חול המועד סוכות תשע"ז: מדריך הטיולים והאטרקציות לציבור הדתי

חול המועד סוכות תשע"ז: מדריך הטיולים והאטרקציות לציבור הדתי

אחרי החג ולפני השבת, יש לנו שלושה ימים וחצי של ימי חול המועד בהם אפשר לטייל. אם אתם עדיין מתלבטים, אספנו מקבץ של אירועים, אטרקציות הופעות וטיולים ברחבי הארץ

author-image
מדריך הטיולים והאטרקציות לציבור הדתי
  מטיילים בארץ התנ"ך (שחר כהן)

הכותל המערבי

ברחבת הכותל המערבי נערכים לבואם של מאות אלפי איש במהלך ימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה, לקיים את זכר עליה לרגל, לאחר שבמהלך החודש האחרון פקדו את הכותל כחצי מיליון איש לאמירת סליחות.

ברכת הכהנים המסורתית תתקיים אי"ה ביום ד', י"ז תשרי תשע"ו, ב' דחוה"מ סוכות.

Jewish worshippers cover themselves with prayer shawls as they pray in front of the Western Wall, Judaism's holiest prayer site, in Jerusalem's Old City, during the Cohen Benediction priestly blessing at the Jewish holiday of Passover which commemorates the Israelites' hasty departure from Egypt. April 25, 2016. Photo by Yonatan Sindel/Flash90. *** Local Caption *** äòéø äòúé÷ä ëåúì ëúì ôñç áøëú ëåäðéí áøëú ëäðéí

ברכת הכהנים בכותל (יונתן זינדל/פלאש90)

תפילת שחרית בשעה 8:45

ברכת כהנים של שחרית בשעה 9:30

תפילת מוסף בשעה 10:15

ברכת כהנים של מוסף בשעה 10:30

לאחר מכן תתקיים קבלת פני עולי הרגל על ידי הרבנים הראשיים לישראל הרשל"צ הגר"י יוסף שליט"א, והגר"ד לאו שליט"א ורב הכותל המערבי והמקומות הקדושים הגר"ש רבינוביץ שליט"א.

סוכות בחבל יתיר

חול המועד סוכות הוא זמן מושלם להגיע ולהכיר את אזור הדרום וחבל יתיר. השנה, תיירות חבל יתיר ואתר סוסיא הקדומה מזמינים אתכן, המשפחות ליהנות משלל אטרקציות,כשבמרכזן עומד המשחק "אנדרלמוסיה בסוסיא".

במשחק זה תצטרכו לנסות לאתר את ראש העיר האבוד של העיירה הקדומה בסוסיא, שיצא לפני יומיים ולא חזר.

במהלך המשחק תפגשו את שאלתיאל, מפקד המשטרה המקומית, שיצייד אתכם במפה ובכמה עצות להתחלה. עם המידע הזה תעברו הבלשים ב-11 תחנות שונות, בהן תתנסו בסדנא מזורזת אצל האופה, תנפצו ותטוו צמר, תארגו בדים, תטחנו קמח, תלושו ותאפו פיתות וכמובן, תפתרו שלל חידות.

בסוף המשחק יגיעו המשתתפים לעמדת הסיום שם יצרפו את כל הרמזים, וינסו לפתור נכונה את החידה. לאחר הפתרון, יצטלמו הבלשים המוצלחים בבגדי התקופה, יצטלמו למזכרת ויוכלו להשתתף בהגרלה לסל מוצרים מפנק, כולו תוצרת חבל יתיר.

מתי: ימים שלישי עד חמישי, 18-20 באוקטובר

מחיר: 35 ₪ לילד, 29 ₪ למבוגר, 175 ₪ לכרטיס משפחתי

לפרטים נוספים: www.atarsusya.co.il   atarsusya@gmail.com 02-6286212

בנוסף, גם שאר האתרים באזור פותחים את שעריהם בסוכות, ומציעים לכם מגוון טיולים מודרכים לכל המשפחה בשלל מסלולי האזור – בהליכה לאור יום או עם עששיות, ברגל או בג'יפ. בנוסף לטיולים יתקיימו גם סדנאות מיוחדות כמו קרמיקה, תיאטרון בובות וסדנת בושמאות ייחודית.

טיולים וסיורים ברחבי חבל יתיר

טיולים מאורגנים לכל המשפחה עם מרכז סיור ולימוד סוסיא

זיף  – סיור חינם: טיול מעגלי האורך כ-3 שעות, ההולך לאורך סיפורו של מדבר זיף בתנ"ך ודוד והזיפים. הטיול יצא פעמיים ביום, בשעות 10:00 ו-14:00, נקודת המפגש היא בכניסה למושב כרמל.  נקודת סיום בפילבוקס זיף. הליכה ברמת קושי בינונית והגעה לניקבת מים. הטיול בשיתוף אשכולות ותיירות חבל יתיר.

שביל החוות – סיור חינם: מסלול המתחיל במצפה יאיר ומסתיים בישוב אביגיל. אורכו כשעתיים. הליכה על דרך ספר המדבר, לאורך דרך קדומה המלווה בשרידי שביל רומי. ההליכה ברמת קושי קלה כאשר מצד אחד של קו פרשת המים רואים את מדבר יהודה במלוא הדרו וממערב את הרי חברון המרשימים. מסיימים במעיין באביגיל. הסיור יצא בשעות 12:00 ו-16:00. הטיול בשיתוף אשכולות ותיירות חבל יתיר.

נחל סלבדורה: מסלול הליכה ברמת קושי קלה- בינוני. נקודת מפגש בחניון שמורת עין גדי משם נצא יחד לתחילת מסלול נחל סלבדורה. הליכה במדבר יהודה בערוץ יפהפה ופחות מוכר. כשעתיים-שלוש הליכה בשמורת סלבדורה היפה.

עששיות ביער יתיר: סיור לילי בשביל המתקנים החקלאיים ביער יתיר. רמת קושי קלה. הליכה נינוחה של כשעתיים, בליווי עששיות לאור ירח מלא. ניפגשים בשעה 19:30 בשער הישוב ליבנה ומשם הולכים יחד אל המאגר. המסלול הוא מהמאגר ועד ביה"כ העתיק בענים, שם מצפה הפתעה בסיום.

עששיות באתר סוסיא: סיור לילי בעיר העברית הקדומה סוסיא. כשעתיים. רמת קושי קלה.

עששיות בחוורי מצדה: סיור לילי בנחל חוורי מצדה שלמרגלות הר מצדה. הליכה לאור ירח של כשעתיים בתוך ערוץ נחל צר לכיוון ים המלח . רמת קושי קלה. נקודת מפגש- חניון נחל מצדה מזרח.

בריכת כרמל המקראית

בריכה גדולה בגודל 30X25 מ' ועומק של עד 6 מ', בסיסה של הבריכה מהתקופות הקדומות. בקיר הצפוני הצמוד לבריכה נמצאת נקודת הנביעה לבריכה. בסמוך לבריכה שרידי כנסיה ביזנטית ומעל הבריכה לצד דרום נמצאים שרידי מצודה צלבנית.
ביום רביעי 19.10, י"ז תשרי יתקיים סיור חינם לבריכה.

15:00-15:15: הסעה ממושב מעון למתג 7 (צומת הכניסה לכפר כירמיל), הליכה רגלית של כרבע שעה על שביל עפר עד הבריכה, רחצה באחריות המטיילים. סיום ב17:30 והסעה חזרה למעון. חניית רכבים פרטיים במעון בלבד. הטיול ללא עלות. הטיול באישור ובאבטחת כוחות הביטחון.

הרשמה מראש חובה: 1599-507-517.

מתי: 18-20 באוקטובר

מחיר: 30 ₪ לאדם, או 100 ₪ לרכב. הסיור באתר סוסיא הקדומה, בתוספת של 10 ₪.

לפרטים נוספים: 1599-507-517 מרכז לימוד וסיור סוסיא הקדומה

אפילו המעיינות עדיין מלאים בחבל יתיר וממתינים למבקרים ללא תשלום. בין המעיינות ניתן למצוא את מעיינות תלם אדורה-נחל גוברין עילי, את מעיין מערת אביגיל – מערה קסומה עם מים מרעננים, וסיפור מקראי מרתק, או את מעיין אבידן, עם בריכת שכשוך מהנה.

לפרטים נוספים: 1599-57-57-58  www.goyatir.co.il

DSC_9395 (1)

 מופע שקיעה במעלה חבר

ביום שלישי, א' חוה"מ סוכות, ט"ז בתשרי 18/10/16, יתקיים פסטיבל מלאכות קדומות ושפע סדנאות ואטרקציות במעלה חבר: כבישת זיתים, דריכת ענבים, שאיבת מים, הפקת שמנים מבושמים, אפיית פיתות, אריגת בדים ועוד. בנוסף, תתקיים במקום סדנת כלי נגינה עתיקים ויופיעו שם שחקני רחוב.

במקום תוצב סוכה גדולה לרשות המבקרים. הפסטיבל יתקיים במצפה שלושת המלאכים (נבי יקין) בשעות  17:00 – 14:00.

קבוצתי 2

מופע שקיעה מיוחד (צילום: יוחאי הלל)

בתום הפסטיבל יתקיים ביישוב הופעתם של האמנים יגל הרוש עם ארז לב-ארי במופע משותף. הרוש הוא נגן קמנצ'ה ומקים האנסמבל "שיר ידידות". המופע יתקיים באמפיתיאטרון במעלה חבר לאור שקיעה, ומומלץ להצטייד בלבוש חם.

שעות המופע:

17:00 פתיחת שערים

17:30 מופע.

עלויות:

להפנינג: 25 ש"ח לילד מגיל 3, הורה מלווה 10 ש"ח (עד 135 ש"ח למשפחה).

למופע: 30 ₪ מגיל 12, 50 ₪ לכרטיס זוגי.

לפרטים : בת אל 0544-735396

אירועי חג הסוכות בירושלים

סיורי סוכות בכיכר ספרא

עיריית ירושלים (המרכז לאיכות השרות) מקיימים סיורים מודרכים בקריית העירייה וסביבתה.

הביקור כולל סיור במתחם העירייה על בנייניו ההיסטוריים, פסליו וקישוטי הרחוב שבו, תצפית נוף מרהיבה על שכונותיה החדשות והוותיקות של ירושלים וביקור בבית המודל – דגם מוקטן של מרכז העיר.

הסיורים יתקיימו בעברית בימים שלישי ורביעי, ט"ז, י"ז תשרי, תשע"ז 18-19/10/2016 בשעה 11:00 ובשעה 13:00 ביום רביעי י"ז תשרי, 19/10/16 יתקיימו סיורים לדוברי אנגלית וצרפתית בשעה 11:00.

הסיור מיועד למשפחות וליחידים | משך הסיור: כשעה וחצי | הסיורים ללא תשלום. אין צורך ברישום מראש! נקודת המפגש: כיכר ספרא, מתחם הכריות בכניסה לבניין 3.

פסטיבל סתיו ירושלמי בעמק הצבאים – שלישי, רביעי, חמישי

מה בתוכנית: במהלך כל היום, בין השעות 09:00-17:00, יתקיים פסטיבל קהילתי בו המשתתפים יתנסו במסיק מסורתי כפי שעשו מזה דורות בירושלים וישמעו הסבר על תהליך הפקת שמן הזית. המוסקים יקבלו בקבוק שמן זית פרי ידיהם.

במקביל למסיק יתקיימו פעילויות לכל המשפחה מגוונות בנושאי אומנות יצירה ומוזיקה.

