הרב ד"ר עידו פכטר, רב קהילת ישראל הצעיר ברמת פולג בנתניה ועורך עלון 'מסביב לשולחן', פרסם בשבת האחרונה בעלון 'שבתון' מאמר הלכתי תחת הכותרת "מכנסיים לנשים". הרב פכטר התייחס לאיסור לבישת מכנסיים לנשים, הביא את האיסור של הרב עובדיה יוסף וכתב כי כיום הוא מתקשה למצוא איסור בכך שאישה תלבש מכנסיים שאינם צמודים לגוף.
בפתח דבריו כתב הרב פכטר: "את הרשימה בנושא מכנסיים לנשים אני מתקשה לכתוב. לא מפני שאין לי דעה בנושא, או מקורות בעניין, אלא בגלל שיש משהו לא הוגן כשגברים כותבים הלכות של נשים. עם כל הכבוד לי, ולנו הגברים, מעולם לא התנסינו בלבישת חצאית או שמלה, ואין אנו מבינים מהמשמעות הדבר בשביל אישה. ואעפ"י כן, במסגרת הרשימות על יהדות הרצף אני מעוניין להציג את המקורות בעניין, ואם יש מבין הקוראות שיכולה להאיר את עינינו בסוגיה, אשמח לתגובות".

בשלב הזה מתייחסה הרב פכטר לגופו של איסור לבישת מכנסיים על ידי אישה וכותב: "שתי בעיות מתעוררות לכאורה בלבישת מכנסיים על ידי נשים: איסור 'לא יהיה כלי גבר על אישה' וחוסר צניעות. לגבי האיסור הראשון, כבר ראינו ברשימות הקודמות, שבמקום שהדבר מקובל, ולא עושים כדי להידמות למין השני, אין איסור. הרמב"ם (הלכות עבודה זרה יב,י) פסק לגבי הגברים שהאיסור חל רק "במקום שאין לובשין אותן הכלים ואין משימים אותו החלי אלא נשים", והוסיף "הכל כמנהג המדינה". משמע, שהכל תלוי בנורמה, ואם לענייננו מקובל שנשים ילבשו מכנסיים, אין בכך כל איסור".
הרב פכטר ממשיך וכותב כי "על כך יש להוסיף את שיטת הב"ח (מובאת בש"ך יורה דעה קפב, ס"ק ז) שכל האיסור חל כשעוטים דברי נוי וכן כשעושים זאת על מנת להידמות למין השני. אך במכנסיים לנשים אין את הבעיה הזו, שהרי מכנסיים אינם דבר נוי והלובשת אותם אינה עושה זאת כדי להידמות לגברים. אדרבה, כיום יש לנשים מכנסיים המעוצבים במיוחד להן. מסיבה זו הסכים הרב עובדיה יוסף (שו"ת יביע אומרו, יורה דעה יד; כנגד דעת המנחת יצחק) שאין בדבר איסור 'לא יהיה כלי גבר על אישה', אם כי הוא אוסר את הדבר מסיבה אחרת: "כי בגדי שחץ הן, ומעוררות תשומת לב מיוחדת לרואיהן יותר מאשר שמלה או חצאית רגילה, ומביאות לידי הרהורים רעים. ואין לבנות ישראל הכשרות ללכת בהן כלל. ובפרט במכנסים המהודקות ממש על הגוף שגורמות הסתכלות והרהורים רעים ביתר שאת".
הרב פכטר מתייחס לדבריו של הרב עובדיה יוסף וכותב: "האמנם מכנסיים פחות צנועים מחצאית? התורה מחייבת את הכהנים ללבוש מכנסיים, שמטרתם "לכסות בשר ערוה ממתנים ועד ירכים יהיו" (שמות כח,מב), הווה אומר: מכנסיים נועדים כדי לכסות את מקום הערווה, מה ששמלה או חצאית לא מסוגלות לעשות. האם לפי זה כל כך פשוט שמכנסיים אינם דבר צנוע? והרי הם מאפשרים כיסוי טוב יותר של מקום הערווה מאשר חצאית?".
הרב פכטר ממשיך להתייחס לדברי הרב עובדיה ומבהיר כי "נקודה אחרת שמעלה הרב עובדיה היא שמכנסיים מהודקים גורמים "הסתכלות והרהורים רעים". אך גם בעניין זה יש להרהר. ראשית, ישנן חצאיות צרות שמבליטות את הגוף, ולכאורה לא מצאנו שאסרו את הדבר. שנית, בהנחה שהדבר מקובל בחברה הכללית, האמנם הדבר מעורר הסתכלות והרהורים רעים? והרי אין בכך מראה חריג. ושלישית, את הבעיה הזו ניתן לפתור בקלות באמצעות מכנסיים שאינם צמודים, שוודאי שאלו יהיו יותר צנועים מאשר חצאית אשר אינה מכסה את מקום הערווה".
בסוף דבריו כותב הרב פכטר: "מדוע בכל זאת אסר הרב עובדיה את הדבר? התשובה פשוטה: בחברה שבה הוא חי הדבר לא היה מקובל, ולכן לבישת מכנסיים על ידי נשים נחשבה למעשה פרוץ. אך מה דינה של חברה כמו החברה הדתית אשר שותפה במרחב הכללי וחשופה לנורמות הלבוש המערביות? במקרה הזה אני מאוד מתקשה למצוא איסור בדבר. כל שכן כשמדובר במכנסיים רחבים, שאדרבה, נראים כלבוש יותר הולם ויותר צנוע מהרבה חצאיות.
ראוי לציין שבתחתית המאמר נכתבה הערת מערכת לפיה "הערת המערכת: המאמר הוא דעת הכותב ואינו בגדר פסיקת הלכה לרבים
מה דעתך בנושא?
82 תגובות
13 דיונים
זהבה
כל הכבוד על האומץ. בהחלט מכנסיים רחבים (בדגש על רחבים),הרבה יותר צנועים מחצאיות צרות וצמודות ,או שמלות שלא עוברות את הברך , מכסות טפח ומגלות טפחיים. שלא לדבר על פאות...
כל הכבוד על האומץ. בהחלט מכנסיים רחבים (בדגש על רחבים),הרבה יותר צנועים מחצאיות צרות וצמודות ,או שמלות שלא עוברות את הברך , מכסות טפח ומגלות טפחיים. שלא לדבר על פאות שנראות שיער אמיתי ממש. למה רבנים לא יוצאים חוצץ נגד הפאה? במה מכנסיים שונים מבחינת הלכות צניעות יותר מפאה? צריך יותר רבנים אמיצים כמוך.
המשך 10:50 25.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יונתן
כמה טיפש יכול להיות מי שמכנה עצמו רב וכי משום שיש חצאיות שאינן צנועות ולצערנו יש מי שהולכות בהן נתיר גם מכנסיים צמודים ??? מה הטיעון המטומטם הזה ? לפי...
כמה טיפש יכול להיות מי שמכנה עצמו רב וכי משום שיש חצאיות שאינן צנועות ולצערנו יש מי שהולכות בהן נתיר גם מכנסיים צמודים ??? מה הטיעון המטומטם הזה ? לפי דבריו כיום שנשים רבות נוהגות ללכת לחוף מעורב בבגדי ים חושפניים יהיה הדבר מותר ואף ייחשב צנוע כבוד הרב אולי בדעתו לשקול מקצוע נוסף ואחר לפרנסתו בו יוכל להועיל יותר
המשך 02:01 28.07.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רחל
לא משנה מה הוא פסק סוף סוף רב חכם והגיוני שקולט שזה באמת לא פייר שבנים פוסקים הלכות לבנות בלי שהם בכלל היתנסו במה שאנחנו עוברות!!
21:30 25.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב ד"ר
כשמוסיפים את התואר ד"ר זה אומר ש"הרב" חולה
02:57 18.04.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתמר
בזמן התורה מכנסיים זה היה גם בגד לא צנוע לגברים כמו שכתוב ולא תעלה במעלות על מזבחי אשר לא תיגלה ערותך עליו למרות שהיה לכהן מכנסיים מכיוון שהישבן בולט זה...
בזמן התורה מכנסיים זה היה גם בגד לא צנוע לגברים כמו שכתוב ולא תעלה במעלות על מזבחי אשר לא תיגלה ערותך עליו למרות שהיה לכהן מכנסיים מכיוון שהישבן בולט זה לא צנוע אמנם כיום הנורמלי הוא ההיפך ללכת עם מכנסיים וזה נחשב בסדר גמור אם כן יש בדבריו מהאמת וגם הדור שלנו לא כשל אז שנשים היו סגורות בביתם והיו ילדי כאפות היום יש לאשה מעמד דומה לשל גבר וזה לא שמישהו יראה אשה במכנסיים הוא יקפוץ עליה ומי שיעשה זאת גם בחצאית יעשה זאת וכמובן שהמכנסיים לא יהיו צמודים למרות שיש לנשים את היכולת לומר מי שלא טוב לו שלא יסתכל מכל מקום יצר האדם גדול ולא רק מבחינה דתית אלא כשאדם גם אתאיסט כשהו יסתכל בנשים אחרות הוא כל הזמן יהיה מתוסבך עם עצמו כי הוא ירצה את זאת ואת זאת וברוב הפעמים לא יתאפשר לו ואז הוא אוכל את הלב שלו וכולי וכולי למרות שבזמנינו שהומואים מצויים לרוב אז היה אפשר לומר שגם גברים לא ילכו עם מכנסיים צמודים אבל זה דבר שרוב הציבור לא יעמוד בו
המשך 03:47 18.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירושלים
יום האושפיזין של אהרון אוהב הבריות ומקרבן לתורה ולא מקרב ומתאים את התורה אליהם. אינו דומה מכנסי הכהן הרחבים שנועדו לכסות לביגוד האשה שנועד בעיקר לא להבליט ולא רק לכסות. במכנס...
יום האושפיזין של אהרון אוהב הבריות ומקרבן לתורה ולא מקרב ומתאים את התורה אליהם. אינו דומה מכנסי הכהן הרחבים שנועדו לכסות לביגוד האשה שנועד בעיקר לא להבליט ולא רק לכסות. במכנס זה מראה מקומות בעייתיים מה שאין כן בחצאית. נכון אולי זה עדיף מחצאית צמודה ומעל הברך אבל זה לא מתיר איסורים אחרים. אדרבה תמחה ותעורר על האיסור החמור של לבישת חצאית קצרה דבר שבציבור זה כבר כמעט לא בנמצא וחבל.. דעות בני אדם מושפעות מסביבתם החברתית .. כמה שחשוב להתערות בחברה ולהשפיע אבל לא על חשבון איבוד סממני דת ויהדות. תיקח כמה צעדים אחורה. מזקנים אתבונן. בהצלחה וחג שמח. מצפים למאמר הבהרה אם הינך מודה על האמת. חג שמח וכשר
המשך 13:17 18.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זהבה
כל הכבוד על האומץ. בהחלט מכנסיים רחבים (בדגש על רחבים),הרבה יותר צנועים מחצאיות צרות וצמודות ,או שמלות שלא עוברות את הברך , מכסות טפח ומגלות טפחיים. שלא לדבר על פאות...
כל הכבוד על האומץ. בהחלט מכנסיים רחבים (בדגש על רחבים),הרבה יותר צנועים מחצאיות צרות וצמודות ,או שמלות שלא עוברות את הברך , מכסות טפח ומגלות טפחיים. שלא לדבר על פאות שנראות שיער אמיתי ממש. למה רבנים לא יוצאים חוצץ נגד הפאה? במה מכנסיים שונים מבחינת הלכות צניעות יותר מפאה? צריך יותר רבנים אמיצים כמוך.
המשך 10:50 25.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יונתן
כמה טיפש יכול להיות מי שמכנה עצמו רב וכי משום שיש חצאיות שאינן צנועות ולצערנו יש מי שהולכות בהן נתיר גם מכנסיים צמודים ??? מה הטיעון המטומטם הזה ? לפי...
כמה טיפש יכול להיות מי שמכנה עצמו רב וכי משום שיש חצאיות שאינן צנועות ולצערנו יש מי שהולכות בהן נתיר גם מכנסיים צמודים ??? מה הטיעון המטומטם הזה ? לפי דבריו כיום שנשים רבות נוהגות ללכת לחוף מעורב בבגדי ים חושפניים יהיה הדבר מותר ואף ייחשב צנוע כבוד הרב אולי בדעתו לשקול מקצוע נוסף ואחר לפרנסתו בו יוכל להועיל יותר
המשך 02:01 28.07.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רחל
לא משנה מה הוא פסק סוף סוף רב חכם והגיוני שקולט שזה באמת לא פייר שבנים פוסקים הלכות לבנות בלי שהם בכלל היתנסו במה שאנחנו עוברות!!
21:30 25.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב ד"ר
כשמוסיפים את התואר ד"ר זה אומר ש"הרב" חולה
02:57 18.04.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר