'עראיס': הסיבה לבקר בשוק מחנה יהודה| ביקורת מסעדות

'עראיס': הסיבה לבקר בשוק מחנה יהודה| ביקורת מסעדות

זה סיפור על שני חברים טובים שבטעות גילו מנה מנצחת, והחליטו להקים ממנה מסעדה. סיפור על פיתה פריכה ובשר עסיסי, שהחיבור ביניהם יוצר מעדן. לקראת יום ירושלים יצאנו ל'עראיס מחניודה' ומצאנו אוכל רחוב שלא תוכלו או תרצו לעמוד בפניו

author-image

נתחיל עם קצת רומנטיקה – "איך אמא ואבא נפגשו", גרסת המסעדות. הסיפור מתחיל כשנה אחורה. קבוצת חברים יוצאת לחגוג מסיבת רווקים בצפון הארץ לאחד מהחבורה.

שניים מהם, האחד שף, השני מומחה לבשרים, נוטלים את האחריות על ארוחת הערב, ומכינים יחד מנה אחת שתופסת את מירב תשומת הלב. המסיבה נמשכת, ובסוף הערב ניגש, כך לפחות מספרת האגדה, חבר אחד לשני ומנבא לו "שנה הבאה נפתח מסעדה, שמתבססת אך ורק על מנה זו".עברה שנה, המנה היא עראיס, החברים הם שגיא זיזי ואריאל אסקיו והמסעדה היא "עראיס מחניודה", בלב מתחם שוק מחנה יהודה בירושלים.

אני מצד הכלה

כמו גנרל יסודי ומחושב, העראיס עושה היום צעדים מתקדמים לכיבוש חלקת אוכל הרחוב בארצנו הקטנה. מה זה עראיס? מדובר ברבעי פיתה ממולאים בעיסות בשר מתובלות שונות, אשר עוברים צלייה באש. כתוצאה מכך, מתקבלת מצד אחד פיתה צלויה היטב מבחוץ אשר סופגת חלק מטעמי הקציצה, ומצד שני מבפנים הקציצה שומרת על המיצים שלה ולא מתייבשת.

הסיבה היחידה שזו לא ההמצאה הכי גדולה מאז הוויז, היא שזה הומצא לפני הוויז. אטימולוגית, 'עראיס' זו גרסת רבים של 'ערוס' (عروس), 'כלה' בערבית. מה בין כלה לבין מנה זו? גרסאות חלוקות. בעיניי? פשוט. ה'עראיס' יפה כמו כלה ביום חופתה!

'עראיס מחניודה' היא גרסא סמי-הייטקיסטית לדוכן אוכל רחוב. השולחנות, שלא מספיקים כדי להכיל את כל העומדים בתור לאכול במסעדה, פרוסים כלפי הרחוב, וחמש מדרגות מובילות לכניסה רחבה שמעליה שלט שהוא מעין שבלונה של שם המסעדה.

פנים המסעדה משופע בעץ וטורקיז. מאחורי הדוכן טאבון רחב ידיים בו העראיס מתבשל, ומשטח צלייה לסגירה סופית. ברקע, מוזיקה ערבית אום-כל-תום-ית, אחראית על האווירה האותנטית ועושה את העבודה.

הגענו ביום שלישי, בתחילתו של ערב אמצע שבוע לא מיוחד, ותפסנו את השולחן האחרון הפנוי. כאמור, בהמשך הערב נראה תנועה רציפה ובלתי פוסקת של סועדים לכיוון המסעדה, שנפתחה לסועדים רק בחודש האחרון.

פצצת טעמים

התפריט כתוב על לוח גיר באותיות לבנות גדולות:שקדי עגל – 49 ש"ח, כבש – 41 ש"ח, בקר – 37 ש"ח.זהו, שלוש מנות. וכדי לחסוך את ההתלבטות, המלצה שלי, תזמינו את שלושתם. התחלנו מהבקר.

המנה מגיעה יפה, שכמעט כואב לגעת בה. בתוך מגש קרטון, מונחים שלושה רבעי פיתה שמנמנים, בכל אחד מהם 70 גרם בשר, ולצדם סלטים: טחינה לבנה, טחינה ירוקה, צ'ימיצ'ורי, סלט עגבניות טרי וחריף, בצל ירוק ופלפל ירוק צלוי.הטעם גן עדן.

הפיתה קראנצ'ית בטירוף, עם זילוף שמן זית נעים. פיצוח הפיתה מדגיש את הטעמים שנספגו בחלק הפנימי של הפיתה שנשאר רך וסופג, וגם הבשר עצמו שנותר עסיסי ומלא טעמים, מתפרק בפה. ביס באמת מעולה.

הטעמים ב'עראיס מחניודה' מאוזנים, והאיכות של הבשר מאוד מורגשת. שגיא יספר לנו שאת הבשר הוא מכיר "אישית". טבילה עמוקה בטחינה וביס מהפלפל הירוק משכללים עוד קצת את המנה, וניכר שהמטבלים שנבחרו לשכן את הקרטון אכן מעצימים את המנה.

עראיס כבש זו מנה מדהימה, אך מיועדת למתקדמים חובבי הכבש. בכל מקרה, היא עשויה מאוד נכון. הכבש טרי ונהדר, הטעמים שלו חזקים ובעלי חותם כמו שראוי לכבש, וההדים נשארים בפה עד למנה הבאה.

כיף טהור

אם חשבתי שאין לאן להתקדם אחרי מנות הבקר והכבש, מצאתי את שהאהבה נפשי דווקא במנה האחרונה, שקדי העגל. השימוש שעשו ב'עראיס' בנתח זה הוא כיף טהור. שקדי עגל הוא נתח יקר, שנחשב במטבח הצרפתי העילי למעדן טהור. מכיוון שדרך הטיפול המיטבית בשקדי העגל היא צלייה קצרה, העיסה בפיתה מורכבת משילוב של שקדי עגל ובקר.

הסוד של מנה זו הוא בהרגשה המאוד שומנית שהיא מספקת, וזאת אף שהיא מורכבת מאחוז גבוה של חלבון, ונמוך יחסית של שומן. ביס אחד בפיתה והבשר מסתובב בפה מכוח עצמו, כשהתחושה השמנונית מסירה כל חיכוך. זהו, הלכתי לתכנן את הביקור הבא במחנה יהודה.

להערות והמלצות על מסעדות: golan3873@gmail.com

=======================================================

עראיס מחניודה, אגריפס 115, ירושלים

מתאים ל: #יציאה_עם_חברים #קז'ואל
מחיר:★ ★ ★ ★ ★
אוכל:★★ ★ ★ ★
שירות:✰ ★ ★ ★ ★
אווירה:★ ★ ★ ★ ★

כשר בשרי, רבנות ירושלים

02-535-5340

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
מעניין מאוד. בעזרת השם במנגל הבא.
יפה יוסף | 10-05-2018 17:27
כשר רבנות.
2
עראיס מחניודה
שירן | 11-05-2018 1:27
פשוט מושלם, את הטעם לא ניתן להעביר במילים...
3
ללא תעודת כשרות
אלי | 22-08-2018 18:48
המקום כבר שבועיים ללא תעודת כשרות
עוד סיבה למה כן צריך ללכת.
יאיר | 26-09-2018 7:07
ולהילחם בשחיתות של הרבנות.
כשר עם תעודה
שגיא | 23-09-2018 17:16
היי יש תעודה מהיום הראשון הייתה פשלה של שבוע וחצי מצד הרבנות שנגמר התוקף סודרה התקלה כמובן שיש תעודה במקום תמיד
4
מי שרוצה קלקול קיבה שילך לשם
יוסי | 27-09-2018 11:08
גועל נפש מאתמול אני רק מקיא ומשלשל
לא לעיס ....
ירושלמית | 25-06-2019 21:18
מסכימה , המון חתיכות לא לעיסות של בשר ...
עראיס מחניודה - חוויה לחיך
כרמית סבן | 27-10-2018 12:53
לא יודעת על מה אתה מדבר.. תבדוק מה אכלת בבית!!! האוכל מדהים הטעם נשאר לי כזכרון מדהים. מחפשת כל הזדמנות לנסוע לירושלים רק בשביל לאכול שוב מהמנה הזו. חוויה שחובה לחוות!
טעים ונעים כל השאר לא רלונטי
ירמיהו נביא הזעם | 25-10-2018 7:20
וכל המלעיזים נסיון סרק
5
היה טעים אך שומני מדי
אורה | 23-10-2018 11:21
הרעיון נפלא, העצוב אטקטיבי אבל בסוף המנה, נשאר טעם שומני מדי גם בפה וגם בבטן...עם חשק להקיא - חבל.... לשיפור...
6
שלומית וכל המשפחה...
שלומית כהן | 03-07-2020 13:56
שלומית וכל המשפחה הגענו לירושלים מהוד השרון עם כל המשפחה והילדים היינו 12 ורצינו לשבת בעראיס, עברנו משם והמוזיקה פשוט חורשת את האוזניים ומזעזעת! וזה בלתי אפשרי לדבר עם הילדים בזמן הארוחה ולא שומעים אחד את השני ולא את הילדים !! ולא נהנים מארוחה כשאי אפשר לאכול בשקט ולהתרכז בארוחה בגלל מוזיקה שאתה גם לא אוהב וגם היה מקום רק בשמש וחם מאוד בחוץ!!! בקיצור לא כייף לשבת שם!! וחבל כי הילדים ביקשו עראיס מהבית!!! ובסוף הלכנו ישבנו בחצות שם שקט ואפשר לאכול בשקט!!!