לאחר שפתחה הפרשה בענייני שנת השמיטה המופיעה אחת לשבע שנים, עוברת התורה לעסוק בדיני שנת היובל, השנה החמישים במחזור שנות השמיטה.
שנת היובל מחייבת את בית הדין לקרוא 'דרור' לארץ, "וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ". כאשר תוקעים בית הדין בשופר בשנת החמישים "נפטרים עבדים לבתיהם ושדות חוזרות לבעליהן" (מסכת ר"ה ח:). היובל מחזיר את העולם לקדמותו, האדמות שבות לבעליהן המקוריים והעבדים חוזרים לרשות עצמם. המציאות שבה לעידן מקורי ועליון יותר, בו רכושו ונפשו של האדם הינם עצמיים לו, ולא בבעלות אדם אחר.
ההתרחשות של שנת החמישים מקבלת תוקף ממשי בתקיעת השופר בתאריך י' בתשרי, כמאמר הכתוב: "בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם". אם נעמוד על משמעות הדברים נמצא שיום הכיפורים נבחר לסמל יום של חירות, יום של קריאת דרור לכל יושבי הארץ. מה הטעם שדווקא יום הכיפורים מיוחס לחירות ולחופש?
הגמרא במסכת שבת (ק"ו ע"ב) מגדירה את ציפור הדרור כציפור ש"אינה מקבלת מרות". כלומר, אופייה של ציפור זו מלמד על חוסר יכולתה לקבל שלטון זרים עליה. חז"ל מוסיפים לעמוד על משמעות השם 'דרור', ומבארים ששם זה עצמו נובע מאופייה של הציפור: "דתנא דבי רבי ישמעאל: למה נקרא שמה צפור דרור? – מפני שדרה בבית כבשדה". המילה "דרור" היא מלשון "דר", ונקראת הציפור כך מלשון דירה, שהיא מרגישה חופשית לדור בכל מקום. למרות שטבעה של הציפור לדור בשדה ובמרחבים, ציפור הדרור מיוחדת בכך שהמיקום הפיזי אינו משעבד את עמדת חייה.
ציפור הדרור מהווה ביטוי לצורת חיים בעלת נאמנות לטבעה העצמי. חוסר רצונה לקבל מרות איננו נובע מגאווה, אלא מתחושת חירות עליונה אשר חשה כי הלך חיים זר איננו תואם את נפשה. הביטוי "דרור" נשאב מצורת חיים זו, ומתוך כך מצווה אותנו התורה: "וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ". הציווי הוא להחזיר את מציאות החיים למצבה החופשי הראשון, האדמה שנמכרה עקב אילוצים כלכליים שבה אל בעליה הראשון, והעבד אשר מצוקות חייו הובילוהו להשתעבד לאדון זר, מקבל אפשרות נוספת לחדש את חייו ולעצבם היטב.
מתוך כך ניתן להבין מדוע תאריך היובל מתרחש בעת היכנסו של יום הכיפורים לחלל האוויר. ההתרחשות שחלה ביום הכיפורים נושאת פוטנציאל רוחני אדיר: "כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ". בשל כך נקראים הימים שקודמים ליום הכיפורים – 'ימים נוראים'. במהלך ימים אלה שב האדם אל בוראו, מתוודה ומתדפק על שערי רחמים על כל עוונותיו וחטאיו במשך השנה.
השבת האדמות לבעליהן בשנת החמישים איננה פעולה קניינית בלבד, אלא בעיקרה מבטאת את השיבה של האדם אל עצמו. כמו כן, שיבת העבד למשפחתו איננה נתון פורמלי בלבד, אלא חזרה לעצם חייו. בשנת היובל מתרחשת תשובה של ההוויה כולה, ניסיון מחודש של המציאות הישראלית לנווט את העולם בדרך ישרה יותר. העבד אשר נלקח לעבדות נדרש לשוב למשפחתו ולנהלה באחריות רבה, והאדמה אשר נמכרה לזרים דורשת מבעליה לתת כוחו ולאזור מותניו יותר. תהליך זה נחרז באורח פלא בעיצומו של יום הכיפורים, יום של חירות ותשובה כללית לעדן החיים לצורה הנקייה והטהורה של נשמתנו.
מה דעתך בנושא?
11 תגובות
0 דיונים
שלומי
כותב משובח, התוודעתי אליו דרך ספריו ומאמריו המרתקים
17:05 20.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
יישר כח גיא!!!
09:04 19.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודה בן ישראל
דברים אלה מחברים היטב לימים האחרונים העוברים עלינו, מדויק מאוד.
21:52 18.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לייטנר יעקב
מאמר מחכים רצוף במידע אוניברסלי הנכון אף לשעה זו יישר כח.
16:16 17.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבשלום
ישר כוח , כל שבוע לומדים עוד משהו מהפרשה ,
15:16 17.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורלי דמארי
תמיד כיף לקרוא ולהחכים, ישר כוח
15:14 17.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד האוכמן
ישר כח! ממש מיוחד ונפלא
14:53 17.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירדנה
מרחיב אופקים! נהנית לקרוא כל שבוע
14:46 17.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נסימו
מאמר מאיר עניים לנושאים מאוד חשובים כתבתה מאוד יפה תמשיך ברוח זאת שבת שלום
14:30 17.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתן
תמיד כיף לקרוא את דברי התורה שלך גיא.. רק שתמשיך!
13:55 17.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר