קריאה מחודשת בדמותה של דינה בת לאה

לאה ודינה מבטאות את הכוח לצאת ולפעול גם מחוץ לתחומי הקדושה, להחזיר למוטב ולהשיב בתשובה. ומכאן הוראה לנשי ישראל: אף-על-פי ש"כל כבודה בת-מלך פנימה", הרי אותן נשים שהקב"ה חנן אותן בתכונות מיוחדות להשפיע גם בחוץ – עליהן לנצל תכונה זו לשם שמים, לקרב את הלבבות לעבודת ה' ולהחזיר את בנות-ישראל הנמצאות ב'חוץ' – למוטב

קריאה מחודשת בדמותה של דינה בת לאה
  באדיבות המצולם

"ותצא דינה בת לאה, אשר יולדה ליעקב לראות בבנות הארץ" – קריאה מחודשת בדמותה של דינה

בפרשת וישלח מסופר על דינה, שיצאה "לראות בבנות הארץ", ונחטפה בידי שכם. על המילים "ותצא דינה בת לאה, אשר יולדה ליעקב, לראות בבנות הארץ" – מפרש רש"י: "בת לאה ולא בת יעקב, אלא על שם יציאתה נקראת בת לאה, שאף היא יצאנית הייתה, שנאמר ותצא לאה לקראתו".

לכאורה נראה כי פירוש זה מגנה הן את דינה הן את אימה, לאה. הדבר מעורר תמיהה: הלוא אפילו בגנות בהמה טמאה לא דיבר הכתוב, ולמה לפרש את הדברים דווקא בגנותה של לאה? זאת ועוד: מה פסול היה ביציאתה של לאה לקראת יעקב בעלה, כדי ללדת ממנו שבטים רבים; וכי יציאה זו נחשבת חיסרון?!

כוח להחזיר למוטב

לכן נראה לומר בדיוק להפך: רש"י בא לבטא כאן את המעלה המיוחדת של דינה ושל לאה: כשם שיציאתה של לאה הייתה דבר רצוי, כך גם יציאת דינה "לראות בבנות הארץ", הייתה למטרה רצויה וחיובית – כדי להחזירן למוטב. לדינה היה כוח מיוחד להחזיר למוטב אפילו רשעים גמורים.

על כוחה זה של דינה נרמז קודם-לכן, כשהתורה מספרת על המפגש של יעקב עם עשיו. שם מציינת התורה שיעקב הציג לפני עשיו את אחד-עשר ילדיו, ואלו את דינה אינה מזכירה. שואל רש"י: "ודינה היכן הייתה?". והוא משיב: "נתנה בתיבה ונעל בפניה, שלא ייתן בה עשיו עיניו. ולכן נענש יעקב שמנעה מאחיו, שמא תחזירנו למוטב". מכאן למדנו כי כוחה של דינה היה גדול כל-כך, שהייתה יכולה להחזיר למוטב אפילו את עשיו.

שתי דרכים

את כוחה זה קיבלה דינה מלאה, ולכן מכנה אותה התורה "בת לאה". רחל ולאה מייצגות שתי דרכים מרכזיות בעבודת ה' – עבודת הצדיקים ועבודת בעלי-התשובה. רחל מסמלת את עבודת הצדיקים, כפי שנאמר עליה "יפת תואר ויפת מראה", ביטוי לשלמותה הרוחנית. לעומתה, עללאה נאמר "ועיני לאה רכות", תוצאה של בכי, הקשור לעבודת בעל-תשובה.

שוני זה בין שתי האימהות בא לידי ביטוי גם בבניהן: בני לאה היו האחראים למכירת יוסף, וכשעשו תשובה על כך היו בדרגת בעלי-תשובה. לעומתם, בני רחל, יוסף ובנימין, היו צדיקים גמורים (ולכן בית-המקדש נבנה דווקא בחלקו של בנימין ולא של יהודה).

לצאת ולפעול

לאה ודינה מבטאות אפוא את הכוח לצאת ולפעול גם מחוץ לתחומי הקדושה, להחזיר למוטב ולהשיב בתשובה. ומכאן הוראה לנשי ישראל: אף-על-פי ש"כל כבודה בת-מלך פנימה", הרי אותן נשים שהקב"ה חנן אותן בתכונות מיוחדות להשפיע גם בחוץ – עליהן לנצל תכונה זו לשם שמים, לקרב את הלבבות לעבודת ה' ולהחזיר את בנות-ישראל הנמצאות ב'חוץ' – למוטב.

ברור שפעילות זו צריכה להיעשות בתכלית הצניעות, ועד שגם ב'יציאה' בחוץ יהיה ניכר ש"כל כבודה בת-מלך פנימה". דווקא טבען של הנשים, לפעול מתוך קירוב ורכות, מסייע עוד יותר להצליח בקירוב הלבבות לאבינו שבשמים.

(לקוטי שיחות כרך לה, עמ' 150)

==

ורד אביעד היא מחנכת וראש בית מדרש מערבא.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
11 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
אגדת דינה - סנגוריה
משה אהרון עו"ד | 25-11-2018 15:52
אגדת דינה - סנגוריה בסד. מעשה דינה [יצאה לראות בבנות הארץ ונאנסה על ידי שכם בן חמור] נתפס על ידי פרשנים מסוימים לחומרה עד כי כונתה : יצאנית. ולא היא. דומה שנעשה עוול לדינה וננסה ללמד עליה מעט סנגוריה. ראשית קורותיה של דינה -לידתה, מסתכמת במקרא בפסוק לקוני אחד בין שבעה מילים. לאמור : ואחר ילדה בת ותקרא את שמה דינה. הנה כי כן היא נולדה באוירה של ואחר. כאילו היא יצאה שונה ואחרת צליל נורא של אכזבה מתנגן נשמע בין השיטין של מילות אלו. לכן גם קראה לה אימה : דינה . שכל כולו מצביע ומרמז על חומרה . על מיצוי של מידת הדין. והנה מני אז, דומה לא שתו לב אליה כל כך והיא די הלכה לאיבוד ואפילו התנערוממנה כבת כך שלא בכדי התורה מכנה אותה שוב ושוב בהמשך אך נער במקום נערה והנה כשהגיעו לארץ כנען ויעקב בחר להתמקם בעיר שכם ואף רכש חלקת שדה מנשיא הארץ הוסיף ובנה מזבח וקרא לו אל אלוהי ישראל. וכך נוצר מוקד חיכוך רוחני ונוצרה גם אוירה של אחווה על רקע זה העיזה דינה לצאת ולראות בבנות הארץ. והנה גם כאן כיצד יצאה ? גם על כך מרמזת התורה שכאמור שלוש פעמים במקום לכנותה נערה היא מכונה : נער ללמדך כי היא התחפשה לנער על מנת שלא למשוך תשומת לב יתרה. והנה בכל זאת דנו אותה הפרשנים לכף של חומרה. ודומה שהדבר נובע מהביטוי בנות הארץ [יצאה לראות בבנות הארץ] שבביטוי זה השתמשה רבקה כדי לשלול את בנות כנען - כנשים פוטנציאליות לבניה. אלא שכאן הטעות הגדולה....... אצל רבקה בנות הארץ הוא ביטוי נסמך לעיקר לאמור : בנות חת כאלה. זה ביטוי המהות [בנות חת כאלה] ולא ההמשך : בנות הארץ. כאן כפי שכבר הקדמנו ופירשנו: הביטוי בנות הארץ . הוא אך חיוב. גם בבחינת בניין הארץ על ידי בניין המשפחה. יצאה לראות איך בונים בארץ הזאת זוגיות ומשפחה. נכתב על ידי Moshe.Aharo , 21/11/2018 06:29
הגישה שלך בעייתית
עם כל הכבוד | 25-11-2018 16:44
ראשית, הסגנון שלך משובח וגם המחשבה מקורית. אבל, הייחס הזה לניתוח סוגיות תנכיות והתאמתם לאג'נדה מסויימת הוא ממש לא כוונת המשורר. הבר נא לי מה פירוש טענתך שבשם של דינה יש צליל של אכזבה? למדת רשי על הפסוק? הוא דיי חולק עליך.... עם יורשה לי, השיטה הזאת של תנך בגובה העניים שחלקים נרחבים מאחי היקרים במיזרחי (אני אישית דווקא חסיד, אבל רואה בכל יהודי אח קרוב מאוד) פשוט מקוממת.
נראה לי שגם כאן דינה התכוונה לבנות הארץ
יפה יוסף | 25-11-2018 16:17
הנחותות .כי היא היתה יפה מאוד והתגאתה ביופיה .אסור בהחלט להתגאות במתנות שהקבה נותן לכל אחד .אלא חייבים להודות תמיד על המתנות ושום דבר לא ברור מאליו.
2
סילוף והטעיה
אחד תם | 25-11-2018 22:51
אין דוגמה טובה יותר למה שקראו חזל שנשים מוציאות דברי תורה לתפלות. לא תוכלי לא תוכלי לשנות את רשי, או את חזל, גם אם תתאמצי. הם דנו לשלילה את דינה, והדבר ברור גם מהפשט וממה שעלה בסופה. יש בחזל דברים אפילו קשים יותר, שדינה דבקה בשכם ולא רצתה לחזור הביתה, כלומר העדיפה להתבולל. הכתוב לא דיבר בגנות בהמה, ולמרות זאת דבר בגנות ראובן, יהודה, ועוד. התורה לא מטייחת דברים שליליים ולא מנסה להמציא אידיאולוגיות כשאין. חבל שיש לך אג'נדה ולא אכפת לך לסלף את התורה בשבילה. חבל גם על התלמידים שלך.
3
ל "עם כל הכבוד"
משה אהרון עו"ד | 25-11-2018 23:13
בסד. אהבתי את גישתך של אנשים אחים אנחנו כי רק מגישה זו של אהבת ואחדות כלל ישראל ויהיו מי שיהיו, תצמח לבסוף הגאולה. הבט איש יקר . לא הכל אג'נדה ולא הכל פרספקטיבה מניפולטיבית.. אני באמת מאמין שאני כותב תורת אמת לאמיתה. ואם יש אמת אחרת וודאי שיש. המשפט הרי לאלוהים הוא. ויבוא אדונה של האמת ויכריע בדבר. או שאני טועה או מי אחר טעה .מלאכתו של אליהו להכריע באמת תסלול את דרכנו כולנו לגאולה השלמה. עצתי לך אל תקל ראש בשום פירוש תורני ויהא מי שאמרו ואף יהא נוגד את מי שאמר אחרת.......אתה יודע כמה גדולי ישראל יושבים בגן עדן עליון ומיחלים כי מי בעלמא הדין יפרש אחרת ויתקו סוף סוף את טעותם האחת או היותר....
4
לאותו שתחת שמו העלה את הכבוד לראש שמחתנו
משה אהרון עו"ד | 25-11-2018 23:14
בסד. אהבתי את גישתך של אנשים אחים אנחנו כי רק מגישה זו של אהבת ואחדות כלל ישראל תצמח לבסוף הגאולה. הבט איש יקר לא הכל אג'נדה ולא הכל פרספקטיבה מניפולטיבית.. אני באמת מאמין שאני כותב תורת אמת לאמיתה. ואם יש אמת אחרת וודאי שיש. המשפט לאלוהים הוא ויבוא אדונה של האמת ויכריע בדבר. או שאני טועה או מי אחר טעה מלאכתו של אליהו להכריע באמת תסלול את דרכנו כולנו לגאולה השלמה. עצתי לך אל תקל ראש בשום פירוש תורני ויהא מי שאמרו ויהא נוגד את מי שאמר אחרת.......
5
קודם כל תלבשי כיסוי ראש כמו שצריך
רט | 26-11-2018 14:38
טבול ושרץ בידו... ועם כל הכבוד, אנא אל תעוותי את התנך, בכל מיני השקפות שנובעות מפמניזים של גוייים!!.
6
יצאנית ובכיינית
יוספה רחמן | 27-11-2018 8:10
במדרש רבא יש מי שמכנה אותה זונה, ואילו רשי הלך בעקבות הכתוב ותצא, ללא מילת גנאי עליה. בעניין הבכייה, רחל היא הבכיינית יותר. עיינו למשל ירמיהו לא: רחל מבכה על בניה.
7
כל כבודה בת מלך פנימה (KVUDA)
אחד העם | 27-12-2018 12:24
שלום ורד היקרה, בלי קשר למעשי דינה ולאה ( ואגב למה את ממשיכה להרשות שיהיו לנו ארבע אמהות ולא שש ויוצרת קשר בין גניבת דעת וגניבת תינוקות וללקיחת תינוקות בני תימן מאימן ...), ברור שכל כבודת בת מלך פנימה היא שיבוש קריאה קל המשמש לשיבוש גדול בדעת ובכוונת המקרא. כי הרי מזמור תהילים זה ידוע כמזמור חתונה ובו בת המלך מביאה את נכסיה. רוצה לשמור על כבודת פנימה? חפשי פסוק אחר...
8
יצאנית
חמי | 31-12-2018 13:25
מסתכלים על התוצאה והתוצאה הייתה קשה ששכם התעלל בה
9
המגיבים המבקרים טועים
אחד שיודע | 12-03-2019 11:27
כל הכבוד לרבנית וורד. תודה שהבאת בפנינו בשפה ברורה וקולחת את דבריו המאלפים של הרבי מלובביץ' האחרון, המבחין בין בחינת רחל ובין בחינת לאה, שהם המשך לדברי מקובלים וחסידים שקדמו לו. המגיבים המבקרים אותך כאילו כתבת בגובה העיניים, או נגד חזל, לא עיינו במשנתם של גדולי החסידות בסוגיה זו, שכתבו כדברייך