אחרי שביתה של יום וחצי, האוצר וההסתדרות בדרוך לחתום על הסכם עבודה חדש שישפר משמעותית את תנאי ההעסקה של עובדי הקבלן.
בשיחה עם הרב שלמה אישון, ראש מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה הוא טוען כי על פי ההלכה אסור בכלל לקיים שביתה בגלל סיבות שכאלה.
מה דעת ההלכה כלפי העסקת עובדי קבלן?
"ביחס לעובדי קבלן צריך להבחין בין מצבים שונים. עובד קבלן שמקבל את התנאים שמגיעים על פי החוק: שכר מינימום תנאים סוציאליים ושאר הזכויות לעובד שיש בחוק, זה לגיטימי ומותר וזה ברור." אומר הרב אישון.
הבעיה מתחילה במקרה "בו עובדי קבלן מקבלים תנאים גרועים יותר מאשר עובדים אחרים בעבודה זהה. כאן בהחלט יש אי צדק שראוי לתקנו."
"הבעיה היא רק במקרים בהם עובד לא מקבל את מה שמגיע לו או שהוא עובד באותה עבודה כמו עובד אחר אבל מקבל פחות."
ומה בדבר עבודות ניקיון או שמירה שבהם מועסקים רק עובדי קבלן?
אם זו עבודה שמועסקים בה רק עובדי קבלן ומקבלים על פי החוק זה מותר.
"אבל חשוב לציין, אומר הרב אישון", "כי כשמדובר בחברה או במשרד ממשלתי המעסיקים עובדי קבלן, הם לא יכולים להתעלם מבדיקת שכר העובדים ולהשאיר זאת לחברה הקבלנית."
"המשרד הממשלתי או החברה הציבורית אחראית באופן ישיר לתנאי ההעסקה של כל מי שנותן לה שירות והם שותפים לדבר עבירה."
השביתה כיום היא על קביעות והסדרת תנאים סוציאליים, התורה מכירה בחובות כאלה כלפי העובד?
"בתורה יש רק חובה אחת והיא לדאוג לשכר הולם עבור העובד. בתשובת הרב עוזיאל הוא למד זאת מדין עבד עברי ויש עוד מקורות לכך שאדם המעסיק עובד צריך לדאוג לתת לו שכר שיפרנס אותו בכבוד. וזה לא חשוב אם הוא עובד ישיר או עובד קבלן."
"קביעות ותנאים סוציאליים הם אינם חלק ממסגרת ההלכה, אלא הם חלק מהסכמי עבודה, הנכללים בתקנות העיר."
מתי מותר לשבות?
ומה קורה כשהעובדים לא מקבלים את מה שמגיע להם?
המושג של שביתה אינו קיים בהלכה כאמצעי כפייה על המעביד, לשנות את תנאי העבודה.
ההלכה מדברת על אפשרות בה פועל יכול לחזור בו באמצע היום, אבל שם מדובר על התפטרות ולא על שביתה זמנית, בה הוא אומר, אני עובד שלך אבל עכשיו אני לא עובד עד שתמלא את דרישותי. מי שרוצה לחזור בו מההסכם שיתפטר.
במצבים שבהם מעביד מפר את חובתו ואין דרך אחרת כדי להוציא ממנו את מה שהוא חייב לעובדים, אז שביתה מותרת. אבל שוב, מדובר בדרישה לקבל את מה שמגיע ולא כדי לשפר את תנאי השכר.
והשביתה של היום?
בשביתה שמתרחשת אתמול והיום, יש דבר ראוי ויפה של סולידריות בין העובדים. אם השביתה היא בשביל שעובדי הקבלן יקבלו את מה שמגיע להם, אז השביתה מותרת וגם זה בהנחה שמוצו כל שאר הדרכים האפשרויות.
התורה אוסרת לפועל לבטל את זמנו של בעל הבית. יש סוגיות שלמות העוסקות בשאלה האם מותר לפועל להתפלל בזמן העבודה או אפילו להפסיק לשיחות אישיות. התורה דורשת מהפועל מוסר עבודה גבוהה.
לכן אני אומר, שמותר לשבות רק בשני תנאים: כדי להשיג את מה שהוסכם ולא עבור שיפור תנאים. וגם זה מותר רק אחרי שכלו כל הקיצין והמעסיק לא מוכן לשלם את המגיע.
הרב מדבר על שכר ראוי, מהו השכר הזה? שכר מינימום?
זו באמת שאלה טובה. המדינה עד היום לא הגדירה מהו השכר שבו ניתן לפרנס משפחה בכבוד. אפשר לומר ששכר המינימום אותו היא קבעה הוא השכר המספיק, כי קבעו אותו לצורך מטרה זו והוא מועלה מעת לעת.
על עבודה בפחות משכר מינימום ראוי וצריך לשבות, מעבר לזה לא ברור עד כמה השביתה היא מוצדקת.
==
הראיון התקיים עם הרב אישון, לפני שנודע דבר ההסכם בין האוצר וההסתדרות.
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים