הילד המיוחד זקוק לשותפות

לרגל השינוי בחוק החינוך המיוחד, יזם החוג לחינוך מיוחד בכללה האקדמית הרצוג יום עיון מיוחד להורים ואנשי חינוך. במסגרת היום נבחנו הקשיים והאתגרים לצד ההתפתחויות החדשות והחשיבות המכרעת של שיתוף ההורים

הילד המיוחד זקוק לשותפות
  משתתפי הפאנל (צילום: דוברות מכללת הרצוג)

לרגל השינוי בחוק החינוך המיוחד, ומתוך ההבנה העמוקה של הצורך בשיפור הקשר והתיאום בין הורים למורים במערכת החינוך המיוחד, יזם החוג לחינוך מיוחד בכללה האקדמית הרצוג יום עיון מיוחד להורים ואנשי חינוך. היום, שכותרתו "שותפות חינוכית בין הורים למורים בחינוך המיוחד", ביקש לשים על השולחן את הקשיים והאתגרים לצד ההתפתחויות החדשות וההבנה של הגורמים החינוכיים של החשיבות המכרעת של שיתוף ושותפות ההורים לאורך כל הדרך. כך, מלכתחילה, הכנס נערך בשיתוף מלא עם ארגון "קשר" המהווה בית למשפחות החינוך המיוחד.

צפו בברכת שר החינוך נפתלי בנט לכנס (צילום: דוברות מכללת הרצוג)

בכנס המיוחד שנערך השבוע, ביקש ח"כ יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט, להדגיש כי בניגוד לדיסאינפורמציה שמופצת, לא יהיה קיצוץ בכיתות החינוך המיוחד בעקבות החוק החדש של החינוך המיוחד. בנוסף, כעת הועדה עוסקת בהסרת הגבלת מרחק שעת נסיעה להסעה למוסד שיבחר ע"י ההורים. הדברים נאמרו בכנס שערך החוג לחינוך מיוחד במכללת הרצוג בשיתוף ארגון קשר, ארגון הבית של המשפחות המיוחדות בנושא שותפות הורים ומורים בחינוך המיוחד.

(צילום: דוברות מכללת הרצוג)

הכנס עסק במפגשים שונים ובהתמודדויות של ההורים ושל מערכת החינוך והעלה דרכים לשפר את התקשורת ולשיקום יחסי האמון בניהם לצד דגש על הצורך שינוי חברתי כולל ביחס לילד ואף לבוגר בעל הצרכים המיוחדים. במהלך הכנס התקיים פאנל בהשתתפות: עו"ד מנחם גולדין – מנהל יחידת המידע ומיצוי הזכויות של ארגון קשר, רויטל בר – מפקחת ארצית באגף החינוך המיוחד במשרד החינוך, קובי קאולי – מדריך ארצי באגף החינוך המיוחד במשרד החינוך, וד'ר שושי פלמור – פסיכולוגית בכירה ומרצה בחוג לחינוך מיוחד במכללת הרצוג. הפאנל שם על במה אחת, גם את נציגות ההורים, גם את נציגות המטפלים וגם את נציגות משרד החינוך לדיון משותף על יישום הרפורמה.

(צילום: דוברות מכללת הרצוג)

רויטל בר שיבחה את המכללה על העיסוק בנושא והדגישה ש"יש צורך להשקיע ביצירת אמון בין ההורים למורים ולהיפך, לצורך כך המשרד הקים פורטל הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים שנותן שירות להורים ובשיתופם. היישום של החוק יהיה הדרגתי וישנו שיתוף פעולה בין ארגוני ההורים לבין משרד החינוך על מנת להכיל את החוק בצורה הטובה ביותר.כמו שהמורה צריך לעשות שינוי תפיסה גם ההורה צריך לשנות את תפיסתו כלפי המערכת".

(צילום: דוברות מכללת הרצוג)

"החוק משפיע באופן ישיר על החינוך הרגיל. לכן יושקעו משאבים משמעותיים על מנת לעזור לבתי הספר הרגילים להתאים את עצמם לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים" הוסיפו. יהיו דילמות רבות ביישום החוק  ובהחלט ייתנו עליהן את הדעת בשיתוף ההורים.צפוי תהליך מדורג וממושך ביישום החוק.

(צילום: דוברות מכללת הרצוג)

שירה רוזנברג, ראש החוג לחינוך מיוחד שיזמה את הכנס יחד עם דינה פריד שמרכזת את לימודי התואר השני בחוג, אמרה כי זהו שינוי כיוון. "אם עד היום המערכת נתנה פחות מקום להורים ואפילו סברה שעדיף שיישארו מחוץ לתמונה, היום כמערכת אנחנו מבקשים להטמיע את העובדה שמי שמכיר הכי טוב את הילד ואת צרכיו- זה ההורים" אמרה. "בכנס ביקשנו להביא לשולחן את המורכבות שעשוי להיות בקשר בין הורים למורים לצד ההזדמנות הגדולה שבו, קודם כל, לילד עצמו".

(צילום: דוברות מכללת הרצוג)

לכתבה זאת לא התפרסמו תגובות. היה הראשון להגיב!

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע