורד". בדבריו הוא מביא כדוגמה את ערך הצניעות, ואומר שנשים שלדעתו מקפידות על חובות ההלכה האורתודוקסית שיסודה בבלבול הזה, בשילוב אהבת האורתודוקסיה לעסוק בסנטימטרים במקום ביסוד הצניעות, מביאות לידי כך שנשים הולכות עם "פאות יוקרה" ומשתמשות "באיפור כבד מידי". לכן, משום כך, הוא מסיק ש "לצמצם את נושא הצניעות למידות מדויקות של חצאיות וחולצות זה הרס הצניעות".

משום כך, אני מציע לו לכותב הנכבד לטייל ברחובות העיר, ולראות את התוצאות של הדרך החלופית שהוא מציע – דיבורים גדולים על צניעות שאינה מגובה בשום נורמה מובילים לכך שהצניעות נותרת (אולי) בלב אבל הגוף נשאר חשוף לחלוטין. הרעיון של הרב פכטר נובע מעצימת עיניים כפשוטו, במקרה הטוב, אך האם זו כוונת חז"ל על ערך הצניעות?

עוד באותו נושא

"הדיבר האחרון של הרב אבינר סותר את ההלכה"


61

אכן, כתבתי לעיל, שיש להתרומם מעל הנורמות הבסיסיות, ובכך ניתן להתמודד עם הבעיה שהוא העלה בדבריו, אבל אין בכך שום צידוק לפירוקן של אותן נורמות. ובשולי דבריו: מהיכן לו הזכות לקבוע מה הוא 'איפור כבד', ומתי הפאה הופכת להיות 'פאת יוקרה'? האם זו לא כניסה לקביעת נורמות סגורות? אם כן, הוא נופל בדיוק באותו מקום שאליו כיוון את חיציו.

למעשה, שורש דבריו שגויים מיסודם כפי שכבר ציינתי בפתח הדברים, ויסודם ברוח שביקשה לבעוט בכל המעשה ההלכתי, שכן לדבריו היום ערך הצניעות הוא מוסר שאין לו מקום לנורמות הלכתיות, ומחר יקבע שגם מצוות השבת היא חיוב מוסרי, וממילא גם עומס הפירוט ההלכתי שבה מעקר את תוכנה, ואם כן יש לבטלו. מכאן, הדרך מאוד קצרה עד להגדרת רוב מצוות התורה כערכי מוסר שאין להלכה מקום בהן.

עוד באותו נושא

"בעקבות מהלך פנימי": הרב הסרוג הודיע:'החלפתי כיפה'


98

אנו אנשי הלכה, "אורתודוקסיה" בלשונו, שמבינים שהיא היא זו המסוגלת להנכיח בחיי המעשה את הנורמות המוסריות, ועל ידי כך לחיות חיים מוסריים הלכה למעשה, ויחד עם זאת יודעת לתבוע מהאדם להתעלות ולהתרומם, ולתת לחייו פן אישי מוסרי ורוחני, טוב וגבוה ככל שיוכל.

=======

הרב חיים מרקוביץ' עומד בראשות מחלקת הכשרות של המועצה האזורית גוש עציון, ומכהן כמנהל אגף שדרי"ם ב'איגוד רבני קהילות'

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
29 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
פכטר הוא ליצן רפורמי. אין צורך במאמר תגובה
א | 27-10-2019 17:45
כך התחילו הנוצרים. קיצוצים בהלכות - קיצוץ אחר קיצוץ. פכטר הוא כופר שחצה את הקוים (נראה לי שמעולם לא היה בצד של הטובים). עם ישראל יסתדר טוב מאד בלעדיו. חבל בשבילו...
אתה חרדי חשוך וחצוף מלבין פני ת"ח ברבים
אבלי | 27-10-2019 22:38
תתבייש
אתה פרמיטיבי, הרב ליכטנשטיין הרב רבינוביף
tch | 27-10-2019 22:36
הרמבם היה רופא
2
צודק במאה אחוז
אודי | 27-10-2019 18:04
יש הרבה רב דר שכל קשר בינם להלכה הוא מקרי בהחלט, והם אכן כבר מזמן נמצאים עמוק בדרך לדת הקונסרבטיבית והרפורמית. האם דמי צניעות זה רק מוסר? הרי זה סותר גמרות מפורשות!
3
ראינו איך נראות הבנות של ה"רבעלאך"
שמואל | 27-10-2019 18:09
ולצערנו שאר הלייטים. אין צורך להכביר במילים.
מעניין מה אחוז הגרושים בהתנחלויות המאד דתיות
עם פאות כמו שצריך | 27-10-2019 19:32
מעניין שבהתנחלויות החזקות יש דווקא הרבה גרושים אצל זוגות שהאשה עם פאה כמו שבעל המאמר דורש
4
אבל יש צדק בדבריו שהדיח על צניעות לא מתרומם
דורון | 27-10-2019 18:18
ולראיה הוא מביא השים שעומדות בכללי ההלכה אולם הולכות עם פאות מנקרות עיניים או בגדים צמודים יכו'. והם פיספסו את כל המהות.
ממש לא נכון
תמי | 27-10-2019 19:49
אם הן הולכות כמו שתיארת אז הן לא הולכות לפי ההלכה. הבעיה היא שמנסים לשפוך את התינוק עם המים. צר לי כשאני רואה רבות מהסרוגות באזור מגורי, עם מכנסיים, מחשופים, סרט על הראש (במקרה הטוב) זה ממש ממש לא צניעות.
5
הכותב הנכבד
דניאל | 27-10-2019 18:36
יש דברים הניתנים לכימות ויש שאינם ומי שאינו מבין זאת, אוי לו ואוי לשומעי לקחו. ומי שיעיין בסיפורי החורבן במ' גיטין מייד יראה שכל אותם גורמים לחורבן לא היו ניתנים לכימות, וענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס שבאה לידי ביטוי בגדרי הלכה פורמליים החריבה את ביתינו ושרפה את היכלינו...
הבנת הנקרא
דודי | 27-10-2019 18:55
כנראה שלא קראת את הדברים הכתובים כאן, מאחר שכותב הדברים מתייחסים גם לדברים הללו שמעבר להלכה הפורמלית...
6
מה אתה בכלל מתייחס לרפורמי הזה
יצחק | 27-10-2019 18:41
הדבר היחיד שצריך לזעוק עליו זה על הבמה שנותנים לו בעלון שבתון ובאתר סרוגים. חוץ מזה הוא לא ראוי לשום יחס..
7
יישר כח
שלום | 27-10-2019 19:09
שירבו רבנים כמו הרב פכטר.די לקיצוניות .
על מה .סתם מבולבל
עדי | 27-10-2019 23:13
לא רב ולא כלום
8
אל תקרי הלכות אלא הליכות
בעיית קריאה | 27-10-2019 20:22
הזוי שיש אנשים שמבזבזים חצי מחייהם ללמוד לתואר רבנות ועוד תואר דוקטור רק כדי להגחיך את מה שהם אמורים לייצג... בדיוק כמו רוב מורי התנך בבתי הספר הכלליים המלגלגים לתנך ורוב מורי האזרחות המגלגים למושג מדינה יהודית כך מר פכטר מלגלג על ההלכה שהרי הוא מעבר לה... הזוי פשוט הזוי
9
רב ד"ר
מבין | 27-10-2019 21:38
רב שהולך אחריו דר , סימן שהרב חולה....
10
מלים כדרבנות
אליאב | 27-10-2019 23:03
אני שמח שעוד יש רבנים שלא מתביישים בתורה שלנו
11
לוקחים כול ליצן עושים ממנו רב .
אלכס | 27-10-2019 23:11
רב בריח
12
הרב עידו פכטר אחד הרבנים החכמים שפגשתי
םם | 27-10-2019 23:39
אנילא בא לדון בנושא כי זה באמת לא משהו לתגובה .. אבל מן הראוי לתת לו כבוד יותר מהתגובות הנלוזות כאן .. מדובר בתלמיד חכם חריף וירא שמיים .
חכם אולי כן יראת שמים לא
אבי | 28-10-2019 7:48
.
13
ממה שאני הבנתי על שיטתו של הרב עידו פכטר
םםםם | 27-10-2019 23:45
הוא מתכוון לכך שלא די להגדיר בלבד את המיקום שבו עוברת החצאית , ואם מתעסקים במילימטר הזה באופן אובססיבי בסוף שוכחים שיש לצניעות עוד היבטים. זה לא פתח לשום דבר, אלא שצריך מלבד הצניעות החיצונית של לבוש גם להסתכל על עוד היבטים של צניעות כמו אופן הדיבור , התנהגות וולגרית או בוטה וכו' שאלה דברים שיותר קשה להגדיר אותם כמותית . לגביי המוסר - התורה עושה הפרדה ברורה בין מוסר להלכה . ההלכה אומרת לנו איך להיות קדוש ולא איך להיות מוסרי . אפשר להיות שומר הלכה קלה כבחמורה ולהיות בהמה . דרך ארץ קדמה לתורה ללמדנו שהיה מוסר קודם למתן תורה . התורה מצווה על האדם ועשית הישר והטוב שזה המוסרי , אבל גם בלי תורה האדם מצווה להיות מוסרי .. שעל מה נהפכה סדום ?
14
חביבי לא להיסחף
דוד | 28-10-2019 1:31
מילים כדורבנות!!!! יש גבול לכמה אפשר לנסות לזייף, מי שלא מעוניין לשמור את ההלכה שלפחות ידע שהוא לא שומר אותה, כל ניסיון לעשות אידיאליזציה מהתנהגות שמקורה בפריקות עול הוא ניסיון צדקני עלוב ועצוב שמסריח צביעות, אז בבקשה חלאססס!!
15
למה צריך להתיחס .
אודל | 28-10-2019 7:47
שימשיך לכתוב שטיות את מי זה מעניין
את מי הוא מעניין
ניסן | 28-10-2019 8:54
יש איזה 2-3 אנשים בציבור שלא מקבלים את דעתו של הרב אבינר . אם הפיתרון הוא שכל מי שלא הרב אבינר אינו מעניין והוא רפורמי , אחלה בסוף נישאר עם שארית ישראל (10% מהנוער )
16
מה יהיה
ניסן | 28-10-2019 8:51
הכותב לא מבין את המציאות גם אם ייכתבו 1000 מאמרים כמוהו או 10000 מאמרים של הרב אבינר הנושא לא ישתנה מי שמתכחש לסיבות מקבל תוצאות קשות אמירות כמו רפורמי לרב פכטר אינם תוכנית עבודה או התמודדות עם הבעיה . הסיבה לבעיית הצניעות היא הרצון של הבנות להיראות יפות וזה לא בושה . הן מרגישות שללכת עם חצאית עד הרצפה או עם כיסוי ראש שמסתיר לדעתן את יופיין לא מקובל ולכן לא הייתה גמישות כלשהיא שמנסה מחד לשמור על גבולות מסוימים ומאידך להתייחס לצורך האנושי היה אפשר לייצור אופנה צנועה ויפה . כיום אנחנו ממשיכים להתפצל לכאלה המקפידים על כל תג וכאלה המחפפים . במקרה זה אי גמישות תביא לתוצאות רעות . מוטב להיות חכם מאשר צדיק מוחלט
17
הרב מרקוביץ החרדלי מוכיח בדבריו את דברי פכטר.
רפורמי | 28-10-2019 10:50
הפיכת היהדות לזרם חשוך המודד אורך שרוול והופך את הטפל לעיקר היא הבעיה. בעה כל החרדלים יחזרו בתשובה שלמה ויהפכו לרפורמים ויצאו מחושך לאור.
18
תפתחו את הראש לדעות נוספות...תתעוררו
אבי | 28-10-2019 12:23
ישר כח לרב פרוכטר
19
בקיצוניות שלכם אתם גורמים לדתלשיות
אבי | 28-10-2019 16:41
התוספות שלכם (מכוונות טובות) גורמות לצעירים לברוח מהדת. למה כשאני הייתי צעיר לא היו ההרחקות האלו? ההלכה שונתה???
ההרחקות תמיד היו ההבדל הוא
א | 28-10-2019 23:27
שפעם אצל המזרוחניקים לא ידעו והיום יש כאלה שיודעים ומנסים ללמד
20
אתם פתטיים
ההולך לדרכו | 01-11-2019 9:32
סרוגים (המגזר) - אתם פשוט איבדתם את זה. אין לכם דרך ולא כיוון, אתם נעים ונדים במרחבי הההלכה ומנסים למצוא את הפתח משם שיגאל אתכם, אתם לא סגורים על מה אתם ומנסים לייפות זאת באמירות פסאודו עמוקות, פתפותי חול, שכל מטרתן לשחרר אתכם מהצורך להיות מחוייבים!! והראיה 1/3 מילדכם בורחים מהאין דרך שלכם ועוד כמה מחפשים את האמת במחוזות דתיים אחרים. מאחל שתמצאו דרך וכיוון