אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

לא קמצא ולא בר קמצא: מי באמת אשם בחורבן?

הרבנים שרואים את ההשפלה בהשלכת בר קמצא מהסעודה שותקים, כי הם היו תלויים באותו בעל סעודה. אם אותם רבנים היו פותחים את הפה כדי להעיר לו, הוא היה מפסיק להם את התקצוב לישיבות ולכוללים. ברבנים כאלה ש"יודעים" מתי לשתוק ומתי לא להעיר תולה התלמוד את האשם בחורבן.

לא קמצא ולא בר קמצא: מי באמת אשם בחורבן?
  חורבן בית המקדש (פרנצ'סקו הייז)

התלמוד הבבלי מקדיש דפים ארוכים  כדי לתאר את חורבן בית שני ואת הסיבות שגרמו לחורבן. האגדה הראשונה ואולי הידועה ביותר, היא על קמצא ובר קמצא.

הסיפור כולו מובא במסכת גיטין, כל אגדות החורבן, מופיעות במסכת גיטין שהיא ניתוק בין איש לאישתו וכך כביכול יש ניתוק בין עם ישראל לארץ ישראל. (לעומת שבח ארץ ישראל המופיע במסכת כתובות, שהוא הקישור בין איש לאשתו וכך גם בין עם ישראל לארצו).

עיקר הסיפור (מובא בגיטין דף נה:-נו.), הוא על אדם שאהובו הוא קמצא ושונאו הוא בר קמצא, שעורך משתה גדול ואומר לשמשו להזמין את קמצא, והשמש טועה ומזמין את בר קמצא. כאשר רואה בעל הסעודה כי בר קמצא נמצא בסעודה הוא מעיף אותו למרות שאותו אדם מוכן לשלם בתחילה את מנתו לאחר מכן חצי מדמי הסעודה ולבסוף את כל דמי הסעודה ובלבד שלא יביישו.

כאשר הוא רואה שאף אחד מן המוזמנים ובכללם הרבנים לא עושים דבר כדי למנוע ממנו את הביזיון, הוא מחליט להתנקם והולך לקיסר להלשין על היהודים. הקיסר בתחילה לא מאמין לו, וכראייה אותו מלשין מציע לקיסר לשלוח בהמה להקרבה בבית המקדש ולראות איך היהודים לא מכבדים אותו ולא מקריבים את הקורבן. בדרך עושה המלשין, מום קל בקרבן כדי שלא יתאפשר להקריבו.

החכמים שרואים את הסכנה רוצים להקריב את הקורבן, אבל אז מגיע ר' זכריה בן אבקולס שמקשה איך אפשר להקריב קרבן בעל מום? החכמים מחליטים להרוג את המלשין, ואז הוא מזדעק שוב, עכשיו כל מי שמטיל מום בקרבנות יהרג? ואז מביא הקיסר צבא ומקיף את ירושלים עד החורבן.

את הסיפור הזה מסיים ר' יוחנן (אמורא שחי יותר מ-100 שנה אחר החורבן), ש"ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס, החריבה את ביתנו, ושרפה את היכלנו, והגליתנו מארצנו".

רבנים שמפחדים

מעניין, כי על אף פעילותו של בר קמצא במלשינות, והתנהגותו הבלתי נסבלת של "בעל הסעודה", ר' יוחנן לא רואה אותם בתור האשמים בחורבן, אלא דווקא את ר' זכריה בן אבקולס.

וכך יש גם לבאר את מה שהתרחש בסעודה. אם נדייק בדברי התלמוד: "אמר: הואיל והוו יתבי רבנן ולא מחו ביה, שמע מינא קא ניחא להו, איזיל איכול בהו קורצא בי מלכא". (תרגום: אמר הואיל והיו יושבים החכמים ולא מחו בו, מסתבר שנוח להם מן המעשה. אלך ואלשין אליהם למלכות). מה רבנן עושים באותה סעודה? מסתבר שאותו אדם הזמין אותם.

כלומר, לאותו אדם, הייתה השפעה ציבורית כזו, שאם הוא מזמין את החכמים הם גם באים. וכאשר אותו אדם עושה סעודה שבאים אליה החכמים, מן הסתם מדובר במשתה אדיר. כל המי ומי של ירושלים מגיעים לאותו אירוע. לא מדובר כאן בסעודת חברים, מדובר באירוע המוני ולכן מוסברת מאוד תחושת העלבון שחש בר קמצא כאשר משליכים אותו מן המשתה.

אם כן מדוע הרבנים שרואים את ההשפלה בהשלכתו מן הסעודה שותקים? אלא שאותם רבנים היו תלויים באותו בעל סעודה. אדם שיכול לארגן אירוע שכזה, מן הסתם הוא בעל מעמד גבוה ויותר מכך הוא עשיר גדול. אם אותם רבנים היו פותחים את הפה כדי להעיר לו, הוא היה מפסיק להם את התקצוב לישיבות ולכוללים.

אותם רבנים שתקו למרות ההשפלה של בר קמצא, כי הם "רצו לדאוג לעולם התורה". יש כאן ריקבון מוסרי של עולם התורה, שכדי לא לפגוע בתמיכה לעולם התורה, הוא מוכן להתעלם מכל עוול ומכל רשעות.

מה רוצים מר' זכריה בן אבקולס

אם כן מה רוצים מר' זכריה בן אבקולס? ראינו כי שאר החכמים מתייחסים לדעתו כאשר הוא אומר לא להקריב את הקרבן בעל המום ולא להרוג את המלשין. חכם זה הוא בעל מעמד תורני בכיר מאוד.

התלמוד הבבלי השמיט פרט חשוב מאוד על אותה סעודה, אותו אנו למדים ממדרש איכה (ד,ג) המדרש אומר: "והיה שם ר' זכריה בן אבקולס והיתה ספק בידו למחות ולא מיחה". כלומר, אותו חכם ישב בסעודה ולא מיחה באותו בעל סעודה. רק לאחר מכן, כאשר גורלו של עם ישראל כולו נתון על כף המאזנים, אז הוא נזכר להתעורר ולהזדעק, "איך אתם עוברים על השולחן ערוך?!".

איפה היה אותו חכם, כאשר ביישו מול כל נכבדי ירושלים את בר קמצא, למה אז הוא לא דיבר? הרי במעמדו התורני הוא יכול היה להשפיע על החכמים שהיו מונעים מבעל הסעודה לעשות עוול כזה לאורח, או לכל הפחות להוכיח אותו על העוול שעשה. אלא שאז הוא שתק. כאשר הוא היה צריך למחות, הוא לא מחה, כאשר היה צריך להעלים עין מהלכות לטובת כלל עם ישראל, אז הוא נזכר להזדעק.

התלמוד כספר חינוך

ייתכן שהאנשים הגרועים בסיפור היו בעל הסעודה ובר קמצא. אבל התלמוד לא בא ללמד הסטוריה אלא חינוך. מבחינה חינוכית-תורנית, התלמוד בא ללמד אותנו שאחריותם של בעלי התורה היא המכריעה. לא חשוב מה עושים העשירים ואנשי החול, חשוב כיצד מגיבים למעשיהם אנשי התורה.

אם תגובתם היא התעלמות מעוולות, הרי זה מה שיוביל לחורבן. ועל כן ר' יוחנן, תולה את החורבן דווקא, בחכם שהתעלם כשהיה צריך להגיב כדי לשמור על תקציביו והגיב במקום בו היה צריך להתעלם לטובת כלל ישראל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
52 תגובות - 52 דיונים מיין לפי
1
כמו הריקבון התורני בעולם החרדי
| 09-08-2011 12:06
כמו הריקבון התורני בעולם החרדי שבגללו נחרב גוש קטיף היה בידיהם למחות ולא מחו
2
ובכל זאת...
| 09-08-2011 12:57
אז עדיין לא ברור למה כולם זכרים ש"בגלל קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים"?
3
בר קמצא היה מוסר רשע מרושע
| 09-08-2011 13:55
אני קראתי פירוש שהרבנים בכוונא לא מיחו כי היה צריך לגרש את בר קמצא הרשע
4
עוד תוספת קטנה למאמר - איך מסתיים הסיפור באיכה רבתי?
אחד שיודע | 09-08-2011 14:03
"הדא דבריאתא אמרין בין קמצא ובין בן קמצא חרב מקדשא", - זה מה שאמר ההמון (הבריות). אולם חכמים שלאחר החורבן התקוממו נגד אמירה שטחית זו וקבעו: "אמר ר' יוסי ענותנותו של ר' זכריה בן אבקולס שרפה את ההיכל,"
5
בר קמצה היה רשע
| 09-08-2011 18:39
מי שהחריב את המקדש זה הפורמליזם ההלכתי של בן אביקולוס והעובדה שבר קמצה רק נזרק מהסעודה האחרונה ולא נרצח שם. כיאה לו (לישו) שם רשעים ירקב.
6
רבנים עקומים - להוציא אותם מתחום התורה!!!
יעקב ישראל כהן אור | 09-08-2011 22:42
לדעתי, עיקר העיקרים של החורבן הרוחני, וגם החומרי, לא בא בגלל ציבור הרחוק מתורה ומצוות אלא רק בגלל רבנים עקומים, הלא ישרים במידותיהם, אשר מאפשרים (מתוך אינטרס אישי או סקטורייאלי) עוול ציבורי נוראי, בחברה היהודית. לקראת חורבן בית-המיקדש הראשון, נהרגו בראשונה כל חברי-הסנהדרין ע"י מלאכי חבלה, למרות שהיו צדיקים גמורים ושידעו את כל התורה כולה, בגלל שלא מיחו ברשעים הגמורים ששדדו את העניים (אף את המעט שהיה להם!), ובכך גרמו עוול נוראי ביותר לעניים. בבית-המיקדש השני, היה רבי יוחנן בן אבקולס (שכנראה היה חכם בכיר) יושב בסעודה יחד עם חכמים אחרים, והוא רואה במו עיניו איך בעל-הסעודה זורק החוצה יהודי אחר מביתו, ולא מיחה בו, אפילו לא בעדינות. אותו יהודי שנזרק ע"י בעל-הסעודה, שנפגע קשות מהשפלתו בפרהסיה, האשים את החכמים - שישבו בסעודה ולא מיחו על השפלתו - בעוול הנוראי שנעשה לו, ולכן הפך להיות בוגד בעם-היהודי (מי יודע כמה בוגדים יהודים יצטרפו בהיסטוריה למחנה האוייב, בגלל רבנים עקומים כאלה!). ולכן, האשים רבי יוחנן את רבי יוחנן בן אבקולס בחורבן בית השני והגלות, על העיוות הנוראי השיכלי שהיתה לו מבחינה מחשבתית-תורנית. ממני, יעקב ישראל כהן אור.
7
רבנים ישרים - ללכת בדרכיהם!!!
יעקב ישראל כהן אור | 09-08-2011 23:34
כל שאמרתי, זה מדובר על רבנים עקומים, שלא הולכים בדרך ישרה, וחייבים להתרחק מהם ביותר, מדרכיהם הרעות. אך יש רבנים ישרים, שדרכם ומחשבתם ישרה, צריך ללכת אחריהם ולדבוק, לא ספק, במעשיהם הטובים, כמו למשל מרן הגדול הראי"ה קוק זצ"ל.
8
רבנים ישרים - ללכת בדרכיהם!!!
יעקב ישראל כהן אור | 09-08-2011 23:52
כל מה שאמרתי, זה דווקא על רבנים עקומים, שהם לא ישרים במידותיהם ובמעשיהם, ןלכן חייבים להתרחק מהם ביותר. אך, יש רבנים ישרים, שהולכים בדרך ישרה ואמיתית, צריך ללכת אחריהם ולדבוק בדרכם וללמוד ממעשיהם הטובים, כמו למשל מורנו ורבינו מרן הראי"ה קוק זצ"ל, שהיה נשמה ענקית טהורה, האור הטוב של העולם.
9
זה לא שזו הסיבה היחידה לחורבן
אני | 10-08-2011 10:55
חכמים מצביעים על תופעות שרווחו בעם ישראל באותה תקופה, והן הובילו לחורבן.
10
האומר דבר בשם אומרו
יצחק | 10-08-2011 23:54
מביא גאולה לעולם.והרי דברים נפלאים אלא נאמרו כבר ע"י הרב זייני שליט"א רב הטכניון,מדוע לא לציין זאת?
11
נקודת המוצא שלך מעוותת לחלוטין
אמיר ש | 11-08-2011 12:22
אתה טוען שזהו עוול נוראי לאדם לגרש אדם אחר מסעודתו שלו. למה? הוא בעל הסעודה, הוא שכר את המקום הוא יכול לבחור את מי להזמין ואת מי לא להזמין. חוץ מזה, מי אמר שהחכמים לא מחו בגלל ה"תקצוב לישיבות" (מנין לך שבכלל היה תקציב חיצוני לישיבות? אולי הם מימנו את הכל מעצמם), נראה לי הרבה יותר הגיוני שהם לא מחו כי בר קמצא הוא שונא ישראל (כפי שפעולותיו מוכיחות), ולכן גירושו מוצדק. וחוץ מזה, לדעתי הגמרא מאשימה דווקא את רבי זכריה בן אבקולס בגלל שהוא לא נתן להקריב את הקורבן, ולא נתן להרוג את בר קמצא. כל אחת מהפעולות האלו, למרות ניגודן להלכה, היו מונעות את הקטסטרופה.
12
במחילה אך זה לא הפשט
. | 14-08-2011 0:26
הפשט הוא שבגלל קמצא - רבי זכריה בן אבקולס ובר קמצא - ישו חרבה ירושלם זה מה שכתוב ולא בגלל בעל הסעודה ולא החכמים שישבו שם עובדה שר' יוחנן לא מאשימם. כה דברי הרב שרקי בשיעורו.
13
מחילה
יצחק, אלון שבות | 14-09-2011 22:13
כל המגיבים שמזהים את ישו עם בר קמצא- אין לזה שחר. ישו נצלב בשנת 29, ואילו המקדש נחרב בשנת 70, כשהמרד החל כמה שנים קודם... או שאולי הם חושבים שישו קם לתחייה?
14
לגבי חורבן הבית ישנם מסרים שונים וכל אחד מציב את הרגל
יוני | 29-07-2012 15:33
שהכל עומד עליה במקום אחר. אבל יש מסר ברור שא"א לעוות אותו בקשר לחורבן הסופי שנגרם ע"י גדליה בן אחיקם. הייתה לו סיסמה: "יש לי אהבה והיא תנצח". לכן התחבק עם מי שבא לעוקרו - כך היה החורבן באמת. מזכיר לכם משהו?!
15
האשמים: הם השכבות הרוחניות השולטות בעם בצורה סקטוריאלית
יעקב ישראל כהן אור | 29-07-2012 21:34
האסון הגדול ההיסטורי של העם היהודי, שמתבטא בחורבן ארץ-ישראל, ירושלים ובית המקדש, וגם הגלות - לא בא אלא ע"י השכבות הרוחניות השולטות, המעדיפים את טובת עצמם (או הסקטור שלהם) על טובת הכלל, כמו למשל: עשרת המרגלים (שהיו צדיקים בשעה שנשלחו), קורח ועדתו (שהיו 250 ראשי סנהדראות), מעשה פילגש בגיבעה (שבו הואשמו חברי-הסנהדרין על חיסול כמעט שבט שלם), הראשונים שניספו בחורבן בית המקדש הראשון היו צדיקים גמורים ולא הרשעים הגמורים, מכיוון שלא מיחו ברשעים הגמורים, על עוול הנוראי שביצעו נגד העניים בחברה היהודית. וכן רבי יוחנן בן אבקולס הוא היה הגורם של חורבן בית השני, כי כנראה דפוסי החשיבה של רבנים רבים היו סקטוריאליים (שיש בהם שוחד כספי!) ולא ראיית הכלל לנגד עיניהם! ולכן, אין פלא למה לא היתה תגובה כלל כלפי מעשה המכוער של העשיר, שהזמין אותם לסעודה. וכן, אין פלא למה הגיב רבי יוחנן בן אבקולס, כי לא עמד לנגד עיניו טובת הכלל (לפחות בצורה תקינה). ראינו במו עינינו, איך 2 מפלגות סקטורייליות, נכנסו לקואליציות שמאלניות, והבטיחו להם תקציבים (כדי להשתיק אותם!), ובכך הביאו עלינו את הסכמי אוסלו וההתנתקות, שגרמו לעם-ישראל אסונות נוראים ואיומים עד עצם היום הזה.
16
כמה נוח למצוא את האשמים
מישהו | 30-07-2012 11:39
בעיקר כשזה מישהו אחר ולא אנחנו. בואו נחשוב - איך אנחנו היינו נוהגים במקום רבי זכריה בן אבקולס? או במקום רבי יוחנן שכל ימיו תהה האם עשה נכון כשביקש את יבנה ולא ניסה לבקש את ירושלים? דרך אגב ממקורות היסטוריים סיפור המרד נראה קצת אחרת. מבחינה היסטורית סיפור בר קמצא הוא שולי ביותר בסיפור המרד, סיפור אחד מני רבים של התנגשויות בלתי פוסקות עם השלטון הרומאי היהיר והאטום. אולי רבי יוחנן בן זכאי הביא את הסיפור לא כגורם יחיד, אלא כגורם מייצג לבעיות בחברה היהודית בסוף ימי בית שני?
17
לא אני האשמתי אלא חז"ל
יעקב כהן כהן אור | 30-07-2012 17:40
ל"מישהו", שלום! אין מתפקידינו לעמוד במקום הגדולים הללו, אלא רק להפיק מכישלונם לקח, ולעשות את הדברים הנכונים במצב נתון. וכשחז"ל תקפו אישיות רבנית כלשהיא, הם הבינו את גודל האסון שהוא הביא לעם-ישראל, ולכן אין ללמוד ממנו ולא להתנהג כמותו. הסיפור של "בר קמצא" הוא לא שולי כלל, והוא מייצג גם את המצב הרוחני-המוסרי הנוראי של החברה היהודית בסוף ימי בית-שני, שבו כל החברה היהודית חטאה בחטא של "שינאת חינם" (על בסיס אישית או סקטורייאלית), שגרם בסופו של דבר לחורבן בית המקדש השני. הרמה המוסרית של העם (ולא עצם המלחמות ברומאים!) - היא בעיקר קובעת את מצבו השפל (חורבן) או הרם (בנין) של העם! הרצון הבריא להשמיד את אוייבי-ישראל, חייב לבוא עם רמה מוסרית סבירה של החברה היהודית, ובכך ניתן להביס את האוייב במלחמה.
18
אגדת החורבן היא הרבה יותר עמוקה... הרבה יותר...
במקרה עברתי פה | 04-11-2012 15:32
האגדה זאת היא הרבה יותר עמוקה מביקורת על סקטוריאליות או מההשערות שבר-קמצא מגלם את ישו - היא הרבה יותר עמוקה. זה מובן אפילו על-סמך המספר העמודים שחז"ל הקציבו לאגדה הזאת - 5 (!) עמודים ענקיים מלאים מסרים!!! עם כל הכבוד הראוי לרב שרקי על העוז לגבי ה-"ישו=בר קמצא" וחוכמה שבהסתכלות לתוך אחד מן המדרשים שבא להסביר את מה שמובן מן הבבלי עצמו - עם כל הכבוד הראוי לכל זה אנא אל נשקח שאגדה הזאת נמשכת עד עמוד נ"ח - החכמים לא הגבילו את עצמם עם שני עמודים, היא לא מסתימת בעמוד נ"ו... היא מוציעה לחכמים הרבה יותר, הרבה יותר...
19
זאת הצרה הכי גדולה .
נחמן | 16-07-2013 10:02
שלא אומרים את האמת על אף כול הסיכונים. לכן חרב בית המיקדש. בגלל שחיים עים השקר והפחד .
20
התנועה הלאומית לגמילה מרבנים - אדם וספר מול האלוקים
יש רבנים ממטי חורבן | 16-07-2013 10:31
21
בעוונותינו הרבים היום ישנם רבנים התומכים בביטול תורה.
דניאל | 16-07-2013 10:57
לשיטת כותב המאמר החכמים לא מיחו כי הייתה להם נגיעה אישית בדוגמת תזרים מזומנים לישיבות שלהם ובכך יכולו להמשיך ללמוד תורה, זהו יצר הרע דתי, או חסיד תקראו לזה איך שאתם רוצים. השאלה הנשאלת היא מה יאמרו כמה רבנים בימנו כאשר הקב״ה ישאל אותם ״מה לא למדתם את מגילת איכה״ והם יענו ״בטח למדנו״ אז איך לא ראיתם פסוק מפורש, ״ על מה אבדה הארץ ?״ על עזבם את תורתי״ אז יאמר לנו כבודו מדוע חיפשת כל מיקרופון פנוי כדי לצעוק ולהתריע כמה חשוב לבטל את בני הישיבות מתלמודם ולגייס אותם לצבא ???? בשם איזה השקפה יצאתם נגד התורה ? במיוחד היום כולנו חייבים לעשות חשבון נפש נוקב ולשים את הפסוק הזה לנגד עינינו -״על עזבם את תורתי חרבה הארץ״ במיוחד אלה הצדיקים המוסרים נפש על מצוות יישוב א״י.
22
לקח עצו לבנט ודומיו שסועדים על שולחן לפיד
רונית | 16-07-2013 11:07
23
על מי אתה מתכוון ? על הרבנים שתומכים בלפיד ?
דוד | 16-07-2013 12:11
מפחדים מבנט שיפסיק את התקצוב לישיבות ההסדר? "על עזבם את תורתי" הנביא אומר
24
להשליך על המצב אהבת הערבי יותר מהיהודי החי בארצו.. די
אורי ציון | 16-07-2013 12:13
25
מעוותים המיזרחיסתים כל צרוע מבאר את חז"ל בדרכו
שמואל | 16-07-2013 14:16
אצלנו הרב שטיינמאן ששותה שתי כוסות מים ביום ומתנזר ממאכל כל ימיו הוא בר סמכה.ואותו לא מעניין תקציבים חסר דעת אלא דאגתו לצעירים שלא יוכלו ללמוד בגללכם עמלקים
26
זה מה שלמדת מהחורבן חסר דעת
| 16-07-2013 14:21
כל התוכחות של ירמיהו{לסדום היינו לעמורה דמינו ועוד}לא שמת לב ועל בית ראשון שנחרב בגלל עבירות אחרות שאתכם לא מעניין לא שמת לב.רק לעשות דמגוגיה בחז"ל אתה יודע
27
מסקנה פזיזה
| 16-07-2013 14:45
למגיב 21 חבל שאתה מראה את בורותך עיין מסכת נדרים פא ומשנה ברורה חלק א סימן מז סעיף ב במשנה ברורה לפני שאתה מטיף תלמד תורה בעצמך לעומק מתלמידי חכמים אנשי אמת ותגיע למסקנה הפוכה
28
הדברים יודעים רק קצת מסולפים פה
אחד ששומע משגיחים | 16-07-2013 15:57
29
1- למחות? אחרי שאתם הבאתם על עצמכם את האסון הזה ומנעתם
מאור | 16-07-2013 16:02
לחם לישיבות ותלמודי תורה? מה חשבת שיקרא? על מה אבדה ארץ? על עוזבם את תורתי. והנה המדרש ותגיד לי אם זה לא נבואה?: תרני ר' שמעון בר יוחאי אם ראית עיירות נתלשות ממקומם בארץ ישראל דע שלא החזיקו בשכר סופרים ומשנים, מה טעם? על מה אבדה ארץ על עוזבם את תורתי וכו' לפני ההתנתקות התחברתם עם לפיד וגירשם את החרדים ביחד עם שנוי קיצצתם את שכר הסופרים (האברכים ובחורי הישיבות) ובשכר משנים (מלמדים וכן בילדים עצמם) ומה קיבלתם? לכו תדעו מה הפעם יהיה..
30
כל המפלגות הדתיות סקטוריאליות
משה בר | 16-07-2013 16:15
האם הבית היהודי שנמצאת כעת בעמדת כח אינה סקטוריאלית?? האם היא טובה יותר מהמפלגות החרדיות?? (ואינני איש ש"ס או יהדות התורה) ראו כיצד הם נלחמים בחרדים ובעולם הישיבות. ראו כיצד הם מוכנים לאוטונומיה לערבים. בנט מוכן לזרוק הרבה מאד ערכים ומוסדות תורה רק כדי שהוא יוכל להמשיך לשבת על הכסא. (וכך אגב נוהג גם נתניהו). אכן כן רק רבנים בעלי מסירות נפש שמביעים את קולם ברמה בלי לזוז מהשולחן ערוך יכולים להציל את המצב.
31
סיבה חדשה לצום בתשעה באב
אמיר | 16-07-2013 17:06
לקחת סיפור כל כך יפה וכל כך מחנך ונוגע ללב ולתרגם אותו בצורה כל כך זולה וולגארית למציאות בת ימינו- זוהי כבר סיבה טובה לצום בתשעה באב
32
לא כמו היום
אבירן | 16-07-2013 18:02
לא נראה לי שבאותה תקופה רצו ״תקציבים לעולם התורה״, באותה התקופה כפי שהרמב״ם מעיד, גם גדולי ישראל היו בעלי מלאכה.. שלא כמו אחינו החרדים היום שכשאדם יוצא לפרנס את בני ביתו הוא הופך לפורק עול..
33
היכן התקציב מופיע באגדת החורבן?????????
יאיר | 16-07-2013 18:40
כיון שהתקציב לא מופיע באגדת החורבן אלא הכול סבה של הכותב מדוע לא מיחו. נראה שפירוש זה הוא מוזמן על מנת למנוע קיצוץ בתקציבי הישיבות ואם כך בוא נראה האם כותב המאמר נאמן לדרכו? א. האם הוא מוחה באותו התוקף על הקיצוץ המתבקש במערכת הביטחון (3000) איש יפוטרו? ב. האם מחה שבנק הפועלים קיצץ 900 משרות. (כמות המשפחות של גוש קטיף) אם התשובה היא שלילית מה שמעניין את כותב המאמר זה העסק הפרטי שלו ולא נראה שעל כך חרבה ירושלים!!!
34
לדניאל
| 16-07-2013 18:48
מה עזבתם תורתי לא אומר שצריך לשבת כל היום ולא לעשות למען הכלל - בארץ ישראל יש לעשות תורה ולא רק ללמוד אותה.
35
לאלו שטוענים שהמדובר מייצג את ש"ס ואוסלו
| 16-07-2013 18:51
אתם צודקים, אבל לא רק. לאחרונה הואשם מועמד לרבנות ויש ניסיון להתערב בענייני רבנות - איך יתכן שכל הרבנים לא מזדעקים על המעשה הזה רק בגלל שהם דואגים ל"עולם התורה" שלא יוכל להתקיים בלי שהם יתחנפו לשלטונות ויעמדו בראשו? כל הרבנים, אבל כל הרבנים ללא יוצא מהכלל שנכון לעכשיו מועמדים לרבנות הראשית ולא צעקו על התערבות היועץ המשפטי ושרת המשפטים בתהליך בחירת הרבנים הראשיים, הם בדיוק כמו אותו זכריה בן אבוקלוס שגרם לחורבן ירושלים!
36
ובנה ירושלים בקרוב ממ"ש
| 16-07-2013 20:25
אנחנו כבר עומדים "עכשיו" באמצע תשעה באב, וע"י התמרמרות מביאים את הגאולה, תשעה באב בעצמו אחר חצות נמצאים כבר בפחות אבילות, ומתנחמים ומתחזקים, כי לידת נשמת המשיח היא בתשעה באב "היום" ממש!!!! כי על ידי ההתמרמרות דהיינו התפלות והבכיות והקבלות טובות, שאנחנו עושים בתשעת הימים ופרט בתשעה באב, זה בונה את ירושלים דהיינו הגאולה שלמה, וכיון שכבר עבר רוב היום שעומדים כבר אחרי חצות, על כן על ידי העבודה שעשינו בוודאי גרמנו בזה לידת אורו ונשמתו של משיח בן דוד מן השמים, ואע"פ שעברו כל כך הרבה שנים... אבל באמת כל שנה ושנה הזמן נעשה יותר קרוב לגאולה שלמה ע"י משיח צדקינו. ישנם הרבה ששואלים מה נקרא לידת משיח? כבר כל כך הרבה שנים (1945 שנים) שמדברים על לידת משיח ועדיין לא רואים שמופיע לנו הגאולה שלמה, ולמה זה כך? כולנו צריכים לזכור שבאמת כל שנה נעשה חלק מלידת המשיח, זה דבר שנעשה לאט לאט, כמו כל התיקונים שנעשים על ידינו לאט לאט, וכל אחד שיש לו חלק בזה מתקן חלק שלו (של נשמתו) שיש לו בחורבן בית המקדש, הוא עושה חלק שלו עבור הגאולה, עבור בנין הבית המקדש, וכשכל אחד מזרע ישראל יגמור התיקון שלו כולו, אזי יופיע המשיח. העבודה של התפלות, והבכיות, ואהבת חינם, שנעשית על ידינו כל שנה ושנה, זה מה שמקרב את הגאולה את המשיח, ואם היינו מתאמצים יותר כראוי הייתה כבר מזמן מופיעה הגאולה שלמה, אמנם מכיון שאין אנחנו לא מתאמצים מספיק (אע"פ שבודאי הצדיקים שבכל דור עושים עבודתם במסירת נפש כראוי)אם כן חסר השלמות של עבודה של כל ההמון עם ישראל, בכל זאת מחכים לנו בשמים להתאמץ בעבודת השם, כי אם תבוא הגאלה שלמה רק בזכות הצדיקים, אזי לא יהיה לשאר ההמון זכות קיום לגאולה. ורבותינו כבר אמרו לנו, שרק מי שהשתדל בעצמו גם לקרב את הגאולה שלמה, רק הוא יזכה לקבל פני משיח צדקנו, כמ"ש (בנוסח יגדל) "ישלח לקץ הימין משיחנו לפדות מחכי קץ ישועתו", ומכיון שאנחנו מתעצלים ועושים רק מעט כל שנה לכן ה"ז נמשך הגלות כ"כ הרבה זמן, כי הקב"ה שאוהב אותנו, אינו רוצה שאנחנו נפסיד את כל האושר הזהות, של הגאולה, אבל כאשר יגיע סוף הזמן של "בעתה" שאז כבר א"א לגאולה שלמה להתעכב עוד, אז ייסגר השער של התיקונים וזמן התשובה לשם יתברך, ומי שלא זכה עד אז יפסיד לראות הגאולה שלמה ח"ו, מש"ה אנחנו צריכים וחייבים להתחזק ולשוב בכל לבבינו לשם יתברך שמו.
37
תגובה למגיב 18.48
| 16-07-2013 20:45
בתגובה שלך אתה מגלם את הטרגדיה שלכם, ועכשיו כשאתם בממשלה הטרגדיה של כולנו. כאשר אדם מכניס פרשנות משלו על דברי תורה, פרשנות הסותרת את דבר ה׳, בתחילה זה יכול להיות שילוב של כמה רעיונות יפים שנשמעים טוב אבל בסופו של דבר הרעיונות האלה מביאים לחורבן בלתי נתפס לעולם התורה, הרי כל בר דעת שקורא את הפסוק מבין שהסיבה לחורבן הארץ היא ״עוזבם את תורתי״ כך אומר הקב״ה בכבודו ובעצמו, אז מה אתה מכניס כאן את העניין אם עושים למען או לא, ממתי אנשים מתיימרים להבין מה טוב עבור הכלל יותר מהקב״ה. יצא לחשוב אולי שהקב״ה יודע טוב ממך מה טוב עבורנו ? ושיש מצב שאלה שבישיבות עושים למען הכלל יותר מכולם ...? הרי הקב״ה דואג לכלל העם יתר ממני וממך ..
38
לאכול השנאה מגיב 25
מאיר | 16-07-2013 21:09
גם תלמידי רבי עקיבא שתו שתי כוסות מים וכיונו את צעירי הצאן אבל מה היתה אחריתם זה בדיוק מה שאתה והדומים לך עושים
39
38- ??? אתה חולה נפש?
דוקטורנט | 17-07-2013 7:10
40
38- אפיקורס טיפש מי אתה ועל סמך מה אתה מטיל את הגיגך
עץ חיים היא | 17-07-2013 7:12
המטומטמים?
41
לאיש קורח מגיב 39 40
מאיר | 17-07-2013 9:35
זו דרכיכם הנלוזה בורים ועמי ארצות שאינם לומדים תורת אמת מאנשי אמת כשאינם מסוגלים להתמודד עם הנושא מכפישים משתלחים בשונים מהם ללא גבולות מכנים בשמות גנאי ממשיכים את קורח ועדתו עכשיו לענין אם פעם שמעת על מסכת יבמות תפתח בדף סב עמוד ב ואז אולי תבין מה שכתב מגיב 38
42
קמצ"א - קומוניסטים, מיזרחיסטים, ציוניסטים ואגודיסטים.
יוסי | 17-07-2013 10:28
43
למאיר
שמואל | 17-07-2013 16:18
זה לא הכפשות חז"ל לימדו תורה וביארו מה זה אפיקורס.איך שדיברת על תלמידי רבי עקיבא.הלוואי ואני אהיה כמותם.את הגיגיך ושל חבירך לא יזכרו רק את גדולי ישראל האמיתיים.כך היה כל הדורות אף אחד לא יזכור מה אמר על "הגאון" או על רעק"א מאן דהו עם הארץ לא כך מתורתכם ומהביאורים האפיקורסים שלכם לא ישאר כלום.זה מציאות.הייתי בצד שלכם אתם חילונים גמורים ועוד מדברים על גדולי ישראל.הרב שטיינמאן הוא שואב כוחו רק מהתורה בשונה מכל מורי הדרך שלכם שלקחו אתכם לכפירה פשוטה לכל הדיעות
