הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר 'אורות שאול' ברעננה, מתייחס לדיון הציבורי שהתעורר אודות תוקף החלטתו של בית הדין שפסק בעניין הרב טל ואומר כי בית דין שהציבור לא נותן בו אמון, הוא בית דין נטול כוח.
במאמר אותו פרסם בקבוצת 'זיקים' בה הוא מפרסם מדי ערב מאמר קצר בענייני היום, כתב הרב שרלו כי "תהליך שיפוטי נפתח בבירור העובדות. לבית המשפט יש נקודת מוצא – מי התובע ומי הנתבע, יש חזקות פתיחה שונות, יש דרכים להביא ראיות מסוגים שונים, ובית המשפט מנסה ככל יכולתו לקבוע מה באמת התרחש במציאות. בשל העובדה *שהראיות השונות מונחות אך ורק בפני בית הדין – קשה לערער על העובדות".
לדברי הרב שרלו, "הציבור חייב להיזהר מאוד מקביעת עמדות כתוצאה מעובדות חלקיות, או שמיעת צד אחד בלבד. בשלב השני, בית הדין מחיל את הנורמות הראויות לדעתו על המציאות שהתבררה. כאן בוודאי ניתן לטעון כלפי בית הדין שהעמדות הנורמטיביות שלו שגויות מאוד. לעתים הדבר נובע מתפישות תרבותיות וחברתיות שונות,לעתים הדבר נובע מעמדות מוסריות שונות, לעתים הדבר נובע מהבנות פסיכולוגיות שונות. לעתים, חס ושלום ממצבים אלה, מחוסר אמון בבית הדין".
אז מה התוקף של החלטת בין הדין? לדברי הרב שרלו, "חובת הציות לבית הדין תלויה כמובן במעמדו. אם זהו בית הדין שהתקבל על ידי הציבור ולו גם בדיעבד- הציבור חייב לכבד את פסקיו גם אם אינו מסכים לקביעות הנורמטיביות שלו;על אחת כמה וכמה אם בית הדין התקבל על ידי הצדדים השונים, ב"נאמנים עלי". אולם, אם המציאות היא אחרת ובית הדין כלל לא התקבל על ידי הציבור- אי הסכמה עם הקביעות הנורמטיביות של בית הדין מותרת לחלוטין. דברים אלה נכונים בכל הקשר של בית דין שנדרש לסוגיה כלשהי".
מה דעתך בנושא?
47 תגובות
10 דיונים
יאיר
ב"סד 1)מה הבנין אב שעליו מסתמך הרב שרלו לגבי הטענה של קביעת הציבור לפי הטענה הזו גם כל סוגיא שתהיה בבית דין לגבי כל דין תורהשלא התקבלה בציבור החילוני לא...
ב"סד 1)מה הבנין אב שעליו מסתמך הרב שרלו לגבי הטענה של קביעת הציבור לפי הטענה הזו גם כל סוגיא שתהיה בבית דין לגבי כל דין תורהשלא התקבלה בציבור החילוני לא יהיה תוקף לבית דין 2)ידוע לכולם ששני הצדדים קיבלו צעל עצמם כל פסק דין שיכריעו בבית הדין א"כ ברור לכולם שצריכים לכבד את הבית דין ןפסקיו ככתבו וכלשונו
המשך 11:18 31.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
טל המעורטל הוא מניפולאטור בלשון המעטה, הוא כבר היה בבית דין וקיבל את מרותו ופסקיו של הרב שמואל אליהו, מדוע אם כן חזר בו והלך להביא רבנים כלבבו, אין זה...
טל המעורטל הוא מניפולאטור בלשון המעטה, הוא כבר היה בבית דין וקיבל את מרותו ופסקיו של הרב שמואל אליהו, מדוע אם כן חזר בו והלך להביא רבנים כלבבו, אין זה מצד נוכלותו לכאורה, איני יודע גם אם שמעו את האיש מהצד השני הפגוע העיקרי מכל הסיפור שאת סכום הפיצוי כפי שקבע הרב שמואל אליהו הוא לא קיבל במלואו, כלומר יבוא זה וידחה זה, משל כאילו היו אלה ישרים יותר לכאורה, מכאן נראה הפוך שהיור והחכמה של בית הדין המכוער הזה נשארו בבית הכסא, שכן אנו רואים שנתנו לנואף להמשיך במעשיו ולגדל דור של נואפים כמוהו לכאורה, אני גם לא בטוח אם ללא נהנו אלה ממשמניו של זה לכאורה שכן אנו יודעים שהשוחד......! כלומר אנו רואים כאן התנהלות של משהו שנאחז חזק על קרנות המזבח, לאחר שהיה קל לו להבטיח לנואפת, שתמות אישתו, למרות שהיא אם ילדיו והיו יכולים לגדול יתומים מאם...חשבתם על זה רבותיי החכמים כאשר חשבתם לגונן על בזוי העם הזה, נואף במסתרים ולולא שגילה אותו הרב שמואל אליהו היה ממשיך במעשיו כמעשי שיינברג המכוער שהרס משפחות ופירקן במעשיו, אולם יש דין ויש דין למעשיך !!! לכאורה.
המשך 09:44 09.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אדם
בבית משפט היום אין צדק..יש עוולות קשותתתתת.....המשטרה ובית המשפט לא לסמוך עליהםם
23:30 08.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סיפור אמיתי
פעם הראו לר אברום שפירא את הספרים של הרב שרלו רשו"ת הרבים ורשו"ת היחיד. הוא עיין בהם ואמר שהוא לא רואה כאן רשות הרבים או רשות היחיד. הוא רואה כאן...
פעם הראו לר אברום שפירא את הספרים של הרב שרלו רשו"ת הרבים ורשו"ת היחיד. הוא עיין בהם ואמר שהוא לא רואה כאן רשות הרבים או רשות היחיד. הוא רואה כאן מקום פטור... :-)
המשך 19:05 08.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הגיע הזמן שתקראו
תלמדו ממנו
18:42 08.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נהר
גם אבא של ישו הנוצרי אמר רוח הקודש. חצוף מצרף ומשתף את בורא העולם בדבר עבירה. אם היה סנהדרין ???
15:50 08.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ברק
הוא חצי רפורמי
15:42 08.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
הרי אמון הציבור בהם נוסק עד שמיים...
13:09 08.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
הרב שרלו נקט לשון עדינה ומנומסת, כל הדיון בפני שלשה דיינים חרדים שנבחרו בידי הרב טל, והצד השני(הרב אליהו, האשה הנשואה) אינם הציבור ו האינטרס שלהם כספי גרידא. דיני נפשות...
הרב שרלו נקט לשון עדינה ומנומסת, כל הדיון בפני שלשה דיינים חרדים שנבחרו בידי הרב טל, והצד השני(הרב אליהו, האשה הנשואה) אינם הציבור ו האינטרס שלהם כספי גרידא. דיני נפשות בניגוד לממונות אינם בשלושה ואינם בהסכמה, יסלח לנוהרב וייס אבל הוא אחראי לפרסה המסתתרת מאחרי כותרת של דיןתורה.
המשך 11:32 08.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זזתם מהויכוח העיקרי
הכתבה של הרב שרלו שווה ויכוח אם הוא צודק או אולי טועה ולי נראה שזו טעות להגדיר בית דין כפי שהוא הגדיר. אבל הענין העקרוני לא נשכח האם ראוי שרב שבית הדין...
הכתבה של הרב שרלו שווה ויכוח אם הוא צודק או אולי טועה ולי נראה שזו טעות להגדיר בית דין כפי שהוא הגדיר. אבל הענין העקרוני לא נשכח האם ראוי שרב שבית הדין קבע שהתרועע עם אשת איש ראוי שיהיה ראש ישיבה. שאלה שניה בית דין איננו גוף חינוכי הוא יכול לאמת או להכחיש עובדות האם אחד כזה ראוי להיות ראש ישיבה צריך לשאול את רבי חיים קנייבסקי את הרב דרוקמן זו שאלה חינוכית. חוץ מזה שבית הדין שאין ויכוח בגדולתם הוטעה הובא לפניו מחשב מזוייף למשל. ועוד דבר אם מקבלים את דברי בית הדין אז עד הסוף הרב טל לשיטתם יכול להמשיך בישיבה אבל גם לשיטתם הוא לא יכול להיות אחראי על מוסדות החינוך . למה לחצי הזה ל דברי בית הדין הרב טל לא מקשיב? כלומר הויכוח הוא לא בית הדין הוא הרב טל מדוע הוא ממשיך בישיבה למרות שזה לא מוסרי. ומדוע הוא ממשיך במוסדןץות בניגוד לבית הדין. אם שומעים לבית הדין שישמע לכל דברי בית הדין.
המשך 11:24 08.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר