למה דווקא כיפה סרוגה? כל הדורות היא לא הייתה קיימת, אז למה דווקא עכשיו?
לחסידי תולדות אהרן ועוד חסידים בירושלים היתה כיפה סרוגה לבנה.
אני מתכוון לכיפה סרוגה עם דוגמה.
אומרים שזה חידושו של הרב משה צבי נרי'ה, כאשר ראה שלתלמידי ישיבת כפר הרא"ה לא היה נוח עם כיפה שחורה. יום אחד בביקור בקיבוץ דתי, הוא ראה אשה שסורגת כיפה סרוגה דרום אמריקאית. חשב: זו כיפה שאי אפשר להסתיר. הוא בעצמו חבש כיפה כזו, ואחריו נמשך ציבור ענק.
ויש עניין לחבוש דווקא כיפה כזו?
לא. העיקר הוא לכסות את הראש, אבל לכסות ממש, כלומר לכסות את השיער. פוסקים אמרו שדי לכסות רוב השיער. אמנם זה חידוש, כי עניין כיסוי ראש הוא יראת שמים או צניעות, ואיפה מצאנו שדי ברוב יראת שמים או ברוב צניעות, מכל מקום כך פסקו. ויש שחידשו יותר מזה: די שהכיפה נראית היטב מכל צד. זה כבר חידוש מופלג. איפה מצאנו יראת שמים נראית מכל צד או צניעות נראית מכל צד?
ומה דין כיסוי ראש קטן מאוד כמו שיש הנוהגים היום?
אין כאן מקום לתשובה, כי אין מקום לשאלה, כיוון שאין כאן הגדרה של כיסוי כלל, לא מצד יראת שמים ולא מצד צניעות.
מרן הרב קוק חבש כיפה שחורה, וכן רבנו הרב צבי יהודה, וכן רבים מתלמידיו הגדולים.
נכון. אין נפקא מינה. העיקר שיהיה כיסוי טוב. הרמב"ם בהלכות דעות (פרק ה) לא כותב הלכות בגדים, אלא שיהיו נאים, נקיים, לא גאוונתים ולא סמרטוטיים. כמובן לא שעטנז ועם ציציות. כל אחד יחבוש כיפה מהסוג שליבו חפץ.
אולי יש מעלה בכיפה סרוגה ביופי, מדין הידור מצוה?
אין בכיפה מצווה עצמית, אלא עניין של כיסוי, כמו כל בגד אחר. אך אם כבר אנו מחפשים טעם רוחני-ציוני-חלוצי-סוציאליסטי, אפשר לומר שכיפה שחורה היא פרי עבודתם של פועלים מסכנים בבית חרושת או בית מלאכה, מה שאין כן כיפה סרוגה שהיא פרי של עמל אישי גדול.
ואם היא כיפה סרוגה על ידי ערביות, או על ידי מכונה?
אין מקשים על הדרוש. והעיקר, כיפה גדולה.
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
5 דיונים
יהודי של אמת
שהיראת שמיים לא תברח דרך החורים...ודי לחכימא...
23:11 28.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס
בגלות לא חבשו מעולם כיפות סרוגות. וכשבאו הציונים הדתיים לארצנו. ישבו ודנו וקבעו, להיפטר מן הכיפה השחורה הגלותית. לפני יובל שנים קראו לכיפה הסרוגה ''חצי גרוש'' כי חצי גרוש היה קטן...
בגלות לא חבשו מעולם כיפות סרוגות. וכשבאו הציונים הדתיים לארצנו. ישבו ודנו וקבעו, להיפטר מן הכיפה השחורה הגלותית. לפני יובל שנים קראו לכיפה הסרוגה ''חצי גרוש'' כי חצי גרוש היה קטן עם חור באמצע. כמו החורים בכיפה
המשך 01:43 05.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה יוסף
אין בזה דום היגיון. הגרביים מתלכלכות והרגליים אינן מאווררות. או נעליים או סנדלים ללא גרביים.
16:36 02.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
בלי קשר לממד הרוחני. למה ל"מודרן אורתודוקס" בארה"ב יש כיפות עור? כי ככה.
14:32 03.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יודע
ברוב שנותיו הוא חבש כיפה שחורה
13:01 02.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איציק
כל מי שחובש כיפה יודע:יש שחורה חסידית ויש שחורה ליטאית .יש סרוגה צבעונית ויש סרוגה שחורה.יש כיפה גדולה ויש בינונית ויש כיפת גרוש...כל חובש כיפה יודע שהיא משייכת אותו לתת זרם בציבור המוגדר דתי.
16:32 02.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
הרב נריה אמנם חידש את הכיפה הסרוגה, אך רצה להראות שאנו לא בועטים בכיפה השחורה ובציבור החרדי, אלא כולנו עובדי השם. לכן הוא הלך רוב הזמן עם הכיפה הסרוגה, אך מידי פעם נהג ללכת עם השחורה. ואמר לנו, שזה כדי שנדע שזה לא פחות טוב, ושאין לנו משהו נגד הכיפה השחורה. נכון, קצת מורכבות, אבל ככה מחנכים לאמת!
00:16 09.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נו באמת
כמה שטויות אפשר לכתוב ולפרסם? כיפה בגלל צניעות? צניעות של הקרקפת? ויראת שמיים שכתוב בגמרא, ממש לא הכוונה שככל שתכסה אתה בעל יותר יראת שמיים... כאילו הקב"ה יושב ועושה חישובים באחוזים, אם...
כמה שטויות אפשר לכתוב ולפרסם? כיפה בגלל צניעות? צניעות של הקרקפת? ויראת שמיים שכתוב בגמרא, ממש לא הכוונה שככל שתכסה אתה בעל יותר יראת שמיים... כאילו הקב"ה יושב ועושה חישובים באחוזים, אם כיסית 60 אחוז או 80 אחוז.. מה השתגענו? הכוונה לתת לנו הרגשה ותזכורת שאנחנו דתיים ולכן הולכים עם כיפה, זה הכוונה ליראת שמיים ולכן מספיק שיראו אותה מכל הצדדים.. ממש חידוש גדול! זה כבר הזוי, כל שבוע עם מאמר חדש של גיבוב שטויות.. נ.ב הרב עובדיה זצל על פי רוב מניין ובניין פסק שאין חובה בכלל לחבוש כיפה שלא בשעת ברכה ותפילה אלא רק הידור ולפנים משורת הדין..
המשך 14:14 02.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
למה את המזוזה כותבים ע"ג קלף ולא מדפיסים? למה חייבים לכתוב פרשיות מסוימות ולא את מילות השיר החדש של חנן בן ארי? מדוע בסוכות מברכים על אתרוג ולא על פסיפלורה?
14:32 03.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפאל
"אפשר לומר שכיפה שחורה היא פרי עבודתם של פועלים מסכנים בבית חרושת או בית מלאכה"? פועלים מסכנים???
11:28 02.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
היגיון. לא סתרי תורה
היגיון. לא סתרי תורה.
13:28 02.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי של אמת
שהיראת שמיים לא תברח דרך החורים...ודי לחכימא...
23:11 28.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס
בגלות לא חבשו מעולם כיפות סרוגות. וכשבאו הציונים הדתיים לארצנו. ישבו ודנו וקבעו, להיפטר מן הכיפה השחורה הגלותית. לפני יובל שנים קראו לכיפה הסרוגה ''חצי גרוש'' כי חצי גרוש היה קטן...
בגלות לא חבשו מעולם כיפות סרוגות. וכשבאו הציונים הדתיים לארצנו. ישבו ודנו וקבעו, להיפטר מן הכיפה השחורה הגלותית. לפני יובל שנים קראו לכיפה הסרוגה ''חצי גרוש'' כי חצי גרוש היה קטן עם חור באמצע. כמו החורים בכיפה
המשך 01:43 05.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה יוסף
אין בזה דום היגיון. הגרביים מתלכלכות והרגליים אינן מאווררות. או נעליים או סנדלים ללא גרביים.
16:36 02.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
בלי קשר לממד הרוחני. למה ל"מודרן אורתודוקס" בארה"ב יש כיפות עור? כי ככה.
14:32 03.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נו באמת
כמה שטויות אפשר לכתוב ולפרסם? כיפה בגלל צניעות? צניעות של הקרקפת? ויראת שמיים שכתוב בגמרא, ממש לא הכוונה שככל שתכסה אתה בעל יותר יראת שמיים... כאילו הקב"ה יושב ועושה חישובים באחוזים, אם...
כמה שטויות אפשר לכתוב ולפרסם? כיפה בגלל צניעות? צניעות של הקרקפת? ויראת שמיים שכתוב בגמרא, ממש לא הכוונה שככל שתכסה אתה בעל יותר יראת שמיים... כאילו הקב"ה יושב ועושה חישובים באחוזים, אם כיסית 60 אחוז או 80 אחוז.. מה השתגענו? הכוונה לתת לנו הרגשה ותזכורת שאנחנו דתיים ולכן הולכים עם כיפה, זה הכוונה ליראת שמיים ולכן מספיק שיראו אותה מכל הצדדים.. ממש חידוש גדול! זה כבר הזוי, כל שבוע עם מאמר חדש של גיבוב שטויות.. נ.ב הרב עובדיה זצל על פי רוב מניין ובניין פסק שאין חובה בכלל לחבוש כיפה שלא בשעת ברכה ותפילה אלא רק הידור ולפנים משורת הדין..
המשך 14:14 02.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
למה את המזוזה כותבים ע"ג קלף ולא מדפיסים? למה חייבים לכתוב פרשיות מסוימות ולא את מילות השיר החדש של חנן בן ארי? מדוע בסוכות מברכים על אתרוג ולא על פסיפלורה?
14:32 03.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר