שבע נקודות ביחס לדברי הרב טאו נגד סמוטריץ' - סרוגים

שבע נקודות ביחס לדברי הרב טאו נגד סמוטריץ'

הרב טאו לא קרא לח"כ סמוטריץ' פרובוקטור, אלא הביע את החשש, שפרובוקטורים יאמרו דברים כאלו, בכדי לחבל במאבק על דמותו של צה"ל. פרשנות על הפרסום מאתמול

שבע נקודות ביחס לדברי הרב טאו נגד סמוטריץ'

ראשית הבהרה – הרב טאו לא הסמיך אותי לדברר אותו, ואף לא ביקש ממני לעשות זאת, כך שכל הכתוב להלן הוא על דעתי ולפי הבנתי, ואם טעיתי, איתי תלין משוגתי.

מה הרב טאו באמת אמר?

א. מי שהקשיב בעיון להקלטה שהתפרסמה, ולא ניזון רק מכותרות מעוותות שגורמים בתקשורת מפיקים בכדי לייצר אייטם, שמע במפורש, שהרב טאו לא קרא לחה"כ סמוטריץ' פרובוקטור, אלא הביע את החשש, שפרובוקטורים יאמרו דברים כאלו, בכדי לחבל במאבק על דמותו של צה"ל.

ב. כאשר תלמיד חכם, ובוודאי אם הוא ממנהיגי הדור, מזהה לפי 'דעת תורה' שלו, שיש עניין שחשוב להתייחס אליו בגלל נזק גדול שטמון בו, אין זו זכותו לבטא את דעתו, אלא זוהי חובתו. 'לא תגורו מפני איש'.

כאשר גמד כמוני שומע דברים של תלמיד חכם, ובוודאי אם הוא ממנהיגי הדור, שאינם מובנים לו, אם הדבר אכן מטריד אותו והוא רוצה להבין, החובה מוטלת עליו ללכת לברר את הנושא עם אותו תלמיד חכם (או מישהו מתלמידיו המובהקים). אלא אם כן, כל מטרתו היא לנגח ולהתנצח תוך התייחסות שטחית ברמת הכותרות, הטוקבקים והפוסטים.

ג. לכן, מי שלא מובן לו, איך מתיישבים דבריו של הרב טאו כנגד הרעיון לדחות את מועדי הגיוס עם אמירתו בשיעורים האחרונים שצריך מרי אזרחי, והוא אכן רוצה להבין זאת, מוטל עליו ללכת ולשאול.

אגב, מי שמכיר את שיעוריו של הרב טאו יודע, שהוא מקפיד מאוד לדייק במושגיו, ולצורך כך הוא פותח לא פעם מילון בכדי שהמושג יהיה מדויק. במילון אבן שושן, המושג 'תנועת מרי' מוגדר כך – 'תנועה עממית של התנגדות פסיבית או אקטיבית לממשל השליט'. לאיזה סוג בדיוק של מרי אזרחי התכוון הרב טאו? כדאי לשאול אותו.

יש להילחם בשלילה שבצה"ל

ד. לגבי היחס לצורות השונות של המאבק כנגד מה שעובר על צה"ל, הדברים בהקלטה אמנם קצרים אך חדים. ישנו הבדל מהותי בין היחס לצה"ל ולמשימותיו המקוריות לבין היחס לרוחות השליליות המשתלטות עליו.

ה. צה"ל הוא צבאה של מדינת ישראל, שהיא במהותה חלק יסודי של ראשית צמיחת גאולתנו, גם אם יש גורמים שמנסים לקחת את מדינת ישראל ואת צה"ל למחוזות נוראיים. מתוך כך אני מבין, שלפי הרב טאו אין מקום לשום פגיעה בצה"ל עצמו, וכן לא במשימותיו המקוריות, קרי – קיום מצוות מלחמת מצווה של ירושת הארץ ושל עזרת ישראל מיד צר. לכן באותם דברים חיוביים שצה"ל מבצע, שהם מהות עניינו, אנחנו ממשיכים להשקיע במסירות נפש ממש.

ו. ביחס לשלילה שמתרחשת בצה"ל לעומת זאת, יש להילחם מתוך אותה הדאגה והאחריות לעם ישראל ולמדינתו. ולכן, כאשר חייל או קצין נדרשים לבצע משימה, אשר מהווה חלק מהשחתת צה"ל, ברור שאי אפשר לבצעה, גם אם הדבר כרוך במחיר אישי כבד, כמו כלא או הדחה.

