הרב זייני עונה לליפשיץ: אקדמאים לא ילמדו אותנו תורה

במכתב תשובה ששיגר הרב ד"ר אליהו זייני לראש מנהל החמ"ד אברהם ליפשיץ הוא כותב כי שיטת לימוד התנ"ך החדשה המכילה ביקורת המקרא אינה לגיטימית בעולם הדתי. על הועדה שהקים ליפשיץ לבדיקת התוכנית כותב הרב "איך יכולים אנשים לשמש מפקחים על רעיונות פסולים שהם עצמם אחראים על הגייתם והפצתם?

הרב זייני עונה לליפשיץ: אקדמאים לא ילמדו אותנו תורה
  הרב ד"ר אליהו זייני (אסף מילר)

רב הטכניון וראש ישיבת אור וישועה בחיפה הרב ד"ר אליהו זייני מגיב על מכתבו של ראש החמ"ד ד"ר אברהם ליפשיץ.

לפני כשלושה שבועות, שיגר הרב זייני מכתב חריף לליפשיץ בו דרש לפטר את מפמ"רית התנ"ך ציפי שליסל, ואת צוות כותבי התוכנית החדשה ללימודי התנ"ך, בשל התכנים הבעייתיים שהעלו לאתר החמ"ד.

בשבוע שעבר, פרסמה כתבת רדיו 'גלי ישראל' רעות וילף מכתב תשובה שהחזיר ליפשיץ לרב זייני, בו הוא כותב כי התכנים הבעייתיים הורדו מהרשת, וכי התוכנית זוכה לתמיכה מצד מאות מורים לתנ"ך.

הרב זייני לא נשאר חייב,  ובמכתב ארוך שהגיע לידי 'סרוגים' הוא משיב על טענותיו של ליפשיץ ותוקף את התוכנית, שוב במילים חריפות.

על המחלוקת על דרך לימוד התנ"ך, אותה כינה ליפשיץ "עתיקה", כותב הרב זייני כי היא אינה לגיטימית: "במערכת חינוכית השואפת והמתיימרת להיות אורתודוכסית, לא יוכל להיות ויכוח ב'איזה גובה' יש ללמוד תנ"ך."

"ויכוח בין הרמב"ם ובין הרמב"ן לגבי ראשית בריאת העולם, הינו ויכוח לגיטימי לחלוטין בעולמה של תורה, אבל ויכוח בין האומר שאברהם אבינו 'הפקיר את אשתו', או ויכוח בין הטוען ש'ספר דברים אינו מדבר רק על מצוות חברתיות' (כפי שנאמר בימים אלה באחת המכללות, בהן התפארת במכתבך זה, ובפני מאות מורים) ובין הרואה בו ספר א-להי  אינו ויכוח לגיטימי, אלא הוא ויכוח בין קראים (במלא המובן של התואר הזה) ובין הנאמנים לתורת משה עבדו, תורה שבכתב ותושבע"פ.", כותב הרב.

"האם המגמה היא להנחיל לבנינו ולבנותינו דברי נביאי ישראל כרוחם וכלשונם, או שמא ח"ו דברים ברוח 'ברית חדשה', דברים ברוח ביקורת המקרא של פרוטסטנטיות אנטשימית קיצונית, או עוד ברוח של פנתאיזם שפינוזיסטי כפרני, עליו חוו כבר את דעתם גדולי ישראל בזמנו? האם אנו באים ללמד דברים שנאמרו באמת בתנ"ך, או שמא 'דברים שלא נאמרו בתנ"ך'?".

ממתי אקדמאים יושב עם רבנים?

הועדה אותה מינה ליפשיץ לבדיקת תוכנית הלימודים החדשה, בה ישבו רבנים ואנשי אקדמיה מהחוגים  למדעי היהדות, כותב הרב מילים חריפות: "במה אנשי אקדמיה במדעי היהדות יכולים להיות ערבים לכשרות הדעות? אין זה, לא מסמכותם ולא מתפקידם. ממתי הם יכולים לשמש מפקחים על רעיונות פסולים שהם עצמם אחראים על הגייתם והפצתם? האם הנך מתכוון להפקיד 'חתולים' על שמירה על 'החלב'?".

בנוסף תוקף הרב את עצם הושבת מומחים מהאקדמיה יחד עם רבנים בועדה אחת: "ממתי אקדמאי –מכובד כמה שיהיה – יושב שווה בשווה עם רב בענייני תורה? האם ראיתי פעם אקדמאים מצרפים לדיוניהם במוסדות להשכלה גבוהה רבנים כדי שיזכו בתורם להצטרף לוועדת עם רבנים בתחומי אחריותם הרוחנית הבלעדית?!"

גם על זהותם של הרבנים שמונו לועדה מותח הרב ביקורת: "מבלי לרצות ח"ו לפגוע באף אחד מן הרבנים החשובים שבוועדה זו: אמור נא לי: במה הם סמכות עלי וכ"ש על טובים ממני? היכן בכירי תלמידי הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל אליו החלטת להקדיש בתבונה את הנושא השנתי בשנה הבאה?"

"האם אחד מהרבנים המכובדים אלה משמש כרב ראשי לישראל? והיכן ראינו שוועדה האמורה לבקר ולהשגיח פעולות גוף מסוים, ממתמנה ע"י הגוף שעשוי להיות מבוקר?!"

הופכים את אבות האומה לבני אנוש חסרי כל קדושה

יכול להיות ש'החמ"ד, אינו שייך לאג'נדה', אך סביבך מצויים רבים מאד בעלי אג'נדה. עובדה: ה'פלורליזם' (אותו אליל חדש של הפוסט-מודרניזם) החינוכי בו אתה דוגל במסגרת החמ"ד עצמה, עומד לפרוץ גדרות עולם, ולהפוך אבות וגדולי האומה לבני אנוש חסרי כל קדושה וכל שיעור קומה.

נשאר לי לבכות על כסא הכבוד עליו יושב הקב"ה אם בני תמותה קטנים, אנוכיים ומלאי חסרונות ופשעים מחזיקים בו. ואם אכן נכון ש'אין אדם לומד תורה אלא ממקום שלבו חפץ', כדבריהם ז"ל, עפ"י הפרשנות שהנך מטעין מאמר זה, אינני רואה מניעה לשלוח אותם גם לותיקן למזרח הרחוק או לעוד יעדים אקזוטיים אחרים.

בסופו של המכתב חוזר הרב על דעתו מהמכתב הקודם לפיה "מי שהסכים להעלות לאתר מאמרים פסולים לחלוטים מבחינה אמונית, הצהיר בכך שאמונתו פסולה, ולכן איננו יכול להיות אמון על חינוך תינוקות של בית רבן. אני מצפה ממך כאחראי את סילוקו ממערכת חינוכית דתית של כל מי שאין לו מקום שם."

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
33 תגובות - 33 דיונים מיין לפי
1
כל הכבוד
איתן | 31-07-2012 22:32
2
כל הכבוד לרב זיני צלול ובהיר
נוף איילוניק | 31-07-2012 22:35
3
כל הכבוד לכבוד הרב זייני
| 31-07-2012 22:57
4
עוד לא הצלחת לקרוא מה יש בתוכנית עצמה, הא?
ימני | 31-07-2012 23:18
כל כך הרבה מלל תלוש לגמרי מהמציאות.
5
לא חדש אקדמאיים לצד רבנים
| 31-07-2012 23:26
גם בפורום " תקנה " ישבו רבנים לצד אקדמאיים ולצד " נשות קולך ".
6
נכון... וזאת רק אחת הבעיות...
ל5 | 01-08-2012 0:08
7
הבנת הנקרא
יאיר | 01-08-2012 2:02
בניגוד לדברי הרב זייני, אשתדל כן לנהוג כבוד בדבריו. ראשית, כפי שנכתב כאן, לועדות מקצוע במשרד החינוך יש דגם קבוע שבו יושבים שליש אנשי ציבור (במקרה זה רבנים) שליש אקדמאים ושליש מורים. לכן כל התלונות של הרב תוך כדי שפיכת זעמו על אנשי אקדמיה, לא מתחילות בכלל. שנית, אני לא זוכר שהרב זייני אמר מילה, כשבראש ועדת המקצוע הקודמת עמד ראש מחלקת תנך בבר אילן פרופסור פריש. אז זה היה בסדר... שלישית, תרשו לי לצטט: "במערכת חינוכית השואפת והמתיימרת להיות אורתודוכסית, לא יוכל להיות ויכוח ב'איזה גובה' יש ללמוד תנ"ך." - למה לא? עם כל הכבוד - הויכוח כבר קיים שנים והאנשים 'הכופרים', 'המשומדים', 'הקראים', ממשיכים לשלוח את בניהם ונכדיהם למוסדות דתיים, לשמור שבת וגם, הרב זייני, להתרחק מלשון הרע ומהונאת הרע! וזה קשור לסעיף הבא. רביעית, "מבלי לרצות ח"ו לפגוע באף אחד מן הרבנים החשובים שבוועדה זו: אמור נא לי: במה הם סמכות עלי וכ"ש על טובים ממני? היכן בכירי תלמידי הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל אליו החלטת להקדיש בתבונה את הנושא השנתי בשנה הבאה?" - אז זהו, הרב זייני, אדוני כן פוגע ואפילו עד כדי כך שמה שאני אכתוב בסעיף זה, במלוא הכבוד אליך, יהיה קשה כי יש כאן פגיעה בתלמידי חכמים מובהקים. יזכיר לי כבודו, מי מינה אותך למשגיח כשרות לדעותיהם של רבנים? האם מעכשיו כל רב בישראל יצטרך לעבור דרכך, כדי שתתן לו אישור שהוא ברוח 'ישראל סבא' ואינו נגוע בדעות 'קראיות'? במה הם מהווים סמכות? הרב הדרי, מתוקף היותו כמדומני זקן ראשי הישיבות הדתיות לאומיות ואדם שיצאו לשיעורי התנ"ך שלו מוניטין בישראל. הרב אייזמן, מתוקף היותו ראש מוסדות צביה, שמחנך ברוח הרב קוק. לא יכול להיות שאף אחד מבנותיך או נכדותיך לא נשלח למוסדות בראש אדם שנגוע ב'קראיות' כפי שכתבת. הרב יעקב מדן? מתוקף היותו אחד מראשי ישיבת ההסדר הגדולה בישראל. מתוקף היותו בעל מגיד שיעור בגמרא (לא בתנך) בישיבה זו במשך מעל שלושים שנה, ובעיקר, כן, בעיקר - מתוקף היותו אחד מחשובי תלמידי חכמים שבדור, בדגש על מקצוע התנ"ך בו עסקינן. עם כל הכבוד, שיבוא מרצה אקדמאי בטכניון, שהוא גם רב, אבל עם כל הכבוד, חוץ מאמירות קיצוניות עוקצות ופוגעניות, לא זכורה לי תרומתו הגדולה להפצת אהבת תנך בארץ. שהישיבה שלו היא בסה"כ בת מספר שנים ולפני זה היה רב ביכנ"ס - לבוא, לחרף ולגדף את הת"ח הללו, לכנות אותם בשמות ולצפות שמישהו בכלל יתייחס אל כבודו - זה בדיחה. אינני יודע מדוע טרח אברהם ליפשיץ, שגם אותו אגב ביזית (במו אוזני שמעתי שאתה מזלזל בו ושולל ממנו רבנות, ושולח אותו למקומות אקזוטיים בעולם, על אף שזכויותיו רבות בחינוך בנות ישראל).אינני ידוע מדוע הוא ענה בכלל למכתבך. אבל אז שאלתי את עצמי - איך מהין ראש ישיבה חשוב ככל שיהיה לפתוח את פיו נגד גדולים ולבזות אותם ברבים? תשובתי היא תשובתו של ישעיהו – קצת ענווה. לכו וראו את תשובת הרב מדן לטוקבקים שביזו אותו באתר ערוץ 7, והשוו לתגובת הרב זייני לדברי המשיבים על דבריו. עכשיו חישבו כולם - לאיזו ישיבה נעדיף לשלוח את בנינו? ואידך זיל גמור. ועוד מילה לכבוד הרב, אנחנו מסיימים ימי שנאת חינם, שהשנה היו בסימן שנאה יוקדת לתוכנית הלימודים. אנחנו נכנסים לימי התשובה - אין זו בושה לחזור מביטויים קיצוניים, בטח כלפי ת"ח מובהקים כל כך. זה הזמן שכל אחד עוזב את גאוותו וכדי למצוא זכויות לעמוד בדין, מודה ועוזב - ירוחם.
8
למגיב 5 - מה הקשר?
תגובה | 01-08-2012 4:08
בעניינים הנוגעים לכמה תחומים - שואלים את המומחים בכל התחומים. בעניינים הנוגעים לתחום מסויים לא שואלים אנשים שאינם מומחים בו. בתורה מומחים אך ורק ת"ח יראי שמים.
9
כל הכבוד!
| 01-08-2012 7:53
אשרינו שיש עדיין רבנים שאינם מפחדים לומר את האמת הא-לוהית!
10
ל-5
סטודנט | 01-08-2012 8:45
הרב זייני כתב שלא ראינו אקדמאים מצרפים רבנים לדיונים בנושאי אקדמיה, מה הקשר לפורום תקנה? אם כבר ההיפך, פורום תקנה זו עוד דוגמא להתכנסות שאמורה להיות מעין בית דין, כלומר של תלמידי חכמים, שצרפו אליה אקדמאיים.
11
ל-7, תודה מכולנו!
בני | 01-08-2012 9:49
12
למגיב 11 - דבר בשם עצמך
| 01-08-2012 10:41
למגיב 7 - יאיר, אתה משתמש בסיסמאות נבובות וחסרי משמעות, לא הבאת שום פרטים רלוונטיים, השתמשת בטיעונים רגשיים ולא התייחסת לטענות הקונקרטים במכתב של הרב זייני. אני רואה שאתה רוצה להיות עיתונאי של ידיעות/מעריב/הארץ... בהצלחה, יש לך את מה שדרוש - סיפוק טקסט ארוך שאינו נותן ערך מוסף, המושפע מדעות קדומות מבוסס על טיעונים רגשיים ואינו כולל מקורות מידע אמיתיים..
13
חוסר הבנה.
אודי | 01-08-2012 11:07
הרב זיני הבין ש'מצוות חברתיות' הם מצוות שהחברה קבעה ועל כן זה סותר את המקור האלוהי של המצוות ולא היא, הכוונה למצוות שמגמתן תיקון החברה שבהם מתמקד ספר דברים. השאלה האם הסילוף והטעות הזו מעידים על שאר דבריו של כבוד הרב.
14
ל12 - לחשוב רגע!
יאיר | 01-08-2012 11:31
למגיב 12 - הייתי יכול לעשות העתק הדבק לתגובה של עצמך לדבריך. אני מצטער שאתה מעוור את עיניך ביודעין. אינני חושב שיכולתי להתייחס יותר בענייניות מאשר התייחסתי, ועברתי טענה טענה. אבל אני רואה שאינך רוצה להתמודד עניינית עם השאלות על דבריו התמוהים של רבך. עכשיו שאלה אמיתית - מה הוא מציע לעשות? חוץ מלצעוק ולחרף ולגדף - ילדי ישראל נמצאים כרגע בתוכנית גרועה בתנ"ך. לית מאן דפליג גם המתנגדים לתוכנית יודעים שחייבים לעשות משהו. לא יתכן שתלמידים יקבלו שנה אחרי שנה 50-60 באחד המקצועות החשובים ביותר וישנאו אותו שנאה עזה. עכשיו תעצור שניה לפני שאתה מקשקש קשקושים על 'תורה בגדלות' ו'כלליות התורה'. זו שאלה פראקטית מאד - איך משפרים את לימוד המקצוע ונותנים תקוה הן לתלמידים והן למורים. אם תשב שניה ותבחן את התוכנית (כמדומני שלא קראת אותה בכלל), אין כאן שינוי מבחינת התוכן שחייבים ללמד - יש שינוי מהותי בכמות החומר הבלתי נסבלת ובהיקף הפרשנים הנדרשים. זה הכל. זה דבר שכולם יכולים לחיות איתו, לפחות לכמה שנים. בינתיים, יתכבד רבך, הרב זייני, ויציע הצעה קונקרטית ברוח ישראל סבא ושאר הסופרלטיבים הקוקניקים הידועים, "תוכנית כלל כללית, נהלאית, גדלותית ומעצימה את האישיות הכוללת וכו' וכו'". נשב ונדון בה, ובעזרת ה' יהיה הדיון ענייני. לבוא ולהטיל רפש, בוץ והשמצות על כולם, רק בגלל שלא מוצא חן בעיניך גודל הכיפה וכיוון ההסתכלות של כמה מועדת המקצוע - זה עיסוק אובססיבי בליבון שנאת חינם ואני בטוח שהרב זייני לא היה רוצה שיעשו את זה לו. תנסו להיות חיוביים. שלילה לא מרבה כבוד שמים...
15
ליאיר מ14 ומ7, אני רואה מאיפה זה בא לך
| 01-08-2012 12:05
אבל הרב זייני לא הרב שלי. אני בכלל התחנכתי בגוש עציון, מעניין אה? לגבי הטענות שלך, אתה מדבר מרגש. ניתן לראות את זה עם כל סימני הקריאה שלך והשימוש במילים החוזרים - "עם כל הכבוד". גם הפניה החוזרת ונשנית (לא רק שלך) ל"שנאת חינם" היא נדושה ומגמתית. שהרי רק לא מזמן קראנו את פרשת פנחס בה הרג זוג אנשים ללא הוראה מפורשת ולעיני כולם, ולא רק שלא ננזף, אלא בזכות זה זכה להיות כהן גדול. משמע שלעיתים על אף ה"שלום" צריך להיות קשים ולהיות קצת מזעזעים. גם שימוש במילים "לא יכול להיות", ו"לא זכורה לי" מעידה שאין לך אמירה מבוססת בטיעונים שלך. הנתונים הקונקרטים היחידים שאתה כביכול מביא בדבריך, הוא ציון כל מיני רבנים והטענה שהם גדולים. לצערנו הרב, בדור הזה לא ניתן למצוא הרבה רבנים שיש קונצזנזוס מספיק נרחב לגבי הגדלות שלהם, מכאן שצריך לחזור לרבנים מדורות קודמים, ולהסתמך על דבריהם. מה שהרב זייני בדיוק עושה בדבריו. לכן, לאחר שעיינתי במכתבו וגם שמעתי את דבריו, בהם ניתח את הבעיות והביא הוכחות מדבריהם של חכמים ז"ל באופן קר ואנליטי מחד, ומתוכן הכתוב מאידך, השתכנעתי באמיתות הדברים, ואף אחד מהמגיבים עד כה עדיין לא הצליח להוכיח לי אחרת. אה, ועוד דבר, לאחר שסיימת להשמיץ אותו, בדקתי גם אני קצת על הרב וגיליתי את הדברים הבאים: הרב זייני הוא נצר למשפחה של רבנים והתחנך בבית אביו וסבו, והינו הרב היחיד שהוסמך אי פעם על ידי הרב בנדיקט, הוא רב הטכניון ופרופסור, ואת זה מצאתי תוך דקות ספורות בלבד. אה, והוא לא פוחד להגיד את מה שהוא חושב, אין חשד שענייני כסף או כבוד משפיעים על דבריו (מה שמסביר למה הוא אינו בקונצנזוס). ולגבי התוכנית שלא קראתי - הטענה אף פעם לא היתה כנגד התוכנית, אלא כנגד האנשים שאיפשרו ואישרו הוספת תכנים לא ראויים לאתר, גם אם זה רק כהעשרה. וזאת גם התשובה למה הוא מציע לעשות - לפטר את האנשים הלא רואיים שאישרו לעשות את זה. מה לא ברור? אה, ומה זה "תורה בגדלות" ו"כלליות התורה", לא ממש בלקסיקון שלי.. שזה מביא אותי להערה האחרונה. במקום להיות עסוק בניתוח האדם תתעסק בניתוח התוכן. התעסקת בניתוח הרב זייני במקום בדבריו, ואחר כך היית עסוק בלנתח אותי (עם אחוזי הצלחה נמוכים במיוחד...)
16
למי הזכות להגיב וישר כוח למגיב 7
חנן | 01-08-2012 12:19
ישר כוח לתגובה 7 האם ישיבתו של הרב זיני באמת מתייחסת בכבוד לגדולי ישראל. האם אפשר להתייחס רק לתקופת הגאונים ולרמב"ם , ולא לשאר גדולי ישראל. האם הרב זיני אינו ד"ר למתמטיקה בטכניון ! ורק כשלא מוצא חן , יוצאים לתקוף באופן בוטה חבל שראש מינהל החמ"ד טרח והתנצל , רצונו לשלום נתפס כחולשה . מי שחושב שמקומו בחינוך החרד"י , ש"ס בית יעקב , שילך לשם האם הם יקבלו אותם??????? חשבתי אחרי פשרת הראשל"צ הרב עמר שליט"א תם הויכוח לצערי , התבדתי, חנן
17
ליאיר מתגובות 7 ו-14
יאיר האמיתי! | 01-08-2012 13:06
אני חייב להתייחס לתורף דבריך, להלן ציטוט: " "מבלי לרצות ח"ו לפגוע באף אחד מן הרבנים החשובים שבוועדה זו: אמור נא לי: במה הם סמכות עלי וכ"ש על טובים ממני? היכן בכירי תלמידי הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל אליו החלטת להקדיש בתבונה את הנושא השנתי בשנה הבאה?" - אז זהו, הרב זייני, אדוני כן פוגע ואפילו עד כדי כך שמה שאני אכתוב בסעיף זה, במלוא הכבוד אליך, יהיה קשה כי יש כאן פגיעה בתלמידי חכמים מובהקים." יזכיר לי כבודו, מי מינה אותך למשגיח כשרות לדעותיהם של רבנים? האם מעכשיו כל רב בישראל יצטרך לעבור דרכך, כדי שתתן לו אישור שהוא ברוח 'ישראל סבא' ואינו נגוע בדעות 'קראיות'? " במה הם מהווים סמכות? הרב הדרי, מתוקף היותו כמדומני זקן ראשי הישיבות הדתיות לאומיות ואדם שיצאו לשיעורי התנ"ך שלו מוניטין בישראל. הרב אייזמן, מתוקף היותו ראש מוסדות צביה, שמחנך ברוח הרב קוק. לא יכול להיות שאף אחד מבנותיך או נכדותיך לא נשלח למוסדות בראש אדם שנגוע ב'קראיות' כפי שכתבת. הרב יעקב מדן? מתוקף היותו אחד מראשי ישיבת ההסדר הגדולה בישראל. מתוקף היותו בעל מגיד שיעור בגמרא (לא בתנך) בישיבה זו במשך מעל שלושים שנה, ובעיקר, כן, בעיקר - מתוקף היותו אחד מחשובי תלמידי חכמים שבדור, בדגש על מקצוע התנ"ך בו עסקינן. עם כל הכבוד, שיבוא מרצה אקדמאי בטכניון, שהוא גם רב, אבל עם כל הכבוד, חוץ מאמירות קיצוניות עוקצות ופוגעניות, לא זכורה לי תרומתו הגדולה להפצת אהבת תנך בארץ. שהישיבה שלו היא בסה"כ בת מספר שנים ולפני זה היה רב ביכנ"ס - לבוא, לחרף ולגדף את הת"ח הללו, לכנות אותם בשמות ולצפות שמישהו בכלל יתייחס אל כבודו - זה בדיחה. תגובתי: היכן הפגיעה בת"ח? השאלה כאן היא רק בנוגע לשאלת הסמכות. לא נכתב בדברי הרב זייני עלבון אחד כלפי ת"ח, אלא אם אתה מחשיב חוקרים בתנ"ך שממליצים ללמד "עוון-גיליון" (ברית חדשה) כפרשנות לגיטימית לתורת ישראל, כפי שהיה באתר חומרי העזר המומלצים הנלווה לתכנית. מעבר לעובדה שדברי הרב זייני נובעים משורש היחס לקדמונים הנעוץ בדברי חז"ל "אם ראשונים כמלאכים...", ולכן אין נראה שהרב זייני חידש דבר משל עצמו כאן; תפקידו של ת"ח, ובמיוחד כזה המשמש כמנהיג רוחני של קהילה, הוא לצעוק (לכל הפחות) כשיש פגיעה בקודשי ישראל. כמו"כ, כנראה שהרב זייני חכם ממך כי הוא כבר ידע מה שתכתוב, וענה מראש: "וכ"ש על טובים ממני? היכן בכירי תלמידי הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל...?"- כלומר: ידע הרב זייני שיפקפקו בסמכותו (אבל רגע! בעצם, מי מינה אותך, יאיר, למשגיח כשרות לדעותיהם של רבנים? האם מעכשיו כל רב בישראל יצטרך לעבור דרכך, כדי שתתן לו אישור שהוא [השלם את החסר]) ולכן תלה את הדברים בגדולים ממנו תוך רמיזה לתלמידי הרצי"ה. אך תמוה לי מכל מדוע אתה מאשים רב בביזוי ת"ח- כשהוא לא עושה זאת, תוך כדי שאתה מבזה ת"ח, בלי לשים לב כנראה, "על הדרך"? הרי לפי שיטתך (פסקה 3) אדם המלמד תנ"ך כשלושים שנה (אני מכיר אנשים שהיו אצלו בשיעורי תנ"ך), החזיר בתשובה רבים, מנהיג קהילה דתית בנו"ש, הכניס צביון יהודי שלא היה לפניו והקים קהילת סטודנטים דתית במוסד חילוני (אנטי!) למהדרין כמו הטכניון (עד היום! לדוג' שעות נפרדות במכון הכושר שם לפני מס' חודשים) תוך שהוא משמש כרב המוסד ומרצה למתמטיקה, הקים ישיבה ות"ת, למד תורה וקיבל סמיכה ממס' ת"ח מהדור הקודם, דור עשרים ומשהו לתלמידי הרי"ף (כשכל דורות אלו רבנים בן רבנים)- אדם העושה כל זה היה ראוי ודאי וודאי להקרא סמכות. משום מה קראת לו: "מרצה אקדמאי בטכניון, שהוא גם רב ... לא זכורה לי תרומתו הגדולה להפצת אהבת תנך בארץ ... שהישיבה שלו היא בסה"כ בת מספר שנים ולפני זה היה רב ביכנ"ס". אם אחיר מפעל חיים שלם אתה מכנה ת"ח כך, נראה לי שזהו ביזויו (בערך כמו לקרא לרב שמואל אליהו שליט"א: "סתם בן של רב", ח"ו). הקריטריון היחיד שלך הוא הפופולריות של האדם ולא תוכן דבריו. עצוב, עצוב מאוד.
18
לחנן מתגובה 16
יאיר האמיתי | 01-08-2012 13:23
"האם ישיבתו של הרב זיני באמת מתייחסת בכבוד לגדולי ישראל?" ממה ששמעתי- כן וכנראה שיקרו לך/לא הבנת/לא הסבירו לך טוב, אבל מה הקשר לפה? "האם אפשר להתייחס רק לתקופת הגאונים ולרמב"ם , ולא לשאר גדולי ישראל?" אני מניח שאם צריך לבחור (מפאת קוצר זמן או רצון להתמקד בעניין תורני מרכזי בתחילת הבניין הרוחני של האדם) תמיד עדיף להתחיל מהקדמונים שכל דבריהם דברי קבלה ולא מדברי האחרונים (הכוונה בד"כ לשיטת חלק מחכמי מרכז אירופה) שחלק מדבריהם פלפול וחלק סברה (וזוהי לא שיטת חכמי ליטא, ספרד, צפון אפריקה, עדות המזרח ותימן). שהרי: "ר' זעירה בשם ר"א כל תורה שאין לה בית אב אינו תורה" (ירושלמי פסחים ו א). "האם הרב זיני אינו ד"ר למתמטיקה בטכניון?" הוא רב הטכניון וד"ר למתמטיקה שם. שמואל היה אמורא ורופא ואסטרונום, הרמב"ם היה רופא ו"הנשר הגדול, חכמי גרמניה במאה הקודמת היו כולם דוקטורים. אין סתירה וקשר בין השניים. "ורק כשלא מוצא חן , יוצאים לתקוף באופן בוטה?" זה תפקידו של כל איש חינוך- להקים קול זעקה כשרואים עוול. "חבל שראש מינהל החמ"ד טרח והתנצל , רצונו לשלום נתפס כחולשה" האמת שמכתבו של הרב זייני נשלח ישירות לראש החמ"ד ורק לו. איכשהו זה הודלף ממשרדו של ראש החמ"ד. את התגובה למכתבו של הרב זייני לא קיבל הרב זייני ישירות כלל, אלא שמע על כך ברדיו לראשונה. אם מישהו פה מחרחר ריב- זה ראש החמ"ד או מישהו ממשרדו. אבל רק אם מישהו אכן מחרחר ריב ולא פשוט עשה טעות- נוראה, אבל טעות. אני לא חושב שיש עניין למישהו להלהיט את האוירה. "מי שחושב שמקומו בחינוך החרד"י , ש"ס בית יעקב , שילך לשם" סבבה. מה הקשר לפה? "האם הם יקבלו אותם???????" לא יודע, תלוי בראשי המוסדות ההם. שוב: מה הקשר לפה?
19
לזה קוראים מחלוקת
אניפן | 01-08-2012 14:53
הרב זיני חושב ככה, רבנים אחרים חושבים אחרת.לא פחות אבל גם לא יותר. לא מחלוקת ראשונה וכנראה גם לא אחרונה בתולדות עם ישראל
20
לכל המגיבים שמחפשים את הטעויות בדברי הרב שליט"א
תלמיד | 01-08-2012 17:11
אכן, כפי שאמרו כאן, אף אחד לא הראה שמשהו מדברי הרב לא נכונים, אלא רק דיברו על סמכותו או חוסר סמכותו. אז לעצם העניין, הטעות הבסיסית אצל הרב היא שהוא דורש ללמוד תנ"ך על פי חז"ל ולא על פי הפשט, בעוד שכל הדורות לא היה מפרש אחד שלא חלק על חז"ל כשחשב שהפשט הוא אחר. טעות נוספת היא שהוא קורא למי שעושים זאת 'קראים' (במלוא מובן המילה), כינוי גנאי ללא ספק, למרות שאין בכך שום טיפת אמת (עיינו למשל שו"ת באר משה ח"א ס"א, וזו רק דוגמא אחת). הוא טועה בכך שחושב שרבנים הם מי שמבינים הכי טוב איך ללמוד תנ"ך, גם כאשר הם עצמם לא לומדים תנ"ך בעיון המספיק. אילו רבנים היו לומדים תנ"ך בעיון זהה לזה שבו הם לומדים גמרא, יכולים היו לפתוח פה בנושא. עובדת היותי רב לא מתירה לי לדבר בכל נושא שקשור לתורה ויהדות, גם אם איני יודע דבר בסוגיה.
21
לאינשם מתגובה 15
יאיר | 01-08-2012 19:46
רוב טענותיך כמו טענות רבך, מתמקדות בהדבקת סטראוטיפים לאנשים אחרים. דבריך כוללים אפיון פסיכולוגי של דמותי הוירטואלית דרך מטבעות לשון ש'דגת' מדברי. אין שום התייחסות עניינית ולא הפרכת שום שאלה משאלותי, מעבר לטענה שאני מדבר מרגש. אינני מבין מה רע בכך, אבל כדי שהדברים יובהרו גם לך, אחזור על שאלותי המרכזיות: 1. הטענות על מבנה הועדה הן עורבא פרח, כיון שאלה חוקי משרד החינוך. כך בנויה כל ועדת מקצוע. גם הקודמת אגב... 2. מדוע לא יצא הרב זייני גם נגד ראש ועדת המקצוע הקודם שכיהן באותו תפקיד כמו ראש ועדת המקצוע הנוכחית? 3. הויכוח על גובה העינים לא קשור לכפירה. הוא קיים בין אנשים דתיים ואפשר להביא ראיות לכאן ולכאן. לקבוע שכל מי שהרב זייני חושב שהוא סובר תנך בגובה העינים הוא כופר זוהי הגזמה בלשון המעטה. וישנה כמובן טענת הפגיעה בת"ח אליה אתייחס בהמשך. על אף אחת משאלות אלה לא ענית מעבר להדביק לי תוויות - 'מדבר מרגש', 'יכול להיות כתב בyet', 'אין לך אמירה מבוססת בטיעונים שלך' ועוד. כמובן, רק הרב זייני, הוא 'מנתח באופן אנליטי' ו'משכנע בדבריו'. מה שכן, שמחתי לגלות שאתה מאשר את תוכנית הלימודים החדשה. באופן עקרוני. אשרינו שזכינו ליום הזה, שסוף סוף מישהו קרא אותה. לגבי המאמרים שבאתר - הויכוח של רבך עם הרב ליפשיץ הוא מאד אנכרוניסטי - גם אם אני מקבל את העובדה לכאורה שהמאמרים בעייתיים (עיין במאמרו של הרב בזק על השקר והסילוף שיש בקובץ הציטוטים שלכם), אבל נניח שאני מקבל שהם בעייתיים - המאמרים הבעייתיים הורדו לפני חודשיים! כבר לפני חודש אין באתר אף מאמר עד לבדיקה חוזרת על ידי ועדת המקצוע. הרב עמר השיג הסכמה לשיתוף אנשים מישיבות הקו בועדת המקצוע - על מה לכל הרוחות אתם רבים? תרגיעו את המחלוקת הזאת, היא שנאת חינם מיותרת גם אם אתם בטוחים שאתם צודקים.
22
ליאיר "האמיתי"
יאיר | 01-08-2012 21:21
בדבריך מגובבים כמה וכמה טענות, רובן לא ענייניות. אענה על מה שנראה לי חשוב: טענתי בענין סמכותו של הרב זייני נבעה אך ורק מכך שבמאמרו הוא 'מחלק ציונים' לרבנים ולפרופסורים, מבזה אותם ומשפיל אותם בלשון בוטה. מדבריך עולה, שאתה טוען שהוא בכלל בירך את הרבנים החשובים בכל מילי דמיטב. נו ניחא. במשך שלושה ימים בימי העיון בתנ"ך שאלתי עשרות (!) מורים, וכולם הביעו זעזוע מדבריו הבוטים. אתה חושב ש'המחבר האומלל הזה אינו מצטיין אפילו בהגיון של תינוק בן יומו', או 'אנציקלופדיה זוועתית של ריכוז כפירתי שלא נשמע מעולם כמוהו מצד אנשים המתיימרים להיות מאמינים' הם בכלל שבחים. אינני צריך להוסיף עוד על דברי התשבחות שמרעיף הרב זייני על אנשים שהוא חושב שהם טועים. זהו סגנון רחוב שאגב, מקובל מאד בעולם האקדמי וחבל שרב בישראל מעתיק אותו למרחב הויכוח הרבני. אם יש חידוש בדבריו של הרב זייני הרי הוא הסגנון הבוטא והמשתלח, שאיננו מוסיף כבוד לכותבו. מי שכן לומד ויודע תנ"ך, לא יכול שלא להזכר בדבריו של הנביא מיכה על נביאי השקר: הַנֹּשְׁכִים בְּשִׁנֵּיהֶם וְקָרְאוּ 'שָׁלוֹם', וַאֲשֶׁר לֹא יִתֵּן עַל פִּיהֶם - וְקִדְּשׁוּ עָלָיו מִלְחָמָה. לגבי הדברים שכתבת על ההאחזות בקדמונינו. מה שאתה כותב נכון לגבי לימוד גמרא והלכה, לא לגבי לימוד תנ"ך. לדעתי ברוב הבתים הדתיים בישראל יש דעת מקרא ואם תטרח לעיין בו פעם תגלה, שברוב דפיו הוא מביא פירושים ממחקר הלשונות השמיות, וממחקר האשורולוגיה והאגיפטולוגיה. לא זכור לי שהחרמתם אותו (עדיין). הטענה שאין לנו אלא דברי הראשונים איננה תופסת כאן, משום שלפני הראשונים לא עמדו המחקרים שעומדים לפנינו היום ושעוזרים לנו לפרש את התנ"ך. הפוך - מי שמתעלם מהישגים אלה, הוא יכול להרגיש 'על טהרת הקודש', אבל איננו לומד תורת אמת. וראיה לדבר - עיין בסוף פירוש הרמב"ן לתורה בהוצאת מוסד הרב קוק וראה איך רמב"ן שינה את פירושו בגלל ששקל מטבע זהב שמצא, כלומר בגלל ממצא ארכיאולוגי! ושם יש השלכות להלכה. כל שכן, כאשר שינה את פירושו בענין קבר רחל, אחרי שהראו לו את מקומה. לומר שמי שלומד כך תורה הוא כופר זה להיות מנותק לגמרי מהאמת. נכון שחשוב ללמד את פירושי קדמונינו, אבל בתחומים אלה מותר ללמד ממצאים בשטח ואין כאן שום 'כפירה', כל עוד זה נעשה מתוך יראת שמים. אני מציע את המשאבים ואת הכוחות תפנו כרגע לטיולים ולהצעות איך לתקן את עם ישראל. לקלקל ולדבר לשון הרע כבר עשיתם מספיק.
23
בחומשי כתוב "והגידו לך את דבר המשפט" ולא "את אשר יגידו"
עמוס | 02-08-2012 13:21
ומי שאומר לי שהוא או רבו מוסמכים להגיד "על שמאל שהוא ימין וכו' " אינו יודע לקרוא וממילא אינו יכול לקבוע מי קראי.
24
לתגובות 20, 21, 22 ו-23
יאיר האמיתי! | 03-08-2012 15:28
ליאיר שלום, שמחתי לראות שעוד יש חוש הומור לאנשים ולא בחלת להשתמש ב'ניק' שבחרתי לעצמי בדיון זה. סחתיין. לגופם של דברים- בתגובה 20 נכתב כי חכמי ישראל למדו פשט וחלקו על חז"ל בהרבה מקומות. זהו דיון שאי אפשר לקיימו בפורום שכזה, אך פטור בלא כלום אי אפשר: האם מטרת החכמים היתה לפרש את הפס' כפשוטו, או לפתח רובד בסיסי שממנו יוכל התלמיד להתקדם לרובדים המתקדמים? שאלה. בנוסף, גם במקרים בהם נכתב פירוש שאינו פשט השונה מדברי חז"ל, כבר ידוע לנו כי ניתן למצוא בכתוב פירושים שונים וקבלתנו אותם היא התאמתם לדברי חז"ל במקומות אחרים מבחינה רעיונית, כך שלא יהוו כפירה או זלזול/ביזוי אבות האומה (כך עולה מדברי "אור החיים" הקדוש). דבר נוסף- מניין לך שרבנים לא לומדים ומלמדים תנ"ך כמו תלמוד? תשמע, תכיר ואז נדבר. בתגובה 21 נכתב כי הסירו את התכנים: יתכן, אך עדיין מה מבטיח לנו שלא ינהגו בשיטת הישראבלוף ויחזירו את התכנים לכשיעבור זעם? קול זעקה החלטי ימנע זאת, או לכל הפחות אמור למנוע. גם נכתב כי התכנית ראויה- יתכן, הקצף יצא על התכנים (לדוג' תמונות עירום, תכנים מעוון-גיליון וכד'), לא נידונה התכנית. לכן גם לא היתה מהומה עד כה- עכשיו היה שינוי אמיתי. תכנית התנ"ך הקודמת ותכניה היו אולי משמעממים ולא מוצלחים אך לא היתה בעיה של כפירה בתכנים בחמ"ד. רק חבל שאתה נוהג בת"ח בצורה שאתה מאשים אותם שהם מתנהגים, אע"פ שהאשמתך כוזבת. האם יש כאן "כל הפוסל במומו פוסל"? אני לא חושב. בכל זאת יכול להיות שכדאי לקרא את דברי המגיבים ותלמידי החכמים בצורה שקולה ועניינית יותר. תגובה 22 התחילה לא טוב. למה להאשים אנשים בגיבוב דברים כשדבריהם לא הושלכו אחד על השנים ולא נאמרו בפיזור וללא קשר (שהרי דברי היו תגובה לעניין אחד מרכזי ונוסחו במס' פסקאות בעלות קשר פנימי וביניהן)? גם לא נכון (לא טרחת אפילו לנסות להפריך את דברי- למה שאאמין שהם 'מגובבים'?), גם לא ענייני וגם מעליב. שוב אתה עושה את מה שאתה מטיף לא לעשות. וזאת בניגוד לרב זייני שמעולם לא אמר שיש לנהוג בעדינות במי שפוגע בקדשי ישראל. לכן הפס' שציטטת (הַנֹּשְׁכִים בְּשִׁנֵּיהֶם וְקָרְאוּ 'שָׁלוֹם', וַאֲשֶׁר לֹא יִתֵּן עַל פִּיהֶם - וְקִדְּשׁוּ עָלָיו מִלְחָמָה.) רלונטי דוקא לך: אתה הוא זה שקורא לאנשים לנהוג בדרכי שלום, עד שמישהו אומר דבר שאינך מסכים עימו, ואז העלבות וזלזול אינם פסולים. חבל. כדאי לנהוג יותר באיפוק ובצורה עניינית. לגבי טענתך ששאלת עשרות מורים (יישר כח אמיתי על המסירות. אני מודה שאני לא הייתי עושה זאת- אותי זה היה מתיש), זה מעניין אבל לא ממין העניין. איני יודע מי ומה היה שם. מורים אלו, כבודם במקומם מונח. מוסרים את נפש על חינוכו של עמ"י. אך בכל זאת, ואני אומר זאת מתוך היכרות, לעיתים מזומנות אותם מורים אינם
25
אבוי! שוד ושבר!
יאיר האמיתי! | 03-08-2012 18:37
חתכו לי חלק גדול מתגובתי האחרונה! מדוע לא מודיעים שיש הגבלת תווים?! "אין אמת בפרסום..."
26
פינג פונג
יאיר | 05-08-2012 8:36
קרא שוב את תגובתך ועזור לי למצוא תשובות לשלושת השאלות ששאלתי בתגובה 7 ו21. לא ענית על אף אחת מהן תשובה עניינית. שנית, עצתי הטובה לך, כדי להסתכל על העולם בצורה קצת יותר בוגרת - תיגמל מהצמדת תארים לאנשים שאינך מכיר. שלישית, לגבי הסרת התכנים - תאמין לי, אני כבר לא מבין מה אתם רוצים. התלוננתם, הסירו. עכשיו מה הבעיה? אתה מפחד שיחזירו? תעקוב אחרי האתר ותתריע במקרה שיחזירו. גם אם חוזרים בתשובה - לא טוב לכם. עוד שבועיים אתם חוזרים לישיבה ושם תלמדו ש'דלתי תשובה לא ננעלו' וכו', רק שכשמדובר על אנשים שלא חושבים כמוכם - ננעלו על מנעול בלי יכולת לתקן? אמרו לכם 'סליחה, טעינו' ואתם ממשיכים להשתולל. די, תרגיעו! רביעית, תתפלא, אבל כן שאלתי כי אני מכיר הרבה מורים לתנ"ך ותגובתך 'אינני יודע מי היה שם', היא המשך של מכתב רבך המאשים את כולם בכפירה. נכון שאינך יכול לוודא זאת, אבל אני מודיע לך חד וחלק ששאלתי את אליטת המורים לתנ"ך בארץ, אחרת לא הייתי מביא אותם כתנא דמסייע. חמישית, כל תגובותי כלפי רבך היו בגלל שהוא שלח מכתב שבו הוא מכנה את כל מי שעוסק בתוכנית החדשה - כופר ומברך אותו. השיטה שאתה נוקט בה לאורך תגובותיך של 'הכל עובר עליך', מצדיקה את עצמך ואת רבך בעיניך, אבל היא חוסמת אותך מלחזור בתשובה. שישית ואחרון- לגבי הקריטריון המוזר שהבאת - 'וקבלתנו אותם (את הפירושים) תלויה בהתאמה לדברי חז"ל במקומות אחרים' - אני חוזר ושולח אותך ל'דעת מקרא'. אין שום אפשרות למצוא את אלפי פירושי המילים שהוא מפרש על סמך השפות השמיות העתיקות לפי חז"ל במקומות אחרים אז איך בכל זאת אתה מוכן לקבל אותו? נראה לי שאתה זורק סיסמאות כאן, פשוט מכיון שהתמקצעותך היא בתחום אחר של התורה, לא בתנ"ך. אגב, אני שמח לראות בהתפתחותך מתגובה לתגובה. עכשיו להביא אור החיים הקדוש זה כבר לגיטימי. פעם היה מותר רק מדברי רבותינו הראשונים ובלבד שהם לא יהיו אשכנזים. יפה. בתגובה הבאה אני כבר מצפה לסיוע מ'דעת מקרא'...
27
תשובה לפינג פונג
יאיר האמיתי | 05-08-2012 14:37
להלן השאלות שטענת שלא עניתי עליהן ותשובותיהן בצידן: 1. הטענות על מבנה הועדה הן עורבא פרח, כיון שאלה חוקי משרד החינוך. כך בנויה כל ועדת מקצוע. גם הקודמת אגב... מי בא בטענות למבנה הועדה? הבעיה היתה בהרכב, כלומר האנשים שמרכיבים את הועדה. ולכן אין לי צורך להוסיף על דברי הרב זייני, אלא ברור שאין אתה מסכים עמו, ולמעשה זהו תורף דיוננו. 2. מדוע לא יצא הרב זייני גם נגד ראש ועדת המקצוע הקודם שכיהן באותו תפקיד כמו ראש ועדת המקצוע הנוכחית? בתגובה 24 כתבתי: "נכתב כי התכנית ראויה- יתכן, הקצף יצא על התכנים (לדוג' תמונות עירום, תכנים מעוון-גיליון וכד'), לא נידונה התכנית. לכן גם לא היתה מהומה עד כה- עכשיו היה שינוי אמיתי. תכנית התנ"ך הקודמת ותכניה היו אולי משמעממים ולא מוצלחים אך לא היתה בעיה של כפירה בתכנים בחמ"ד." 3. הויכוח על גובה העינים לא קשור לכפירה. הוא קיים בין אנשים דתיים ואפשר להביא ראיות לכאן ולכאן. לקבוע שכל מי שהרב זייני חושב שהוא סובר תנך בגובה העינים הוא כופר זוהי הגזמה בלשון המעטה. בתגובה 24 כתבתי גם: "גם במקרים בהם נכתב פירוש שאינו פשט השונה מדברי חז"ל, כבר ידוע לנו כי ניתן למצוא בכתוב פירושים שונים וקבלתנו אותם היא התאמתם לדברי חז"ל במקומות אחרים מבחינה רעיונית, כך שלא יהוו כפירה או זלזול/ביזוי אבות האומה (כך עולה מדברי "אור החיים" הקדוש)." אם כן, אתה כנראה לא קראת בעיון את תשובותי. חבל. לגבי : "עצתי הטובה לך, כדי להסתכל על העולם בצורה קצת יותר בוגרת - תיגמל מהצמדת תארים לאנשים שאינך מכיר"- צטט לי מקום אחד בו הצמדתי תואר לאדם כלשהו ואם אין הדבר מוצדק בראיות ברורות אתנצל מיד. ואין הכונה למקומות בהן תיארתי התנהגות של אדם אלא הצמדית לו תואר, כמו : "יפה" ,"חכם", וכד'. לגבי: "שלישית, לגבי הסרת התכנים - תאמין לי, אני כבר לא מבין מה אתם רוצים. התלוננתם, הסירו. עכשיו מה הבעיה? אתה מפחד שיחזירו? תעקוב אחרי האתר ותתריע במקרה שיחזירו. גם אם חוזרים בתשובה - לא טוב לכם. עוד שבועיים אתם חוזרים לישיבה ושם תלמדו ש'דלתי תשובה לא ננעלו' וכו', רק שכשמדובר על אנשים שלא חושבים כמוכם - ננעלו על מנעול בלי יכולת לתקן? אמרו לכם 'סליחה, טעינו' ואתם ממשיכים להשתולל. די, תרגיעו!" תשובתי היא שזה כבר לא דיון מוסרי/ערכי אלא מעשי קרי- מה כדאי לעשות. זה כבר פחות מעניינו של הדיון בעיני. אמשיך בע"ה מאוחר יותר. כל טוב.
28
סיום הדיון
יאיר | 05-08-2012 18:38
וַיִּשְׁבְּתוּ שְׁלשֶׁת הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה מֵעֲנוֹת... כִּי הוּא צַדִּיק בְּעֵינָיו - ביקשתי תשובות וחזרת עם תירוצים, אבל אני מבין שקשה לך להיגמל מדעותיך ואתה עונה בפלפולי פלפולים ותצדקות מופרכות, אז נסיים את הענין כאן. רק אצהיר, כיון שכתבת, שאינני מסכים בשום צורה למילה מדבריו של הרב זייני וכל עוד לא יחזור ויתנצל בפני אלה שהעליב, לדעתי אין לחמ"ד שום צורך לנהל איתו דין ודברים.
29
סיום הדיון
יאיר האמיתי! | 06-08-2012 1:30
"וישבתו שלשת האנשים האלה מענות את איוב כי הוא צדיק בעיניו" "ויהי אחר דבר ה' את הדברים האלה אל איוב ויאמר ה' אל אליפז התימני חרה אפי בך ובשני רעיך כי לא דברתם אלי נכונה כעבדי איוב" לא יאומן! מעבר לזה שהחלטת שאתה מסיים את הדיון גם בשבילי, אתה לא מתייחס באופו ענייני לטענותי אלא ישר משמיץ ומצמיד תארים מפוקפקים לדברי ללא שום סיבה. והרי במקומות שבהם אמרת דברי אמת הודית לך, ובדברים שיש מקום לעיון רחב או לשיקול דעת לא הוספתי לדבר (לדוג' בנוגע למורים שסקרת- שלא הוספתי לדבר כי אכן יש כאן מקום רחב לשיקול דעת ולהיכרות אישית)- זאת בניגוד אליך שלא הודית לדברי אפילו פעם אחת, ואפילו במקום בו הפניתי לדברי חכם, ירדת עלי שלא ממין העניין וללא קשר לדיון. והמשעשע ביותר- בתגובה 26 כתבת: "קרא שוב את תגובתך ועזור לי למצוא תשובות לשלושת השאלות ששאלתי בתגובה 7 ו21. לא ענית על אף אחת מהן תשובה עניינית" בתגובה 27 הראיתי לך כי עניתי כבר על שאלותיך בתגובות הקודמות. מהי תגובתך עכשיו? "ביקשתי תשובות וחזרת עם תירוצים, אבל אני מבין שקשה לך להיגמל מדעותיך ואתה עונה בפלפולי פלפולים ותצדקות [=הצדקות] מופרכות". אני חושב שמי שכשל להבין את שכתבתי אז, וגם עם הפס' מאיוב [שרק מראה איוב אכן צדק, ולא רק בעיניו (ולא כמו שניסית בהתחכמות בוסר להראות)], קורא לתשובות שהוא לא מבין או רגשית לא מסוגל לקבל (ולעזאזל המוסר וההלכה!)- התפלפלויות והצדקות מופרכות. שהרי לא הצגת טענה נגדית- רק הכפשות! אני קרוב להתיאשות מוחלטת מלדון איתך, שהרי במס' פעמים הראיתי מבלי שטרחת להכחיש, שאתה נוקט באותה גישה אותה אתה מגנה, וכל טענה שהפנית כלפי אחרים היתה רלונטית כלפיך אפילו יותר. לגבי דרישתך להתנצלות: אינני תלמיד של הרב זייני, וגם אם הייתי לא יכולתי לדבר בשמו סתם כך, אך נראה לי כי חידוש גישה (שהרי עד לפני כמאה שנה לא למדו כך תורה בעמ"י) שכזה שמגיע משיטת לימוד גרמנית, וסותר את דרכי הלימוד התורניות, גם אם הוא מעורב בכמה שאלות חשובות (ואין לערב כאן ארכיאולוגיה,אשורולוגיה ואג'יפטולוגיה- ממצאיהם חשובים. ובכל מקרה, ניתן לפרשם בהתאם למסורת חז"ל), והמחדש הוא שצריך להוכיח כי אכן ראוי החידוש לחינוכם של ילדי ישראל. מכיון שמסור לנו הכלל שיש להעדיף בחינוך את ש"יראתו קודמת לחכמתו", ברור שגישה זו פסולה. על כן, בצדק יש להוקיע בשער בת-רבים את המחטיא את הציבור, ותמהני שלא נעשה הדבר עד כה וגם עכשיו נעשה במילים רכות מדי. כנראה מפני ש"אין משמיעים דבר שאינו נשמע". חבל שעד כה לא דנת לגופו של עניין אלא זרית חול בעיני קוראי הדיון הזה והטלת רפש בגדולים ממני. חבל, חבל, חבל. האמת? "אני מבין שקשה לך להיגמל מדעותיך", "אז נסיים את הענין כאן".
30
ברור שהרב זיני לא קרא מעולם את התוכנית החדשה...
אלחנן | 09-08-2012 13:56
דבריו מתובלים ברצף טעויות (שקרים?) והוצאת שם רע על רבנים חשובים שישבו בוועדה. גם אנשי האקדמיה שישבו בוועדה הינם אנשי תורה ככל הידוע לי, והפשטות שבה הרב זיני פוסל את כולם מקוממת. בכלל בפולמוס הזה אני מרגיש שחלק מרבני הקו הירשו לעצמם לעבור על איסורי תורה של הוצאת שם רע בלי שום פשר. בלבלו בין התוכנית החדשה לגישת תנ"ך בגובה העיניים, טענו שיש הפניות לאתרים של נוצרים (רק אני לא מצאתי?) ועוד בלבולי סרק. צודק הרב משה ליכטנשטיין שכתב שזה ניסיון מביך לצאת נגד הגוש, בלי שום סיבה של ממש. באמת חבל. השנאה עוברת כאן כל גבול. אני מקווה בכל ליבי - כמורה לתנ"ך - שאנשי התורה לא ייכנעו לרב זיני ולהכפשותיו.
31
תגובה ל30
יאיר האמיתי! | 19-08-2012 12:00
שלום אלחנן. נראה לי שפספסת חלק גדול מאוד ממה שהיה כאן בתגובות, אחרת לא היית כותב את דבריך, למשל- בתגובה 24 כתבתי: "נכתב כי התכנית ראויה- יתכן, הקצף יצא על התכנים (לדוג' תמונות עירום, תכנים מעוון-גיליון וכד'), לא נידונה התכנית. לכן גם לא היתה מהומה עד כה- עכשיו היה שינוי אמיתי. תכנית התנ"ך הקודמת ותכניה היו אולי משמעממים ולא מוצלחים אך לא היתה בעיה של כפירה בתכנים בחמ"ד." כלומר: הבעיה היתה בתכנים שהיו באתר (שבעקבות המחאה הגדולה הורידו אותם) שהכילו תמונות עירום ופרשנות נוצרית או הפניה לתכנים מסוג זה. על זה היתה הביקורת. אינני חושב שיש למי מהרבנים הללו בעיה עם ישיבת הגוש, ואף שמעתי שהרב זייני עצמו העסיק בישיבתו ר"מ מבוגרי ישיבת הגוש למשך כחצי עשור. אם מישהו משייך את הבעיות הרוחניות הללו לישיבת הגוש דווקא זה בעיה שלו. אבל אותי מעניין מדוע דווקא ראש הישבה של ישיבת הגוש חושב כך? מדוע הוא מזהה את התכנים הבעייתיים עם ישיבתו? אין סיבה לעשות זאת... לגבי לשון הרע, כבר נכתב באריכות שכדי למחות על חינוך ילדי ישראל היה ראוי לנקוט בלשון ובאמצעים חריפים יותר, מתוקף תפקידם כמנהיגים רוחניים של קהילות וישיבות. גם אני מורה לתנ"ך בהכשרתי, וע"כ נתונה לך ברכת יישר כח על דאגתך לילדי ישראל ולחינוכם. בהצלחה בתחילת שנת הלימודים!
32
תל אביב
נמרוד | 14-07-2016 15:00
אם אבות האומות היו קדושים כל כך מה עניין מעשה יהודה ותמר איך אדם קדוש כזה הולך לפרוצה???? מה הוא מחפש במקומות כאלה כתוב שחור על גבי לבן באיזה דרך אפשר להסביר מעשה כזה
33
????
נמרוד | 14-07-2016 15:15
אם היום ימצאו רב ראשי שהלך לפרוצה או שאפילו התיישב באיזה מכון ליווי האם יקומו ויגידו שזה נעשה לצורך קבלי ענייני שיצא ממנו משיח וכו איך זה שקדושים וצדיקים מאיתנו כדוגמת מעשה יהודה ותמר שפרוש כתוב ששכב עם פרוצה וגם התעברה ממנו מה הוא שייך למקום כזה ??????