הרב הסרוג הכריע: "תרנגול הבראקל כשר" - סרוגים

הרב הסרוג הכריע: "תרנגול הבראקל כשר"

התרנגול שהובא במיוחד כדי למנוע בעיות כשרות, התגלה כבעייתי עוד יותר. במאמר ארוך וממצה קובע הרב יהודה עמיחי ממכון התורה והארץ – העוף כשר למאכל

author-image
הרב הסרוג הכריע: "תרנגול הבראקל כשר"
  תרנגול הבראקל (צילום: מתוך 'כיכר השבת')

במאמר שראה אור לאחרונה, פוסק הרב יהודה עמיחי מ'מכון התורה והארץ' כי התרנגול ממין 'בראקל' המיובא לארץ כשר למאכל.

תרנגול הבראקל יובא לארץ לפני מספר שנים על ידי קבוצת רבנים ועסקנים, שראו בו פתרון לבעיה הלכתית. הבעיה שהועלתה היא האפשרות שמא מיני התרנגולים אותם שוחטים לאכילה עורבו במינים אחרים במרוצת השנים, כאלה שאין אנו יודעים בכשרותם. בעקבות כך חיפשה אותה קבוצה אחר זן שהסבירות שנתערב שזנים אחרים נמוכה, ומשמצאו ייבאו אותו לארץ לצרכי שחיטה.

אליה וקוץ בה

אלא, שאליה וקוץ בה. התרנגול הגזעי אמנם נקי מחשש עירוב, אך השערות הרבות המעטרות את צווארו וראשו, בשונה מהמינים הסטנדרטיים והנפוצים, העלו בעיה חדשה. ההלכה דורשת, מלבד סימני הכשרות, גם מסורת רציפה של קהילות ששחטו את אותו המין. מין הבראקל לא היה נפוץ בין קהילות ישראל ולא היתה מסורת שחיטה לגביו, ולכן התעורר השאלה האם יש לו צורך במסורת בפני עצמו, בגלל השוני החיצוני שלו משאר מיני התרנגולים, או שהמסורת הכללית על שחיטת תרנגולים עולה גם לו.

הרב יהודה עמיחי עם הרב יעקב אריאל

אינו עוף דורס ובעל סימני הכשרות

במאמר שפרסם הרב יהודה עמיחי, הוא דן בשני האספקטים של הכשר שחיטת תרנגול הבראקל – סימני הכשרות שלו והמסורת לגביו. לגבי סימני הכשרות, קובע הרב עמיחי כי קיימים בעוף שלושה סימני כשרות – יש לו זפק, אצבע יתירה וקורקבנו נקלף. בנוסף, הוא אינו עוף דורס ואכילתו מותרת.

השאלה המרכזית הנידונה במאמר, כפי שהקדמנו, היא היעדר המסורת בנוגע לתרנגול הבראקל. בנושא זה, מביא הרב עמיחי את דעות הפוסקים לפיהן עופות שנעשו נפוצים מאוד וטבעם מוכר לציבור, או כאלה שחיים יחד עם עופות כשרים ומהווים חלק מהלהקה, אינם זקוקים למסורת. תרנגול הבראקל, עונה על שני הקריטריונים.

מעבר לכך, דן הרב עמיחי בשאלה אילו שינויים חיצוניים מחשיבים את העוף למין חדש המצריך מסורת משלו. מתוך תשובות שמצא בספרי שו"ת שונים, מעלה הרב עמיחי כי רק שינויים באברים של העוף הם המצריכים מסורת ייחודית – שינויים חיצוניים כמו ריבוי שערות באזור מסויים לא הופך את התרנגול למין בפני עצמו.

מדובר בתרנגול רגיל

בסיכום המאמר כותב הרב עמיחי: "התרנגול מסוג 'בראקל', שיש לו ג' סימני טהרה (קורקבן נקלף, זפק, אצבע יתרה) וגדל עם כל העופות הרגילים, ופרים ורבים ככל התרנגולות, וידוע בוודאות שאיננו דורס – הרי זה תרנגול רגיל. השערות שהוא מגדל  הן שינוי חיצוני ולא באברי התרנגול, ולכן אין בו צורך למסורת לכל הדעות והוא כשר לחלוטין".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מאמר
ישראל | 24-08-2017 1:32
אולי אפשר קישור למאמר המלא והיכן הוא ראה אור
2
למה להכנס למחלוקת בין רבנים כשיש עופות כשרים
י | 24-08-2017 17:47
אם הייתה מחלוקת בין מומחים אם העוף רעיל אף אחד לא היה נוגע בו. כשהרב לנדאו והרב שרטנבוך אוסרים אדם ירא שמים לא יכניס את זה לפה.
לא ירא שמיים אלא יראי בני אדם
| 27-08-2017 2:40
רבנים דיקטטורים.ירא שמיים ירחק מהם.הרב עמיחי צודק.יאכלו ענווים וישבעו.ישתבח שמו.