לבישת מכנסיים לנשים? 'אני מתקשה למצוא איסור בדבר'

הרב ד"ר עידו פכטר, רב קהילת ישראל הצעיר ברמת פולג בנתניה ועורך עלון 'מסביב לשולחן', פרסם מאמר הלכתי תחת הכותרת "מכנסיים לנשים" וכתב כי כיום הוא מתקשה למצוא איסור בכך שנשים תלבשנה מכנסיים רחבים

לבישת מכנסיים לנשים? 'אני מתקשה למצוא איסור בדבר'
  (צילום: יוטיוב/ יוסי פרחי)

הרב ד"ר עידו פכטר, רב קהילת ישראל הצעיר ברמת פולג בנתניה ועורך עלון 'מסביב לשולחן', פרסם בשבת האחרונה בעלון 'שבתון' מאמר הלכתי תחת הכותרת "מכנסיים לנשים". הרב פכטר התייחס לאיסור לבישת מכנסיים לנשים, הביא את האיסור של הרב עובדיה יוסף וכתב כי כיום הוא מתקשה למצוא איסור בכך שאישה תלבש מכנסיים שאינם צמודים לגוף.

בפתח דבריו כתב הרב פכטר: "את הרשימה בנושא מכנסיים לנשים אני מתקשה לכתוב. לא מפני שאין לי דעה בנושא, או מקורות בעניין, אלא בגלל שיש משהו לא הוגן כשגברים כותבים הלכות של נשים. עם כל הכבוד לי, ולנו הגברים, מעולם לא התנסינו בלבישת חצאית או שמלה, ואין אנו מבינים מהמשמעות הדבר בשביל אישה. ואעפ"י כן, במסגרת הרשימות על יהדות הרצף אני מעוניין להציג את המקורות בעניין, ואם יש מבין הקוראות שיכולה להאיר את עינינו בסוגיה, אשמח לתגובות".

המאמר של הרב פכטר בעלון 'שבתון' (צילום מסך)

בשלב הזה מתייחסה הרב פכטר לגופו של איסור לבישת מכנסיים על ידי אישה וכותב: "שתי בעיות מתעוררות לכאורה בלבישת מכנסיים על ידי נשים: איסור 'לא יהיה כלי גבר על אישה' וחוסר צניעות. לגבי האיסור הראשון, כבר ראינו ברשימות הקודמות, שבמקום שהדבר מקובל, ולא עושים כדי להידמות למין השני, אין איסור. הרמב"ם (הלכות עבודה זרה יב,י) פסק לגבי הגברים שהאיסור חל רק "במקום שאין לובשין אותן הכלים ואין משימים אותו החלי אלא נשים", והוסיף "הכל כמנהג המדינה". משמע, שהכל תלוי בנורמה, ואם לענייננו מקובל שנשים ילבשו מכנסיים, אין בכך כל איסור".

הרב פכטר ממשיך וכותב כי "על כך יש להוסיף את שיטת הב"ח (מובאת בש"ך יורה דעה קפב, ס"ק ז) שכל האיסור חל כשעוטים דברי נוי וכן כשעושים זאת על מנת להידמות למין השני. אך במכנסיים לנשים אין את הבעיה הזו, שהרי מכנסיים אינם דבר נוי והלובשת אותם אינה עושה זאת כדי להידמות לגברים. אדרבה, כיום יש לנשים מכנסיים המעוצבים במיוחד להן. מסיבה זו הסכים הרב עובדיה יוסף (שו"ת יביע אומרו, יורה דעה יד; כנגד דעת המנחת יצחק) שאין בדבר איסור 'לא יהיה כלי גבר על אישה', אם כי הוא אוסר את הדבר מסיבה אחרת: "כי בגדי שחץ הן, ומעוררות תשומת לב מיוחדת לרואיהן יותר מאשר שמלה או חצאית רגילה, ומביאות לידי הרהורים רעים. ואין לבנות ישראל הכשרות ללכת בהן כלל. ובפרט במכנסים המהודקות ממש על הגוף שגורמות הסתכלות והרהורים רעים ביתר שאת".

הרב פכטר מתייחס לדבריו של הרב עובדיה יוסף וכותב: "האמנם מכנסיים פחות צנועים מחצאית? התורה מחייבת את הכהנים ללבוש מכנסיים, שמטרתם "לכסות בשר ערוה ממתנים ועד ירכים יהיו" (שמות כח,מב), הווה אומר: מכנסיים נועדים כדי לכסות את מקום הערווה, מה ששמלה או חצאית לא מסוגלות לעשות. האם לפי זה כל כך פשוט שמכנסיים אינם דבר צנוע? והרי הם מאפשרים כיסוי טוב יותר של מקום הערווה מאשר חצאית?".

הרב פכטר ממשיך להתייחס לדברי הרב עובדיה ומבהיר כי "נקודה אחרת שמעלה הרב עובדיה היא שמכנסיים מהודקים גורמים "הסתכלות והרהורים רעים". אך גם בעניין זה יש להרהר. ראשית, ישנן חצאיות צרות שמבליטות את הגוף, ולכאורה לא מצאנו שאסרו את הדבר. שנית, בהנחה שהדבר מקובל בחברה הכללית, האמנם הדבר מעורר הסתכלות והרהורים רעים? והרי אין בכך מראה חריג. ושלישית, את הבעיה הזו ניתן לפתור בקלות באמצעות מכנסיים שאינם צמודים, שוודאי שאלו יהיו יותר צנועים מאשר חצאית אשר אינה מכסה את מקום הערווה".

בסוף דבריו כותב הרב פכטר: "מדוע בכל זאת אסר הרב עובדיה את הדבר? התשובה פשוטה: בחברה שבה הוא חי הדבר לא היה מקובל, ולכן לבישת מכנסיים על ידי נשים נחשבה למעשה פרוץ. אך מה דינה של חברה כמו החברה הדתית אשר שותפה במרחב הכללי וחשופה לנורמות הלבוש המערביות? במקרה הזה אני מאוד מתקשה למצוא איסור בדבר. כל שכן כשמדובר במכנסיים רחבים, שאדרבה, נראים כלבוש יותר הולם ויותר צנוע מהרבה חצאיות.

ראוי לציין שבתחתית המאמר נכתבה הערת מערכת לפיה "הערת המערכת: המאמר הוא דעת הכותב ואינו בגדר פסיקת הלכה לרבים

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
75 תגובות - 51 דיונים מיין לפי
1
ק"ן טעמים להכשיר את השרץ
דוד | 27-01-2019 9:14
ההלכה מכבידה עליך? תגיד שזה לא בשבילך וזהו. למה להכשיל אחרים?
הרב יתיר מחר לגברים ללבוש שמלה
עמוס | 27-01-2019 21:56
ברוך אתה הרב המתיר איסורים. גם בשו''ת ''פילגש בגבעה'' התיר לגבר ללבוש שמלה.
הוא צודק....
קדיש לעלם. | 27-01-2019 11:49
והבורים ימשיכו לקשקש. טעות סופר הקלידה וההורים ימשיכו..
הוא צודק. זו ההלכה. רק שבורים לא יודעים ללמוד
קדיש לעלם | 27-01-2019 10:26
והרב פכטר לא צריך לפחד מבורים שלא יודעים ללמוד תורה. את ההלכה ימשיך ללמוד וללמד. וההורים ימשיכו לקשקש... יען בורים המה.
דוד. תהיה ענייני. הוא נימק הילכתית יפה.
קרית ספרי | 27-01-2019 10:17
7
2
מי שלובשת מכנסיים, בד"כ מזלזלת בשאר המנהגים
שי | 27-01-2019 9:17
לא צריך לחפש טעמים הלכתיים, מספקי להביט מסביב. אז כן, אין חיוב מן התורה לחבוש כיפה, אבל יהודי בלי כיפה ב-99.9% מהמקרים לא מקיים מצוות. כנל אישה שמקפידה ללבוש מכנסיים ולזלזל בדברים יותר חמורים.
יהודי שחובש כיפה, ב-99,99% מהמקרים הוא נוהג ל
ארק | 28-01-2019 13:55
הוא נוהג לגנוב. אם מחברו, אם מהמדינה, ואם גניבת דעת.
התגובות שלכן רק מחזקות את הטענה שלי
שי | 27-01-2019 19:14
על יהודים יראי שמיים וחסרי כיפה תספרו לילדים שלכם לפני השינה, כי זאת אגדה משובחת. כנל על נשים עם מכנסיים וללא כיסוי ראש שמלאות מצוות כרימון. יש עניין סוציולוגיה פשוט: גבר דתי נראה ככה וככה, אישה דתייה נראית ככה וככה. כמו כן, גבר דתי שמתבייש בסממן דתי כלשהו (כיפה, זקן, ציצית) שומר פחות מצוות, וכנל אותה אישה שרוצה להיראות חילונית מבחוץ. כל זה מחלחל גם פנימה.
אני חושבת שאתה צריך לבדוק לפני שאתה כותב
.. | 27-01-2019 16:43
א. אני בת ב. כל מה שכתבת סתרת את עצמך מהודעה הראשונה ג. לא אני לא גרה בהתנחלות וכן התגייסתי אם זה רלוונטי לדיון
תלמד את החברה לפני שאתה מגיב
איפה אתה חי? | 27-01-2019 13:44
1. אני מכיר הרבה נשים שלובשות מכנסיים ויש להן יראת שמיים ומקיימוצ מצוות שהלואי והיה לכל אלה שמאוד מקפידות לא ללבוש מכנסיים. 2. אני מכיר הרבה יהודים שאינם חובשי כיפות ומקיימים הרבה מצוות וברים להתפלל אצלינו במנין. 3. אתה יודע שמי שמתגייס לצבא הוא כבר מקיים מצווה גדולה? לצערי רוב החיילים עדיין בלי כיפה. 4. אני מנחש שגדלת ואתה לומד בהתנחלות וניזון רק מסיפורים, ובודאי לא התגייסת
תגובה ל2
... | 27-01-2019 10:00
אוקי אז אני בדרך כלל ממש לא מגיבה לטוקבקים ואפילו לא קוראת את התגובות. שלך קפצה לי לעיין אז.. לדעתי לפני שאתה מכליל את כל הנשים שלובשות מכנסים או מי שלא לובש כיפה אולי עדייף שתכיר ולא תבוא עם דעת קדומה אני מכירה הרבה נשים שהולכת עם מכנסים ומקיימת מצוות בייראה ושמחה הרבה יותר מלובשות חצאיות וגם להפך מה גם שאלוהים לא מודד אותנו רק על פי החציוניות ולכתוב שלא צריך לחפש טעימים הלכתיים אז אני שמחה שלא כולם כמוך ויש כן מי שמחפש ומוכיח שהתורה שלנו עמוקה ומתוקה ולא מקובעת וצרה ובזכות אנשים כאלה יש חוזרים בתשובה ולא בזכות הדברים שכתבת!
3
פריצת גדר תחילת נפילה ומכנסים לא צנוע גם לגבר
אורה | 27-01-2019 9:18
לצערי מכירה לא מעט בנות ואפילו נשים נשואות שבהתחלה רק הרשו לעצמן ללכת עם מכנס בולט מתחת לחצאית או חצאית מכנס וכד' ומהר מאוד זה הגיע לנפילה למכנסים צמודות, גופיות והורדת כיסוי ראש ולבוש חילוני למהדרין. מי שבאמת רוצה לכבד עצמה בלבוש צנוע לא תחפש התרים לפחות מזה. מכנסיים זה לא צנוע גם לגברים, זה קילקול שהגיע מתרבות אדום אז אם כבר צריך לעשות תיקונים בכיוון הזה :)
מותר ללכת עם מכנסיים מתחת לחצאית
מסכימה אבל מסתייגת | 27-01-2019 12:20
שעוברת את הברך גם שאת יושבת... זה מותר הילכתית וצנוע לכל הדעות. מעולם לא נתן חשק להוריד את החצאית- חהפך מסתיר עוד חלק של הרגל - את השוק. ויותר צנוע ברוב המקרים. כמובן שזה עניין של טעם- אבל יש מלא סוגים של מכנסיים שמותר ללבוש מתחת לחצאית. ולא לאסור איפה שמותר..
שכוייח
נעם | 27-01-2019 9:57
.
4
הזוי
גד | 27-01-2019 9:22
לא אמיתי... הוא כותב מפורש - נורמות מערביות = מעשה גויים (אם בחוקותי תלכו). הגר'ע לא כתב כך כי ב'חברה שלו' לא נהוג, אלא כי אסור, נקודה. לא שייך להשוות לחצאית לא צנועה, כי דינה כמכנס, והלובשת חצאית לא צנועה, פורצת גדרי צניעות! גדרי הצניעות נועדו כדי שכל אחד ישמור את עיניו לביתו בלבד (שני הצדדים), ואם ה'רב' זה אומר שאין בעיית צניעות במכנס, אנני יודע מי שמך! דבר נוסף - מכנס 'רחב'??? האם האדון מבטל בכזו קלות את נושא הגדרים שקבעו חז'ל?? אם הוא מתיר מכנס כי הוא רחב ופחות פרטץ מחצאית 'צרה', הוא מחטיא את המטרה, וכל הערת מערכת שאין פה הלכה לרבים, היא על גבול הקשר הגס - כי היום כולם לומדים לעשות לפי כל אחד שמפרסם איזה מאמר!
מיד שראיתי את המאמר. הבנתי שעמי הארצות יתנפלו
גד מגדיאל | 27-01-2019 10:22
הבנתי שהעמי הארצות בבורותם ונכותם התורנית יתנפלו על עליו...
5
הוא דעת יחדים מול אלף פוסקים אחרים.
תלמיד ישיבה גבוהה | 27-01-2019 9:30
צריך להיזהר מ- הרב הליברלי הזה , המגלה פנים בתורה. חכמים הציבו גדר למנוע גלישה למצבים חסרי צניעות והוא ברוב גאונותו מרשה לעצמו לפרוץ גדר.
הוא לא פוסק, בסה"כ ליצן
נח | 28-01-2019 9:00
שחושב שהוא יודע משהו
אין פוסקים שחולקים עליו הילכתית במכנסי נשים ר
תלמיד גבוהה...... | 27-01-2019 11:50
במכנסי נשים רחבות וצנועות. אלא שיש טוענים שלא ראוי שיראה אזור המפסע.. שוב פרקטיקה של רחב ולא צמוד...
6
מסכימה מאוד!!
א | 27-01-2019 9:35
לדעתי מכנסיים רחבים הרבה יותר צנועים ונוחים מרוב החצאיות, אני שמחה שסוף סוף יש רב שחושב כמוני ומבין.
לא פוסקת הלכה.
זאת בדיוק הסיבה שאת | 27-01-2019 9:57
לפי דעתי.. ההלכה היא לא לפי דעתך.
7
ליצן הלכתי. חולק על הרב עובדיה
אבי | 27-01-2019 9:35
ואז מסביר למה הרב עובדיה אסר בכלל בגלל סיבה אחרת.
לא חולק על הרב עובדיה. מסביר.
חד גדיא | 27-01-2019 11:51
תקרא שוב תבין...
8
רפורמה חדשה של הדת
מעוז | 27-01-2019 9:40
מבחינתי לבישת מכנסיים לנשים, מביעה זילזול וחוסר כבוד בפני הדת, גם אם ההלכה הפשוטה אומרת שמותר...
מעוז אתה ממציא תורה חדשה.. אז אתה הרפורמי...
טוב להודות | 27-01-2019 11:52
נ
אז מי הרפורמי ? אה מעוז ?
צילון | 27-01-2019 10:20
א
9
אל תתנו לו להטעות אתכם
עיניו בראשו | 27-01-2019 9:44
הראיה מן המכנסיים של הכהנים ממש מקוממת - הם לבשו מכנסיים לא במקום בגד רחב כגון שמלה (אצל כהנים - כותונת), אלא מתחתיו, מה הראיה לענין לבישת מכנסיים בלבד?!
10
כותבים הלכות לנשים"..
משהו לא הוגן כשגברים | 27-01-2019 9:55
חבר'ה הגיע הזמן להודות. כשמתרחקים מהיהדות האותנטית והיהדות הופכת לקורסים באקדמיה דברים רעים מתחילים לקרות. הנה דוגמא חיה. הוא דוגמא מצוינת למה אנשים רוצים לרדת מהדרך. עוד פרצה בגדר ועוד פרצה.. מובילה לתהום. וזה כמובן מבלי להתייחס לענין עצמו, שקל שבקלים כמוהו חולק על גדולי עליון.
11
רבני הרצף
אמינם | 27-01-2019 9:59
זרם חדש של רבנים. רבני הרצף.
12
הרב ד"ר
שלמה | 27-01-2019 10:05
זה ההבדל הדק למי שעדיין לא מבחין בן הרב להרב דר
13
הרב ד"ר הזה כבר התיר הרבה איסורים.
דני כ. | 27-01-2019 10:11
מה מתרגשים עכשיו ממכנסיים לנשים? יעויין במדור הקבוע שלו בשבתון שהיה צריך לקרוא לו 'מתיר איסורים': חלב עכום, פת עכום, כתובת קעקע, סתם יינם, כניסה לכנסיות, ועוד ועוד.
14
במחילה מכב' הרב. הנך צעיר מדי לעסוק בנושא זה
עמוס | 27-01-2019 10:16
אמנם לכב' הרב יש זקן יפה ומטופח, אולם זה אינו נותן היתר, לאדם צעיר לעסוק בנושא שרק זקני הדור יטפלו בו. לא זכור לנו, כי נשותיהם של רבני המזרחי לבשו מכנסיים ח''ו רח''ל. ועל זה אמרו חכמים ''הרחק מן הכיעור ומן הדומה לו'' [מסכת חולין דף מד]. ושוב חוזר אני לפתיחה כאן, ''מחילה מכבודו'' כי כוונתנו טהורה. וסהדי במרומים.
15
התורה ממש מעודכנת
אמת | 27-01-2019 10:56
מי שמשובש וחושב שהוא משכיל ונאור וחושב שהוא המציא את העולם אז לידיעה אתם חסרי אמונה והבנה במציאות הבורא יתברך וגדולתו.
16
מכנסיים
לירוני | 27-01-2019 11:11
הוא רוצה לעשות מחלקת בעם ישראל,
17
חצוף מחוצף
שימי | 27-01-2019 11:39
מי אתה צוציק בין 20 ש'' מתקשה למצוא סיבה'' רבנים ופוסקים גדולים החליטו ככה מי אתה שתנסה למצוא סיבות למה הם טועים?
לא תישא פנים במשפט ובהלכה
בן שלמה | 27-01-2019 13:43
רב צריך לפסוק לפי ראות עיניו על פי שיקולים הלכתיים - חלילה שרב ימנע לפסוק את פסיקתו כי גדול ממנו פסק אחרת. לכן מקפידים לשמוע קודם את דעת הקטן לפני הגדול.
18
תמיד מכניס את ה(לא) תורה שלו לשירותים וקורא ו
קורא הדוק שלו | 27-01-2019 12:00
אז זורק לאסלה ומוריד את המים עם שאר הפרסומות לחול של שבת בשבתו
חזק
ירון | 27-01-2019 21:16
צודק. העתון הזה בשבת הינו מוקצה גמור כולל דברי התורה שבו
19
מכנסיים
אב | 27-01-2019 12:02
עיניין זה מציק לי שנים רבות, למרות שהנני שומרת תורה ומצוות ולעיניין זה אין מידה כמה ?איך ? וכו'. .. תמיד לא הבנתי מדוע עיניין המכנסיים לא טוב לנשים, ואני מדברת על מכנסיים צמודות כמובן. מכנס רחב שממש צנוע מאלפי חצאיות שאני רואה במגזר, שלדעתי אסורות בתכלית האיסור. אך קטונתי אני את בחירתי עשיתי. רק טוב שיהיה לישראל ואלה צרותינו.
20
מה הבבא סאלי זצ"ל היה אומר על הכתבה??
אמונת חכמים | 27-01-2019 12:07
כנראה שתעודת רבנות לא מספיקה כדי לפסוק הלכה. בשביל זה יש לעם ישראל צדיקים. הבבא סאלי הקדוש, הרב אליהו, הרב עובדיה, הרב שטיינמן, הרב קנייבסקי, הרבי מליובאוויטש , הרב שך, החפץ חיים, הרב כדורי, הרב אברום שפירא, - כל הצדיקים קדושי עליון לא התירו מכנסיים לנשים. ואז קם רב דר וחושב שהוא יכול להתיר..לאן הגענו? על זה ראוי לבכות בט' באב. שכחנו שאמונת חכמים זה היסוד לכל עולם ההלכה. ואמונת חכמים זה לא אמונת רבנים. לא כל רב ראוי להכריע בשאלות האלו. יש שאלות שהם לגדולי הדור, לאריות של הדור.
כל מילה במקום!
מעוז | 27-01-2019 20:36
י
לכל מפלגה רבנים משלה........
צור משלוי | 27-01-2019 13:13
ה
21
לא יודעים להתמודד עם נימוקים אז כותבים רפורמי
תפחדו מיום כיפור | 27-01-2019 12:24
אני קורא את כתבותיו של הרב פיכטר שלא צריך להתבייש שהוא גם דר. כתבות שמראות יפה את ההתפתחות. אבל החרדלניקים לכל אחד יקראו רפורמי, במקום ללמוד ותבדוק את הנימוקים שלו.
22
צניעות
אבי | 27-01-2019 12:39
לדעתי ישנם נשיים שלובשות חצאיות מאות צמודות עים בד של טייל שלא משאיר מקום לדימיון ובעיקר הנשים בהריון שלובשות חמאיות או שמלות שמאוד מבחיטות אית צורת הבן ולדעתי זה בעייה שצריך לסים לב אלה
23
ראוי לציין שלבישת מכנסיים גם מהווה הגנה נגד סוטים כמו נתן אשל ודומיו
אילנה | 27-01-2019 13:18
24
לבישת פאה
חכם חנוכה | 27-01-2019 13:30
ומה עם לבישת פאה ??? היום הפאות יותר מוחצנות ויפות ומטופחות מאשר השיער הטבעי ולמה לזה יש היתר ??? מישהו ראה את החרדיות המטופחות עם הפאות המסולבלות והאיפור והחצאיות שצמודות לגוף כמו שההלכה אמרה ועובדה שזה נראה יותר מחטיא !!!
25
לפכטר
חן | 27-01-2019 14:19
הוא לא רב הוא קוסם.. הופך בקוסמות כל עבירה למצווה הכול דמגוגיה ופופוליזם רק שלא נדבק בפכטריזיס תער, תספורת בל תקיף, עבודה זרה אמונה בה' , כתובת קעקע וכו'
26
על פניו נראה שיש לו נימוקים
אחת | 27-01-2019 14:23
ולמרות זאת הנימוקים ממש חלשים. הוא דוחה את רוב נימוקיו של הרב עובדיה בקש (למעט אחד מהם). למשל- לא מצינו שאסרו חצאית צמודה?? הלו! ודאי שאסרו!! אכן, אין סיבה לאסור מכנסיים רחבים, אבל מכנסיים רחבים מטבעם ברגליים ולא באזור האגן כך שעדיין מראים את צורת הגוף באזור הזה. בקיצור- מגיע אדם צעיר שלמד כמה? ארבע חמש שנים בישיבה ודוחה בקש נימוקים של למדנים בקיאים וגדולים ממנו מיני רבות. ועל זאת יכנוני מגיבים מסויימים בורה. אבל הבור פה הוא הנל.
27
הזוי,
אני | 27-01-2019 16:36
במקום לבכות על כך שנשים הולכות עם חצאיות לא תנועות ולדרוש לשנות זאת, יש פתקון,מכנסיים. אחלה שיטה....
28
חידושים מיותרים
מרסלו קצור | 27-01-2019 16:55
כבוד הרב דר יורה חץ ורץ לעשות את העיגול כדי להגיד שהוא פגע בול: 1) מאיפה להרב דר שחצאיות צמודות אין איסור עליהם ? כל דבר שמביא ערור ( צמוד- צבע-פתיחות וכו ) הוא אסור כי מכשיל את המסתכל 2) נכון שצריכים לראות את החברה לכן במצבנו הנוכחי המכנסיים יהיו אסורים פי כמה עקב מתירנות שיש בדור הזה וגזירות כאלו מחזיקים את הציבור הנאמן להלכות צניעות במגבלות המקובלות 3) קוד הלבוש הינו ידוע ומוןסכם על כל הראשונים והאחרונים. חצאית או שמלה שהם לא על פי הקריטריונים האלו גם אסורים אז מה יש לנו לדבר על מכנסיים. 4)לצערנו הרב, במחוזותנו חידושים האלו לא מקילים אלא גוררים לתוצאות עגומות אז לכן לפני שכותבים היתר גורף חייבים לראות מי עומד מולנו ואישה הדרדרות יש כיום במחוזותנו אז להביא מכנסיים רחבות וכו וכו מה יתרום להגדלת התורה ולהאדירה. חבל חבל על מאמרים האלו שמביא בלבול אצל מי שאין ומפתח בילבול יותר עמוק למי שישנו בו
29
האם יש בימינו גדולי דור
דניאל מלכא | 27-01-2019 18:40
ודאי שכן, האם כבודו הביא בפניהם את דבריו והם אישרו זאת? לא נראה לי שאפילו אחד מהם ייתן הסכמתו להיתר הגורף. מה שכן יש להציף שאלות בנושא- מכנס רחב מול חצאיות מיני, מכנס רחב מול חצאיות ארוכות אך צמודות, ועוד, מאד חשוב לקבל את הדרכת גדולי הדור, שכן במבט ראשוני ודאי שמכנס רחב עדיף, אך אולי ישנם שיקולים נוספים שלא להעלות דבר זה באופן כזה שעלול להתפרש כהיתר שיחליש בנות רבות ויגרום לבילבולים בציבור.
30
מעניין, ובכל זאת
מרקוס | 27-01-2019 19:30
הרב פכטר כותב יפה ובטעם. יחד עם זה, מפריעה לי הקלות שבה הוא קובע עמדה שלא מקובלת כמעט על שום פוסק, ו'מתקשה להבין' את מי שלא אומר כמוהו. חלק מהיכולת לפסוק הלכה מותנה בכבוד ובכובד-הראש שמייחסים למסורת הפסיקה ההלכתית.
31
הופך היתר למותר...
הופך היתר למותר... | 27-01-2019 20:39
אני לא מוצא שום סיבה לאיסור חוץ מהאיסור... איפה האחריות הציבורית?? הרי שהוא יחזור בו, כמו הרב שמגבה אותו, כבר אף אחד לא יקשיב. ולגופם של דברים: זו תמיד אותה שיטה, להפוך את ההיתר למותר. הרב עובדיה התיר (בשונה מכל גדולי ישראל בתקופתו..), כי יש דברים גרועים יותר (מיני...). בא רב צעיר שיש לו עלון, ומפרסם בלא אחריות שזו הלכה פסוקה, שרק פעם היתה אסורה וכיון שהיום הכל פרוץ, אז זה הופך להיתר גמור. תמוה!!!!
32
רשע וחצוף שכמוהו! מה נותנים לו במה בכלל-רפורמ
חיים | 27-01-2019 21:08
רפורמי מוצהר אוי לו ואוי לנפשו הרב קוק לא היה מאמין שיצא חלאה כזאת בציבור שלנו
33
ישר כח גדול לרב עידו, שים פס על רעשי הרקע של
אבי כהן | 27-01-2019 21:13
הבורים האנלפאבתים. מגוחך לראותאת הדוסים שמקללים ומזלזלים בתלמיד חכם שחושב אחרת.
34
כל התגובות פה בעד הם של הרב ד"ר בעצמו!!!
שלומי | 27-01-2019 21:16
תשימו לב זה ממש שקוף!! הרב המגיב!!!
35
מכתימים לנו את השם! רב רשע שכמוך! כנסו
איציק | 27-01-2019 21:19
החרדים צודקים! מי אתם רבנים צעירונים שכמוכם שתהינו לשנות את מסורת ישראל סבא???? על אנשים כמוכם נאמר מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו!! אתם רוצים להתפרסם על חשבון הציבור הדתי שכולם יאמרו תראו מי הרבנים שלהם... אתם לא רבנים וכל שכן לא שלנו.... לכו לרפורמים יקבלו אותכם באהבה...
36
מי שמך לפסוק בעניין כללי?
דורי עמוס | 27-01-2019 21:21
מדובר בסוגיה כללית וככזאת ראוי שגדולים יפסקו בכך, מי שמך לפסוק לכל בנות ישראל?
מי קובע מיהו רב גדול?
מי קובע מיהו רב גדול | 25-02-2019 14:20
בן כמה היה הרמבם כשכתב את ספריו? בן כמה היה רשי כשכתב את פרושו? מי קובע מי גדול ממי? האם יש תחרות רבנים? מדרג? צוות שופטים? לכל מי שטוענים כי הרב אינו מספיק גדול כדי להחליט שיחשבו שוב איך מודדים גודלו של רב.
37
תקרא שוב ביבע אומר
איזה קשקשן... | 27-01-2019 21:31
הוא אוסר גם מצד בחוקתיהם לא תלכו, שזה לא קשור ככ לזמן או מקום, לפני דבריך כל דבר בהלכה אפשר להתיר...., אגב תברר אצל הרבה נשים שעובדות בסביבה של גברים ומעדיפות ללבוש מכנסיים בכדי לא להיות שונה, הרבה נשים בצבא וכו אמרו לי אישית שמכין מכנס המעמד שלהם יותר טוב , ולא רוצות שיקטלגו אותן נשיית,,, וחוצמיזה זה שיש חציות לא צנועות זה לא סיבה ללבוש מכנסיים שהיום כ90% מהמיכנסיים הם לא צנועות , כנראה שלכבוד הרב הדוקטור כההו החושים
38
אמא שלי דתייה וגם אני - ובכל זאת: אמא שלי
אוראור | 27-01-2019 22:34
לפעמים לובשת מכנסיים - ואני לובשת לעתים כמעט נדירות - אנחנו עדיין מאמינות - אם כי אנחנו לא ה כ י אדוקות - אבל אנחנו אדוקות בכל מקרה - והעובדה שאנחנו לובשות לעתים מכנסיים - לא הופכת אותנו לפחות דתיות. בכלל: יש לא מעט חילוניות שלובשות שמלות - או חולצה וחצאית ולא הופכות לדתיות בגלל זה - מי אמר שהבגדים תמיד קובעים? ברצינות.
39
על זה נאמר ''ופושעים ייכשלו בם...''
יחיאל נהרי | 28-01-2019 1:47
גם צדיקים גמורים, כאשר מתחילים להרהר אחר דברי חכמים הקודמים הם נכשלים בתורה שהם לומדים. ועוד יותר כאשר מלכתחילה פרשו מהציבור ירא ה' בכוונה תחילה ע''מ ליצור מסגרת פושרת יותר שתקרוץ לציבור החילוני ועינינו רואות את התגשמות דברי חכמינו דאז שניבאו את הקילקול הגדול שייווצר מכך. והנה לנו התוצאה .... אז פרשו, והיום כבר נכשלים בתורה . בירחו לכם מדרך קלוקלת זו הפושרת ומפשירה כל לחלוחית של יראת שמיים.
40
יצא לי לשאול גברים... חצאית/שמלה מושכת
מכנס/שמלה לא רלוונטי | 28-01-2019 2:08
יותר ממכנסיים עפ דעת הרוב... אז זה כבר לא משנה. שכל גבר ישמור על עצמו. כבחורה אני רואה שרק עם בגד מאוד רחב על עצמי לא יבלוט שום דבר.. אז אין מנוס. אישה לא יכולה לא להתיפייף.. זה בטבע שלנו. לא אומרת ללכת חשוף אבל לא להגיד שהכל אסור ואסור.
41
כל הכבוד לרב, שגם יודע שמכנסיים זה זכר
הרב פיינשמעקער | 28-01-2019 8:46
אנחנו הגברים לא יכולים לקבוע לנשים מה טוב להן ומה לא. הגיע הזמן להפסיק עם ההתנהלות הימי-בינימית הזו. נשים יכולות להחליט טוב מאד מה מתאים להן ומה לא. הן גם יודעות לקרוא ולהסיק מסקנות.
לא הגברים קובעים
אודי | 28-01-2019 9:01
ההלכה קובעת
42
גם מי שמתיר מכנסיים, זה רק מכנסי נשים
יעל | 28-01-2019 8:59
וזה לא מה שקורה בפועל. ומכנסי גברים אסורים הן משום לא ילבש והן משום בעיית צניעות
43
העיתוי ברור
תפקחו עיניים | 28-01-2019 11:27
להכשיר את המשגיחות כשרות של הצבא שהרי הם בסדר הלכתית אפילו שהם לובשות מכנסים.
44
חצאיות באמת יותר צנועות
ליאת | 28-01-2019 14:35
במדינות עולם שלישי ובשטח כשאין שרותי-נשים מסודרים...
45
אתה כל כך מטומטם!
קוף | 28-01-2019 15:08
חמור נוער, קוף בן חומץ, אידיוט מושלם שצריך אשפוז, אתה לא רב ולא כלום.. איך הקבה נותן חמצן לאנשים כמוך?!
46
מהיום שהתורה ניתנה לישראל ממציאים תורה חדשה
מיקי | 29-01-2019 11:24
התורה היחידה שניתנה היא לא התורה שניתנה עי משה ? לאורך השנים הרבנים החליטו להוסיף איסורים טיפשיים על בסיס דעתם בלבד והמצאות שהם המציאו. אפשר לקחת כל טקסט ועליו להמציא תיאוריות זה מה שהרבנים עשו ועושים. כל יום רב מוציא פיסקת הלכה על בסיס דעתו בלבד. משה רבינו לבש כיפה ? וכל העניין שבנות לובשות חצאיות, יש גברים רבים שרואים בחצאית לבוש יותר מיני מאשר מכנסיים. הבעיה של העולם הדתי היא המדע. יותר ויותר אנשים דתיים בעולם (בכל הדתות) הופכים לחילונים בגלל שהם מבינים שהתשתית של הדת הייתה לפני אלפי שנים שלאדם לא היה תשובה לדברים שהוא ראה והתשובה לכל הדברים האלו הייתה אמונה באל דמיוני שיודע הכל ויכול לעשות הכל.
47
התחרפן על כל השכל!!!!לחלוק על הענק ר עובדיה??
יעל, | 29-01-2019 22:23
ועוד לתרץ ולנמק?!?! יפוץ!!!
48
הציבור הדתי לאומי = קונסרבטיבי
אליהו | 30-01-2019 13:36
אין כל חדש תחת השמש
49
לא אוסרים חצאיות צמודות?! ודאי שאוסרים!
לולה | 13-06-2019 2:16
זה רשום בהרבה ספרי צניעות שאסור חצאית צמודה, אז איזה מין דגמא זאת? וגם לא הבנתי מה זאת אומרת חצאית לא מכסה את מקום הערווה? יש חצאיות ארוכות ורחבות, ויש גם חצאית עם גרביון. בנוסף לכך שמעתי שיש טוענים שמבכנס הבעיה שרואים את פיסוק הרגלים שזה גם עם מכנס רחב. בקיצור ברור שיש חצאיות יותר צנועות ממכנסים רחבים. (ואת זה אני כותבת בתור אחת שכן רוצה למצוא סיבות ללבוש מכנס אך לצערי הרב הזה ממש לא משכנע)
50
די ללבישת כיפה לרפורמים.
אביתר יעקב מיכלשוילי | 13-10-2019 14:54
די די די
51
יש לקרב את הציבור לתורה ולא את התורה לציבור
ירושלים | 18-10-2019 13:17
יום האושפיזין של אהרון אוהב הבריות ומקרבן לתורה ולא מקרב ומתאים את התורה אליהם. אינו דומה מכנסי הכהן הרחבים שנועדו לכסות לביגוד האשה שנועד בעיקר לא להבליט ולא רק לכסות. במכנס זה מראה מקומות בעייתיים מה שאין כן בחצאית. נכון אולי זה עדיף מחצאית צמודה ומעל הברך אבל זה לא מתיר איסורים אחרים. אדרבה תמחה ותעורר על האיסור החמור של לבישת חצאית קצרה דבר שבציבור זה כבר כמעט לא בנמצא וחבל.. דעות בני אדם מושפעות מסביבתם החברתית .. כמה שחשוב להתערות בחברה ולהשפיע אבל לא על חשבון איבוד סממני דת ויהדות. תיקח כמה צעדים אחורה. מזקנים אתבונן. בהצלחה וחג שמח. מצפים למאמר הבהרה אם הינך מודה על האמת. חג שמח וכשר