אולפן סרוגים: הרב אורי שרקי רואה בכל המשברים שפוקדים את הציונות הדתית התפתחות חשובה. "זה משהו אופטימי ביותר. הציונות הדתית אם היא עוברת פילוגים, משברים, שאלות של זהות, זה סימן שהיא גוף חי, כל גוף חי מחפש את עצמו כמו נער מתבגר. וככל שיש יותר משברים הצפייה שמשהו גדול יצמח מזה היא יותר גדולה. אז אני רואה בשאלות שטורדות את הציבור הזה זה סימן לגדלות ובגרות מסוימת".
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
משברי הציונות הדתית סממן להתבגרות
על הפיצול הפוליטי בציונות הדתית אומר הרב שרקי, "זה ביטוי למתח שקיים בתוך הזהות של הציונות הדתית בין להיות ההמשך של המפד"ל: השמירה על האינטרסים של המגזר- לבין ראשות המדינה. שתי הקבוצות האלו זה המתח הקיים, אנחנו היום רואים התקרבות של זה אל זה.
הוא מתייחס גם למפלה של בנט, שקד וגם פייגלין שלא צלחו את אחוז החסימה, "זה שאלה החפצים דווקא בהנהגת המדינה נכשלו, אולי אדרבה זה סימן שמרגישים שהם האלטרנטיבה, הם הסיפור הבא. ברור שהסיפור הבא הזה צריך לחזור לשורשיו, ולכן האיחוד של כל מפלגות הימין זה לא רק בלוק טכני, אלה זה סימן של התבגרות.
אותם אלה השואפים להנהגת המדינה כדבר ראשון מרגישים צורך בהתחברות אל השורשים השבטיים והשבט מתחיל להבין שגם הוא צריך להתבגר ולחשוב על הנהגת המדינה. ההתקרבות היא כמין סינתזה דיאלקטית נראה לאן זה יוביל"
לדבריו, "בסופו של דבר הציבור הדתי לאומי הוא זה שעתיד בשלב כל שהוא, להיות המנהיג של המדינה. אמנם היום החרדים תופסים מקום בראש מבחינת המשקל הפוליטי שלהם, אבל אם אנחנו מדברים מבחינת המשקל הסגולי הערכי מי בסופו של דבר יוביל את מדינת ישראל ליעדיה, זה ברור לכולם זה הציבור הזה".
החיבור בין כולם בציונות הדתי צריך להיעשות לדבריו "לא רק בגלל הקולות שילכו לאיבוד, הם אולי הדחף החיצוני הטכני שהצינות הדתית תבין שיש לה תפקיד בהנהגת המדינה".
על החיבור עם נתניהו: "כולם מפרגנים לנתניהו מסיבות טובות ומסיבות לא טובות. אך במובן הזה הציונות הדתית היא בעל ברית היותר בטוח של נתניהו.
סמוטריץ' הוציא שדים שמפחידים את כולם
הרב שרקי סבור כי "נקודת השבר שהוציאה את בצלאל סמוטריץ' ממשרד המשפטים היא משמעותית. ברגע שאתה מדבר על המשפט העברי אתה מוציא איזה שהם שדים, שאמנם לא בצדק, מפחידים את כולם, אבל הם מפחידים, והשדים האלה הם המבחן ליכולת שלך לצאת מהאחריות רק המגזרית למשל על המתנחלים שלך ולקחת אחריות על המדינה".
האם חילונית יכול להנהיג את הציונות הדתית?
האם איילת שקד יכולה להנהיג את הציונות הדתית? "אני חושב שבהחלט היא ראויה לכך, השאלה אם היא תתקבל על הציבור זאת שאלה של בגרות, הרעיון הזה שאנחנו מסוגלים לצאת מגבולות השבטיות אני חושב שהוא משמעותי. אני לא יודע אם זה יצא לפועל, אם ראוי או לא ראוי זאת שאלה טכנית. אבל עצם העלאת השאלה זה סממן של בגרות מסוימת.
