הקרב על הימין האידאולוגי בליכוד - סרוגים

הקרב על הימין האידאולוגי בליכוד

המחנה האידאולוגי בליכוד ינסה למלא את השמות הראשונים ברשימה כדי להביא גיבוי לנתניהו רגע לפני שתכנית טראמפ לשלום תגיע ותשנה את כללי המשחק בהתיישבות

author-image
הקרב על הימין האידאולוגי בליכוד
  צילום: David Cohen/Flash90

מאחורי הקלעים של הפריימריז של הליכוד מתחולל מאבק על הימין האידאולוגי אל מול המחנה הממלכתי.

ברקע  המצב הביטחוני ביו"ש בשנה האחרונה ותמיכה בהתיישבות ותכנית טראמפ והגיבוי לנתניהו במידה ותגיע האפשרות להקפאה או פינוי יישובים.

בשני המחנות רואים בנתניהו כמנהיג המחנה הלאומי ללא עוררין.

המחנה האידאולוגי

במחנה האידאולוגי רואים בפריימריז את ההזדמנות לקבע את דרך הליכוד למפלגת ימין בלי נטייה למרכז ושמאל מבחינה מדינית וביטחונית.

דמויות חזקות במחנה: יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שרת התרבות והספורט מירי רגב והשר לאיכות הסביבה וירושלים זאב אלקין ויו"ר הקואליציה דודי אמסלם.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שנתפס בתקשורת כדמות ממלכתית מתוקף תפקידו כיו"ר הכנסת, מחזיק בדעות ימניות אידאולוגיות. בראיון לסרוגים אמר אדלשטיין: "אנחנו בכיוון מאוד נכון. אני מודאג שלא תמיד אנחנו מספיק משקיעים ביהודה ושומרון ולא מפתחים מספיק, ודואגים לאישורים ובנייה. אבל הכיוון – מישהו חלם שתהיה שגרירות בירושלים? והחוקים שעברו כמו קיזוז משכורות למבלים".

אדלשטיין התייחס לביקורו של ראש הממשלה בגוש עציון ונתיב האבות ואמר: "יותר לא יהיו גמגומים ויהיו תשובות יותר ברורות בבג"ץ".

מי שקיבלו תמיכה פומבית מראשי הרשויות והמועצות ביהודה ושומרון הם מירי רגב, זאב אלקין גילה גמליאל ואורן חזן.

אלקין, רואה בדרכו גם כנציג הציונות הדתית ואף התעקש במו"מ הקואליציוני שהליכוד ייקח על עצמו את התקציב הבסיסי למפעלי הציונות הדתית: החינוך וההתיישבות.

יש לציין את המהפך התקשורתי שעברה שרת התרבות מירי רגב: בעוד בפועל היא מייצבת את עצמה כימין מובהק על כלל גווניו: ביטחונית, מדינית ותרבותית, המתנגדים לה יזכירו את היותה דוברת צה"ל בזמן ההתנתקות.

גם ח"כ יואב קיש, שבכלל הגיע מהליכודניקים החדשים, היה יו"ר שדולת ארץ ישראל וכרת ברית עם יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ'.

ברשימה נמצאים גם ח"כ יו"ר הקואליציה דודי אמסלם וח"כ יהודה גליק וסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי.

הימין האידאולוגי היה יכול למצוא את עצמו במפלגות ימין אחרות, יותר קיצוניות מהליכוד. הם לא מתפארים בחזון ז'בוטינסקי בהכרח, ולא משייכים את עצמם בהכרח לתנועת הליכוד ההיסטורית, אבל הם כן מאמינים בדרכי הפעולה דרך מפלגת השלטון הימנית, והגיבוי לנתניהו מימין, בדרך פנים-מפלגתית.

המחנה הממלכתי

המחנה הממלכתי הוא ימני, אבל דעותיו יותר מתונות ויותר מתחשבות במצב ביטחוני ופוליטי. לדעתם, פעמים שהאחריות הממלכתית והביטחונית והשארת גוש הימין בשלטון, חשובה יותר מאשר הצהרות שנשמעות פופוליסטיות לדעתם.

דוגמאות בולטות במחנה הממלכתי: שר החינוך לשעבר גדעון סער, ויו"ר הקואליציה לשעבר דוד ביטן והשר יובל שטייניץ. דמויות בליכוד, גם בקרב המתפקדים וגם בקרב הפעילים. ביטן עצמו נחשב מקורב מאוד לראש הממשלה נתניהו.

עוד שמות במחנה: צחי הנגבי ואבי דיכטר שחזרו אל הליכוד ממפלגת קדימה, שר התיירות יריב לוין וח"כ בני בגין.

במחנה נמצאים גם שמות של חברי כנסת בליכוד שלא מתבטאים באופן ימני מובהק בכל הקשור למדיניות וביטחון ומשקיעים את מרצם בתחומים אחרים חשובים לא פחות, אך בעלי הד תקשורתי נמוך יותר בתקשורת הימין.

דמויות במחנה הממלכתי היו יכולים למצוא את עצמן גם במפלגות מרכז יותר מהליכוד: כמו 'כולנו', ואפילו ב'חוסן ישראל' (כמו בוגי יעלון), ו'התנועה' של ציפי לבני.

המחנה הממלכתי כן בעד ההתיישבות וחיזוק הבנייה, אבל מאידך פועל ליצירת פעילות משפטית שתוכל להסדיר את היישובים ולא רק 'לא לפנות אותם'.

הקרב על הימין האידאולוגי

רגע לפני שתגיע תכנית טראמפ שתכפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו את התמורה להעברת השגרירות לירושלים וביטול ההסכם מול איראן, יודעים בימין האידאולוגי בליכוד שנתניהו יהיה תלוי גם בדעות פנים-מפלגתיות.

אם רוב הליכוד ימשוך את נתניהו לעדן את הצהרת טראמפ והדגיש את הבטחתו שלא יהיו עוד פינויים, יוכל נתניהו לעמוד חזק מול נשיא ארה"ב.

מאידך, במחנה הממלכתי מקווים שנתניהו יפעיל אחריות לאומית כדי לצמצמם ככל הניתן את תכנית טראמפ אבל לא לצאת נגד הנשיא האוהד ביותר לישראל.

הקרב יוכרע למעשה ברשימת הליכוד שתגיע מחר בבוקר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מחילה יריב לוין הוא אידולוג מאוד
דוד | 05-02-2019 16:46
אני חושב שהוא יותר ימני מאדלשטיין