בעקבות כמה וכמה מקרים שפורסמו באחרונה אודות מקרים בהם נשים נשואות נוצלו כביכול בידי מנהיגי כתות למיניהם על מנת לחטוא בחטאים חמורים חשוב לבחון את הדברים על פי מוסר התורה.
ונתחיל מדוגמא שיכולה להבהיר את העניין כולו. נתאר לעצמנו מפקד בצבא שמנצל את הסמכות שניתנה בידיו ואומר לחייל: "צא למסע הרג לך תהרוג כמה אנשים חפים מפשע" והחייל בתמימותו נשמע לפקודה שהמפקד הטיל עליו ויוצא למסע הרג חלילה. היעלה על הדעת שלאחר מכן החייל יוכל לפטור את עצמו ממשפט, בטענה שהוא עשה כדברי המפקד והוא נוצל בידי בעל סמכות?
נחדד יותר את הדוגמא, ומה אם המפקד יאמר לחייל קח את הנשק ותירה לעצמך ברגל או בכל מקום אחר, היעלה על הדעת שהחייל יפגע בעצמו ויאשים אך ורק את המפקד?!
ראוי להבהיר ולומר כמובן שמפקד שנתן הוראה כזאת לחייל ראוי להיענש בכל חומרת הדין אולם אי אפשר מאידך לפטור את החייל בלא כלום ולומר שהוא היה אנוס והוא נוצל בידי מפקדו.
אין שליח לדבר עבירה
בלשון חז"ל הדברים מובהרים היטב והכלל בהלכה הוא, אין שליח לדבר עבירה. כלומר שליח שנשלח לבצע עבירה אינו יכול לפטור את עצמו בטענה נשלחתי לעשות את העבירה ולא יכולתי לסרב. שכן התביעה כלפי האדם היא שהוא יהיה אחראי על מעשיו וידע להבחין בין טוב ובין רע וידע שהוא עצמו מצווה על ידי הבורא לבלתי עשות רע ועל כן כהוא ניצב בפני דברי הרב ודברי התלמיד כמובן שהוא מחוייב לשמוע לדברי הרב והיינו לדברי הבורא. כפי שנלמד מהפסוק – איש אימו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו – אמרו חכמים אתה ואביך מצווים בכבודי – לומר שאם אמר לו אביו חלל את השבת או עשה עבירה כזאת וכזאת אסור לבן לשמוע לאביו ואסור לו לעשות את עבירה ובאם עשה כן הקולר תלוי גם בצוארו.
מוסר מערבי קלוקל
מדוע אם כן המשפט המערבי ממהר להאשים בעבירות חמורות אך ורק צד אחד והוא קובע נחרצות שיש כאן צד מנצל וצד מנוצל שהוא פטור מהכל?
הסיבה לכך היא פשוטה – המוסר המערבי לא בודק את מוסריות המעשה, לדידו לאשת איש מותר לנאוף ולחטוא. אין למוסר המערבי בעיה עם תאווה המביאה לניאוף וכמובן שהוא אינו מכיר בסמכות הבורא שציווה את האדם בציווי הזה. ומה אם בכל זאת קורה מקרה בו אדם חטא בניאוף ומצפונו מציק לו ואינו נותן לו מנוח? כאן בה המוסר המערבי ומוסיף חטא על פשע, במקום לעודד את האדם להכיר בחטא שנעשה ועל ידי כך לעשות תשובה, הוא מייצר מפלצת ובה הוא תולה את כל חטאי האדם. על ידי כך הוא מנסה לעזור לאדם להתמודד עם החטא. כלומר לא האדם חטא אלא הייתה כאן מפלצת שהיא גרמה לו לחטוא, היא ניצלה אותו והיא אנסה אותו והוא לא צריך יותר לדאוג.
למותר לציין שהדרך הזאת לא רק שהיא אינה עוזרת אלא היא אף יכולה להחריף את המצב של האדם שחטא, באשר מצפונו של האדם ונשמתו זועקת ומתחרטת ומצפה לעשות תשובה ואילו המוסר מהערבי הקלוקל חונק את המצפון שבבא העת יתפרץ באופן חמור הרבה יותר
רבנים, אל תלכו שבי אחר המוסר המזויף הזה!
ומכאן גם יוצאת קריאה לרבנים שיצאו בשצף קצף כנגד ברלנד ושיינברג (וכך ראוי) בעודם מביעים חמלה כלפי הנשים שחטאו. ולא היא! הגם שיש מקום להתחשב באותם נשים אך מכל מקום ראוי לזעוק על החטא שנעשה כאן. ראוי להתריע ולהודיע בשער בת רבים שכאשר מאן דהוא עומד בפני ציות למנהיג כת שמצווה אותו לחטוא, אל מול ציווי הבורא, אל לו לאדם להעלות על דעתו לשמוע למנהיג הכת והוא חייב לזכור את דברי הבורא ואת ציוויו ובכך הוא לא יבוא לידי חטא. זוהי הדרכת התורה וזוהי הדרך הנכונה לתשובה הכרת בחטא כשלב ראשון לתיקון העיוות שנעשה וכפתח לשלבים הבאים לקראת תשובה שלמה ולקראת הימנעות מחטא כזה בכל מקום בעתיד.
==
הרב ארז שחר הוא רב קהילת 'אחים ורעים' בפ"ת.
מה דעתך בנושא?
61 תגובות
7 דיונים
טליה
פשוט כתבה מזעזעת. קשה לי להאמין שמישהו אישר כתבה כזאת. בורות בורות חוסר בידע. אדם שלא בדק למד או התעניין בכלל בסוגיה של פגיע מינית. כתבה מאוד פוגעת.
03:12 11.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
"אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו", מישהו?
17:42 08.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ציון חסדי
יש כלל בהלכה לכל מקרה, אם אין שני עדים למקרה, זה לא תופס, כי יכול להיות הרבה עלילות רשע, והרבה הגזמות ודמיונות וחוצפה. בכל מקרה כדאי להתרחק מהנחשים, וכל אחד...
יש כלל בהלכה לכל מקרה, אם אין שני עדים למקרה, זה לא תופס, כי יכול להיות הרבה עלילות רשע, והרבה הגזמות ודמיונות וחוצפה. בכל מקרה כדאי להתרחק מהנחשים, וכל אחד ידבק רק באשתו. .
המשך 15:41 07.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
קראתי את המאמר, ואני חייבת לומר שזעזוע זו מילה חלשה מידי מכדי לתאר את מה שחשבתי על תוכנו. אבל אם נתייחס רק לטענות- יש פה, חוץ מחוסר ידע מובהק בפסיכולוגיה,...
קראתי את המאמר, ואני חייבת לומר שזעזוע זו מילה חלשה מידי מכדי לתאר את מה שחשבתי על תוכנו. אבל אם נתייחס רק לטענות- יש פה, חוץ מחוסר ידע מובהק בפסיכולוגיה, פמיניזם וקשר למציאות, יש גם חוסר ידע מובהק בביולוגיה פשוטה. מבחינה ביולוגית, הרבה פעמים נשים, (אני כותבת נשים בגלל שכיחות מקרי האונס הגדולה בקרב נשים, אך מדברת על נשים כאחד) לא רק שהן אינן יכולות להתנגד/ "לשתף פעולה", במקרה של תקיפה שכזו, הן אינן יכולות אפילו לזוז. במקרים של פחד גדול מאוד, כגון תוך כדי אונס, לגוף יש שלוש דרכים לפעול, נקרא שלושלת ה-F- freaz, fight, fly, לקפוא, להלחם ולברוח. לצערינו, הרבה פעמים התגובה תהיה קיפאון מוחלט (יכול להגיע אפילו לדום נשימה). לכן, האשמת הקורבן הבוטה שנעשתה פה בטקסט איננה נכונה, מבלי להיכנס אפילו לדיבור על ההיבט החברתי פסיכולוגי שהעניין.
המשך 18:56 05.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלעזר
איני נוטה להתבטא כך, אך כותב המאמר הינו אדיוט גמור
13:40 05.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ל11
כי אם אישה היתה במצוקה אמיתית אז שיקול דעתה לא היה משהו ובא רב כביכול גדול ומוכר ואומר לה שיעזור לה ומסביר לה שזה לטובתה יכול להיות שמרוב מצוקה...
כי אם אישה היתה במצוקה אמיתית אז שיקול דעתה לא היה משהו ובא רב כביכול גדול ומוכר ואומר לה שיעזור לה ומסביר לה שזה לטובתה יכול להיות שמרוב מצוקה לא חשבה או שכן חשבה אבל זה היה מאוחר מידי...אל תביאנו לידי ניסיון
המשך 12:17 05.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחת הדברים הידועים כיום בתחום הטיפול בפוגעים מינית הוא שלב התכנון המוקדם, הכולל פיתוי, שלב ארוך המולק את כל פעמוני האזהרה הקיימים אצל אצלינו הצופים ושופטים מבחוץ, טעות לראות את...
אחת הדברים הידועים כיום בתחום הטיפול בפוגעים מינית הוא שלב התכנון המוקדם, הכולל פיתוי, שלב ארוך המולק את כל פעמוני האזהרה הקיימים אצל אצלינו הצופים ושופטים מבחוץ, טעות לראות את הנשים כבעלות אחריות ואולי הגיע הזמן שלפני שממהרים לחרוץ על אחריות נשים קודם ללמוד
המשך 10:32 05.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תמר
אין לך הבנה בנפש האדם, לא ברור איך נתנו לך לפרסם גבובי שטויות. מעלה חשדות כלפיך, אם אתה בעצמך לא תנצל את ההזדמנות לפגוע בנשים ולומר שזאת הייתה בחירה שלהן.
09:13 05.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירון
לשום בחורה אין היתר ללכת לרב שיהיה מי שיהיה,, שתשלח את בעלה,, או פיתרון אחר,, בזמן אבותינו,, לא היה מצב כזה,, כי כולם ידעו שאסור לאישה לגשת לרב,, יש אחריות...
לשום בחורה אין היתר ללכת לרב שיהיה מי שיהיה,, שתשלח את בעלה,, או פיתרון אחר,, בזמן אבותינו,, לא היה מצב כזה,, כי כולם ידעו שאסור לאישה לגשת לרב,, יש אחריות מאוד גדולה לאישה,,, אם הוא רב,, אז הוא לא חרמן? הוא לא חושב זימה? אין אפוטרופוס לעריות,,,
המשך 07:41 05.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שירה
כשיתנו לנשים את הלגיטימציה והסמכות לפסוק ולייעץ לנשים כמו רבנים- נשים יפנו לרבניות. אך בעולם בו גברים הם הסמכות העליונה לא פלא שישנם מקרים כאלה ואין לי ספק שעוד מקרים רבים שפשוט לא נחשפו.
18:10 08.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תגובה ל53
איזה מזל שאנחנו היום לא בזמן אבותינו , ולאישה מותר להתייעץ עם מי שהיא רוצה בייעוץ שלו.. על בעל הסמכות שנותן את היעוץ חלה האחריות לנהוג הצורה שקופה ואחראית אל מול המצוקות הנפשיות והבעיות בהם הוא נתקל ולא לעשות קומבינות ולזמם כייצד הוא משכיב כל אישה שמגיעה אליו.. האחריות המוסרית והפלילית היא על הרב.. לצערך הגדול..
11:40 10.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
הרב מביא המוסר המעוות של צה"ל ולא המוסר של התורה שאומרת "לא תחיה כל נשמה" דברים כ, טז כהוכחה. מדוע?
07:34 05.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר