ברצוני להגיב בקצרה לדברי הרב רוזן שליט"א שפורסמו באתר 'סרוגים', בעניין יום העצמאות. בפתח דבריי אציין שאני תמיד נהנה לקרוא את מאמריו של הרב רוזן, המשלבים ידע הלכתי עם היגיון בריא ורגש חם החפץ בהתפתחות ישראל בארצו. אך הפעם לצערי אני נאלץ לכתוב דברי ביקורת. וגם זה מתוך הערכה והוקרה.
השקפה כפירתית??
הרב רוזן כותב: "למשנת הרש"ט פג תוקפה של ה'אתחלתא' בקיץ תשס"ה". תמהני, הרי דברים כאלה יכול לכתוב רק מי שלא קרא את מאמריו של הרב טל. הרב טל כותב במפורש: "כמובן שצריך לחגוג ולהודות על התקדמות תהליך הגאולה שהולך ומתעצם לנגד עינינו". כמה חבל שדווקא הרב טל מואשם ב'ילדותיות', בשעה שהמאשים – הרב רוזן – רשאי להכניס לפיו של הרב של דברים הפוכים לגמרי ממה שאמר, ואז לחגוג על כך שהרב טל אוחז ב"השקפה כפירתית", לא פחות!
משקפיים שחורות?
אמשיך בהתייחסות ל"תרעומת העיקרית" של הרב רוזן, כלשונו: "לראות במדינת ישראל שלטון צורר ה'מעביר על דת' 'כפי שלא היה בתולדות ישראל', כלשונו, זה עיוות עובדתי נוראי, כפיות טובה ובעיטה בכל ריבוי התורה בחסות המדינה; אלו 'משקפיים שחורות' המסננות כל קרן אורה. זו פנקסנות כלפי הקב"ה; זה נוגד את חז"ל שקבעו 'מפני מה זכה עמרי למלכות? שהוסיף כרך אחד בארץ ישראל'".
שתי שאלות לי: א. כיצד המדרש על עומרי הופך את הקביעה העובדתית לעיוות? ב. הרב רוזן צודק, מצב היהדות בארצות אחרות אינו טוב יותר. אך האם הדבר מקטין את חומרתה של המרת הדת שנעשתה ועדיין נעשית במדינת ישראל? האם ריבוי התורה נובע מרצון הנהגת המדינה, או מרצונם העיקש של רבים מאזרחיה לעסוק בתורה בכל מחיר, למרות רצון הנהגת המדינה? מאבק עז מתקיים כאן מיום קום המדינה ועד רגע זה, על הזכות ללמוד תורה.
הגירוש – פשע דתי, חינוכי ותרבותי
עוד כתב הרב רוזן: "גם דעת עקומה לא תטען שמטרת העקירה היתה "לפעול נגד עבדי ה'", כלשון רש"ט. פשע 'קטיף' הוא לאומי, ומדיני ובטחוני ולא במחוזות דת ישראל". ובכן, דעת עקומה בהחלט טענה זאת. וכבר הזכרתי את הדברים במאמר אחר בסרוגים, ושם גם עמדתי על השלכתם העמוקה על הלך המחשבה בציונות הדתית. כך הסביר את הגירוש מגוש קטיף יאיר לפיד, בריאיון למוסף 7 ימים של עיתון מעריב (13.10.2006): "זה מעולם לא היה קשור לפלסטינים, לדמוגרפיה, לשאיפה להסדר שלום, לתשישותו היחסית של צה"ל או לכל אחד מן ההסברים שניתנו לנו. המניע היה אחר לגמרי". לדבריו, הסיבה לכך היתה רצון ב"הפרת האיזון העדין בין חברת המתנחלים לבין החברה הישראלית". הוחלט "ללמדם שיעור בצניעות, ואולי גם בדמוקרטיה".
לסיום, אני קורא לכולנו להכיל את העובדה שיש בתוכנו ריבוי דעות מבורך, להבין שגדולי ישראל אינם "ילדותיים" ואינם "כופרים" חס וחלילה, גם אם הם חושבים אחרת מאיתנו. ובעיקר – ללמוד מכל אדם, ובכל פעם שאנחנו נתקלים במחלוקת – לחשוב היטב היטב, מה אנחנו יכולים לקבל מהצד השני? התנהלות כזו תנעים את השיח הציבורי, ותעזור לכולנו לשפר את דרכינו והשקפותינו. ו… כמו תמיד, גם בשבת הקרובה אשמח לקרוא את דבריו המעניינים והאקטואליים של הרב רוזן!
מה דעתך בנושא?
29 תגובות
1 דיונים
יואלי
רוצים לדעת מיה וא היכן למד קצת רקע עליו
21:09 18.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים מנריה
א. במחשבה שניה מותר לכל אדם גם להראל דביר לחלוק על גדולים בצורה מכובדת,כפירוש הר"ח מוולוז'ין על הוי מתאבק בעפר רגליהם. ושוב קראתי והוא כתב בצורה מכובדת, רק היה חסר...
א. במחשבה שניה מותר לכל אדם גם להראל דביר לחלוק על גדולים בצורה מכובדת,כפירוש הר"ח מוולוז'ין על הוי מתאבק בעפר רגליהם. ושוב קראתי והוא כתב בצורה מכובדת, רק היה חסר לי הקדמה מסתייגת, כגון: קטונתי, אני הצעיר, לחלוק על דבריו של רב ותיק ומכובד וכד'..... הראל כותב: 'אך האם הדבר מקטין את חומרתה של המרת הדת שנעשתה ועדיין נעשית במדינת ישראל?' זו לא כפיות טובה כלפי המדינה, איפה יש המרת דת?
המשך 01:11 18.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משהי
בעיני זה אסור לדבר ככה, כמה מגיבים שראיתי, מדברים בעיני לא כ"כ יפה על הראל דביר... א. למגיב 20 {רון} הראל דביר לא בא ללמד את הרב רוזן שיעור בעין טובה,...
בעיני זה אסור לדבר ככה, כמה מגיבים שראיתי, מדברים בעיני לא כ"כ יפה על הראל דביר... א. למגיב 20 {רון} הראל דביר לא בא ללמד את הרב רוזן שיעור בעין טובה, אלה אמר את דעתו על דבריו. ב. למגיב 21 {חיים מנריה} אתה מגן על חכמים וזקנים ומדבר כך על חכם בפני עצמו?? היית מדבר ככה גם על הרב אליהו זצ"ל?? ג. למגיב 23 {יוחאי בית אל} למה לדבר ככה? מה זה? ככה לדבר? תשאל את עצמך מאיפה העזות לכתוב ככה על גדולי ישראל, הוא בנו של תלמיד חכם גדול, והוא בעצמו תלמיד חכם! {הערה: אם פגעתי באחד מכם, אפשר לשלוח תגובה בעילום שם ולכתוב ל"משהי" {לי} במה פגעתי ואנסה לתקן.
המשך 15:54 17.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם ירקון
"לו היו רוצים באמת לעשות זאת, היו מבטלים כליל את חובת הגיוס מהחרדים בלא לתלות זאת בלימוד בישיבה" - רעיון מעניין אבל בהחלט לא מעשי, וגם אתה יודע את זה...
"לו היו רוצים באמת לעשות זאת, היו מבטלים כליל את חובת הגיוס מהחרדים בלא לתלות זאת בלימוד בישיבה" - רעיון מעניין אבל בהחלט לא מעשי, וגם אתה יודע את זה טוב מאוד... מי יודע, אולי מישהו יקרא מה שכתבת ויאמץ את זה... "החינוך החילוני בהחלט מונע מאנשים ללמוד תורה? לא הוריהם מונעים מהם ללמוד תורה ולכן שולחים אותם לחינוך חילוני, לו רק היו רוצים היו יכולים לשולחם לחינוך דתי/תורני בלי שום הגבלה" - האם מוכרים לך האחוזים הגבוהים של בני הנוער שנושרים מהחינוך הדתי לחילוני במהלך שנות התיכון, למורת רוחם של הוריהם? האם אתה מכיר קצת את הנוער האתיופי? האם מוכרים לך הבדלי התקצוב בין ישיבות למוסדות על-תיכוניים חילונים אחרים?
המשך 11:12 17.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידן
האם במדינה אחרת, לא יהודית, בחורי ישיבות היו מקבלים פטור משירות צבאי? האם במדינה אחרת הקופה הציבורית היתה מממנת תלמידי ישיבה כדי שילמדו תורה (במקום לימודי חול)?? נכון, יש הרבה...
האם במדינה אחרת, לא יהודית, בחורי ישיבות היו מקבלים פטור משירות צבאי? האם במדינה אחרת הקופה הציבורית היתה מממנת תלמידי ישיבה כדי שילמדו תורה (במקום לימודי חול)?? נכון, יש הרבה רבנים ואישי ציבור שסייעו לפתח את עולם הישיבות במדינת ישראל, על זה אין ויכוח. אבל זוהי המהות של מדינת ישראל - כל יהודי פה חייב לקחת חלק בבניין האומה ועיצוב מורשתה. ואשרינו שזכינו לרבנים ויהודים גדולים שדאגו ודואגים לפעול למען קירוב העם לאלוקיו.
המשך 20:38 16.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
ולמגיב 9, 10 קבין של תבונה ירדו לעולם, איך פספסת את כולם?
14:28 16.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוחאי בית אל
בן כמה הוא איפה למד מי הם רבותיו (אם ישנם בכלל כאלה) כמה שנים למד לפחות לפי התמונה נראה שהוא צעיר אז מאיפה העזות לכתוב נגד גדולי ישראל????
12:21 16.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הראל דביר
אולי לא כולם יודעים, אבל הקמת המדינה יצרה איום אדיר על היהדות החרדית. מפורסמת האמירה של בן גוריון "עוד 30 שנה יהיו חרדים רק במוזיאונים", ושמעתי מכלי שני אמירות דומות...
אולי לא כולם יודעים, אבל הקמת המדינה יצרה איום אדיר על היהדות החרדית. מפורסמת האמירה של בן גוריון "עוד 30 שנה יהיו חרדים רק במוזיאונים", ושמעתי מכלי שני אמירות דומות שלו ברוח זו. אלמלא מסירות נפשם של החזון איש ותלמידי הישיבות, הצבא היה גורף את כולם לחילוניות. אלא מאי, ה' היה בעזרנו והציבור החרדי עמד איתן נוכח הניסיון לחסל אותו. ולימים, הצטרפה הציונות הדתית להצלחה, ונהנתה מהיכולת להקים ישיבות וללמוד תורה.
המשך 12:14 16.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים מנריה
כל צוציק יכול להביע דעה נגד חכמים גדולים וזקנים?
08:41 16.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רון
לא חושבים?
23:39 15.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר