בעת האחרונה התגלע ויכוח ישן חדש בעניין לימוד תנ"ך בגובה העיניים.
היו שטענו כי העיסוק האנושי בדמויות התנ"ך גורם לזילות ואילו הצד השני טען כי ראייה שכזו תוך שהיא נזהרת על הגבולות הדרושים היא זאת אשר לשמה ניתנה לנו התורה ונכתב התנ"ך.
הוויכוח שקע לבינתיים אך כשראיתי את ספרה של ברנדס "הפרדס של עקיבא" הבנתי כי העיסוק בתנ"ך ובחז"ל ע"י ראייה אנושית בת זמננו הוא נרחב.
אכן, העיסוק באגדתות חז"ל נפוץ לא רק בחוגים דתיים שראו בהם עד עתה חלק משני לעומת העיון הלמדני- הלכתי קלאסי אלא אף בציבור הרחב שמגלה פתאום עניין בחז"ל. זה אומנם מגמה מבורכת אבל יש בכך גם סכנות: האנשת הדמויות תוך הבאתם למציאות זמננו יוצרת אי אמינות היסטורית ועושה עוול לנאמר ולכוונת הדברים שנאמרו והתרחשו בעבר.
ובכך לטעמי חוטאת גם ברנדס ב"פרדס של עקיבא" כשהיא עוסקת בטקסט ועושה בו כרצונה. ראייתה את רבי עקיבא כרועה צאן ששום רוח ושום תורה לא מזיזים אותו מהטענה כי לימודו הוא הכרח שנכפה עליו ע"י אחרים היא בעיני חסרת יושר והיא ניתוח פסיכולוגי זול.
חכם תלמודי שחז"ל רואים בו אחד מן הגדולים שנכנס לפרדס ויצא ממנו בשלום איננו יכול להיות מונע מזיוף אישי.
ברנדס עושה עוול כשהיא לא מאמינה באדם שהעולם המערבי הליברלי של היום רואה בו בר שינוי ובכך הפוך על הפוך היא מביאה את רבי עקיבא אל זמננו תוך שהיא לא מחילה עליו את עקרונות הזמן העכשווי וערכיו אלא רק את ראייתה שלה.
ולא רק ברבי עקיבא זאת המגמה אלא גם בבית שמאי ובבית הלל. תיאורם כבעלי אינטרס וככאלו אשר יעשו הכל כדי להוסיף עוד כוח אלקטורלי למחנם חוטאת לאמת גם אם לדעתה של ברנדס ישנם קריאות אחרות שהיא מבקשת לבצע בטקסט. העלילה אומנם דרמטית ע"י כך, אך היא דמיונית.
ניסיונה של ברנדס להביא את רבי עקיבא אל הציבור הרחב מבורך וגם הסוגיות שהיא כוללת בספרה שחז"ל עסקו בהם הוא דבר הכרחי אך לעיתים במהלך הספר היא שוגה בניסיון לנחש ולמלאות חורים שונים בעלילה התלמודית ולבנות לה רבי עקיבא כרצונה.

מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
שמואל
רבי עקיבא השלים עם הדיסוננס בין תורה למציאות . בן עזאי לא ראה טעם לחיים בצל הדיסוננס. בן זומה הדיסוננס הביא אותו לשגעון. אלישע בן אבויה התפקר ובחר להיות חופשי...
רבי עקיבא השלים עם הדיסוננס בין תורה למציאות . בן עזאי לא ראה טעם לחיים בצל הדיסוננס. בן זומה הדיסוננס הביא אותו לשגעון. אלישע בן אבויה התפקר ובחר להיות חופשי מן התורה ולהכיר במציאות. רבי עקיבא יצא בשלום , פירושו השלים עם הפרדוקס . אף בשעת הוצאתו להורג. "זו תןרה וזה שכרה?" אמרו התלמידים ,ורבי עקיבא עונה :"כל ימי חיכיתי לרגע הזה" שבפרדוקס האבסורד הוא מקבל עלו דין שמים. והדבקות בתורה למרות המציאות. זאת בניגוד לכל הבדיה של יוכי. פרקי אבות באו חשבון עם רבי עקיבא על תמיכתו במרד בר כוכבה והיותו מתפקר בראשיתו והוציאו אותו מבכירות ביחס לשושלת הנשאים , בכך שהמתפקר אלישע בן אבויה מבקר את כח תורתו בפרקי אבות פרק ד " הלומד זקן דומה לדיו כתובה על ניר מחוק " ושוב יוכי פספסה.
המשך 23:32 17.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ריבה וסרצוג
קראתי את הספר בשקיקה-כמעט כמו ספר מתח; וכשסיימתי אותו-קראתי את המקורות שעליהם הסתמכה הסופרת -וקראתי -גם כן בשקיקה -את ספריו של הרב בני לאו |"חכמים"-נכנסתי לעולם החכמים-מתקופת בית שני ועד...
קראתי את הספר בשקיקה-כמעט כמו ספר מתח; וכשסיימתי אותו-קראתי את המקורות שעליהם הסתמכה הסופרת -וקראתי -גם כן בשקיקה -את ספריו של הרב בני לאו |"חכמים"-נכנסתי לעולם החכמים-מתקופת בית שני ועד חתימת המשנה;כך שספרה של יוכי ברנדס -שהינו מרתק לכשעצמו היה בעצם קטליזטור לקרוא על החכמים מבחינה היסטורית ותלמודית-אז תודה ליוכי ברנדס ול"פרדס"
המשך 09:53 17.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירושלמי
נכון, זו כתיבה בדיונית. אבל מי שהוא "דף חלק" ביחס לדמות המדוברת וקורא ספר בדיוני - אז זה מה שנכנס לו לראש. ישחזר נא כל אחד מכם את הספרים שקרא...
נכון, זו כתיבה בדיונית. אבל מי שהוא "דף חלק" ביחס לדמות המדוברת וקורא ספר בדיוני - אז זה מה שנכנס לו לראש. ישחזר נא כל אחד מכם את הספרים שקרא בילדותו על אישים שונים ויראה עד כמה השפעתם אדירה. רוצה מדע בדיוני? בבקשה, למה על רבי עקיבא? שתכתוב על רבי אסיתא (אין אחד כזה...).
המשך 21:14 16.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
14:05 16.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי עמר
לקחת דמות רוחנית בריש גליה להופכו "בזוי" ומלגלג עד אשר נראה כספר "הדמיון, שכולו חלל וריקנות עם דמיון קשקשני.
13:34 16.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דבר שקרים לא יכון
ארבעה נכנסו בפרדס, ואלו הן: בן עזאי, ובן זומא, אחר, ורבי עקיבא. אמר להם רבי עקיבא: כשאתם מגיעין אצל אבני שיש טהור אל תאמרו מים מים! משום שנאמר: "'דבר שקרים לא...
ארבעה נכנסו בפרדס, ואלו הן: בן עזאי, ובן זומא, אחר, ורבי עקיבא. אמר להם רבי עקיבא: כשאתם מגיעין אצל אבני שיש טהור אל תאמרו מים מים! משום שנאמר: "'דבר שקרים לא יכון לנגד עיני". בן עזאי הציץ ומת, עליו הכתוב אומר "יקר בעיני ה' המותה לחסידיו". בן זומא הציץ ונפגע, ועליו הכתוב אומר "דבש מצאת אכל דיך פן תשבענו והקאתו". אחר קיצץ בנטיעות. רבי עקיבא יצא בשלום.
המשך 10:09 16.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
בערוץ הכנסת הסבירה הגברת שיהדות בית-שני שונה לחלוטין מיהדות התנ"ך, שכן לטענתה ר' עקיבא "המציא" את התורה שבעל פה. כמובן שאלו דברי כפירה מוחלטים. את התורה שבעל פה קיבלנו מהר...
בערוץ הכנסת הסבירה הגברת שיהדות בית-שני שונה לחלוטין מיהדות התנ"ך, שכן לטענתה ר' עקיבא "המציא" את התורה שבעל פה. כמובן שאלו דברי כפירה מוחלטים. את התורה שבעל פה קיבלנו מהר סיני ור' עקיבא רק שימר אותה לדורות הבאים ולא זז ממנה. לטענתה, יש "להמשיך בדרכו" כיום, ו"לעדכן" את התורה, ברוח התנועה ליהדות מתקדמת (הרפורמים).
המשך 10:04 16.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל
רבי עקיבא השלים עם הדיסוננס בין תורה למציאות . בן עזאי לא ראה טעם לחיים בצל הדיסוננס. בן זומה הדיסוננס הביא אותו לשגעון. אלישע בן אבויה התפקר ובחר להיות חופשי...
רבי עקיבא השלים עם הדיסוננס בין תורה למציאות . בן עזאי לא ראה טעם לחיים בצל הדיסוננס. בן זומה הדיסוננס הביא אותו לשגעון. אלישע בן אבויה התפקר ובחר להיות חופשי מן התורה ולהכיר במציאות. רבי עקיבא יצא בשלום , פירושו השלים עם הפרדוקס . אף בשעת הוצאתו להורג. "זו תןרה וזה שכרה?" אמרו התלמידים ,ורבי עקיבא עונה :"כל ימי חיכיתי לרגע הזה" שבפרדוקס האבסורד הוא מקבל עלו דין שמים. והדבקות בתורה למרות המציאות. זאת בניגוד לכל הבדיה של יוכי. פרקי אבות באו חשבון עם רבי עקיבא על תמיכתו במרד בר כוכבה והיותו מתפקר בראשיתו והוציאו אותו מבכירות ביחס לשושלת הנשאים , בכך שהמתפקר אלישע בן אבויה מבקר את כח תורתו בפרקי אבות פרק ד " הלומד זקן דומה לדיו כתובה על ניר מחוק " ושוב יוכי פספסה.
המשך 23:32 17.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ריבה וסרצוג
קראתי את הספר בשקיקה-כמעט כמו ספר מתח; וכשסיימתי אותו-קראתי את המקורות שעליהם הסתמכה הסופרת -וקראתי -גם כן בשקיקה -את ספריו של הרב בני לאו |"חכמים"-נכנסתי לעולם החכמים-מתקופת בית שני ועד...
קראתי את הספר בשקיקה-כמעט כמו ספר מתח; וכשסיימתי אותו-קראתי את המקורות שעליהם הסתמכה הסופרת -וקראתי -גם כן בשקיקה -את ספריו של הרב בני לאו |"חכמים"-נכנסתי לעולם החכמים-מתקופת בית שני ועד חתימת המשנה;כך שספרה של יוכי ברנדס -שהינו מרתק לכשעצמו היה בעצם קטליזטור לקרוא על החכמים מבחינה היסטורית ותלמודית-אז תודה ליוכי ברנדס ול"פרדס"
המשך 09:53 17.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירושלמי
נכון, זו כתיבה בדיונית. אבל מי שהוא "דף חלק" ביחס לדמות המדוברת וקורא ספר בדיוני - אז זה מה שנכנס לו לראש. ישחזר נא כל אחד מכם את הספרים שקרא...
נכון, זו כתיבה בדיונית. אבל מי שהוא "דף חלק" ביחס לדמות המדוברת וקורא ספר בדיוני - אז זה מה שנכנס לו לראש. ישחזר נא כל אחד מכם את הספרים שקרא בילדותו על אישים שונים ויראה עד כמה השפעתם אדירה. רוצה מדע בדיוני? בבקשה, למה על רבי עקיבא? שתכתוב על רבי אסיתא (אין אחד כזה...).
המשך 21:14 16.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר