כשר או לא כשר? הרב אבינר מנסה לעשות סוף למחלוקת הגדולה - סרוגים

כשר או לא כשר? הרב אבינר מנסה לעשות סוף למחלוקת הגדולה

הרב שלמה אבינר מתייחס למחלוקת בין גדולי הפוסקים בירושלים ובין גדולי הפוסקים בבני ברק על כשרות התרנגול בראקל וטוען כי שני הצדדים, הפוסלים והמתירים, יש להם על מה לסמוך

כשר או לא כשר? הרב אבינר מנסה לעשות סוף למחלוקת הגדולה
  (צילום: מתוך 'כיכר השבת')

שאלה: ראיתי שיש מחלוקת בין גדולי הפוסקים בירושלים ובין גדולי הפוסקים בבני ברק על כשרות התרנגול בראקל.  הרב יכול להסביר לי מה יסוד המחלוקת? 

חז"ל קבעו סימני טהרה לעופות. כתוב בשולחן ערוך (יו"ד פב, ב): "יש שלושה סימני טהרה: אצבע יתרה, וזפק, וקורקבנו נקלף ביד". יש גם סימני טומאה לעופות: א. הם דורסים. ב. כאשר זורקים לעברם אוכל, הם תופסים אותו בעודו באוויר. ג. כשמותחים לפניהם חוט, העופות הטמאים יחלקו את אצבעותיהם בשווה בשני צידי החוט (חולין נט, א).

אולם נהגו ישראל שלא לאכול עוף על פי סימני הטהרה בלבד, אלא אם כן בידינו מסורת מאבותינו שעוף זה טהור ונהגו לאוכלו (רמ"א יו"ד פב, ג). המקור לאכילת עוף רק על פי מסורת נמצא ברש"י על מסכת חולין (סב, ב), כי בתקופת חז"ל נהגו לאכול עוף מסוים על פי סימני טהרה, ולאחר זמן מה ראו לפתע כי העוף דורס את מאכלו כמנהג העופות הטמאים. או אז התחוור להם כי בדיקת סימני הטהרה לא הייתה תקינה, ומאז התקבל המנהג שאין אוכלים אלא עופות אשר מסורת בידינו כי אבותינו אכלום.

בכל דור מורי הוראה נדרשו להכריע לגבי כשרותו של עוף שלא ידעוהו עד כה, אם הוא בן מינו של אחד העופות שכבר נהוג לאוכלו ובכלל המסורת המקובלת בידינו לגבי העוף שאנו מכירים. או שמא מין אחר הוא, ומאחר שאין בידינו מסורת שהוא טהור – אין להתיר את אכילתו.

לגבי הבראקל, היה בית דין מיוחד בבני ברק בראשות ראב"ד בד"צ בני ברק הגר"ש רוזנברג, והגרמ"ש קליין, דיין בית דינו של מרן הגר"ש ואזנר זצ"ל והגרמ"מ לובין, לדון בעניין. שלושה שוחטים ידועים העידו על כשרות העוף. על פי זה, פסקו כי העופות מסוג זה כשרים לחלוטין, זאת מאחר ובמשך שנים רבות אוכלים אותם בכל ריכוזי ציבור שומרי הכשרות.

אך התכנסו בביתו של הג"ר משה שטרנבוך, ראב"ד העדה החרדית בירושלים ומח"ס שו"ת תשובות והנהגות, עשרות מורי הוראה ורבני ועד השחיטה של העדה החרדית, ודנו שעה ארוכה בעניין, וגם הוצגו העופות המדוברים על שולחנו. והגר"מ שטרנבוך פסק שאין לו מסורת וכן עוף אחר משונה דינו כן, כעוף טמא.

יוצא, שיש מחלוקת בעיקר בין מורי הוראה בירושלים למורי הוראה בבני ברק בעניין. אז איך לנהוג?  אולי יש להחמיר ולא לאכול עוף?

שמענו שהאדמו"ר מטשערנאביל גילה בתקופה האחרונה שיש בעיות 'הכלאה' בעופות וכעת עם הסערה של עוף ה'בראקל' והיות ואין הכרעה ברורה בנושא מצד פוסקי ההלכה, החליט האדמו"ר להחמיר על עצמו ולהינזר מעופות. אבל לא כל אחד בדרגת הפרישות להחמיר.

עניין החומרות מובא בספר 'מסילת ישרים' רק בפרק על הפרישות (פרק יד).  ההחמרה במצוות מובאת שם רק כחלק אחד מכל המכלול של הפרישות, שמורכבת משלושה חלקים: א. לפרוש מכל תענוג שאינו הכרחי לחיים.  ב. להחמיר תמיד בכל חומרה אפשרית.  ג. להקדיש כל זמנו לעבודת ד'.

אם כן, אני לא יודע אם אנחנו בדרגת הפרושים שנבוא להחמיר. וגדולי ישראל השתמשו באותו מקור לרעיון זה: כתוב בגמרא חולין (קה, א) שאמר מר עוקבא: אני חומץ בן יין לעומת אבי, שאילו אבא – כשהוא אוכל בשר הוא מחכה עשרים וארבע שעות עד שהוא אוכל חלבי, אך אני רק מחכה עד הסעודה הבאה.  וקשה, מדוע באמת לא התנהג מר עוקבא גם כן כהנהגת אביו כיוון שזו הייתה הנהגה טובה? אלא ודאי הבין מר עוקבא שהנהגת חומרא כזו בהלכות בשר בחלב תחייב אותו להתנהג בכמה חומרות בשאר ענייני הלכה גם כן, וזה לא היה בכוחו לעשות (הג"ר יקב קמנצקי במחיצת רבנו עמ' צ.  הגרש"ז אוירבך בס' ועלהו לא יבול ח"ג עמ' נט-ס.  הגרי"ש אלישיב במשנת איש עמ' ה-ח. רכ).

לכן, כמו בכל מחלוקת בין הפוסקים, אנחנו אומרים שיש לכל אחד לאחוז בכלל גדול: 'עשה לך רב'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
עשה לך רב
חיים | 13-08-2017 20:09
נאמר רק על גדולי ישראל שמוסרים נפשם על קלה כבחמורה בלי פשרות
היום אין.מי שלא יודע הלכות יעשה לו רב.
| 14-08-2017 11:37
2
עם כל הכבוד לרב
| 14-08-2017 7:10
הכותרת קצת מפריזה את תוכן התשובה ומבזה במידת מה את הרב, שא"כ כל מח'פוסקים לשים לה סוףולכריע שכל אחד יכריע כדעת רבו
3
סנהדרין
דב שטיין | 14-08-2017 17:46
הוקמה לפני 13 שנה בטבריה בנוכחות 71. המימסד הרבני שקוע בהרגליו אינו רוצה לצאת מהקופסה בה הוא נמצא thesanhedrin.org רב הרוצה להצטרף מוזמן לפנות ל0506733831 דב
ממש לא בוחרים רבנים לסנהדרין בsms ולא ניראלי שרבנים אמורים להציע את עצמם לשם כך אלא כשיהיה סנהדרין על עם ישראל וחכמיהם לבחור אותם
| 16-08-2017 13:11
4
ומה יעשו אלו הצטריפים באלמות שמחות שכן יאכילו שם את
אייך | 17-08-2017 22:08
העוף הטם יהיה אסור עליהם לאכול שם ולהשתמש בכלים המוטרפים וכן בביקור אצל בן משפחה האם נהפך לשני עמים ????????????????????
5
להיכן הגענו?
לוי | 27-08-2017 22:15
תרנגול הברקאל זהו תרנגול הבית. זה התרנגול שהיה מצוי בבתים רבים. איך הגיעו פוסקי אשכנז לאסור אותו? אתמהה. איך ייתכן ש"שוחטים" ו"מומחים" לא זיהו את התרנגול הזה??? חבל מאוד שהפוסקים האשכנזים מנכסים לעצמם את התורה, ועוד יותר עצוב, שכולם נמשכים אחריהם.