אחת ולתמיד: האם הצום באמת עוזר לירידה במשקל? - סרוגים

אחת ולתמיד: האם הצום באמת עוזר לירידה במשקל?

לאחר חג עמוס באוכל, מגיעים אלינו הצומות- אז האם באמת צום יכול לעזור לירידה במשקל או לניקוי הגוף מרעלים? והאם מומלץ לאמץ את הצום גם בשאר ימות השנה?

אחת ולתמיד: האם הצום באמת עוזר לירידה במשקל?
  האם הצום יעזור להוריד עוד קלוריות? (צילום: שטארסטוק)

לאחר חג ארוך ועמוס באוכל, מגיעים צום גדליה וכיפור. רבים מאיתנו נוטים לקבל את הצומות בברכה, מתוך הנחה שמעבר למטרת הצום הקדושה זו גם 'אחלה הזדמנות' להוריד כמה קלוריות מיותרות. לא מעט מחקרים בארץ ובעולם בדקו את העניין וגילו תוצאות שאולי יאכזבו לא מעט.

האם צום יכול לעבוד כשיטת דיאטה יעילה?

על אף שמקובל לראות בצום כ'ניקוי' או 'צמצום' משמעותי בכמות האכילה, שאמורה להוביל כמצופה לירידה במשקל. בפועל מחקרים רבים שנערכו מגלים בדיוק ההפך. בשונה מהצפוי צום חד פעמי כמו: גדליה ואפילו כיפור, אינו יכול לזרז בשום צורה ירידה במשקל לטווח הארוך ואפילו לגרום ליותר נזק מאשר תועלת לדיאטה.

כל זה נובע מהסיבה הפשוטה, שבמהלך הצום הגוף מקטין את חילוף החומרים ומנסה לנצל את הנוזלים והאנרגיה שיש ברשותו וברגע שנחזור לאכול, הגוף יחזור למצבו הקודם (ואפילו יותר במידה והפרזתם עם האוכל בצאת הצום) . כך שגם אם נראת ירידה במשקל מיד לאחר הצום, צר לנו לאכזב שהיא נובעת בעיקר מאיבוד הנוזלים ופירוק שריר ולא כירידה במסת השומן.

יותר מכך, לא מעט מחקרים הראו כי צום חד פעמי, עלול להזיק לתהליך הדיאטה (בכך שחילוף החומרים יורד) מאשר לסייע. כך שתצטרכו ככל הנראה להתרכז במטרת הצום האמיתית ולא בבונוסים שיכולים להגיע בעקבותיו.

אז מה כן יעזור לשמור על המשקל? 

מעבר לעבודה שירידה במשקל לטווח הארוך, תגיע רק בעזרת פעילות גופנית ותזונה נכונה על בסיס קבוע. כדי לשמור על המשקל ולא לצאת מהצומות הללו בנזק, חשוב לא לאכול 'ארוחות פיצוי' לפני או אחרי הצום.

על אף שהגיוני לחשוב, כי יש צורך לאכול יותר לפני או אחרי הצום 'כפיצוי' על כל השעות שבהם לא אכלנו. חשוב לציין כי זו טעות שעלולה לעלות יקר גם בצום עצמו וגם בצאתו. לכן התייחסו אל שבירת הצום כאל חזרה אל השגרה ולא יותר. אכלו ארוחת ערב מזינה ולא גדולה מהרגיל למה שאתם אוכלים בדרך כלל ושיהיה בינתיים צום קל ומועיל!

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו