פרשת כי תצא: לא תהיה קדשה על המלחמה בסחר בנשים

חובת המלחמה במוסד הזנות על תופעותיה השונות, אינה מצטמצמת אל הצדדים היהודיים של מדינת ישראל כמדינה יהודית, אלא גם כחובה החלה עלינו מהיותנו מדינה דמוקרטית

פרשת כי תצא: לא תהיה קדשה; נלחמים בסחר בנשים
  הפגנה נגד צריכת זנות (ארכיון פלאש90)

בדצמבר 2018 התקבל בכנסת חוק איסור צריכת זנות. ואשר עתיד להכנס לתוקפו ביולי 2020. עד לחקיקת החוק הזנות היתה מותרת, כאשר המגבלות בהקשר זה אסרו על הפעלת בתי בושת, שידול לזנות, פרסום זנות וסחר בנשים. מלבד זאת לא היה כל איסור שאסר על צריכת זנות מבגיר או בגירה.

עוד באותו נושא

רשמית: חוק איסור צריכת זנות אושר בכנסת

בדברי ההסבר לחוק הוסבר הצורך בחקיקת החוק לנוכח התופעה שאנו ניתקלים בה "בשנים האחרונות גוברת בישראל ההכרה כי תעשיית הזנות מגלמת מאפיינים פוגעניים ביותר, וכי יש לצמצמה בכים משולבים של שיקום, הסברה חינוך ואכיפה" [הצ"ח הממשלה – 1258]. מטרת החוק כפי שהוגדרה בחוק מבקשת "להביא לצמצום צריכת הזנות באמצעות קביעת איסור צריכת הזנות…מתוך הכרה במאפיינים הפוגעניים של הזנות ובנזקים הכרוכים בה" [סע' 1 לחוק].

הרקע לחקיקת החוק, כפי שהובהר בהצעת החוק, נעשה על מגמה שהחלה במספר מדינות בעולם אשר חוקקו חוק בענייני צרכנות הזנות. הראשונה שחוקקה חק שאוסר על צריכת זנות היתה שבדיה, ובהמשך נחקקו חוקים דומים במדינות דמוקרטיות נוספות כדוגמת נורבגיה, אירלנד, קנדה, צרפת. אלא שעוד הרבה קודם ציוותה התורה במפורש, בפרשת כי תצא "לא תהיה קדשה מבנות ישראל" [דברים כג;יח].

את המושג 'קדשה' ר' שלמה יצחקי, רש"י, מגדולי פרשני המקרא, מסביר "מופקרת, מקדושה ומזומנת לזנות", לעומתו ר' משה בן נחמן, הרמב"ן, מגדולי הפרשנים של ספרד במאה ה-13 מסביר "ולפי דעתי כולם מלשון קדושה, כי הפורש מן הזנות נקרא קדוש…והנפרדת מן הקדושה ונטמאת בזמה, נקראה קדשה [רמב"ן דברים כג;יח] על ההבדל שבין "קדושה" ל"קדשה", עומד הרש"ר הירש, "כדרך ש"קדוש" מורה על התמסרות גמורה לטוב המוסרי, כן מורה "קדש" על התמסרות לרע המוסרי" [רש"ר הירש דברים כג;יח].

קדושה היא תוצר של מעשים ראויים

הרב סולובייצ'יק, בספרו "אדם וביתו" התמקד במערכות היחסים בתוך המשפחה ובין בני הזוג, את הספר הוא פותח בהגדרה ברורה "מטרתה של מסה זו היא להגיע לתובנה בשאלת טיבם וייעודם של האישה והאיש". בבואנו לזקק את ההבחנה שבין "קדושה" לבין "קדשה". משמיענו הרב סולבייצ'יק "הקדושה נולדת על ידי מעשיו של האדם ועל ידי חוויותיו, ואף נקבעת על ידם. ברגע שהאדם מאמץ לו גישה גסת רוח כלפי חפץ הקדוש מסתלק לו יסוד הקדושה. זו הקדושה, אינה מתבטאת בסגולה פורמאלית כלשהי של חפץ או של מוסד, אלא בקשר שנוצר בינם ובין האדם" [הרב סולובייציק עמ' 86], קדושה היא תוצר של מעשים ראויים ולא של חפץ מסוים, המבקש להיות קדוש צריך לדאוג לרומם את מעשיו ולשכללם ממצבם הבוסרי אל עבר ייעודם המוסרי,

במילים אחרות כל מעשה יכול להיות גם מעשה טוב וגם מעשה רע, גם 'קדושה' וגם 'קדשה', והדברים באים לידי ביטוי בהתבוננות מעמיקה אל עבר הזנות אשר בפשטות מבטאת מסר אנוכי לפיו במכלול היחסים בין שני אנשים עומד לקוח אל מול ספק, כל עוד הספק מספק את הצרכים של האדם ההתקשרות נמשכת עד לאותו הרגע שהלקוח מוצא ספק טוב יותר, זול יותר וזמין יותר, "מוסד הזנות…הגבר הנזקק לשירותיו של מוסד זה רואה את האשה אך ורק כאובייקט שנועד לשרת מטרה אחת בלבד – סיפוק צרכיו שלו.

היא בבחינת "זה" גורם סיפוק, מקור הנאה חייתית ותו לא" [אדם וביתו, עמ' 112]. ולמרות המדרון החלקלק אליו יכול אדם להתדרדר היהדות אינה תובעת מהאדם פרישות נהפוך הוא "ההלכה והאגדה רואות את חיי הפרישות כמצב שאין בו ברכה, המפר את אחד מעיקריה של היהדות" [אדם וביתו, עמ' 98].

השאלה על מי חלה החובה למנוע את המצב של "זנות". הציווי חל על כולם. תחילה הציווי המופנה לאדם עליו חלה האזהרה "לא תהא קדשה מבנות ישראל" [רבינו בחיי, מלבי"ם] אולם ציווי זה אינו מופנה רק לאדם עצמו אלא הוא מופנה גם למעגלים נוספים שסובבים את האדם, ראשית משפחתו כאשר התורה מצווה את האב "אל תחלל את ביתך להזנותה" [ויקרא יט;כט], ואם האב אינו מסוגל לכך מופנית האזהרה אל מעגל רחב יותר מוסדות השלטון, כפי שמבין הרמב"ן, שהציווי "הוא אזהרה לבי"ד שלא יניחו אחת מבנות ישראל להיות יושבת בפרשת דרכים בעינים על הדרך לזימה או שתתקן לה קובה של זנות" [רמב"ן דברים כג,יח, רבינו בחיי, ספר החינוך מצוה תקע].

כמה שפלות יש ב"קנייתו" של הזולת

חובת המלחמה במוסד הזנות על תופעותיה השונות, אינה מצטמצמת אל הצדדים היהודיים של מדינת ישראל כמדינה יהודית, אלא גם כחובה החלה עלינו מהיותנו מדינה דמוקרטית אנו מוצאים בפסק דין של השופט רובינשטיין אשר הטיל את החובה לטיפול בתועבה על החברה כולה, על הרשות השופטת, הרשות המחוקקת ורשויות האכיפה באומרו "למדינת ישראל, כחברה הרוצה להיות מתוקנת, מלחמה בתעשייה המבישה שהתפתחה בקרבנו בעשור האחרון בתחום הזנות, על גילויי הסחר בנשים, סוחרים ומסייעיהם, מחזיקי בתי הבושת, אדוני עבדים מסוג מודרני, המשפילים את כבוד האדם לתחתית המדרגה, המוציאים שם רע לכל אנושיות.

בתי המשפט הם חלק חשוב במלחמה זו. בית משפט זה חזר וציין לא אחת את חומרת התופעה, שלמאבק בה נרתמו המחוקק ורשויות האכיפה, והוא נותן ביטוי לכך בתיקים הבאים לפניו, וכך ימשיך כל עוד לא שורשה התופעה, הוקעה והוקאה. שרשרת הסחר ומסייעיה, "קוני" הנשים והסרסורים, כולם יעדי מאבק זה; כמה שפלות יש ב"קנייתו" של הזולת משל היה חפץ העובר מיד ליד" [ע"פ 419/05].

דומה כי אין לנו אלא לחתום בדבריו של הרב סולובייצי'ק שלימדנו "הקדושה היא משימה שיש בה מן ההרפתקנות. היא אינה ניתנת לאדם כמתת חינם אלא נוצרת על ידו" [אדם וביתו, עמ' 95]. מה שהתחיל בחקיקת חוק בשבדיה בשנת 1999 ואשר שימש השראה למדינות דמוקרטיות נוספות ולמדינת ישראל הדמוקרטית היה מוכר היטב למדינת ישראל היהודית עוד מימי המקרא.

==

אלישי בן-יצחק, עו"ד, בעלים של משרד עורכי דין ומרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט'

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
הן מציעות את עצמן וקדשה היא מקדש פגני
דני | 13-09-2019 8:31
סוחטות את היצר שהביא אותן לעולם ועוד יש למפגינות טענות כלפיי הלקוח שעומד בתנאי האתנן שלהן
2
נשיאת שם היהדות לשוא
שלום | 13-09-2019 9:32
החוק הזה הוא עוד אחד מאותם חוקי פמינאציים שהופכים את כל הגברים בעולם לפושעים פוטנציאליים על מנת לתת עליונות לגזע הנשי. ברור שזנות היא דבר רע אבל הדרך הזו היא שגויה לחלוטין ותוצאותיה הרסניות לא פחות. הדרך להילחם היא אך ורק חינוכית-הסברתית. אני מאמין בעם ישראל שהוא ראוי לכך
לא בכפייה
בולשביקים ארורים | 13-09-2019 11:59
רק במדינות בולשבקיות ארורות המדינה קובעת לאדם במה ומתי מותרנלו לעבוד. כל עוד אינו פוגע באחרים, למדינה אסור להתערב! נכון לגבי זונות, ונכון לגבי פתיחת עסקים בשבת!!
3
איזה מגזר הוא צרכן הזנות הגדול ביותר??
חידה | 13-09-2019 12:25
מי יודע? מי לא יכול להשיג זיון בחינם?
4
קדשה
חיים לוינסון | 13-09-2019 13:09
מה הדין לגבי גיוס בנות לצבא
5
ומה באשר לגיוס בנות לצה''ל זה לא זנות?
דויד | 15-09-2019 10:11
ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך