הבחירות הגורליות באמת הן ברבנות הראשית לישראל - סרוגים

הבחירות הגורליות באמת הן ברבנות הראשית לישראל

מי שמביט על העיתונות הדתית והחרדית, לפחות על פי כמות הכתבות וגודל הידיעות, נדמה שהבחירות לרבנות הראשית מטרידות הרבה פחות מאשר עימות מתוקשר בין אובמה לרומני. זהו מצב לא תקין. מעולם לא הייתה זעקתו של רבא: "'מניחים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה?" רלוונטית יותר.

הבחירות הגורליות באמת הן ברבנות הראשית לישראל
  יש לבנט עבודה. הרב לונדין (ערוץ מאיר)

אם נשאל אזרח ממוצע כיום במדינת ישראל מהן הבחירות המשמעותיות העומדות כיום על הפרק, מן הסתם התשובות יתפלגו בין הבחירות לכנסת לבין הבחירות בארה"ב (שהוכרעו בינתיים).

מבלי לזלזל בשתי מערכות הבחירות הללו, ישנה מערכת בחירות נוספת העומדת בקרוב לפתחנו, חשובה לא פחות – מערכת הבחירות לרבנות הראשית.

הגמרא במסכת שבת (י, א) מלמדת אותנו כי עבודת ד' מחולקת לשני מישורים: תורה ותפילה. התורה, העוסקת בתכנים שכליים-נצחיים, מכונה בגמרא בלשון "חיי עולם", ואילו התפילה, המבטאת את המצב הרגשי-קיומי, מכונה בשם "חיי שעה". כאשר אחד מן המישורים הללו דוחק את השני נוצר חוסר איזון בנפש. חוסר פרופורציה איכותי בין תפילה לתורה עלול לעצב, מחד גיסא, אדם העוסק בתכני-נצח אך 'מרחף' במגע עם חייו העכשוויים; ומאידך גיסא, אדם המתבוסס ברגש ובהווה, ללא קשר למעגלי חיים רחבים יותר.

על אותו משקל, יש מימד בחיינו בו אנו עוסקים בשאלות היומיומיות, הסוערות והמטרידות: מי יהיה ראש ממשלה ומי יהיה נשיא; מי יהיו חברי הקואליציה; מה גודלה של המפלגה המאוחדת; ומה ההשפעות של המהלכים הפוליטיים הללו על המרחב הציבורי – כל אלה הם 'חיי שעה'.

אולם אסור לכל השאלות הקיומיות והגדולות הללו להשכיח שאלות הנוגעות לנצח, לצביון הרוחני של מדינת ישראל: מי יעמוד בראש הארגון הממונה על הכשרה ומינוי דיינים ורבנים; על שמירת טהרת מחנה ישראל בתחומי היוחסין, הגרות, הנישואין והגיטין; כיצד יתנהל מערך הכשרות במדינת ישראל, ובעיקר מי יפיח בתרבות הישראלית נשמה ורוח – כל אלו הם 'חיי עולם'.

למי שמביט על העיתונות הדתית והחרדית, לפחות על פי כמות הכתבות וגודל הידיעות, נדמה שהבחירות לרבנות הראשית מטרידות הרבה פחות מאשר עימות מתוקשר בין אובמה לרומני. זהו מצב לא תקין. מעולם לא הייתה זעקתו של רבא (במסכת שבת שם): "'מניחים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה?" רלוונטית יותר.

להתאחד סביב מועמד אחד

לצערנו, מזה כעשרים שנה הרבנות הראשית נמצאת בתהליך מתמשך של שחיקה ופיחות: לחצים כלכליים ורוחניים מצד הממשלה; מחסור בתקנים ובתקציב; ובעיקר חוסר עניין של הציבור הכללי, והדתי-לאומי בפרט, הובילו את מעמד הרבנות למצב לא מזהיר. מצב זה חייב להשתנות, ומהר.

הכשל המרכזי, כרגיל, הוא הפיצול בתוך הציבור הדתי-לאומי. הציבור שלנו מתקשה בעבודה משותפת (רק דוגמא קטנה: לאחרונה יצרו איתי קשר שלשה גורמים בעיר מסוימת, ולאחר שהגעתי למקום התברר לי שמדובר בשלושה גרעינים תורניים שונים, השורר ביניהם מתח); לפחות בתחום המהותי כל כך של בחירות לרבנות-הראשית נשכיל אולי להתאחד.

לעניות דעתי יש לפעול כעת בשני מישורים: ראשית, יש להעמיד את נושא הרבנות הראשית במרכז סדר-היום הציבורי; שנית, יש ליצור לחץ ציבורי למינוי ועדה שתכלול רבנים ואישים מרכזיים מכל גווני הציבור הדתי-לאומי על מנת לבחור מועמד אחד (!) מטעמנו, ולהתגייס כולנו מאחוריו כדי להפיח רוח חדשה במערך הרבנות. טוב יעשה היו"ר החדש של הבית היהודי, נפתלי בנט, אם יעמיד את הנושא בראש סדר העדיפויות שלו.

הבחירות לרבנות הראשית אינן עניין פקידותי שולי, אלא נושא הנוגע לעתיד של כולנו. אסור להזניח אותו.

==

הרב חגי לונדין הוא ר"מ בישיבת ההסדר בשדרות. המאמר יתפרסם בעיתון 'בשבע'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
32 תגובות - 32 דיונים מיין לפי
1
הרב צודק!
אמנון קלינגר | 08-11-2012 11:19
לדעתי הרב סתיו הוא המתאים מכולם! רק הוא יכול לדבר גם לחילונים וגם לדתיים בגובה העיניים! הוא הוכיח יכולת עשייה ויכולת מאבק בגורמים שמה שמעניין אותם זה רק הג'ובים!
2
בחירת רבנים בקלפי על ידי כל הציבור וכהונתם עד גיל 70
עקיבא | 08-11-2012 11:34
כדי לרפא את מוסד הרבנות מהשליטה הסקטוריאלית והתדמית החבולה יש להעמיד שני כללים : 1. רבנים ראשיים, רבני ערים, שכונות ומושבים יבחרו על ידי כל הציבור בקלפי. 2. יש להגביל את כהונת הרבנים בפועל כשופטים עד גיל 70 ולפנות מקום להצערה ורענון . רב כפרנס על כל הציבור צריכים להמלך בכל הציבור. היום לצערנו ישנה פירמידת רבנים ממשפחה מסויימת וקרובי משפחה של העסקנים מאותה המפלגה של אותה המשפחה ואת זה צריך לפתוח לדיון . הכללים החדשים יביאו להצלת מוסד הרבנות .גם מהתופעה העגומה הזאת.לא פלא שאין רב ראשי לירושלים מאותה הסלידה...
3
בשביל זה צריך מפלגה גדולה מאוחדת של הציונות הדתית כולה
אריאל | 08-11-2012 11:49
ולהחזיר את מה שאבדנו ברבנות הראשית לפני 20 שנה חזרה לידיים שלנו
4
שניים אוחזים: הרב יעקב שפירא והרב דוד סתיו
| 08-11-2012 11:52
ולצערי, מבלי קשר לכישורים האישיים צריך מועמד אחר. הרב דוד סתיו נחשב כרב פתוח מדי, עבור הרבה אנשים (ולא בצדק!) צוהר זה "סדין אדום" הרב יעקב שפירא נחשב לסגור מדי. כפי שכבר הוכח במקרים אחרים דווקא החרדים מאוד מתלהבים ממנו(מקום ראשון במועצת הרה"ר, בקשר לרבנות י-ם ועוד). אך דווקא מצד הציבור הדתי לאומי וק"ו בציבור הכללי מדובר על מועמד שלחלוטין לא קשור לציבור ולא נראה שיוביל את השינוי המיוחל ביחס של הציבור כלפי הרבנות. חייבים מועמד שיוכל קודם כל להיות מוסכם על כל חלקי הצה"ד ולא ייגרור התנגדות מתוך הבית פנימה. נראה שהדרך היא לבחור מועמד מוסכם כמו שנעשה ברבנות ירושלים. הבעיה היא שיש חשש סביר שיהיה מועמד שלא ישתף פעולה וייגרום נזק לכל המהלך.
5
כרגיל מילה בסלע
המשפחה הלוחמת | 08-11-2012 12:18
כל הכבוד לרב לונדין, בע"ה עוד כמה שנים נריץ אותו לרבנות הראשית,
6
עקיבא כמה אתה צודק צריך לפרט שכל העם יבין ויגיב בבחירות
רב מאוכזב | 08-11-2012 12:24
הבנים של הרב עובדיה, האחים של דרעי, בן ניזרי, אטיאס ואחים וקרובים של כל עסקני שס. הענין מכור ,דרעי יעשה את כל התרגילים שאחיו מבאר שבע יבחר יסגור עיסקה עם החרדים להעמיד רב אשכנזי כדחליל להמשיך ללעוג למוסד הרבנות אחרי מצגר שהצליח להם. הרבנים שפירא וסתו יכולים להמשיך לחלום. הלואי וכל המפלגות הציוניות יקבלו את שני כללי הזהב שהצעת . בחירה על ידי כל הציבור והגבלת הכהונה לגיל 70 . זו הדרך לתת סיכוי לטובים באמת להבחר ולא לבזיון של הבנים והאחים והקרובים של מי שהמאיסו עלי את ריחה של כהונת הרבנות . של חסרי כישורים מקבלי משכורת ועושים כרצונם עד יום מותם , ומרוב מנעמים מאריכים ימים וחוסמים במשרתם את המוכשרים באמת.
7
ל-4
דניאל קליינר, ירושלי | 08-11-2012 12:26
עם כל הכבוד לרב יעקב שפירא אם החרדים מתלהבים ממנו סימן שהוא לא מתאים למה שהרבנות צריכה וזה שני דברים עיקריים: 1, קשר מחודש עם החילוניים כמובן בגבולות ההלכה אבל קשר אישי וחם. 2) הפיכת הרבנות לגורם רלוונטי בלי הגיבנת של הליטאים עליו. ולזה- רק הרב סתיו מתאים!!!
8
הרב לונדין, די לוועדות!
בני שור | 08-11-2012 12:35
הבעיה בועדות האלה שהן עוסקות יותר בפוליטיקה ופחות במי באמת מתאים! הוועדות האלה בוחרות רבנים אפורים ש'כול אחד יכול 'לבלוע' במקום במי שבאמת מתאים ויכול לעשות את השינוי.
9
אני בשיעורים של הרב לונדין ואותו צריך להריץ לרב ראשי
ענת | 08-11-2012 12:37
10
עקיבא ו-6
רוני ששון | 08-11-2012 12:42
הבחירות בירושלים ובפ"ת מוכיחות שהכל אפשרי. לגבי הגבלת גיל 70 אני שמח לבשר לך שההגבלה הזו כבר קיימת....
11
ל-8 בדיוק להיפך
| 08-11-2012 13:00
הועדות בוחרות לחלוטין לפי גדלות בתורה והתאמה לתפקיד ואם כבר עיקר ההאשמות נגד הועדה (בירושלים) היו מצד מי שחושבים על הצד הפוליטי ובשם זה מוכנים לבחור רבנים לא מתאימים העיקר למצוא חן בעיני החרדים ולמעשה לאפשר להם את המשך השליטה ברבנות. אל תשכח שהועדה הורכבה מגדולי הרבנים ורק רבנים! ללא שום פוליטיקאי! קצת דרך ארץ לא תזיק לך כשאתה מאשים אותם בפוליטיקה.
12
לכל אלה המגיבים על הרב יעקב שפירא
יעקב | 08-11-2012 14:16
קודם לכל דיון צריך לדעת על מי מדברים. מי שלא מכיר אותו מקרוב אינו יכול להעריך את היכולת שלו לקשר בין הציבור הדתי והציבור החרדי. זהו קרע שצריך לשים לו סוף, ושהחרדים יהיו נאמנים לרבנות הראשית. כשתקן את זה, הציבור החילוני יתקרב סוף סוף
13
אני גם מוכן להריץ הרב לונדין לרב ראשי יחיד לכולם.
ספרדי | 08-11-2012 15:22
14
ל-12 ניסינו.... לא הלך
| 08-11-2012 15:30
מי היום הרב הראשי? בוגר החינוך הציוני דתי וישיבות ההסדר למה הוא נבחר? כי זה מה שהחרדים רצו למה הם רצו אותו? לא בגלל הגדלות התורנית שלו שבעיניהם שווה כקליפת השום הבעיה מספר אחת בציבור שלנו כיום היא שיש כאלה שמתחנפים לחרדים ללא הפסקה. הם חושבים שכדי למצוא חן בעיני החרדים כדאי להם להשמיץ ולבזות רבנים אחרים בציונות הדתית שלא מתקפלים מול החרדים ולא מתיישרים לפי כל חומרא של סיקריק זב חוטם. ככה הם חושבים שהחרדים יבדילו בין "מזרוחניקים רעים" ל"חרד"לים טובים" אך למעשה הם רק משחקים לידי בעלי לשון הרע ובעלי מחלוקת ומבזים את בתי המדרש הציוניים שמלאים בתורה ויראת שמים לא רק ברחוב הרב צבי יהודה 12 בירושלים.
15
הלוואי!!!
שי | 08-11-2012 15:48
שסוף סוף נקבל את המקום המגיע לנו! שסוף סוף ייבחר רב דתי לאומי ראוי!!!
16
מצטרף ל4
יוסי | 08-11-2012 18:29
צריך למצוא מועמד המוסכם על הקשת הדתית לאומית. ו2 המועמדים הנזכרים לא רלוונטים שניהם שנויים במחלוקת בצידי הקשת. שמעתי שהרב איגרא גם הוא מועמד הוא דיין בבית הדין הגדול ואב"ד בבאר שבע מכיר את המערכות מבפנים וגדול בתורה ולא נמצא בשום קצה ורבנים גדולים רואים בו מועמד ראוי ...
17
צודק תגובה מספר 4!!
סתם אחד | 08-11-2012 18:48
צריך מועמד שיהיה מוסכם על רוב הציבור הדתי והחרדי. השמועות אומרות שמס' רבנים לא קטן מכלל הציבור מריץ רב שיתאים לכל הקריטריונים הנ"ל - הרב איגרא. הוא מגדולי הדיינים (בבית הדין הגדול) ותלמיד חכם גדול וגם.. בעל כיפה סרוגה! הציבור החרדי יתחבר, הציבור הדתי יתחבר וגם...הציבור החילוני יתחבר (שכל הדיינים נשחטים ונרמסים בתקשורת החילונית הדיינים הד"ל משמשים כמגדל אור יפה ואמיתי, איך צריך להתנהג דיין)
18
הדיין הציוני בבית הדין העליון הרב איגרא
מרדכי | 08-11-2012 19:19
אנחנו בעד הרב איגרא: ת"ח ללא מורא, מבאי ביתם של הגר"א שפירא והגר"מ אליהו, לוחם בכיר בשיריון, מקובל על כל הפלגים בד"ל ואשתו היא השדכנית מספר 1 בארץ.
19
צריך שכבר יתחלו לשים על הציבור שלנו!
אחד שנמאס לו | 08-11-2012 20:23
לא הגיוני שכל הזמן אצלנו יהיה מחלוקות בלי שנדע להתאחד ואז החרדים עושים מה שבא להם ואנחנו נדפקים ואף אחד לא סופר אותנו אנחנו צריכים אמירה שכל גדולי הרבים בציבור שלנו יעמדו מאחוריה ואז הציבור כולו והפוליטיקאים שלנו ידחפו וינסו לעזור.. לכן אני חושב שהרב חגי צודק כי רק ככה זה יכול לקרות נ.ב אני מכיר את שלושת המועמדים של הציבור שלנו[הרב סתו הרב איגרא והרב שפירא]ואני חושב שהרב איגרא הכי מתאים לתפקיד בגלל הניסיון שלו
20
הרב איגרא-גדול בתורה, לב ענקי שמכיל את כולם ועניו
| 08-11-2012 21:34
ראוי ביותר להיות נציגינו ולכהן כרבה הראשי של מדינת ישראל. כוחינו באחדותינו.
21
גם אני בעד הרב איגרא
מוטי | 08-11-2012 22:19
הרב איגרא, הוא הראוי ביותר! תלמיד חכם עצום ויחזיר לרבנות את הכבוד שמגיע לה!
22
לכל תומכי הרב איגרא
אריק | 09-11-2012 11:14
אין ספק שהוא ראוי אבל עד שנבחר דיין ציוני לבית דין הגדול עדיף שיישאר שם ומישהו אחר יהיה רב ראשי. הרב סתיו הוא האיש שיכול לחולל מהפכה ברבנות! צריכים כולם להתאחד למענו!
23
יהודה דרעי אח המורשע ועיסקה אפלה עם הליטאים זו הכוונה
ששון | 10-11-2012 18:15
24
ל22 בדיוק בגלל זה צריך את הרב איגרא
יוכבד | 10-11-2012 20:56
הרב הראשי מכהן מחצית מהכהונה גם כאב"ד הגדול. אם רוצים לחולל שינוי בכל המערכות ההולכות ונרקבות חייבים משהו מבפנים. הרב סתו וגם ר' יעקב שפירא לא דיינים. והסיכוי שהחרדים יסכימו בכלל לדון למינוי של הרב סתו הוא אפסי ומה שיקרה שהם ידחפו מועמד שלהם ושלום על ישראל.. צריך לבחור מועמד שלנו עם גיבוי של כל ראשי ורבני הציבור לצערי הרב סתו הוא לא באופציה הוא שנוי במחלוקת אצל רבים מרבני המגזר בעקבות פסיקות ודעות שונות..
25
הרב איגרא רב ראשי אשכנזי ברמתו והשווה הדיין הרב אבירגל
מדמוני | 10-11-2012 23:34
אם חפצים ברבנות ראשית ללא משוא פנים עם רבנים עם עמוד שדרה בעלי מוטת ראיה רחבה אלה האישים. לצערנו בשס והליטאים ירצו קרובים של , שפוטים ודחלילים. הכל תלוי בתוצאות הבחירות ובערנות של כל מי שאיכפת לו. הלואי והבחירה היתה בקלפי של כל הציבור אז אלה היו האישים הנבחרים.
26
הגיע הזמן לקחת אחריות..
נריה | 11-11-2012 0:50
נכון אנחנו לוקחים אחריות על הרבה דברים טובים וחשובים במדינה וזה טוב וחשוב..אך הגיע הזמן לקחת אחריות על התורה.. לכן צריך בדחיפות למנות וועדה המורכבת מאנשי תורה..והם ורק הם יבחרו את המועמד הראוי והריאלי להתמנות לרב הראשי.. לעניות דעתי הרב איגרא הוא המתאים ביותר..מצד אחד דיין ומאידך רב יישוב המכיל בתוכו את כל גווני החברה..(השילוב לו כ"כ זקוק עם ישראל..) ועוד יותר מזה הוא היחיד שבאמת יכול להתמנות לרב ראשי ולהיות מקובל בין על הציבור שלנו ובין על הציבור החרדי בהצלחה..
27
לכל הרוחות! מי זה בכלל???
יצחק | 11-11-2012 9:07
על הרב סתיו שמענו, על הרב שפירא, אנו יודעים מי זה אבא שלו ואיפה הוא נמצא. אבל מי זה הרב איגרא???? לא שמעתי עליו מעולם ומן הסתם עוד רבים כמוני.. למה להריץ רב שאין לנו מושג מיהו???
28
מי זה הרב איגרא???
יוסי | 11-11-2012 12:27
כיפה, הטוקבקסיטים בתשלום עובדים פה שעות נוספות. אני לא מאמין שיש כ"כ הרבה אנשים שיודעים מי זה....
29
קריאתו של מרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל עדיין מהדהדת באוזננו
דוד | 11-11-2012 14:51
רבנו זצ"ל עשה הכל בבחירות הקודמות כדי שבנו ממשיך דרכו הרב שמואל אליהו שליט"א ייבחר לרב ראשי. עלינו לפעול בכל דרך אפשרית לבצע את רצונו של גדול הדור!
30
ל-29 גם שמואל הנביא קיווה שבניו ימשיכו אותו...
| 11-11-2012 15:45
ישנם עניינים שבהם לא שייך להקשיב לגדול הדור. הציבור רשאי לקבל עליו הנהגה אחרת ולא תמיד את הבן של גדול הדור הקודם. ישיבות רבות התנוונו וירדו ממעמדם עקב ההתעקשות למנות דווקא לפי קשרי משפחה ולא כאן המקום לפרט הרב שמואל אליהו תלמיד חכם גדול אך יש ב"ה תלמידי חכמים רבים שראויים לא פחות ממנו.
31
טוקבקיסטים בתשלום??
יוסף | 11-11-2012 17:22
ל28- גם אם איני מכיר את הרב איגרא,טענת הטוקבקיסטים בתשלום היא תמיד "הטענה הטובה ביותר"-אין שום צורך בדיון לגופו של עניין אלא רק להגיד את "נוסחת הפלא"-בתשלום- והנה נסגר הדיון... נתייחס לגופה של טענה (שכתב 27)-בימינו אפשר דרך הרשת להכיר כ"א ואפשר להכנס כמו שאני עשיתי וללמוד,ומעבר לזה-לפי מה שקראתי מדובר באדם שמשמש כרב ישוב ודיין כבר כ20 שנה כך שבעולם הרבנות והדיינות(ולא בעולם הטוקבקים) ודאי שמי שצריך מכיר אותו,הוא לא "שחקן חדש".. חוץ מזה-שמעת על הרב עמר לפני שנבחר?הרב בקשי דורון?ועוד? כל זה כתבתי לא כהבעת דעה אלא כחלק מדיון(והלוואי שמישהו ישלם לי...)
32
רב הוא מי שבקי בש"ס ופוסקים לא מי שכותב מאמרים באינטרנט
שמואל | 26-11-2012 12:18
ה"רבנים" הציוניים מתמחים בכתיבת מאמרים באינטרנט בעוד הרבנים החרדים עמלים בש"ס ופוסקים. אי אפשר כמובן להכליל אבל יש להודות שבציבור שלנו (ואני בהחלט דתי לאומי) שכחו שרב הוא דבר ראשון מי שעמל שנים רבות ויגע בלימוד ש"ס ופוסקים ראשונים ואחרונים וכו'. רבנים כאלו מה לעשות - יש יותר בציבור החרדי, שם יש עולם ישיבתי מפותח ומעריכים אדם לפי ידע וגדלות בתורה ולא לפי עמוד הפייסבוק שלו (או של תלמידיו וידידיו...).אנשים כאלו שיגעים יום ולילה בתורה אי אפשר להכיר דרך הרשת... השאלה מה יותר חשוב: גדלות אמיתית בתורה וידע בש"ס ופוסקים או "רב" חברתי עם ערוץ ביוטיוב מעוטר במבחר וורטים ופנינים מספרי הראי"ה.