לקראת ראש השנה תשע"ח, ועם התגברות מסעות הפרסום של ארגונים שונים לעידוד נסיעה לקברי צדיקים בחו"ל, ובעיקר הנסיעה לציון ר' נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה, מפרסם רבה של ירושלים מכתב חריף נגד נסיעות של ישראלים לקברים בחו"ל.

כותרת המכתב אותו כתב הרב שטרן למחרת תשעה באב ומתייחס לקינות של ר' יהודה הלוי העוסקות בציון, היא לכבודה של ארץ ישראל ובו הוא מותח ביקורת על יהודים הגרים בישראל ועוזבים את משפחתם לחגוג באדמת נכר את החגים.

לכבודה של ארץ ישראל

בסדר הקינות שאנו אומרים בתשעה באב, תופשת מקום מיוחד קינתו המרגשת כל כך של רבי יהודה הלוי: "ציון הלא תשאלי", שם הוא מביע את רצונו העז לבוא לארץ ישראל, להתפלל במקום אשר בו רוח אלוקים ולעמוד ליד קברי אבות הנקראים בלשונו "מבחר קברייך".

אף אני כדרכי בתשעה באב, הגעתי לדברים הנפלאים האלה אשר מבטאים אהבה גדולה וגעגועים עמוקים לארץ ישראל אותם הפליא המחבר לבטא.

אבל לפתע עברה בראשי איזו מחשבה מעיקה, שכן אנחנו הרי זכינו לחיות כאן ומגיעים אנו לחברון ולמירון, ואפילו אל הכותל המערבי שריד בית מקדשנו. באים אנו להתפלל במקומות האלה מתוך הודאה מצד אחד ותפילה לגאולה שלימה מצד שני.

ארץ ישראל קדושה מכל הארצות

והנה כשאני מטה אוזן לנעשה מסביב אני שומע על ארגון המוני של נסיעות לקברי צדיקים אשר באדמת ניכר, ולא סתם ביום חול כמעשה של טיול, אלא אפילו בראש השנה כאילו דווקא שם נתחזק בתפילותינו ביום הדין.

כשאני תמה אומרים לי שיש הבטחה לברכה מיוחדת לכל מי שיבוא לקברו של אותו צדיק ביום הקדוש של ראש השנה אבל אני בטוח שאף אותו צדיק לא התכוון אלא למי שנמצא בלאו הכי בחו"ל. אך לא יעלה על הדעות שהתכוון לומר כך למי שנמצא בארץ הקודש בארץ ישראל, במקום שנמצאת הברכה יותר מכל מקום אחר בעולם. לא יתכן אם כן שתהא ברכה גדולה יותר למי שנוסע לחו"ל ומחפש שם התרוממת רוחנית ליד קברות של גדולים וצדיקים שהם בעצמם השתוקקו לעלות לארץ.

סוף דבר לא באנו בדברים אלה לחדש משהו אלא רק לחזור על מה שכולנו יודעים. שארץ ישראל קדושה מכל הארצות ואין לך מקום טוב יותר ממנה לתפילה, כך בכל מקום בארץ ובעיקר ליד קברי האבות והתנאים הקדושים ואין צורך להזכיר ובהקשר לכך את הכותל המערבי.

ואשרינו שזכינו להיות כאן בקביעות בימים טובים ובכל ימות השנה.

לא רק חוויות וניו אייג' גם אם זה באומן

רבה של ירושלים הרב אריה שטרן הסביר לסרוגים את הסיבה לכתיבת המכתב: "אני כואב את כבודה של ארץ ישראל, כפי שאומר הרב חרל"פ זצ"ל, תנו לי קדושת ארץ ישראל, במקום זאת המונים בורחים לארץ טומאת העמים, יהדות זה קודם כל קדושה והלכה, ולא רק חוויות וניו אייג' גם אם זה באומן. ברור לי כי לבני חו"ל זהו פתרון רוחני מצויין ואני מעודד אותם על כך, אבל לבני ארץ ישראל?!"

זו אינה הפעם הראשונה בה יוצאים רבנים חשובים נגד תופעת הנסיעה לקברי צדיקים בחו"ל בכלל והיציאה לאומן בראש השנה בפרט. בעבר הבאנו בסרוגים דברים שכתבו רבנים סרוגים בגנות התופעה.

כך למשל כתב הרב אליהו זייני, ראש ישיבת "אור וישועה" בחיפה, שענה באתר האינטרנט של ישיבתו, כי "מי שיוצא מארץ ישראל כדי להשתטח בארץ העמים, בטומאת הגלות, לא ברור אם הוא כופר בתורה או שהוא רק חולה נפש או אולי סתם עם הארץ… אין ספק בעיניי שרבי נחמן אם היה בחיים היה מתנגד בכל תוקף לחולי זה. סביר להניח שרוב התמימים הנוסעים לשם אינם יודעים עד כמה הם טועים. ואם היו עולים לירושלים עיר קודשנו או למערת המכפלה היה אלף מונים חשוב יותר."

בתשובה שפרסם הרב יעקב אריאל, רב העיר רמת גן, הוא מביא עדות מכתבי ר' נתן, תלמידו של ר' נחמן, שר' נחמן עצמו סיכן את חייו כדי להגיע לראש השנה לארץ ישראל, ודווקא כאן בארץ הוא השיג את ההשגות הגבוהות ביותר בחייו. "מסופקני", כותב הרב אריאל, "אם ר' נחמן עצמו רואה מצוה בנסיעה אליו מא"י לאומן".