בית המדרש סגר את שעריו בשביל להתמודד עם שאלת הלהט"ב
הרב שרקי מאמין כי הסוגיות של דת ומדינה שעולות עכשיו על סדר היום הציבורי אינם בגלל ליברמן, "ליברמן היה מחפש כל תירוץ להפיל את נתניהו מן הסתם יש לו שיקולים עלומים", הוא אומר וחושב כי, "הסוגיה של הדת והמדינה תעלה מטבע הדברים דווקא מהשמאל. אולי בגלל השאלות שמנסרות בחלל העולם על מעמד ההומוסקסואלים וכ"ו הדבר הזה יכריח אותנו להשיב תשובות עמוקות, יצטרכו לפתח בתוך בית המדרש חשיבה רצינית ומעמיקה סביב הסוגיות של משפט עברי, דמוקרטיה, מעמד הזרים, מעמד הנשים, כל השאלות שאנחנו שמים בצד יצטרכו תשובה מוסרית ובוגרת.
תמיד יהיו בכל התפתחות חברתית אלה הפגנה איך השאלות האלה יצטרכו לתת אני מזמין לפתוח את דלתות בית המדרש לעסוק בשאלות האלה. בית המדרש סגר את עצמו מול השאלות הגדולות שמנסרות בחלל העולם.
לפייגלין יש אמון אדיר בעם ישראל
האם פייגלין לא חצה את הגדר כסוגיות דת ומדינה? "ידידי משה פייגלין יהודי יקר מאוד, סבור שמה שנכון בתחום ההשגחה, גם נכון בתחום של הפוליטיקה. יש לו אמון עצום בעם ישראל. אמון אדיר בכך שאם אתה נותן לעם ישראל לעשות מה שהוא רוצה הוא יעשה את הטוב, אני דווקא בנושא הזה יותר שמרן, אני לא מאמין שבתחום הפוליטי יצר הטוב הוא זה שמנצח אלא יצר הרע יש לו אמירה יותר חזרה.
האמירה של פייגלין היא אמירה חשובה, אפשר להסכים איתה אפשר להתווכח איתה"
גם בן גביר בתוך איחוד שכזה? "אתה צריך להיות מסוגל להיות מנהיגות כוללת בתוך כל מפלגת שלטון יש תמיד קצוות, ובגלל שאתה שייך לליבה פעילה והאקטבית, לא לשתף את כולם, ויש יכולת של המנהיג להכיל את כולם".
מה דעתך בנושא?
28 תגובות
8 דיונים
אחד
ובאופן אובססיבי. וד"ל .
05:53 28.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מירב יוסף
ב"ה הרב שרקי צריך להיות הרב הראשי לישראל.הוא רואה את התמונה הרחבה.
17:09 27.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
לא מצביעים לכנסת ישראל , ואין לי יותר אמון באף רב מאמין בבורא עולם כמו שאני מבין כי מרוב רבנים הציבור מבולבל ועושה מה שנוח לו תיסתכלו איך מתלבשות היום...
לא מצביעים לכנסת ישראל , ואין לי יותר אמון באף רב מאמין בבורא עולם כמו שאני מבין כי מרוב רבנים הציבור מבולבל ועושה מה שנוח לו תיסתכלו איך מתלבשות היום נשים נשואות בהתנחלויות תבינו לבד , תנו לחיות בשקט די לנבואת שקר.
המשך 16:11 27.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
מהי המשבר הפוקד את הציונות הדתית בפרט,והחברה בישראל בכלל ? לפני שלוש שנים חבר כנסת יהודה גליק הציע הצעת חוק . הצעת החוק הגיע לועדת השרים לענייני חקיקה . שם יושבת...
מהי המשבר הפוקד את הציונות הדתית בפרט,והחברה בישראל בכלל ? לפני שלוש שנים חבר כנסת יהודה גליק הציע הצעת חוק . הצעת החוק הגיע לועדת השרים לענייני חקיקה . שם יושבת ראש הועדה , איילת שקד הצליחה ,פעם שנייה לחסום את החוק.( פעם ראשונה היא חסמה אותו חוק ,שתמר זנדברג הציע אותו )עם קצת עזרה של גורמים הקשורים למערכת הביטחון . כאן השבר הנוראי. אותו חוק ,עניינה למנוע מאתנו לחמש ולאמן כוחות רצחניים שמבצעים רצח עם ופשעים נגד האנושות. באותם ימים , נפגשתי עם הרב בן דהאן - סגן שר הביטחון בלשכתו. הרב בן דהאן : אלי , אני לא יכול לבד נגד כל המערכת. צריך שכל המפלגה ביחד תאבק על זה. אני: מדובר בסיוע לרצח עם , זה ייהרג ואל יעבור ". הרב בן דהן : אני רב , זה לא - "ייהרג ואל יעבור ".חוץ מזה הנשק לדרום סודן ,אנחנו מעבירים דרך מדינה שלישית . ( 382000 נרצחו בדרום סודן גם עם נשק שלנו ). אני : רגע , ואז זה כשר? הציונות הדתית , אינה מבינה ואינה מרגישה - מהי קדושת החיים. ושאין קדושת החיים ,ה" מבלבל אותנו. מדובר בזרעים של חרבן. זהו המשבר הערכי העמוק ביותר שאי פעם פקד את מדינת ישראל. מי אנחנו ? עם אוהב בני אדם . אור לגויים . או נשק לרוצחים.
המשך 15:27 27.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביחי
הרב שרקי צודק לגמרי בדבריו. ולכן לדעתי פייגלין הכי ראוי בבחירות האלו. וחשוב לאחד את השורות כשפייגלין ובנט בראש כי הם אשכרה מוכנים לתפקיד ראש הממשלה. זה לא עניין לקנאה....
הרב שרקי צודק לגמרי בדבריו. ולכן לדעתי פייגלין הכי ראוי בבחירות האלו. וחשוב לאחד את השורות כשפייגלין ובנט בראש כי הם אשכרה מוכנים לתפקיד ראש הממשלה. זה לא עניין לקנאה. אין מה לקנא בראש ממשלה. זה לא טיול שנתי. זה חתיכת עבודה ואני אצביע רק לזה שהכי מתאים.
המשך 14:36 27.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתמר
גם הוא אמר .
05:58 28.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידו 2
ראו הוזהרתם
13:45 27.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
ולהזהיר משבתאות. או פשוט אתם אכולי שנאה לכל מי שלא חושב כמו הראש המקובע שלכם תמשיכו לקבל כאפות מהמדינה ולהגיד קדוש קדוש תמשיכו לתת לביבי עוגה כדי שהוא יזרוק לכם אותה בפנים.. איך אמר איינשטיין "אי־שפיות זה לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות." אני אוהב את שתי המפלגות וחושב שיש מקום לכולם אל תתנו לסכסוך העצמי שלכם להשפיע על הכלל..
18:35 27.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ל
.
05:56 28.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שום ראיונות לא יעזרו
רק תשובה,תשובה,תשובה.
13:40 27.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ינוי
לצערי , הציונות הדתית, שאני מחשיב עצמי כחבר בה, מפספסת כבר עשרות שנים את ההזדמנות להתבגר. הפוליטיקה הציונית לא הבחינה במגמה העולמית של העדפת האדם והחיים על פני אדמה, קניין,...
לצערי , הציונות הדתית, שאני מחשיב עצמי כחבר בה, מפספסת כבר עשרות שנים את ההזדמנות להתבגר. הפוליטיקה הציונית לא הבחינה במגמה העולמית של העדפת האדם והחיים על פני אדמה, קניין, שלטון, אינטרסים אישיים , עסקנות ועוד. לכן רק הולכת ומדרדרת ומקבלת צביון של פרימיטיביות ופאשיזם. אמנם כשהרב קורה לפתיחת בית המדרש לדון בסוגיות מאתגרות עכשיות הוא מתקרב למסלול התבגרות אבל באיחור של 20 שנה לפחות. גישת הציונות הדתית כרגע , לא רק שאינה הנהגת האומה אלא בקושי הנהגת השכונה שלה עצמה. הרב מסנוור מגישות כמו של הרב קוק כדוגמת יסורים מכפרים, אבל עמדת המוצא אנחנו העילית שננהיג את כולם היא מלאת אגו ועיוורון על מה באמת קורה. הציונות הדתית הופכת למיותרת, נסחבת אחרי מגמות חרדיות בלבוש אחר ולוחמנות צבאית , אין לה היום באמת ערך מוסף למעט לטובת עצמה. אני מאד מקווה שמישהו אצלנו יתעשת ויבין שרוח אחרת נדרשת, רוח של קידמה רעיונית, של העזה, של כנות, של פתיחות, של התכוונות אחרת , עכשווית, של אהבת האדם גם שהוא לא כמוך והובלת תרבות פתוחה , עיונית, ערכית חדשה , כן חדשה לא לפחד ולא להתחבא.
המשך 13:13 27.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צודק בכל מילה
בשם התורה כמובן
13:24 27.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
התמים
רוצים להנהיג את המדינה ? צאו מהמגזריות, ראו עצמכם כחלק מכלל הציבור, תבינו שרוב הציבור דוגל בערכים של ליברליות, שיוויון, קבלת האחר, זכויות יסוד לכל, שלום גם במחיר פינוי שטחים....
רוצים להנהיג את המדינה ? צאו מהמגזריות, ראו עצמכם כחלק מכלל הציבור, תבינו שרוב הציבור דוגל בערכים של ליברליות, שיוויון, קבלת האחר, זכויות יסוד לכל, שלום גם במחיר פינוי שטחים. אל תנסו לכפות על כלל הציבור ערכים צרים שמתאימים לכם. אבל, ברור שהרב שרקי ודומיו מתכוונים בדיוק להיפך הגמור : לכפות על הכלל את ערכיו של המיעוט. זו כוונתו בכך שהציבור הסרוג יוביל את המדינה. עוד ברור שכל דיון בבית המדרש בסוגיות של מקומם של הנשים והלהטבים יוביל להקצנה. בקיצור, חזונו של הרב שרקי הוא להפוך את המדינה למדינת דאעש יהודית ואת השריעה היהודית לחוק מדינה. אנחנו גם עתידים להיראות כמו מדינות האיסלאם בהן דת ומדינה מתערבבות. לא לילד הזה התפללו הוגי המדינה ומייסדיה ונקווה שגם לא נגיע לכך. תנו לנו מדינה מודרנית וליברלית והשאירו את הרבנים בבתי המדרש ובבתי הכנסת.
המשך 13:04 27.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
חחח אתה לא ממש מכיר את הרב שרקי הא? אין לך באמת מושג מה הוא חושב היחס למה שאמרת נכון? פשוט קישקוש פרנוידי אחד גדול. אף אחד לא הולך ל'הישתלט' על השלטון או על שום דבר. גם הרב שרקי למד אצל הרב קוק והרב אשלג שאמרו ש'אין כפיה ברוחניות' כיון ש'רחמנא ליבא בעי' =ה' רוצה את הרצון החופשי של האדם. תנוח. לא ישתנה שום דבר אם לא תרצה
13:54 27.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ג'סי
צריך להכיר במציאות, אין מקום ב5-6 מנדטים לכל מי שנפלט מהליכוד. מה ההבדל בין בנט לאורן חזן? אם לא מעניין לייצג מה שרוב בוגרי בני עקיבא התחנכו, ןההבדל רק הכיפה...
צריך להכיר במציאות, אין מקום ב5-6 מנדטים לכל מי שנפלט מהליכוד. מה ההבדל בין בנט לאורן חזן? אם לא מעניין לייצג מה שרוב בוגרי בני עקיבא התחנכו, ןההבדל רק הכיפה על הראש, אז גם יש לאלקין ,אדלשטיין ולחוטובלי ועוד כמה
המשך 13:02 27.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר