הורים, צאו מזה, חינוך דתי הוא לא מטה קסמים

אין קסמים, לכו על מקום שמקבל כל אחד ומקפיד קודם כל על נתינת יחס חיובי וכנה לכל הבא בשעריו. לכו על מקום שיש בו בפועל אוירה נעימה, אקלים חיובי ורוגע. לכו למקום שבו נלמדת התורה בחיבור לעולמות רחבים

הורים, צאו מזה, חינוך דתי הוא לא מטה קסמים
  (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

כמו בכל עונת בחירות, מי שיאמר את המילים "חדש" או "אחרת" יזכה לקולות רבים, גם מבלי שהבנו מה באמת הוא  יודע לעשות. זה תמיד עובד ולצערנו גם בחינוך. עונת ההרשמה לבתי הספר בעיצומה ואיתה הורים צעירים שהולכים אחר מותגים וחידושים המתיימרים לזכות אותם בגידול בנים חכמים ונבונים, אוהבי ה' ויראי אלוקים.

זוג שכזה שוחח איתי השבוע והתלבט. הם הלכו לבי"ס יסודי לבנים שבו דיברו איתם על הוראה חדשנית בתורה, שינון פרקים בשיטה מיוחדת, חיבור מקורי לתפילה, תוכניות עדכניות לשינון משניות ועוד ועוד.

במקביל, הם הלכו לממ"ד רגיל, אינטגרטיבי ומעורב. שם, לדבריהם היה משעמם: עברו איתם על הכללים הפשוטים שדרכם מייצרים אוירה לימודית, על נתינת המענה לכל ילד/ה, על השבחת ההוראה, על עבודת היועצת ועל צוותי התגבור לחזקים ולחלשים. לא סיפרו על קסמים, לא סיפרו על שיטה "אחרת", וגם לא דיברו על ה"חדש". פשוט התמקדו ב"שוטף".

ההורים המתלבטים פנו אליי. הם מבינים שהממ"ד המעורב והאינטגרטיבי הינו בעל אקלים חינוכי טוב יותר והשקט במסדרונות מבליט זאת, אך הם חוששים שהממ"ד הרגיל הינו "פחות דתי" כדבריהם. בנקודה זו הם הדליקו לי את ה"פיוז" שהביא לכתיבת הדברים.

כהורים, כולנו שואלים מה יחבר את הילד שלנו לתורת אימו ומוסר אביו? מה יגרום לו לקיים מצוות כשיהיה גדול? מה יגרום לו לאהוב את התורה גם אחרי שיסיים את ההסדר?

תשובה לשאלה זו קשה לספק, כי אין באמת. אף אחד עוד לא מצא את ה"מתכון", משום שמדובר בחינוך ילדים ולא במפעל, ובמיוחד משום שעיקר החינוך תלוי בעיקר בבית ופחות במוסד הבית ספרי.

ועדיין, אבקש לטעון שאם הילד גדל במוסד לימודי בו זכה לאווירה טובה, אקלים טוב ותחושה חיובית מול חבריו – זהו חלק מרכזי ממה שיעודד אותו להמשיך את רוח בית הספר. בית הספר הדתי ואיתו שמירת המצוות לה התחנך, יִזָכְרו בתודעתו כדבר מתוק, מאיר ונעים. ולהיפך: אם בגלל ריבוי שעות תורה, הוא זכה לפחות שעות פרטניות ויעוץ אישי. ואם בגלל ההפרדה הוא גדל באקלים פחות רגוע – יש סיכוי שהדבר ישפיע על החלטותיו הרוחניות באופן שדווקא ימעיט בו את הרצון להישאר דתי לכשיגדל.

לפני שנים, בעודי מחנך בתיכון דתי, נתבקשתי ע"י קבוצת הורים, לספר בפניהם את החידוש במשנתי החינוכית. עניתי שאין לי חידוש. שאני מאמין בתהליכים סיזיפיים הכוללים הקפדה על משמעת, יחס לכל אחד ולמידה מקצועית. רק אח"כ סיפרתי על הדרך המיוחדת שבה אנו מלמדים גמרא, אך היא הייתה משנית לתכונות הבסיסיות שצריך על מנת ללמד ולחנך. אנשי החינוך שישבו בקהל הבינו היטב את תפיסתי, אך כמה מההורים ממש התאכזבו. הם ציפו שאשלוף שפן מן הכיפה, שאציג תוכנית סטארט-אפ לעידוד ילדים לתפילה, או שאשנן בעזרת גיטרה, ראשי תיבות קליטים לשינון משניות.

הורים יקרים: אין קסמים! לכו על מקום שמקבל כל אחד ומקפיד קודם כל על נתינת יחס חיובי וכנה לכל הבא בשעריו. לכו על מקום שיש בו בפועל אוירה נעימה, אקלים חיובי ורוגע. לכו למקום שבו נלמדת התורה בחיבור לעולמות רחבים אשר מעשירים את עולמו של הילד ומספקים לו חיבור אמיתי, מציאותי וכולל לחיים. לכו למקום שבו יש משקל משמעותי למערכת יעוץ מקצועית ולכיתות חינוך מיוחד. זה הבסיס ללמידה וכן, זה גם הבסיס לגידול אנשי אמת, זרע קודש, בה' דבקים.

=======

שמואל שטח, מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
אין בהכרח קשר בין רמת דתיות לבין האקלים
אהרן | 12-02-2019 22:11
מתוכן דבריך משתמע דבר אחד - האג'נדה הנוטפת .... האם רק בתי ספר אינטגרטיביים (קרי, הבן שלך הדתי היחידי בכיתה ובכיתה ו' הוא חוזר בשאלה...) או רק מעורבים בנים בנות - הם בבתי ספר בעלי אקלים מצוין? אז לידיעתך - יש בתי ספר תורניים ונפרדים נהדרים בעלי אקלים מעולה ולשם ורק לשם כדאי לשלוח את הילדים. אין היום כמעט מחקר בארץ או בעולם שמצליח להוכיח שחינוך מעורב יעיל ויותר מכך כל חינוך מעורב גורם בראש ובראשונה פגיעה קשה בהתקדמות ובהצלחת הבנות על פני הבנים (זו הסיבה שעיריית ירושלים פותחת בשנה הבאה תיכון וחטיבה נפרדים לבנות במגזר הממלכתי!) בקיצור מכל מה שכתבת אפשר לקחת דבר אחד - הורים שימו לב לאקלים וליחס אותו מקבלים הילדים שלכם ואל תתפתו לגחמות פדגוגיות או לאילו שמנסים לשכנע אתכם שחינוך תורני או נפרד הוא פחות טוב. במרבית המקרים החינוך המעורב ורמת הדתיות הרדודה מתבררים כנזק בטווח הקצר והארוך.
2
שאול רזניק פסיכי
אפרים | 12-02-2019 23:52
כמה רוע-עאלק-מתוחכם יש בך. שמואל שטח אמר דברים טעם; כל מי שמכיר את המערכת, מבפנים ומבחוץ, יודע בדיוק שכך הם פני הדברים. שטח לא צריך אף אחד שיכתיב לו מה לחשוב; הוא, בניגוד אליך, משתמש באיבר שהקב'ה שם בין אזנינו. אתה כל כך מפחד מהקרן החדשה ומהשמאל שיוצא לך עשן מהאוזניים. תתמודד. וחוץ מזה - אולי הם צודקים, לפעמים, השמאלנים?
3
טוב שיש עדיין מישהו שדואג לחינוך הממלכתי דתי
מסורתי | 13-02-2019 8:06
החינוך הממלכתי דתי הוא רחב היקף ,יש לו תפקיד חשוב באוכלוסיות רחבות ,אך נדמה שאינו מקבל את הביטוי הראוי לו.
4
בחירת בי"ס
גתית | 13-02-2019 9:32
כשאתם בוחרים מוסד חינוכי לילדיכם, נוסף על כל הנאמר בכתבה, לכו על מקום שמלמד את הילדים לקבל, לכבד, לאהוב ולעזור לאחר, גם אם הוא מיוחד או שונה או פשוט כמותם
5
שמואל שטח
אביתר יעקב מיכל | 13-02-2019 15:12
תתן לרבנים לדבר ותסתום הפה שלך בבטון זה יעשה טוב לכולם
6
חינוך תורני נפרד הוא טוב יותר
י | 14-02-2019 22:41
יש שם פחות אלימות ויותר הקשבה
7
למגיב מס' 5
תורה עם דרך ארץ | 16-02-2019 19:33
תורה הולכת עם דרך ארץ. אינני יודע אם הרבנים שאתה כל כך הולך אחריהם הצליחו להכניס בך תורה. בטוח שהם לא הצליחו להכניס דרך ארץ. ותורה בלי דרך ארץ = חילול ה'
8
נו באמת,
אני | 19-02-2019 23:26
,לפני שנים, בעודי מחנך בתיכון דתי, נתבקשתי עי קבוצת הורים, לספר בפניהם את החידוש במשנתי החינוכית. עניתי שאין לי חידוש. אין לך חידוש? החינוך היהודי האמיתי היה ניפרד לבנים ולבנות. החינוך היה קפדני ולא פשרני. עצם זה שזה חינוך מעורב זה כבר חידוש. מעבר לכך, תיראו איך ניראים היום הממלכתיים הדתיים הרגילים: חלק מהילדים ממש לא דתיים, האמהות שבאות לקחת אותן מתלבשות בפריצות. חשבתם מה מקנה הילד החילוני לחברו הדתי בכיתה? איזה חינוך זה? המינימום הוא שילד דתי ילמד עם ילדים שומרי תוצ.