כל יוזמה להפוך את המדינה למדינת הלכה, כלומר, חקיקת חוקים לפי ההלכה, תוביל אותנו לעידן אפל. החלום לחזור לתקופה הלכתית דתית מקסימה (שלא הייתה), כדי שנגיע לעידן אוטופי (שלא יהיה) הינה מחשבה נאיבית, חסרת השכלה ומסוכנת.

יש להפריד בין עידוד תכנים יהודיים לעם ישראל לחקיקת הלכות. משמעותה של מדינה יהודית היא שתהיה יהדות במדינה, אבל חוקים שחודרים לפרטיות של אזרחיה, יביאו אותנו למדינת טליבאנית יהודית. מדינות שמנוהלת ע"י משטרים דתיים מוכרות כמדינות אכזריות שמדכאות את זכויות הפרט.

מדינת הלכה, פירושה, משטר אכזרי

מדינת הלכה, פירושה, משטר אכזרי בדיוק כמו משטרים שאנו רואים אצל מדינות שכנינו. הבעיה היא החקיקה, כי לחקיקה יש רק משמעות אחת, כפי שכתב שופט בית משפט העליון האמריקאי, אוליבר וונדל הולמס, והיא: "מה יקרה לי אם אעבור על החוק"? החוק אינו מוסר, החוק אינו נימוס, החוק לא נועד להרגילנו במידות טובות.  החוק נועד להסדיר חובה מסוימת שהפרתה תגרור עונש, הא ותו לא. המשמעות המעשית היחידה של מדינת הלכה, כמו כל מדינה דתית, היא להעניש אנשים שאינם עושים את "רצון ה'" לפי הבנת השליט.

תפיסת המוסר המקובלת בעולם  הינה שיש זכות בסיסית וחופש לפרט להחליט מהי מידת המוסר האישית שלו, זאת בתנאי שאיננה פוגעת באחר. מאידך, כפייה דתית שוללת את הזכות הזאת ומקבעת את האדם למערכת חוקים עתיקה, שעבור חלק גדול מן העם איבדה את משמעותה. מהי ההצדקה לאכוף את אמונתנו על אחרים? האם משום שאנו יודעים מה טוב להם? האם משום שכתוב בספר? מסורת? א"א לשכנע מדוע גרושה אסורה לכהן, או אישה אינה יורשת ואינה ראויה להעיד בבי"ד.

חברות משתנות ופרספקטיבות משתנות

טעות היא לחשוב שמוסר התורה הוא מוסר נצחי בכל מקום ועבור כל חברה. חברות משתנות ופרספקטיבות משתנות. אין לנו עבדים היום, ואיננו שורפים בת כהן שזינתה ולא נושאים שתי נשים. הדעה כי חוק אלוקי חייב להיות נצחי, יסודה בפילוסופיה היוונית-רומית, אשר אף נדחתה ע"י חז"ל. המוסר שלנו הינו מוסר משתנה לפי זמן ומקום. ממשלה צריכה לחוקק חוקים לפי העקרונות המקובלים בימיה. בהשפעת הדת, מדינת ישראל כבר חודרת יותר מדי לחיי הפרט, בנישואין, פוריות, ועוד. אין זו חובתה של מדינה לדאוג לעולם הבא של אזרחיה.

חוקי מדינה (כל מדינה) צריכים להיות מתאומים לחברה של כל תקופה על פי תבונה, לא ע"פ מערכת עקרונות עתיקה. מוטב שהמדינה תעסוק בענייני עולם הזה, וכדאי שבעניין כפייה דתית נאמץ את דברי הרמב"ם שכותב ,"המלך המשיח עתיד לעמוד… ובונה מקדש… וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם…" בואו נחכה למשיח שיעשה את המלאכה. בינתיים, נחייה בחברה שבה כל אדם מחליט מה טוב לו, כל עוד הוא אינו פוגע באחר, וחלק מן העם יהנו מחופש דת וחלק מן מהעם יהנו מחופש מדת.

==

הרב ד"ר ברוך פינקלשטיין מרצה באוניברסיטת בר אילן. מחבר ספרים על פוריות, לידה ועוד.