ז. במפורש שמעתי בתקופה האחרונה מהרב טאו חילוק ברור בין קריאה לסרבנות (שחה"כ סמוטריץ' כמובן לא קרא לה), שהיא סוג של המרדה, לבין הבהרה שיש דברים שנוגדים את התורה והמוסר, שאין יכולת ואפשרות לבצעם. חילוק עדין? זהו בדיוק תפקידם של תלמידי חכמים – למתוח את הקו והגבול, ולהבהיר מה נכון ומה לא. "כל מדות חכמים כן. בארבעים סאה הוא טובל, ובארבעים סאה חסר קרטוב אינו יכול לטבול בהן" (מנחות פרק יב, משנה ד).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
ואותי לימדו
ניסן | 27-03-2017 11:39
שכל מה שהסייס שלי אינו מבין מהסבריי אני בעצמי איני מבין תפקידו של הרב להיות כל כך ברור שאפילו אדם פשוט כמו בצלאל סמוטריץ יבין לרבנים יש בשנים האחרונות דוברים (חוזרים) שתפקידם לפרש לתרגם להסביר (עוד כמה ביטויים) את דברי הרבנים גם רבנים חשובים חשוב שידברו בשפת בני אדם כדי שבני האדם יבינו את דבריהם . לא צפוי שעל כל דרשה של רב חשוב נלך לשאול אותו למה הוא התכוון
כשרב מדבר לציבור עליו להיות מובן לציבור
רועי | 28-03-2017 10:47
, פה הרב דיבר אל תלמידיו, זה לא אמור להגיע לכל העם כי הוא לא יבין זאת.
2
ללא ספק החיבור הפוליטי עם אלי ישי לימד אותך משהו
נהייתם שסניקים לגמרי | 27-03-2017 11:47
כל כך מזכיר ש"סניקים בימי ראשון לאחר הדרשה השבועית ביזדים
3
ואת הצנועים-חוכמה
מלכה | 27-03-2017 13:48
הרבה זמן לא ראיתי יחס של ענווה כזו כלפי תלמיד חכם. יישר כוח.
חבל שאבנר כותב כך רק כשמדובר ברבותיו. באחרים הוא הפגין
נעם | 27-03-2017 23:10
הוא הפגין זלזול רב!! מצער ככה קורא בדורנו. כנח וזה קרוב - מכבדים. כשלא - מזלזלים בבוטות.
4
האמת שהרב די הבהיר את הבעיה
רמי | 27-03-2017 14:26
הרב טאו לא צבוע חלילה. פשוט הרוב לא מבין את האימרות של הרב טאו. נאמר גם חכמים הזהרו בדבריכם - שלא ניתן יהיה לפרש אותם בצורה כזאת או אחרת. ניחא יש לאדם מוח מעוות והוא מפרש דבר ישר באופו עקום, אבל פה האימרה מעורפלת לכתחילה (אולי בכוונה) וניתן לפרש אותה ב70 פנים. מרי אזרחי - אולי הכוונה בכלל רוחנית ולא גשמית. ואולי גשמית אבל מילולית ולא פיזית או להפך. אישית - אני לא מקבל השקופע משום רב.
הרב טאו אמר בדבריו בהקשר למרי אזרחי - לצאת לרחובות
מפורש | 27-03-2017 15:38
הוא אמנם לא הזכיר כלי נשק אבל לא מדובר על מהלך "רוחני"
5
צניעות מזויפת לא מתקבלת. אם היית חושב שאתה
הערה לסגנון אך לא לתוכן. | 27-03-2017 17:40
גמד לא היית מפרסם דעה זו. ודרך אגב גמדים יש רק באגדות.
6
כמה טעויות בדבריו של יונתן ברנסקי
ראובן יצחקי | 27-03-2017 19:13
א- הרב טאו אינו מנהיג ולא מתקרב לזה... ב- הרב טאו לא אומר דברים ברורים ולא עונה דברים ברורים ג- הרב טאו עצמו טען שלאנשים קטנים מותר לחלוק על גדולי ישראל הרי הוא היווה דוגמא אישית לכך... לכן אדון ברנסקי וכל ההר המורניקים- סייג לחכמה שתיקה
7
לא היה יותר קצר לכתוב 'גם אני לא הבנתי את דברי הרב טאו?
מומו | 27-03-2017 20:25
הרי גם אתה מודה שסמוטריץ' לא קרא לסרבנות. אז למה הרב טאו תוקף אותו? אגב, הטענה שצריך לברר את הדברים עם הרב טאו היא מגוחכת. לפי זה אי אפשר לומר כלום על שום נושא, כי למי יש זמן להתחיל לעשות טלפונים על כל דבר שמתפרסם? צריך להשתדל לברר אם הפרסום מדוייק, אם הדברים אכן נאמרו, ואז תלמידי הרב טאו ינסו להבין, והאחרים ילכו אחרי רבותיהם או אחרי שכלם הישר ("המלאך בין האדם לאלוקיו הוא שכלו" - ראב"ע)
8
מה אני למדתי מהרב טאו
יהודי פשוט | 27-03-2017 21:55
השעור החשוב והמשמעותי שאני למדתי מהרב טאו הוא שמותר לגמד לחלוק בתוקף על ענקים מבלי לברר אצלם על עמדתם. בפעם הראשונה היה זה בתשמ"ב כשנפטר הרב צבי יהודה והרב טאו שהיה אברך בן 45 לערך הרשה לעצמו לשלוח מכתב חצוף למרנן ורבנן הגר"ש ישראלי והגר"א שפירא זכרם לברכה לחיי העולם הבא בו הוא דורש להיות המילה האחרונה בישיבה. שני רבותנו אלו היו כבר כבני שבעים שנה מותיקי הדיינים ומגדולי התורה של אותה התקופה. בפעם השניה היה זה כשהשתלח במספר מכתבים במורנו ורבנו הגר"א שפירא בשנת תשנ"ז-ח. אי אפשר לדרוש מאתנו לכבד אדם שבז לכל אדם אחר בין גדול ממנו בין אם לאו. לי אישית אמר הרב טאו בביתו דברים חריפים ביותר גם כנגד תלמידי חכמים נוספים כמו הרב שך, הגאון רבי שלמה פישר, הרב וולבה ועוד. אז נכון שהם חרדים, אבל לא נראה לי שזה מתיר להשתלח בהם כשהרב טאו בודאי לא ברמתם בידיעת וחכמת התורה. מפאת כבודו של הרב טאו וכבוד תלמידיו אסיים פה. אבל אם פורת וחבריו ימשיכו להטיף לנו על כבוד תלמידי חכמים ועד כמה אסור לנו לחוות דעה כנגדם אולי אשתכנע להוסיף כהנה וכהנה.
האמת כל כך כואבת לך
לאבי השקרן | 28-03-2017 17:07
שאתה ככה מנפנף את הצורך במחאה על כבוד התורה של רבותינו שאתה מרים על כתפיך את מי שביזה אותם?? ואם לו מותר לעשות מה שרוצה אז לנו מותר... בוש והכלם!!
אסופת שקרים.
אבי | 28-03-2017 10:59
אינך מכיר את גדלותו של הרב טאו. הרב צבי יהודה רצה שהרב טאו יהיה ראש הישיבה. תבדוק איך התנהלה הישיבה בעשר השנים לפני שהרצי"ה נפטר - מי חתם? עם מי הרצי"ה התייעץ על כל שאלה? אבל למה להתבלבל מהעובדות אם אפשר להכפיש
9
די עם 'דעת תורה'. אין דבר כזה. למדת אותה מהחרדים. המצאה
שמואל הקטן | 27-03-2017 23:03
לא יהודית בעליל. תתעניין. אין דבר כזה בשולחן ערוך. זו המצאה של נוצרים, שמשום מה ישיבות חרד"ליות מסוימות אימצו אותה בחום. מוזר.
בהחלט, אין דעת תורה
דוד | 30-03-2017 9:31
שמואל צודק ולא חיים. אין ביהדות דעת תורה. זה לא אומר שאין רבנים, לכן בוודאי שהרב הוא המורה הלכה לעם, אלא שאין זה אומר שיש לרב יתרון כלשהו בדברים שאינם הלכתיים, כגון אם להישאר באירופה או לעלות לישראל או לארה"ב כשהצורר הנאצי עולה לשלטון, או אם חולה צריך ניתוח או לא-וכו'. ועוד סוד: הידעתם שהמדרש ספרי 'אפי' אומר על ימין שהוא שמאל' אינו להלכה, ומפורש בבבלי ועוד יותר בירושלמי שאין כן הלכה?
בוודאי,אין דעת תורה ,למי שתורה לא מענינת אותו.
חיים | 29-03-2017 23:09
ילמדנו רבינו,הכיצד ידע לפסוק ע"פ השולחן ערוך לשיטתו,משלא מילא כרסו בש"ס ופוסקים.וליתר דיוק,ספק אם פשט רש"י כת"ר יודע.
10
רוצים להבין את דבר הרב טאו?
ליאור | 27-03-2017 23:07
קודם כל, אם התברר שהציטוט של דברי הרב טאו איננו מדויק, הרי שכל תוקפיו צריכים לבחון מחדש את דבריהם ולשקול התחרטות או שינוי תגובה. שנית, אני מאוד מעריך את סמוטריץ' על כל פעילותו הפוליטית, ויותר מכל אני מעריך אותו על אצילותו הנדירה בתגובתו המלאת ענווה כלפי הביקורת של הרב טאו. מעריץ אותך סמוטריץ'! הלוואי והייתי מגיע למדרגות כאלה. אבל, ופה אני רוצה להסביר את דברי הרב טאו כפי שדעתי סובלתם, נראה שסמוטריץ עשה טעות מרה בדבריו על איום של עיכוב מחזורי הגיוס. הוא פשוט נפל הישר אל הפח אשר טמנו לו אנשי השמאל והפמיניזם הרדיקאליים. שהרי הם מייחלים לכל הזדמנות של דמוניזציה לציבור הדתי לאומי, והנה סמוטריץ' בישל להם אחת כזו. לאחר דברי סמוטריץ' הדרך קלה מאוד לתגובות השמאל והפמיניזם הרדיקאליים בדמות אמירות כמו: "השלב הבא יהיה סירוב פקודה, הציבור הדתי לאומי באמת איננו נאמן לצבא ולמדינה וכו' הדתה בצה"ל וכו'". טרף קל. המאבק שלנו איננו נגד הצבא, אלא נגד המושתלים בו, בדמות אנשי השמאל והפמיניזם הרדיקאליים הפונדמנטליסיטיים, המשגעים את הצבא ומעבירים אותו על דעתו. הנגזרת היא שאין לאיים על עיכוב גיוס, מפני שדחיית הצבא מאיתנו היא המתנה הכי גדולה שאנשי השמאל והפמיניזם הרדיקאליים היו רוצים לקבל. הם עמלים רבות להצר את צעדי הדתיים בצבא. ולכן המאבק שלנו צריך להתרכז בהסברה לציבור הרחב על כך שיש כאן גורמים חיצוניים של השמאל והפמיניזם הרדיקאליים, החודרים לעמדות השפעה בצבא (וכן מזה שנים גם למערכות המשפט והחינוך), ומחדירים את הארס שלהם לתוך המערכת בצורה קריטית שמטרתה לשנות את כל אופיו וערכיו של הצבא. הדבר מסוכן גם לכשירותו המבצעית של צה"ל וא"כ מדובר גם בעסקי נפשות. דרך המאבק איננה באיומים על הצבא אלא בלהראות לעם שיש מישהו שחותר להכניס את האג'נדה הקיצונית שלו לתוך הצבא, בלי שהוא קיבל על כך מנדט מהעם. ברור שרוב רובו של העם מתנגד לזה לחלוטין ורק צריך להאיר את עיניו במה שנעשה. צריך שיהיה ברור, המאבק איננו על השירות של החייל הדתי, אלא המאבק הוא על פניו של צה"ל והשימוש הציני בו לשם שינוי פני החברה בישראל. ומכיוון שהחלוץ במאבק הזה הוא חלק מהציבור הדתי לאומי, א"כ כל פרובוקציה המזינה את האינטרסים של השמאל והפמיניזם הרדיקאליים, בכך שהיא יוצרת להם קרקע לדמוניזציה של נושאי דגל המאבק, מסוכנת מאוד. ודברי סמוטריץ' הם ממש חומר טוב שאפשר לעשות בו שימוש בצורה דמגוגית, וכן להוציאו מהקשרו, ע"מ להציג את נושאי דגל המאבק כמתנגדי הצבא והמדינה, ובכך לחבל קשות בהצלחת המאבק. עד כאן לענ"ד.
11
יש לי שאלה לאבנר
אלי | 28-03-2017 8:28
אם אתה גמד קטן ולא יכול להבין את דברי גדול הדור והדורות הרב טאו, מה כל כך דחוף לך לעשות פלפול עם האצבע כדי לומר שהוא לא אמר על סמוטריץ פרובוקטור?
12
לכל המתיימרים לדבר על הרב טאו
רועי | 28-03-2017 10:46
תזכרו שכל מה שאתם יודעים בעניין זה על הרב טאו זה מציטוט של ערוץ 2...ציטוט של 2 שורת מתוך שיעור של שעות, נראה לכם רציני??!