שביעי של פסח הוא היום השביעי והאחרון של חג הפסח, שחל בתאריך כ"א בניסן. ביום זה, על פי מסורת חז"ל, אירעה קריעת ים סוף. במדרש, מתארים חז"ל שבשעת העמידה על הים, בעוד ים סוף לפניהם, המצרים אחריהם והם נאלצים להיתקע בין הפטיש לסדן – הייתה חלוקה מאוד ברורה של ארבע תפיסות עולם מרכזיות בקרבם. כל אחת מהכתות הציעה הצעה אחרת כיצד להתמודד עם המשבר בו העם נמצא, ומהי הדרך הטובה ביותר לצאת מהקושי הזה.

וכן לשון המדרש במכילתא: "ארבע כתות נעשו ישראל על הים אחת אומרת נפול לים, ואחת אומרת נחזור למצרים, ואחת אומרת נעשה מלחמה כנגדן, ואחת אומרת נצווח (נתפלל) כנגדן" .

הכת הראשונה מיואשת מכל מסע החיים 'ניפול לים', אין לה כוח להתמודד שוב עם האומה המצרית, לכן היא מציעה להמשיך פשוט קדימה, אל תוך מי ים סוף ולאבד את עצמם לדעת. עדיף להמית את עצמנו מאשר לתת לאויב האכזר את העונג לעשות זאת.

הכת השנייה ייצגה את הריאליסטים, אשר בשם ההיגיון הריאלי והמציאות המעשית הנתונה טענה שעדיף לשוב ולהמשיך לעבוד את המצריים כפי שעשינו עד כה. אין צורך להיות עם מובדל ומופרש מכל העמים, אין צורך לחפש מדינה משלנו, ניתן להמשיך את חיינו ככל העמים ולפתח את העולם כתף מול כתף עמם.

הכת השלישית מייצגת את הכבוד הלאומי של בני ישראל, היא לא מוכנה לשמוע על כניעה או הפסד, היא הולכת על כל הקופה, 'נעשה מלחמה כנגדן'. לשיטתה, אסור לוותר לאויב המצרי אפילו אם כל העם ימות כתוצאה מעך. הכת הזו לא מוכנה לוותר על העצמאות הלאומית שלה, היא רוצה מדינה מסודרת, בעלת פוליטיקה וממשל, ולכן היא מוכנה אפילו לצאת למלחמה בעבור ערכים אלה.

הכת הרביעית היא מפגלת הרוח, לשיטתה אין צורך לעשות עם המצריים מלחמה ובטח שלא להיטמע ביניהם, היא סבורה שכל מה שמוטל עלינו כעת לעשות זה לזעוק לה' בתפילה, ברגע שהתפילה של בני ישראל תישמע – מיד תחל הישועה.

חז"ל מגלים לנו בהמשך דבריהם שלכל אחת מהכתות הללו השיב הקב"ה בתשובה שונה, ובעצם רמז להן שהאמת השלמה איננה מצויה רק אצלן:

"זו שאומרת 'נפול לים' נאמר להם: 'התיצבו וראו את ישועת ה", זו שאומרת 'נחזור למצרים' נאמר להם: 'כי אשר ראיתם את מצרים היום לא תוסיפו לראותם', זו שאומרת 'נעשה מלחמה כנגדן' נאמר להם: 'ה' ילחם לכם' וזו שאומרת 'נצווח כנגדן' נאמר להם: 'ואתם תחרישון'".

כת 'המיואשים' נענתה שאין לה אלא להתייצב ולראות שאין ייאוש בעולם כלל ועליה מוטל להתבונן כיצד הקב"ה מושיע את עמו. הכת שהציעה 'לחזור למצרים' קיבלה מסר שיציאת מצריים הייתה מוחלטת ו"לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם". הכת השלישית שטענה שיש לעשות מלחמה עם המצריים ולסמוך על גבורתנו נענתה: "ה' ילחם לכם", ובמילים אחרות – המקור לנתינת החיים והכוח האנושי אינו האדם, אלא הקב"ה. והכת הרביעית, כת הרוח, קיבלה גם היא גערה חמורה: 'ואתם תחרישון!', או במילים אחרות, על ידי התפילה בלבד לא ניתן לגבור על קשיי החיים, יש צורך גם במאמץ אנושי.

ארבע כתות עומדות על הים, היש עמדה שתופסת בכל האמת? מדברי חז"ל במדרש עולה שמשכן האמת הוא באיחוד גרעיני האמת שבכל עמדה, בשמיעה לתוכן הפנימי של כל עמדה. המחלוקת המרובעת לה נחלק עם ישראל בשפת הים, הייתה מעין כישלון אשר אותו יש לתקן במהלך כל הדורות ובוודאי בדורנו דור הגאולה האחרונה, על ידי סילוק הייאוש מתוכנו מחד, וחיבור שלושת הכוחות יחדיו מאידך, כשהמקור היסודי שממנו נובע הכל, היא האמונה ויראת השמיים.

=======

בימים אלה יצא ספרי על חומש ויקרא, הספר השלישי בסדר הספרים "רוחי אשר עליך". קדמו לו החיבורים על חומש בראשית ושמות. כתובת מייל ליצירת קשר עם הכותב: guyamir17@gmail.com