איך אנו באים לפני המלך בראש השנה כשאנו עוד מלאים חטאים. למה לא עושים את יום כיפור לפני ראש השנה כדי שנבוא טהורים לפני ה'?

א. אנחנו לא באים לפני ה' מלאים חטאים. כל חודש אלול עשינו נסיון לתקן את החטאים הידועים לנו בסליחות וכל מה שאפשר. וזו נקראת "תשובה תתאה".

ב. בראש השנה אנחנו נזכרים ומזכירים לעצמינו את התפקיד הגדול של העם, להאיר לכל עם ישראל. להאיר לכל העולם, שנאמר "מלוך על כל העולם כולו בכבודך". התשובה של ראש השנה היא "תשובה עילאה" לפעול כדי למלא את התפקיד שאמר אלוקים לאברהם "ונברכו בך כל משפחות האדמה".

ג. אנו מתקדמים גם ב"תשובה התתאה" וגם ב"תשובה העילאה". שתיהן קשורות זו בזו. ברוך ה' שהעם היום מאמין ברובו הגדול באלוקים ובתורת משה. גם אם חלקו חובש רק כיפה שקופה. וגם אם הוא מקיים רק חלק מהמצוות. גם אנחנו שמסתכלים על עצמנו בביקורת בונה, צריכים לדעת כי בראש השנה אלוקים מסתכל עלינו בעיניים אוהבות. וכל המשפט שלו בא ממקום מאמין כזה.

ד. אנחנו באים לפני אבא שהוא גם המלך. כשאבא שופט את בניו הוא לא מתעלם מבעיות שצריכות תיקון. אבל הוא מאמין בהם ושופט אותם מתוך אמון ואהבת עולם. כששופטים באמון ובאהבה יודעים כי גם אם הבן והבת עשו דבר שטות. הם עוד יגדלו ויבינו את הטעות ויתקנו מה שצריך תיקון. ובאמת זה מה שקורה לעם ישראל בדור האחרון. הוא התפכח מהחלום כי אפשר למלא את תפקידנו הלאומי בגלות וכמעט חצי מהעם נמצא בארץ ישראל. וזו תשובה גדולה.

ה. גם ביום כיפור אנחנו עומדים לפני ה', שנאמר "לפני ה' תטהרו". וביום זה אנחנו מתקנים גם מה שחטאנו ב'תשובה תתאה' וגם מה שחטאנו בתשובה עילאה.