10:00-13:00 (כל חצי שעה) – הדרכות לכל המשפחה בנושא צבאים בסתיו בעמק – נספר את סיפור עמק הצבאים ונכיר את אורח החיים של הצבאים, מאיפה הם הגיעו ואיך הם מבלים במשך היום.

14:00-17:00 (כל חצי שעה) – הדרכות לכל המשפחה בנושאחרקים בעמק – נכיר את הפרפרים המיוחדים לסתיו, מה עושות הנמלים, ואיך חיפושית משה רבנו היא אחת העובדות הכי חרוצות שיכולנו לבקש לעצמנו. ניצור חיפושיות בהשראתה!

16:00-17:00מופעים וקונצרטים. ביום שישי בשעה 13:00 תתקיים קבלת שבת בליווי מוסיקה.

התושבים והמבקרים מוזמנים לחגיגה של טבע עירוני בסתיו ירושלמי , להכיר את בעלי החיים המעניינים בעמק וליהנות מחוויות של התנסות בחקלאות מסורתית !

הכניסה והפעילות חינם!

פסטיבל עין כרם – 19-21.10.16 חוה"מ סוכות

19.10 – 10:00-23:00: 20/10 – 18:00-23:00, 21/10 – 09:00-14:00.

פסטיבל עין כרם – יתקיים בשכונת עין כרם: חגיגת מוסיקה ואמנות, דוכנים, יין וטעימות בעמק. אירועים וחגיגת כפר סביב סוכה קהילתית, בתים פתוחים, ביקורים בפינות חמד וסיורים. מתחם ילדים ומופעי ליצנות, קרקס וקסמים.

הכניסה חופשית!

פסטיבל דרך בית לחם, רחוב לדוגמא – יום שלישי, ה- 18.10.16 שעות 17:00-22:00

פסטיבל של מוסיקה ,אומנות ,דוכנים, קהילה וסדנאות, מכירות יד 2 ועוד פעילויות והפעלות כל המשפחה בשכונת בקעה הקסומה.

הכניסה חופשית!

 ירוסלמי – פסטיבל אתיופיה במינהל הקהילתי קריית מנחם – 20/10/16 שעות 17:00-21:00

פסטיבל המשלב תרבות, אומנות, אוכל ומופעי מוסיקה עם מופע של להקת "קי ג'יי סי והרכב "אנסבל תזטה"

תוצרת כחול לבן בסוכת הנשיא – 19/10/16 בין השעות 10:00-16:00

נשיא המדינה ראובן ריבלין ורעייתו פותחים את ביתם ומזמינים את אזרחי ישראל להתארח בסוכתם.

האירוע יכלול מגוון פעילויות לכל המשפחה בנושא התעשייה הישראלית, מופעי שירה והפעלות לילדים ובהם פגשי עם רובוטים, מזל"טים, רחפנים ומוצרי כחול – לבן.

הסוכה תקושט בעצובים מקוריים, בשיתוף משרד החקלאות ופיתוח הכפר.

הכניסה חופשית! הכניסה מרחוב הנשיא 3 – הכניסה תאושר לבלעי תעודת זהות/דרכון בלבד. לא תותר כניסת כלי נשק. יש להימנע מלהגיע עם תיקים וחבילות ומומלץ להגיע בתחבורה ציבורית.

לרישום קבוצות: neta@president.gov.il.

פרטים על כל האירועים ניתן לקבל במוקד העירוני 106 של עיריית ירושלים, המספק מידע על כל הפעילויות בירושלים, 24 שעות ביממה ועומד לרשות תושבי העיר והמבקרים בה (למתקשרים מחוץ לעיר 02-5314600), באתר האינטרנט העירוני: www.jerusalem.muni.il, בעמוד הפייסבוק של העירייה ובאפליקציית ירושלמי.

צפון

מגלים את ציפורי

בשנייה הראשונה זה אולי נשמע כמו הציפור הצהובה, הענקית והתמימה מרחוב סומסום, אך למעשה מדובר בציפורי- עיר עתיקה ומלאת היסטוריה, בה ישבו רבים מגדולי ישראל- ביניהם ר' יוסי, רבן שמעון בן גמליאל ורבי יהודה הנשיא שאף ניהל משם את הסנהדרין- ושם אף נחתמה המשנה. בנוסף, ציפורי אף הייתה בירת הגליל בתקופה הרומית.

כיאה למעמדה כבירת האזור, נחשפו בציפורי לאורך השנים תגליות ארכיאולוגיות רבות מתקופות שונות- בין היתר תוכלו לראות בית כנסת עתיק המתוארך למאה ה-5, כנסייה מהתקופה הצלבנית, תיאטרון רומאי מהמאה הראשונה ואפילו רצפת פסיפס בה תוכלו לחזות במי שזכתה לכינוי "המונה ליזה של הגליל"…

המונה ליזה בגן לאומי ציפורי (צילום:שרון גולדזון)

המונה ליזה בגן לאומי ציפורי (צילום:שרון גולדזון)

אך גולת הכותרת של ציפורי (והסיבה העיקרית שתצליחו לשכנע את הילדים לצאת מהמסך ולבוא אתכם) היא מערך אמות המים המשוכלל והמאגרים שסיפקו מים לישוב. חלקו האחרון של מערך זה מופה והוסדר והוא נמצא כולו בשטח הגן הלאומי.

המסלול כולל את מאגר המים עצמו, שאורכו כ-250 מטר, גובהו כ-10 מטר ורוחבו המרבי כ-4 מטר, כאשר בהמשך המסלול מגיעים ל"מנהרת הפירים"- כינוי זה ניתן למנהרה משום שחציבתה החלה בשישה פתחים (פירים) אנכיים שנחצבו בעומק הסלע. כשהחוצבים הגיעו לעומק המיועד, הם החלו לחצוב את המנהרה. ההליכה  חלקה בקומה זקופה וחלקה בהליכה שפופה.

לסיום תוכלו לבקר בעיר העתיקה עצמה- החפירות בציפורי עדיין בעיצומם, ומי יודע, אולי תזכו לחשוף תגלית היסטורית בעצמכם..

פסטיבל בציפורי (צילום: שרון גולדזון)

פסטיבל בציפורי (צילום: שרון גולדזון)

לכבוד החג, אתם מוזמנים לפעילות סוכות של שלום בציפורי- בעיר המשנה ועיר השלום ציפורי יתקיים סיור חוויתי בין ארבעת סוכות החג: אתרוג, לולב, הדס וערבה. שם נפגוש דמויות מימי המשנה והתלמוד, ויהיו סיורים מודרכים, סדנאות יצירה (בתשלום סמלי), מסיק זיתים, בתי מדרש ועוד.

מתי? בימים שני ושלישי 17-18.10 בשעות 10:00 – 15:00

איך מגיעים?  מכביש מחלף המוביל-נצרת (כביש 79, בין סימני ק"מ 22-23) פונים צפונה בכביש המוביל לגן הלאומי. בגן הלאומי המסלול מתחיל ברחבת החניה הסמוכה לקופה.

ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר (פעילויות היצירה בתשלום סמלי)

וגולת הכותרת: הקרנת בכורה של סרט חדש על מסך ענק בבית הכנסת המספר את סיפורו של המבנה ומציין את פועלו של רבי יהודה הנשיא.

תבואו, יהיה היסטורי!!!!

לפרטים נוספים על גן לאומי ציפורי לחצו כאן

פארק המעיינות

פארק המעיינות השוכן בסמוך לגן השלושה (סחנה), מציע למטיילים מגוון רחב של אפשרויות טיול ובילוי, כולל שלושה מעיינות יפהפיים הנובעים כל ימות השנה, נחל הקבוצים, בריכות דגים, אתרי מורשת, שטחים חקלאיים, ציפורים נודדות– חגיגה שלמה של מים, טבע ונוף.

אפשר להביא אופניים מהבית לרכיבה בדרכים בפארק וניתן לשכור בתשלום רכבים ידידותיים לסביבה או אופניים. מומלץ בחום במזג האוויר הסתווי. הכניסה והחנייה לפארק – חינם, לפרטים 04-6881427. למידע נוסף: 04-6488060, https://www.nirtours.co.il

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ארץ המעיינות (יח"צ)

סוכות ברמת הנדיב לכל המשפחה

תעלומת כד היין המלכותי

רביעי-חמישי בשעות 11:00-16:00 תתקיים פעילות ברמת הנדיב לכל המשפחה. המשתתפים יצטרפו לפענוח כתב חידה מרתק לאורך שביל המעיין ברמת הנדיב, בין שרידים ארכיאולוגיים לנקבת מים קדומה ויפצחו את תעלומת הממלכה- מה עלה בגורלו של כד היין?

בדרך יפגשו המשתתפים דמויות ורמזים שיעזרו להם לפצח את החידה. הפעילות הינה חווייתית, מעשירה ומיועדת לכל המשפחה

הכניסה והפעילות ללא תשלום, מומלץ להגיע עם נעליים נוחות להליכה.

לפרטים: 04-6298111 שלוחה 4  www.ramathanadiv.org.il

מרכז

גן לאומי קיסריה

אז קדימה – חול המועד קצרצר, הורדוס השקיע המון כדי שתבלו  ויש כל כך הרבה לראות ולהספיק- התיאטרון הרומי, ארמון השונית, ההיפודרום בו שעטו הסוסים ומרכבותיהם, חומות העיר האדירות, הטיילת, בית המרחץ ותעלות המים…. אתם עדיין בבית?!

אז עד שתגיעו הנה כמה הצעות שישדרגו לכם את הביקור.

שבו באחת השורות העליונות שבתיאטרון הרומי ושלחו את הילדים להופיע בפניכם על הבמה. אחר כך התחלפו בתפקידים. מסתבר שהמבנה האקוסטי המשובח אינו מצריך רמקולים, והכל נשמע כה קרוב!

– אם חם מדי, תמיד תוכלו להיכנס למתחמים הממוזגים שבהם מוקרנים מיצגים מרהיבים על תולדות העיר.

– לקיסריה שמור מקום של כבוד גם לתרבות היהודית. בימי המשנה והתלמוד ישבו בה תנאים ואמוראים, ביניהם רבי עקיבא, שהדליק מכאן את נס מרד בר כוכבא- שווה להקשיב ותמיד מומלץ לשאול.

העת העתיקה בקיסריה - אטי קוריאט (3)

ובמיוחד לחול המועד- אירוע ייחודי וצבעוני במיוחד

פסטיבל העת העתיקה בגן לאומי קיסריה

בואו לפגוש  שליטים גדולים, להלך ברחובות העיר, לגלות את עושרה האדריכלי, לסייר בשוק הרומי הצבעוני, לנשום בריזת ים בטיילת ולחזות בגלים המתנפצים.
חוויה תאטרונית המשלבת אמנויות מופע: נגינה, לוליינות, אקרובטיקה אווירית, מיצגי תאטרון הומוריסטיים מהווי החיים בקיסריה בימי המלך הורדוס, והכול כמובן ברוח הקסומה של העת העתיקה.

מתי?: בימים שני עד חמישי 17-20.10 (סוכות) בשעות 10:00 – 16:00.

הדרכות ייצאו בשעות 11:00, 12:00, 13:00 ו-14:00.

 הגעה: מכביש החוף, דרך המחלף שליד תחנת הכוח "אורות רבין" ומשם לפי השילוט.

לפרטים נוספים על גן לאומי קיסריה – לחצו כאן

כולנו עמונה

יום חמישי י"ח תשרי, 20.10 בעמונה ובעפרה צעדת ההתיישבות ויום חווייתי לכל המשפחה.

בחול המועד סוכות נעלה כולנו לעמונה, להזדהות עם תושבי הישוב במאבקם האמיץ לחקיקת חוק ההסדרה להצלת עמונה וההתישבות כולה

 amonakids2

האירוע מיועד לכל הגילאים, ויכלול מספר חלקים לאורך היום: צעדה (מתאימה גם למשפחות) מעפרה לעמונה; הפעלות, סדנאות ומופעים לכל המשפחה; הופעה מלאה של הזמר שולי רנד ועצרת תמיכה והזדהות עם תושבי עמונה.

10:00 צעדת ההתישבות

עולים לעמונה יציאה מהמנחת בעפרה (מתאים גם למשפחות – אורך כ-2 ק"מ)

11:00 ואילך – חוויה לכל המשפחה

הכניסה חופשית • משחק חידה נושא פרסים ברחבי הישוב • תאטרון רחוב • טוביה רוזנפלד במופע לילדים • יצירה בירוק – סדנאות מחומרים ממוחזרים וטבעיים • רכיבת סוסים • נפתלי אומן הבלונים • צילום ומגנט לכל אחד • מתנפחים • דוכני מזון ושתיה

13:30 שולי רנד. בהופעת חג מלאה בבמה המרכזית

14:45 עצרת מרכזית שנית עמונה לא תיפול! בהשתתפות רבנים, שרים, ח"כים, אישי ציבור ואנשי רוח

18:30 יהורם גאון במופע באמפי בישוב עפרה כולם מוזמנים!

בית גוברין

זוכרים שבקיץ המלצנו לכם להימלט מהחום הכבד אל הקרירות שב"ארץ אלף המערות" בגן הלאומי בית גוברין?

אז יש לנו הפתעה!  לא, לא מצאנו מערה חדשה שתהפוך את שם המקום ל"ארץ אלף ואחת המערות" אבל, רצינו לספר לכם, שבנוסף לעולם התת קרקעי המופלא שטומן בחובו מערות קולומבריום, מערות פעמון, קירטון ושאר מושגים שם לא באמת תוכלו להבין, הגן הלאומי בית גוברין הוא גם הרבה מעבר למערות….

תזמורת בבית גוברין (צילום: שרון טל)

תזמורת בבית גוברין (צילום: שרון טל)

כן, גם מי מכם שכבר חרש את הפלא התת קרקעי יופתע לגלות שגם מעל לפני הקרקע יש הרבה מה לראות…
מדובר במה שקרוי "העיר הצפונית", בה חשפה רשות הטבע והגנים אמפיתאטרון רומאי שלם, חלקים מבית המרחץ של אותם ימים וגם מבצר צלבני מרשים.

החפירות חשפו את האמפיתאטרון כמעט בשלמותו, ולמעשה זהו ממצא ארכיטקטוני וארכאולוגי יחיד מסוגו במזרח התיכון.
האמפיתאטרון בבית גוברין יועד מלכתחילה לקרבות גלדיאטורים ובני אדם בחיות פרא, ויש להניח שנערכו בו גם תהלוכות, אימונים צבאיים ומופעי ראווה. גרם מדרגות תת-קרקעי ומנהרה קצרה יובילו אתכם אל מערך קמרונות תת-קרקעי, שממנו יצאו הגלדיאטורים ובעלי החיים לזירה.

מכאן למצודה הצלבנית ואל מדרגות היורדות לקמרונות תת-קרקעיים מרשימים מן התקופה הרומית. שום שיעור היסטוריה לא ייזכר על ידי הילדים שלכם כמו שיטוט במרחב מעורר ההשראה הזה, מעל, ומתחת פני האדמה.

שיר סופר מבואה בית גוברין

הפעלות לילדים (צילום: שיר סופר)

 

ואם כל זה לא מספיק, בסוכות הקרוב הגן הלאומי בית גוברין מזמין  אתכם לאירוע ייחודי – "קול פעמונים" במערות בית גוברין

מרכז הישראלי למקהלות ולחבורות זמר (מיל"ה) שמתארח בגן לאומי בית גוברין וחבורות זמר ישירו בהופעות ייחודיות בתוך מערות הפעמון. המבקרים מוזמנים להאזין ולהצטרף לשירה. מערות הפעמון ידועות בצורתם המיוחדת שנבנתה לפני הספירה ובאקוסטיקה הייחודית שיש במערות.

מתי? אירועי קול פעמונים- בימים 19-20.10 משעה 12:00 עד 16:00 יתקיימו מופעים לכל המשפחה, ומשעה 16:00 עד 18:00 יתקיימו מופעים ברפרטואר משתנה.

בנוסף, בימים רביעי 19.10, חמישי 20.10, ושני 24.10 בשעות 10:00 – 15:00 אתם מוזמנים להכיר את מערות הגן, מדריכי רשות הטבע והגנים ימתינו לכם בכל אחת מן המערות ויספרו את סיפורה הייחודי.

איך מגיעים? הכניסה לאתר (העיר הצפונית) קרובה מאוד לתחנת הדלק שליד קיבוץ בית גוברין (כביש 35).

בתחומי הגן תוכלו להתרשם ממגוון עצום של יונקים, עופות וזוחלים המייצגים את העושר האקולוגי של שפלת יהודה.

ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.

תבואו!! יהיה היסטורי!

לפרטים נוספים על גן לאומי בית גוברין לחצו כאן

המרכז ההיסטורי של אגד בחולון

המבקרים מוזמנים לעלות על חלק מהאוטובוסים הישנים, להיזכר בימיה הראשונים של המדינה שבדרך או לגלות אותם בפעם הראשונה. לילדים זאת חוויה, למבוגרים זאת נוסטלגיה. האוטובוסים שופצו וחודשו עד הפרט הקטן עם הצבעים המקוריים, האבזור האותנטי ורובם אף נמצאים במצב נסיעה.

גם רכבים ששירתו את אגד כמו מכלית, אוטובוסי גרר ואוטובוסים ללימוד נהיגה, זוכים לכבוד המגיע להם. בחלק מהאוטובוסים המשופצים ניתן לשבת ולראות את תיק הנהג ופורט הכסף ומנקב הכרטיסיות עם הצורות האישיות של כל חבר אגד, שהיה בשימוש לפני עידן ה"רב-קו" וכרטיסי הנייר המודפסים.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

מוזיאון אגד בחולון (יח"צ)

לדברי מנהל המרכז ההיסטורי של אגד בחולון, נח סלוצקי, "במרכז ההיסטורי של אגד, שנמצא סמוך לנתיבי אילון, ניתן לראות ולהרגיש היסטוריה בשפה פשוטה שמדברת אל לב ילדים ומבוגרים כאחד.

אגד היא מילה נרדפת לאוטובוס כמעט 80 שנים ולכן לרוב האוטובוסים העתיקים יש סיפור: החל מהפורד טפלה (סיר ביידיש), שנסע בשנות ה-30 בין המושבות ושימש גם להובלת ביצים, כדי חלב, תרנגולות וירקות, דרך אוטובוס 2094 שהותקף בצומת נחלים למחרת ההצבעה של כ"ט בנובמבר (באירוע שהחל את מלחמת העצמאות), האוטובוס הראשון שנסע לסנטה קטרינה לאחר ששת הימים ועד לאוטובוס הקומותיים שפעל בשירות אגד בשנות ה-90.

המרכז ההיסטורי של אגד, ממוקם ברח' דן שומרון בחולון, ויפתח את שעריו בחוה"מ סוכות בימים ג'-ה', א-ג חוהמ"ס, טז – יח תשרי, בין השעות 8:30-12:30 . ביום שישי, יט תשרי, בין השעות 8:00-12:00. הכניסה חופשית וכך גם החנייה. במשך השנה פתוח המרכז ההיסטורי של אגד בימי שישי, בין השעות 8:00 – 12:00, כאשר בימים ראשון עד חמישי פתוח המרכז ההיסטורי של אגד לקבוצות בלבד ובתאום מראש בין השעות 11:30 – 8:00. ניתן לתאם ביקור בטלפון: 03-9142361 או בפקס: 03-9142364

סוכות בארץ גיבורי התנ"ך

מרתון של אטרקציות, טיולים וטבע בחבל בנימין, בו כל גרגר חול מספר את סיפורי התנ"ך, אפשר לבלות בחול המועד סוכות עם המשפחה בימי החג באתרי הטבע והמעיינות של ארץ גיבורי התנ"ך לצד סיורים מודרכים, שחקני רחוב ונגנים ובנוסף ליהנות מסיור בתלבושות תנ"כיות והתנסות במלאכות קדומות בעיר המשכן, טיולי ריינג'רים וטומקארים, סיור ביקבים, מגוון סדנאות יצירה לילדים, חליבה והאכלת צאן, ביקור במפעל סבונים ייחודי, הפנינג היסטורי בסיום מרתון התנ"ך ועוד.

מרתון התנ"ך – יום שישי

מרתון התנ"ך ה-2, אשר ישחזר את ריצת המרתון הראשונה בהיסטוריה – הריצה של איש בנימין אל שילה, המוזכרת בתנ"ך בספר שמואל א'.

המקצים במרתון התנ"ך כוללים את המרתון המלא (42.2 ק"מ) אשר יצא מנקודת הזינוק בנקודת אבן העזר בסמוך ראש העין ועד לשילה הקדומה. לצד המרתון יהיה מקצים נוספים: מקצה של חצי מרתון שיוזנק גם כן מראש העין ויסתיים באריאל. מקצה נוסף של 15 ק"מ יחל באוניברסיטת אריאל ויסתיים בשילה הקדומה ומקצה עממי של 5 ק"מ – סובב שילה הקדומה. בסיום המרתון יתקיים הפנינג ענק בשילה הקדומה.

בין השעות 8:00-12:00 יתקיים הפנינג היסטוריה וספורט לכל המשפחה בשילה הקדומה. חנן בן ארי בהופעה. הכניסה להפנינג חופשית!

לרישום ופרטים נוספים: אתר מרתון התנ"ך https://biblemarathon.co.il/

מסלולי טיול בבנימין

שביל המעיינות- פארק גיבורות התנ"ך – הכניסה חופשית!

מסלול משפחות במערב בנימין ובו סדרה של 6 מעיינות ובריכות עתיקות. כל בריכה נקראת על שם גיבורה תנ"כית אחרת שחיה ופעלה בחבל בנימין. ההליכה במסלול של כ-3 ק"מ בשביל פסטוראלי מקושט חורש טבעי, לאורך המסלול יחכו למטיילים נגניות, סדנה מוזיקאלית בשיתוף הקהל ופעילות קרמיקה עם אומנית קדרות מקומית. לאורך השביל ספסלי פיקניק רבים.

רמת קושי: קלה.; מסלול: מעגלי; הוראות הגעה: מכביש הגישה לישוב כרם רעים שבין נחליאל לנריה, יוצאת דרך עפר עד לחניה. ניתן גם להגיע רגלית מכיוון החניון הקטן של מעיין נחליאל כמה מאות מטרים לפני הכניסה לישוב. Waze – חניון שביל המעיינות

גבעת היקבים – הכניסה חופשית!

במהלך החג יתקיימו בכל שעה עגולה סיורים מודרכים לכל המשפחה בליווי נגנים ושחקנים אל גבעת היקבים, כפר מתקופת המקרא ובו מערכת יקבים תת קרקעית מרשימה בה ניתן לזחול במערכות המסתור וליהנות מתצפית "מגדל לים התיכון" מאשקלון ועד נתניה!

מי שמעוניין יוכל להמשיך במסלול הליכה קצר עד למעיין טלמון. מומלץ להצטייד בפנסים כדי להעצים את החוויה מתחת לקרקע. הכניסה חופשית!

הר הכוכב בכוכב השחר– הדרכות בסיור רגלי יצאו במהלך החג ממעיין הכרמים להר הכוכב- במעיין ספסלי פיקניק, 2 בריכות המתאימות לילדים ומבוגרים. הכניסה חופשית!

גבעת ההליסטון בנווה צוף- מסלול חדש! חוויית סיור קולי לכל המשפחה בעקבות עולי הרגל וסוד היין הקדום, עם תחנות הסבר קוליות בליווי נגן וטבילה צוננת במעיין מאיר. במהלך הסיור המשפחות יוכלו לבקר בשרידי מתקן ייחודי מסוגו בעולם לייצור יין מתוק בימי בית המקדש ולרדת דרך הבוסתן הקסום לעבר מעיין מאיר. הכניסה חופשית!

פעילות מדעית חוויתי לכל המשפחה בכרם המחקרי- על דרך נוף הכרמים(בימים שלישי ורביעי) בשיתוף מו"פ אזורי שומרון ובקעת הירדן – הכניסה חופשית!

במתחם הכרם המחקרי של מו"פ האזורי שומרון ובקעת הירדן, שנצמאת על דרך נוף הכרמים, סמוך ליישוב קידה, יהיו שלל תחנות עם פעילויות בשלל נושאים מדעיים: טכנולוגיה, סביבה, ביולוגיה, כימיה ועוד. בכל תחנה תהיה יצירה הקשורה בנושא. תחנת המטאורולוגיה, כניסה לבונקר מדעי ועוד!

דרום

גן לאומי מצדה

מצדה היא הרבה יותר מסיפור על סוף טראגי- היא סיפורה של אימפריה שהיתה ואיננה, סיפורו של הורדוס הבלתי נלאה, של מיטב המוחות ההנדסיים של העת העתיקה,  סיפור גבורת הלוחמים וגם סיפורם של אנשי עמל פשוטים- אנשים , נשים וטף, שרק רצו להמשיך לחיות על מונומנט עצום זה.

את ההר האדיר והמבודד בלב מדבר יהודה, אל מול נופי ים המלח אין כמעט צורך להציג. ההר, שהפך לסמל לאומי, שובץ בארמונותיו של הורדוס ומאוחר יותר שימש את מורדי המרד הגדול ברומאים כמעוזם האחרון והגורלי.

הממצאים הארכיאולוגים הייחודיים ואירועי העבר המרתקים שהתרחשו כאן הפכו את מצדה לאתר מורשת עולמית מאז שנת 2001.

מצדה לא הייתה רק מבצר, אלא מצודה מלכותית ובה ארמונות גדולים, בית מרחץ משוכלל וארמונות קטנים יותר, שכנראה שימשו את בני משפחתו של הורדוס.
הארמון הצפוני הוא המבנה המרשים ביותר במצדה, ואופן הקמתו מעורר השתאות גם בימינו. הארמון צמוד לצוק הסלע הצפוני של מצדה, והוא כאילו תלוי על פי התהום.

הצוק בנוי שלוש מדרגות סלע, כדי להגדיל את שטח המדרגות, שלא הספיק לאולמות הארמון, הקימו הבנאים קירות תמך ענקיים להגדלת השטח.

הנוף ממצדה (צילום: אבינועם מיכאלי)

הנוף ממצדה (צילום: אבינועם מיכאלי)

על עוצמת הקרב שנערך בין הקנאים לרומאים במצדה מעידים מאות אבני בליסטראות, שאותן ירו הרומאים לעבר מצדה, אבני דרדור גדולות שנותרו על ההר ושלדי אדם, כנראה שלדי הלוחמים שהתאבדו, אשר התגלו במקומות שונים בהר.

באתר מוזיאון מדש ומרשים המתאר באופן חוויתי את קורותיה של מצדה, וכן חיזיון אורקולי ואם כבר מגיעים חובה להתנסות בעליה המרהיבה ברכבל אל ראש ההר.

 השחזורים האחרונים הפכו את מצדה לאתר מרתק מאין כמוהו. בין המבנים המדהימים שבנה המלך הורדוס נמצאו חפציהם הדלים של הקנאים, שהתבצרו כאן בקרב שניהלו נגד הרומאים.

אחרוני מצדה תיאטרון אספלט (צילום: משה חנוכה)

אחרוני מצדה תיאטרון אספלט (צילום: משה חנוכה)

 לכבוד חג הסוכות אתם מוזמנים לגלות את מצדה מחדש:

בואו עם כל המשפחה לראות כיצד סיפור מצדה מתעורר מחדש  לחיים בהצגה מקורית ומפתיעה: שילוב אמת היסטורית עם וירטואוזיות קרקסית, בביצוע שחקני תאטרון "אספלט"  מלווה בהדרכה ייחודית בתום ההצגה.

היכן: גן לאומי מצדה – אתר מורשת עולמית

מתי: שלישי עד שישי 18-21.10 בשעות 10:30 ו-13:30.

ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.

מומלץ לשלב עם לינה בחניון לילה מחנה מצדה: מרכז להזמנת לינה בחניוני הלילה אונליין

כל הפעילויות ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, וחינם למנויים.

מיקום: 1. ממזרח – כביש ים המלח (מס' 90), 18 ק"מ מדרום לעין גדי. גישה לרכבל;

  1. ממערב – כביש ערד – מצדה (מס' 3199). הכביש מגיע למרגלות הסוללה הרומית. גישה לחיזיון אורקולי ולחניון מצדה.

    לפירוט הפעילויות המלא הכנסו לאתר רשות הטבע והגנים או חפשו אותנו בפייסבוק.

מרכז המבקרים של חברת נמל אשדוד

חברת נמל אשדוד מזמינה את הציבור הרחב לביקור במרכז המבקרים המשוכלל של הנמל במהלך חוה"מ סוכות בין התאריכים 20/10/2016 – 18/10/2016. בין השעות 8:30-16:00

הביקור במרכז הוא ללא תשלום ומתאים למבוגרים וילדים מגיל 9 ומעלה. יש צורך להירשם מראש באתר האינטרנט של הנמל או בטלפון.

מרכז המבקרים מציג בפני קהל המבקרים את נושא הספנות, הלוגיסטיקה והשינוע הימי בצורה פשוטה ידידותית ומעניינת באמצעים שונים דוגמת סרט פנוראמי מרגש, המסופר מנקודת מבטו של ילד אשר גדל בנמל ושילב בין שתי אהבותיו הגדולות- הנמל והצילום.

באמצעות פלטפורמות מתקדמות כמו סימולטור של ניתוב אנייה לנמל, שולחן מרשים המציג את עבודת הנמל ועוד, המשלבים תמונות, סרטונים ואנימציות חכמות, נלמד את ההיבטים התפעוליים בעבודת הנמל – החל מהכנסתן הבטוחה של אניות הענק ועד פריקה וטעינה של מאות אלפי מכולות, מכוניות ומטענים אחרים.

המרכז אף כולל משחקים שונים המלמדים על פעילות הנמל כמו משחק המטענים, סימולטור ניתוב אנייה ועוד.
ב-2016 זכה מרכז המבקרים, בפעם הרביעית ברציפות, בתואר "מומלץ אתר מפה" והינו זוכה מדליית כסף למרכזי מבקרים במסגרת התחרות הבינלאומית INTERCOM בשיקגו.

 

שטחי אימונים של צה"ל

דובר צה"ל מוסר כי במהלך תקופת החגים יפתח צה"ל לרווחת המטיילים חלק משטחי האימונים ברחבי הארץ.

במהלך החגים יתקיימו כסדרם אימונים בחלק משטחי האש, לרבות אימונים באש חיה כחלק מהמוכנות וההיערכות הביטחונית הכוללת. בהתאם לכך, מתבקשים המטיילים לנהוג בזהירות ובהתאם להנחיות ולוודא כי אינם נכנסים בשוגג לשטחי אימונים של צה"ל.

מידע על שטחי האימונים שייפתחו ניתן לקבל במוקדי הטלפונים לפי החלוקה לאזורים, כמפורט בסוף ההודעה.

כל כניסה לשטחי אימונים של צה"ל מחייבת תיאום מראש וקבלת אישור בכתב מצה"ל. כניסה לשטחי אימונים ללא תיאום מסכנת את חיי המטיילים ומהווה עבירה על החוק.

לשם תיאום כניסה למסלולים ולמעיינות או באירועים חריגים במרחב יהודה ושומרון יש ליצור קשר עם המוקדים האזרחיים במספר 1208. בנוסף, במהלך החגים יתאפשרו טיולים מאובטחים במרחב איו"ש.

מספרי טלפון לבירור ולתיאום:

דרום 08-9902926/7

מרכז 02-5305042

צפון מרחב הגולן- 04-6977224

שאר מרחב הצפון- 04-6512272/8 

בחול המועד סוכות יוצאים לטייל, ללא עלות, עם כ -100 מדריכי "אשכולות" שימתינו לכם ברחבי הארץ בעשרות נקודות יציאה

"אשכולות" – פורום מרכזי סיור ותודעה ישראלית  התכוננו מבעוד מועד וארגנו עבור רבבות המטיילים מסלולים מרתקים, חווייתיים וחדשים כאשר לכל מסלול יתלווה מדריך מוסמך ומקצועי, ללא עלות, שיוביל את הקבוצה.

בכל אחד מימי חול המועד, בימי שלישי-חמישי, ימתינו כ-100 מדריכי אשכולות בעשרות נקודות יציאה: מרמת הגולן, הגליל והכרמל, דרך האתרים ההיסטוריים בשומרון, ירושלים, תל לכיש, חבל יתיר וכלה באזור אילת ועוד. בחלק מהמוקדים יהיו תחנות עם פעילות מיוחדת לילדים.

יש פתרון גם למאחרים

התעכבתם ואיחרתם את תחילת הטיול? לא נורא. למשפחה ש'פספסה' את מועד צאת הטיול הראשון, תהיינה הזדמנות שנייה ושלישית ובכל מספר שעות ייצא מדריך נוסף לאותו מסלול. בימי חוה"מ יפעל מוקד מידע מיוחד שייתן פרטים בזמן אמת על המסלולים, מוקדי המפגש וזמני יציאה.

unnamed (5)

לרשימת המסלולים לחצו על התמונה

הפרויקט מתבצע זו השנה ה-שלישית ביוזמת מנכ"ל 'אשכולות', צחי דיקשטיין שרתם למיזם את משרד החינוך, האגף לתרבות יהודית וגופים נוספים.

דיקשטיין מציין כי בפעמים הקודמות השתתפו למעלה מ-עשרת אלפים מטיילים שבחרו לצאת עם אשכולות למרחבי הטבע ושבילי הארץ ולקבל הדרכה מקצועית וערכית, "מדובר במיזם ערכי, ייחודי וחדשני, מרגש לראות כל כך הרבה מטיילים ומשפחות במסלולים השונים מצפונה של המדינה ועד דרומה. יש לנו ארץ נהדרת ונעמיק את החיבור אליה ככל שנטייל בה ונכיר את שביליה ואתריה המרתקים".

unnamed (6)

מידע על המסלולים, על מועדי היציאה ונקודות המפגש ניתן למצוא באתר האינטרנט ובדף הפייסבוק של 'אשכולות', בנוסף יפעל מוקד מידע של 'אשכולות', 02-6268727   בתאריכים י"א – י"ח תשרי 13-20/10  בין השעות 8:00 – 16:00

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
תמונת הכתבה לא צנועה - להחליף מיד!
יותם | 17-10-2016 14:14
מדוע שמתם זוג גאה על תמונת השער של הכתבה?? זה אתר דתי פה או מה?!