44
אז לא קיבלו כסף בשביל ללמוד תורה
יהודי בן ירושלים | 17-07-2013 19:47
45
לשמואל
מאיר | 17-07-2013 22:03
חבל אתה ממשיך בהכפשות כלפי ציבור שלם שכולל רבבות יהודים טובים יראי שמים מרבים מה תאמר אחרי 120 לה על שעברת איסורים חמורים ביותר שאין להם כפרה למד היטב את ספר חפץ חיים לעצם הענין מסכת יבמות מפורשת וכן עיין תלמוד ירושלמי מסכ יומא בהתחלה ותראה שזה לא פרשנות אלא מפורש למרות שהיו גדולים בתורה לא נהגו כבוד זה לזה
46
לאיש הערב רב מגיב 41.
זהר | 17-07-2013 23:17
קורח ועדתו מרדו במשה ואהרן כן אתם מורדים בגדולי הדור ומבזים אותם באפיקורסות, אני מציע לך לפתוח את כל התלמוד וללמוד אותו על בוריו לפני שאתה פותח את לועך ומטיל את צחנת פיך ארצה בעת דיבורך העלוב נגד תלמידי חכמים שאין לך חקר בהם. אין מה לדבר אם אנשים כמוך בשום פנים ואופן אין לראות בדיבורים כמו שלך דבר שיש להתווכח אתו או דבר מקובל, פה חייבים רק להקיא בעלי גאווה רשעים כמוך ושכמותך שאינם בוחנים במילים נגד גדולי התורה ומרגישים מוגנים ברוב איוולתם מאחורי מסך המחשב מדין שמיים.
47
למאיר
שמואל | 17-07-2013 23:55
החפץ חיים כותב כמה פעמים בספרו וכן במשנה ברורה חלק א' סימן ד' שאם אנשים שמסיתים ואי אפשר להוכיחם מצווה להתקוטט ולבזותם עיין שם.זה החפץ חיים והוא ותלמידו הרב ווסרמאן הרבו מאד לדבר על המזרחי "עבודה זרה בשיתוף"עיין קובץ מאמרים.תפסיקו כבר להתחבא תחת לא נהגו כבוד זה בזה כתירוץ לכל הבגידה והשנאה של המזרחי לתורה וללומדיה
48
לשמואל
מאיר | 18-07-2013 23:19
אני כותב לך בכאב לב על השנאה הנוראית כלפי השונה ממך איך יהודים יראי שמים מגיעים לככך לגבי הגדרת אפיקורס עיין ספר חפץ חיים הלכות לשון הרע כלל ה עיין באותו ספרשער התבונה פרק ז עיין שמירת הלשון חלק שני פרק ז אם אתה איש אמת תגיע לאמת
49
ל46 אם פגשת מנוול זה
מאיר | 18-07-2013 23:43
חוץ מלקלל ולגדף מה אתה יודע אתה בסך הכל יהודי מסכן שאין לו מה למכור מה עושה מקלל ומשמיץ בדרך הכי נמוכה שיכולה להיות לכן לא ארד לרמתך אם בלימוד עסקינן אני מזמין אותך אלי ולא מתחבא אחר המחשב ולהראות לך כמה למדתי את התלמוד מה שאני למדתי בהליכה אתה והחברים שלך לא התחלתם
50
מאיר ידידי
שמואל | 18-07-2013 23:55
אני איש אמת ורק בגלל שעזבתי את המזרחי כמעט כל משפחתי המצומצת והרחבה מזרחניקים בנשמה{אני ואבי ואחי למדנו ב"חורב" ירושלים}-זה לא הענין אפיקורס.זה הענין ש"לא נהגו כבוד" זה כל התורה כולה.יישוב א"י זה כל התורה כולה.זה אידיאל להיות לאומי אז אפילו נגד התורה.זה הענין ומזה הרבנים מרחיקים כל הזמן.בוא נודה
51
כותב נכבד: על א.פ.ר.ת. כנראה שלא שמעת...
יצחק | 15-08-2016 0:48
הכל נכון במה שכתבת, חוץ מדבר אחד "פעוט"... הפרשנות שלך לאירוע... ציטוט מהכותרת: "אם אותם רבנים היו פותחים את הפה כדי להעיר לו, הוא היה מפסיק להם את התקצוב לישיבות ולכוללים". מאיפה לקחת את דברי השטות הללו????? לא יכולות להיות עוד סיבות אחרות לשתיקתם??? ובכלל, מאיפה הוצאת את השטות שהוא מימן ישיבות וכוללים??? ראוי לך לזכור את מודל א.פ.ר.ת כל ימי חייך: אירוע פרשנות רגש תגובה האירוע - היה. הרבנים שתקו. אבל למה? פרשנות!!! זו כבר פרשנות שלך... ספקולציה... וממילא ממשיך גם הרגש והתגובה של שנאת עמי הארצות לתמידי חכמים. ועיין בנדרים - על מה אבדה הארץ... על עזבם את תורתי... וסנהדרין - איזהו אפיקורס? כל האומר מאי אהנו לך רבנן לעצמם קרו לעצמם תנו
52
הרבנים בדור הזה
ארנון | 24-12-2018 8:59
האם הרבנים היום שרואים את הפירוד והקיטוב בחברה הדתית עצמה אינם שותקים אותה שתיקה? ליטאים מופרדים מחסידים וכולם מרחיקים מבתי הספר את מי שבוחר לעבוד וללמוד... חברה עקומה.