האם יש ציבור שמחזיק אצלו את כל האמת?

המחלוקת המרובעת לה נחלק עם ישראל בשפת הים, הייתה מעין כישלון אשר אותו יש לתקן במהלך כל הדורות ובוודאי בדורנו דור הגאולה האחרונה, על ידי סילוק הייאוש מתוכנו מחד, וחיבור שלושת הכוחות יחדיו מאידך

האם יש ציבור שמחזיק אצלו את כל האמת?
  (צילום: שאטרסטוק)

שביעי של פסח הוא היום השביעי והאחרון של חג הפסח, שחל בתאריך כ"א בניסן. ביום זה, על פי מסורת חז"ל, אירעה קריעת ים סוף. במדרש, מתארים חז"ל שבשעת העמידה על הים, בעוד ים סוף לפניהם, המצרים אחריהם והם נאלצים להיתקע בין הפטיש לסדן – הייתה חלוקה מאוד ברורה של ארבע תפיסות עולם מרכזיות בקרבם. כל אחת מהכתות הציעה הצעה אחרת כיצד להתמודד עם המשבר בו העם נמצא, ומהי הדרך הטובה ביותר לצאת מהקושי הזה.

וכן לשון המדרש במכילתא: "ארבע כתות נעשו ישראל על הים אחת אומרת נפול לים, ואחת אומרת נחזור למצרים, ואחת אומרת נעשה מלחמה כנגדן, ואחת אומרת נצווח (נתפלל) כנגדן" .

הכת הראשונה מיואשת מכל מסע החיים 'ניפול לים', אין לה כוח להתמודד שוב עם האומה המצרית, לכן היא מציעה להמשיך פשוט קדימה, אל תוך מי ים סוף ולאבד את עצמם לדעת. עדיף להמית את עצמנו מאשר לתת לאויב האכזר את העונג לעשות זאת.

הכת השנייה ייצגה את הריאליסטים, אשר בשם ההיגיון הריאלי והמציאות המעשית הנתונה טענה שעדיף לשוב ולהמשיך לעבוד את המצריים כפי שעשינו עד כה. אין צורך להיות עם מובדל ומופרש מכל העמים, אין צורך לחפש מדינה משלנו, ניתן להמשיך את חיינו ככל העמים ולפתח את העולם כתף מול כתף עמם.

הכת השלישית מייצגת את הכבוד הלאומי של בני ישראל, היא לא מוכנה לשמוע על כניעה או הפסד, היא הולכת על כל הקופה, 'נעשה מלחמה כנגדן'. לשיטתה, אסור לוותר לאויב המצרי אפילו אם כל העם ימות כתוצאה מעך. הכת הזו לא מוכנה לוותר על העצמאות הלאומית שלה, היא רוצה מדינה מסודרת, בעלת פוליטיקה וממשל, ולכן היא מוכנה אפילו לצאת למלחמה בעבור ערכים אלה.

הכת הרביעית היא מפגלת הרוח, לשיטתה אין צורך לעשות עם המצריים מלחמה ובטח שלא להיטמע ביניהם, היא סבורה שכל מה שמוטל עלינו כעת לעשות זה לזעוק לה' בתפילה, ברגע שהתפילה של בני ישראל תישמע – מיד תחל הישועה.

חז"ל מגלים לנו בהמשך דבריהם שלכל אחת מהכתות הללו השיב הקב"ה בתשובה שונה, ובעצם רמז להן שהאמת השלמה איננה מצויה רק אצלן:

"זו שאומרת 'נפול לים' נאמר להם: 'התיצבו וראו את ישועת ה", זו שאומרת 'נחזור למצרים' נאמר להם: 'כי אשר ראיתם את מצרים היום לא תוסיפו לראותם', זו שאומרת 'נעשה מלחמה כנגדן' נאמר להם: 'ה' ילחם לכם' וזו שאומרת 'נצווח כנגדן' נאמר להם: 'ואתם תחרישון'".

כת 'המיואשים' נענתה שאין לה אלא להתייצב ולראות שאין ייאוש בעולם כלל ועליה מוטל להתבונן כיצד הקב"ה מושיע את עמו. הכת שהציעה 'לחזור למצרים' קיבלה מסר שיציאת מצריים הייתה מוחלטת ו"לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם". הכת השלישית שטענה שיש לעשות מלחמה עם המצריים ולסמוך על גבורתנו נענתה: "ה' ילחם לכם", ובמילים אחרות – המקור לנתינת החיים והכוח האנושי אינו האדם, אלא הקב"ה. והכת הרביעית, כת הרוח, קיבלה גם היא גערה חמורה: 'ואתם תחרישון!', או במילים אחרות, על ידי התפילה בלבד לא ניתן לגבור על קשיי החיים, יש צורך גם במאמץ אנושי.

ארבע כתות עומדות על הים, היש עמדה שתופסת בכל האמת? מדברי חז"ל במדרש עולה שמשכן האמת הוא באיחוד גרעיני האמת שבכל עמדה, בשמיעה לתוכן הפנימי של כל עמדה. המחלוקת המרובעת לה נחלק עם ישראל בשפת הים, הייתה מעין כישלון אשר אותו יש לתקן במהלך כל הדורות ובוודאי בדורנו דור הגאולה האחרונה, על ידי סילוק הייאוש מתוכנו מחד, וחיבור שלושת הכוחות יחדיו מאידך, כשהמקור היסודי שממנו נובע הכל, היא האמונה ויראת השמיים.

=======

בימים אלה יצא ספרי על חומש ויקרא, הספר השלישי בסדר הספרים "רוחי אשר עליך". קדמו לו החיבורים על חומש בראשית ושמות. כתובת מייל ליצירת קשר עם הכותב: guyamir17@gmail.com

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
19 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
לא הבנתי, הלקח הוא שארבעת הכתות טעו
יהודי | 25-04-2019 12:38
והאמת היתה אחרת, רביעית. חזל לא אומרים ששמשכן האמת הוא באיחוד גרעיני האמת שבכל עמדה, אלא אם כבר הם מלמדים אותנו שלפעמים כל העם טועה, האמת לא נתפסת בשום כת, ורק מי שמתבטל אל דבר ד' כנגד כל הסיכויים מגיע אליה.
תגובה
גיא-שלום אמיר | 25-04-2019 14:48
ראשית, כפי שכתבתי - כל העם טעה בהנחה שכל עמדה עומדת בפני עצמה, אך אם מרכיבים את התפיסה של כל כת לתפיסה אחת אחדותית, הרי לך עמדה כזו: אסור לנו להתייאש! (כנגד כת המיואשים), עלינו להתפלל לה' שיושיע אותנו, יחד עם זאת להתכונן למלחמה, ובסוף לזכור שהייעוד של עם ישראל הוא אוניברסאלי לכל האומות ואף כלפי מצרים. שנית, התבטלות לדבר ה' זהו מושג שדורש ביאור משני כיוונים: א. פשט הפסוקים מראה שעם ישראל לא ידע מה רצון ה' בזמן קריעת ים סוף ולכן הייתה מחלוקת גדולה בין הכתות. ב. היהדות כוללת בקרבה זרמים שונים כשכל עמדה עשויה לטעון שהיא מקיימת את רצון ה' – אם כן, מניין לנו מה רצון ה'? בענייני הלכה הדבר פשוט יותר יחסית, אך בענייני השקפה, ציבור והנהגה הדברים מורכבים פי כמה. כוונתי הייתה לפתוח אפיק מחשבה להבנה שכל עמדה מדגישה ערך אחר בצורה חזקה יותר: דת, כלכלה, ביטחון, חינוך וכדו'. הבסיס לדיון זו אמונה ויראת שמיים, כאשר זה הבסיס ניתן ליצור אחדות אמיתית, אחדות שמוצאה באמת שבכל עמדה. רק כך ניתן ליצור שילוב של מדינה בעלת קודש, רוח, לאומיות, אוניברסליות וכלכלה בריאה.
2
מאמר מרתק ביותר!!!
מרסל | 25-04-2019 12:46
המשך לזכות את עם ישראל ברעיונותיך המעניינים והמרתקים.
3
רעיון על נשא הכתובת
ניסו | 25-04-2019 12:51
רעיון מאד מעמיק ו מחכים
4
הצנונים הדתיים
ש.ל | 25-04-2019 12:53
הם לא הבינו שהציונות הדתית היא זאת ששולטתת :) יישר כח גיא שלום אמיר, דבר תורה מחכים
5
חזק וברוך
יוספה סגל | 25-04-2019 12:57
אם רק היו חלקים בעם שהיו מבינים את הרעיון הזה. כל אחד היום אומר האמת שלנו האמת עיתנו לאמת שלנו המדינה שלנו היתה נראית אחרת ובכלל זה גם במפלגות כמו מפגלת ביבי כל אחד בטוח שהוא המנצח. הרבה ישעות וביטחון
6
אחדות
אורי אידלס | 25-04-2019 13:22
עם ישראל מאז ועד עתה לא קלט שהאמת נמצאת באחדות ואין אחד שנושא את האמת...הלוואי שנלמד וניישם להבא
7
מאמרו של גיא אמיר
יעקב לייטנר | 25-04-2019 13:50
כל אימת שמזדמן לי לקרא מאמר חדש מפרי עטו של גיא אני מתמלא בהנאה צרופה בתם הקריאה.יישר כח גדול לגיא על בהירות הכתיבה וחדות הפשטת הדברים . מועדים לשמחה
כל הכבוד על הפרגון
דוד | 09-05-2019 20:49
כל הכבוד על הפרגון
8
מאמר מפליא!!
יעקב אחימלך | 25-04-2019 14:30
התוכן ,והמחשבת היצירתית מדהימה כל פעם מחדש.
9
הלקח הוא שכל אחת טעתה כשהיא עומדת לבדה
בניהו | 25-04-2019 15:00
יסוד חשוב מאוד בתורת האחדות הרב קוק כותב זאת במפורש באורות התחיה, פסקה יח. עיין שם
10
מעניין מאוד
טל | 25-04-2019 15:01
רעיון חשוב מאוד, שנזכה להפנים!
ממש יפה לראות שמפרגנים! צדיק!
דוד | 09-05-2019 20:49
ממש יפה לראות שמפרגנים! צדיק!
11
יישר כוחך
הרב נעמן | 28-04-2019 17:05
הנאה צרופה מכתיבת מאמריך. חילך לאורייתא
12
יישר כוח
דני מלמד | 28-04-2019 19:06
כמי שלימד אותך בעבר בישיבה התיכונית . תמיד ידעתי שיום יבוא ,ורבים ילמדו ממך. התרשמתי מהסדר , מהפשטות שבדבריך הנכנסים ישירות ללב ולראש של כל אדם.
13
יפה כתבת,גיא היקר!!
רחל אלגרבלי | 29-04-2019 10:19
ומה רע בלחשוב אחרת,ולא כעדר,הרי עם ישראל,לאורך כל ההסטוריה היה חלוק בדעותיו,ואולי זה היופי והיתרון בכך,אלא שאני מבינה שחילוקי הסברות,לעיתים הם לרועץ לכלל עם ישראל.אני תקוה שכאשר אנו ניצבים מול כוחות הרשע,נאחד כוחות. ונרבה דיעות בסוגיות מפרות ומועילות. בהצלחה!!!
14
ישר כח
ציון בן גל | 29-04-2019 15:28
מענג לקרוא כל פעם .במיוחד נהניתי מניסוח הדברים ואופן הגשתם לקוראים.
15
כמו תמיד אקטואלי ומעניין
מירב בבא נהרי | 02-05-2019 20:19
אני מתפעלת כל פעם מחדש מהדרך בה אתה מקשר את הפרשה לאקטואליה. יישר כח.
16
גיא היקר, עוקבים אחרייך
דוד | 09-05-2019 20:50
תמשיך לאט לאט צעד אחרי צעד ותגיע רחוק, אוהבים אותך!