הרב רוזן: "תפיסת עולמו של הרב טל – ילדותית"

ה'ילדותיות' קשורה ב'ברוגז' כלפי הקב"ה, ובמחיקת ההודאה ל'הורה' על נשיאת "האומן את היונק" כ'עונש' על התנהגות עכשווית של ההורה. הרעפת הטוב עד כה שוב איננה ראויה לברכה גם לא לשעבר"

הרב רוזן: "תפיסת עולמו של הרב טל - ילדותית"

נסיגה מ'אתחלתא'

במדור זה אינני נוהג להתפלמס עם השקפתם של אישים בודדים, חשובים ככל שיהיו. הפעם – כאשר יום העצמאות אחר כתלנו – יצאתי מגדרי לנוכח מסכת תמוהה שנפרסה מפי ראש ישיבה נכבד, הרב שמואל טל מ'תורת החיים', אשר איבד את אמונתו הציונית-דתית המקובלת.

בתקשורת התפרסמה מסה מקיפה ששטח הרש"ט סביב החלטתו לבטל את יום-העצמאות (באמירת הלל ובכלל) וגימודו ליום רגיל. מאידך, "ביום-ירושלים אנו מודים לה' הודאה עצומה על נסיו ונפלאותיו וחוגגים יום שלם את אתחלתא דגאולה". ה'חזרה בשאלה' ממשמעתו הגאולתית של יום העצמאות הבשילה בעת גירוש גוש קטיף ועקירת ישיבת 'תורת החיים' מנוה דקלים; "נוכחתי לראות איך המדינה גייסה את כל מערכותיה – הממשלה, המשטרה, השב"כ, הצבא, מערכת המשפט, התקשורת – והכל כדי לפעול נגד עבדי ה'".

באירוע זה נפקחו עיניו "שהמלכות הזו מיוסדת על בסיס שיש בו ניגוד מובנה ומובהק למלכות ה'". לדבריו "לא היה בכל תולדות ישראל אף צורר שהצליח לגרום למאות אלפי יהודים לעזוב את דתם כמו שהצליחו ראש הממשלה הראשון וחבר מרעיו. לא היו אף פעם אימפריות של כפירה וטומאה בישראל כדמותן של האוניברסיטאות והתקשורת הממלכתית בישראל שמפיצות כ"כ הרבה כפירה וטומאה בחסות ומכח המדינה…"; ומחרוזת מימראות נוספות על זו הדרך.

השקפה 'כפירתית'

צער רב בלבי לנוכח תפיסת עולם זו של הרש"ט הנחזית בעיני 'ילדותית', במקרה הטוב, אך בעצם הרת-אסון אמוני הרבה מעבר לשאלת 'קדושת' יום העצמאות. ואפרש שיחתי; ה'ילדותיות' קשורה ב'ברוגז' כלפי הקב"ה, ובמחיקת ההודאה ל'הורה' על נשיאת "האומן את היונק" כ'עונש' על התנהגות עכשווית של ההורה. הרעפת הטוב עד כה שוב איננה ראויה לברכה גם לא לשעבר. נניח ל'ילדותיות' ונפנה לעיקר;

ממתי אנחנו מכתיבים לרבונו-של-עולם את מהלכיו, וכשאינם רצויים בעינינו – שוברים את הכלים? תקומת המדינה היא סממן גאולתי גם אליבא דרש"ט, ובכנפיה קובצו ריבואי-רבואות של גלויות, ניטעה התיישבות שהפריחה שממות ארצנו, ירושלים נבנית ומתרחבת. ובעיקר, 'מלכות השמד' נלחמת בחירוף נפש, ובהצלחה בחסדי הקב"ה, מול שבעים זאבי ערב. למשנת הרש"ט פג תוקפה של ה'אתחלתא בקיץ תשס"ה (2005), בגירוש "המרושע והמכוער, עם צביעות ושקרים, עם שחיתות ואיומים, תוך אכזריות וחוסר אנושיות בסיסית".

האם פג תוקפה של יציאת מצרים עם גלותנו מארצנו, מפני חטאינו ובגזירת הקב"ה? וכי לא נפסקה הלכה כבן זומא במשנה במסכת ברכות פ"א (שנקבעה גם בהגדה-של-פסח) ש"מזכירין יציאת מצרים גם בלילות", וכל בעלי דרש וחסידות והגות מרמזים בה שגם בעת הגלות לא פג תוקפה של הגאולה גם בטרם הגענו "לימות המשיח"? והערה נפלאה נוספת; הורדוס הרשע, משסף חכמי ישראל וחובב תרבות רומית, כשבנה את ביהמ"ק "היו יורדין גשמים [רק] בלילה [ולא ביום]… וידעו שמלאכת שמים בידיהם" (תענית כג,א). הרב קוק (אגרות ג,תתעא) מוצא כאן רמז לבנין הארץ והקודש (דוקא) ע"י מרשיעי ברית…

אמירות פלקטיות

אבל התרעומת העיקרית עדין לפני; לראות במדינת ישראל שלטון צורר ה'מעביר על דת' "כפי שלא היה בתולדות ישראל", כלשונו, זה עיוות עובדתי נוראי, כפיות טובה ובעיטה בכל ריבוי התורה בחסות המדינה; אלו 'משקפיים שחורות' המסננות כל קרן אורה; זו פנקסנות כלפי הקב"ה; זה נוגד את חז"ל שקבעו "מפני מה זכה עמרי למלכות? שהוסיף כרך אחד בארץ ישראל" (את שומרון, עיר החטאים! סנהדרין קב,ב). האמירות ה'חרדיות' שרבי המדינה חרתו על דגלם 'גזירות שמד' ו'העברה על דת' – אלו מליצות פשקוויליות המתעלמות מכל מה שהיה מתרחש אלמלא קמה מדינת ישראל. בצרפת, למשל, קיים אחוז התבוללות מבהיל בקרב יהודי צפון אפריקה שנקלטו שם. מיליון ורבע עולי חבר העמים היו נטמעים ואובדים באוקראינה, רוסיה והמסתעף אלמלא עלייתם לישראל.

ומה שייכותו של 'גוש קטיף' להפגת אמונת ה'אתחלתא' ולשלטון "כופרים מרשיעי ברית"? גם דעת עקומה לא תטען שמטרת העקירה היתה "לפעול נגד עבדי ה'", כלשון רש"ט. פשע 'קטיף' הוא לאומי, ומדיני ובטחוני ולא במחוזות דת ישראל.

סוף דבר, ילך כל אחד בשם אלקיו, ואנחנו "נרננה בישועתך ובשם אלקינו נדגול" (תהלים כ,ו), ונניף דגלים, גם אם טרם זכינו להמשך הפסוק: "ימלא ה' כל משאלותיך".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
24 תגובות - 23 דיונים מיין לפי
1
תגובתו של הרב רוזן ילדותית
רפי | 12-05-2016 10:33
יש הזיה של הציבור הדתי לאומי להתעקש לראות את המדינה כמשהו רק טוב אם כי הם מבקרים אותה חדשות לבקרים. ברור שכל מה שהשם עושה זה לטובה אז למה לא אומרים כל יום הלל? נעשה נס לעם ישראל במלחמה אך המשך ההתנהלות של המדינה כנגד הדת היא כהמשך הגזרות בגולה. הורדוס בנה את הבית השני אבל בל נשכח שהוא גם נחרב בסוף. לפי הנבואות לא צפויה עוד גלות אבל מאידך גם ידוע מאמר שחז"ל שאין בן דוד בא עד שיתייאשו מן הגאולה ולעיתים נראה כאילו המדינה בהחלט מובילה אותנו לשם.
כ
ע | 07-01-2019 12:01
אינני מסכם עם הרב רוזן אבל זה ביזוי תלמיד חכם ואסור לבזות את הרב רוזן
2
די, די מספיק ודי.
שלום | 12-05-2016 10:35
3
שייע
| 12-05-2016 11:43
כל האדמורים וגדולי ראשי הישיבות הם ילדותיים. מזל שיש לנו את המבוגר הרב ישראל רוזן.
4
לא מבין
צוריאל | 12-05-2016 12:14
לא מבין. הרב לא מתלונן על הקב"ה, הפוך, הוא נמנע מלחגוג כי בעיניו זה גופו גורם פגיעה בכבוד ה'. וזה שהייתה שואה וה' אפשר והביא אותה, אינו אומר שיש לחגוג (דוגמא מוקצנת, אך בשביל הדוגמא..) אגב, לפיד בזמנו אמר אחרי הגירוש שהכל היה מלחמה במתנחלים.. אני בעד לשאול ולהיווכח שיש פה מלחמה בדת, שמסתירים אותה כי יודעים שאם היו נלחמים במוצהר, כל הציבור היה מבין ועומד על המשמר...
5
הטלת ספק
הספקן | 12-05-2016 12:57
כשל לוגי. רבש"ע לא = מדינת ישראל. רבש"ע מעליה. רבש"ע מיטיב כפוטנציאל - הנה החיים והמוות לפניך ובחרת בחיים - והעם בוחר אם להטות את הפוטנציאל האלוהי לרעה או לטובה. ואם היטה הדבר לרעה הרי רעה היא. ורבש"ע לא קורא שמו על הרעה אלא בחירה היא ומציאותו בה בדרך נעלמת בלבד דאין עוד מלבדו חוץ מכשפים, אין עוד מלבדו אפילו כשפים הרי שזה נעלם בהרע ומצוי בדרגת הסתר. נמצא אין כאן שבירת כלים מולו אלא בירור שכעת הוא מתעלם בהמציאות וכעת המציאות רעה בגלל הבחירה. זה פשוט. אלא שאמונתו הבלתי ביקורתית של רוזן באיזה אל דוגמטי אלוהי ישראל = מדינת ישראל (עפ"ל) מסמאת את עינין ככל דוגמטי דתי (כמו קתולי). אני סובר כמו הרמב"ם שא-לוהי ישראל הוא מעל כל זה, מופשט ולא דוגמטי, וכתב האור החיים שיש בחירה מוחלטת לאדם, וכתב רבי יהונתן אייבשיץ שיכולה להיות גלות שלישית, ואם בחרו מנהיגי המדינה לקחת את החסד הראשוני של הא-ל המופשט לרעה הרי רעה כאן ואין ה' קורא שמו על הרע ונמצא בו בהעלם גדול. ר' שמואל טל מסוגל לפתוח אקסיומות ציוניות דתיות, ישראל רוזן לא, אמור מעתה: אלוהי ישראל = מדינת ישראל (רוזן). סע עם קלנועית שבת לבית הכנסת הקרוב למקום מגוריך ותקן בסידור התפילה: א-לוהי אבותנו א-לוהי מדינת ישראל רוזן. בהצלחה. ותמשיך לכתוב פוסטים שמראים את רמת תפיסתך במהות מציאות השי"ת, פרימיטיביזם שהרמב"ם שולל וגיחוך טיעוני מתוך אמונה עיוורת באיזו דואליות עליונה והכחשת הבחירה, יבחר אלוהים חדשים (אתה מגייר קטינים לדת שלך?)
6
תוגבת הרב רוזן תינוקית
צחי | 12-05-2016 15:09
ילדותי אך עדיין למד מהוריו מרבותיו ויש הרבה ילדים מחוננים שצודקים תינוקי נגד רבותיו נגד נגד נגד
7
הקב"ה הקים את המדינה ע"י השליחים
| 12-05-2016 15:37
שלו.מי יגיד לו את מי לבחור. חבל ששקועים בעמר.כרב רוצה ללמד זוג שלום בית אומר להם תפסיקו להזכיר נשכחות אבל כשהוא בעצמו צריך לשכוח את העבר ולהמשיך הלאה כי הד' ציווה את החיים הוא לא מוצא את עצמו ובוכה על חלב שנשפך.היתה עקירה בגוש קטיף מאת הד' וכעת המדינה הפלאסטינית תהיה שם בעזרת השם כי להד' מהלכים.קצת לשחרר ונגאל.
8
הרב רוזן כנראה לא קרא בכלל את דברי הרב במלואם
עמיחי | 12-05-2016 15:54
או שקרא והתעלם. אין שום קשר בין טענותיו לבין דברי הרב טל. טענו בחיטים ולא הודה לו בשעורים.
9
הגאולה היא גאולה והרשעים הם רשעים
רועי | 12-05-2016 15:57
הרב רוזן חוזר על הטענה הדתית-לאומית הקלאסית היא ש"ה' מחליט איך להביא את הגאולה ואנחנו לא נחליט בשבילו". אולם דווקא עובדה זו, מלמדת שתהליך הגאולה יכול להתקדם גם דרך כלים שהם כשלעצמם טמאים, והם אינם מקבלים קדושה מכוח זה שיוצאת מהם טהרה. כדברי המדרש (במדבר רבה יט, א, ובמקבילות נוספות) על הפסוק "מי ייתן טהור מטמא, לא אחד", ומביא שם המדרש כמה דוגמאות. אברהם הוא קדוש, אבל תרח הוא טמא; ר' עקיבא הוא קדוש, אבל המן הוא טמא; ר' מאיר הוא קדוש, אבל סיסרא הוא טמא, וכן על זה הדרך. גם על הנצרות והאיסלאם כתב הרמב"ם (הלכות מלכים פי"א) שהן מיישרות בבלי-דעת את הדרך למלך המשיח, אולם ברור שאף אחד לא מעלה בדעתו שצריך לחגוג ביום ייסודן. "את החילונים אנו אוהבים בתכלית האהבה ואת החילונות אנו שונאים בתכלית השנאה". את מה המדינה מייצגת - את החילונים או את החילונות??
10
שניהם ילדותיים
יוסי | 12-05-2016 16:23
מזכיר לי מריבה בין ילדים בגן חובה מכסימום. רמת טיעונים נמוכה, חוסר ידע גם ביהדות, מחשבות של ילדודס בגנון. שניהם לא ברמת דיון רצינית.
11
תגובה לרפי (1)
| 12-05-2016 17:44
לא שאני מחבב את הרב רוזן אבל תגובתו אינה ילדותית בכלל. ילדותיות היא לייחס לעצמנו הצלחות ולה' את הכישלונות. אם מטוס מתרסק זה אשמת הקבה, אבל אם הטייס הצליח ברגע האחרון להציל את המצב, זה גבורתו הוא. הקבה נתן לנו מדינה, זה מתנה ונודה לו. מנהיגי המדינה לא טובים, רודפים את הדת, משמדים את היהודים, מסיתים ומדיחים, זה הם ולא הקבה, ולכן יש להודות לה' על ה אייר תשח ללא קשר להמשך.
12
מי שילדותי פה הוא הרב רוזן
שמעון מכוכב השחר | 12-05-2016 18:33
ואין כאן מקום להאריך.
13
תגובה ל1 ול4
| 12-05-2016 21:11
היזהרו בכבוד חכמים!!!! אסור לדבר כך על צדיקים! אפילו אם אתם לא מסכימים אתם! חזרו בתשובה!
14
כאילו שמדינת ישראל מנעה התבוללות
יוני | 12-05-2016 23:40
הרי העולים לארץ ישראל כמעם כולם היו דתיים מאוד והיורדים לצרפת בקושי שמרו שבת
15
הרב רוזן צודק
בני | 12-05-2016 23:58
פשוט נורא, כל מצדיקי השיטה של הרב טל חושבים שהם עמוקים יותר וכדו' וזו בדיוק הבעיה. בשמחת הקמת המדינה יש משהו מאוד פשוט-אנו מודים על כך שעמ"י חזר לארצו, לשלטון וליכולת לשבת בארץ- כל הגברים האלו אפשריים רק על ידי מדינה. לגבי התוכן של המדינה- אותו רוצים לשנות ולשפר, כפי שהרצי"ה התבטא שמשרד החינוך ומשרד המשפטים הם ע"ז בשיתוף, ומדוע דווקא הם- כי הם המשרדים שנושאים את הערכים- ואותם באמת יש לשנות- איך- על ידי כך שכל אחד מעם ישראל יתקרב יותר לה' ויחזור בתשובה. דרך צלחה לכולנו וחג שמח!
16
ועוד לדברי הרב רוזן
יודא | 13-05-2016 12:20
מדוע לא ניתן לנהל ויכוח תרבותי בין אדיאולגיות שונות ומדוע צריך לרדת לרמה האישית כולל כינויים כמו "ילדותית" כל נושא אדיאולוגי מביאיתו לא מעט דם רע בקרב אחינו אנשי שלומינו. חבל על כך. אני גם ציוני טוב וגם משרת בתפקיד די בכיר במילואים במסגרת לוחמת ולמרות זאת לא מתחבר לדעת הסוברים שאנו בודאות בתהליך גאולי .
17
זו הרמה של הציונות הדתית?
אלון מירושלים | 13-05-2016 12:31
איזה טעונים הזויים....
18
התורה מתקיימת כאן *למרות* המדינה והתנכלויותיה ולא בגללה
ציקי | 13-05-2016 16:40
שבעים שנה ויותר של הגנה בלתי פוסקת ובלתי מתפשרת על קדשי ישראל, יום יום ישוב ישוב, החל מחזון ההתנצרות של הרצל המשך בהנרייטה סולד, דרך מאיר וילנר, אורי אבנרי, שולמית אלוני, יוסי שריד, אמנון דה הרטוך, רובינשטיין, והבגץ. כן. זו בהחלט פנקסנות בה מחוייב כל יהודי - כולל אתה הרב: "הלא משנאיך ד' אשנא ובתקוממיך אתקוטט, תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי"!!!!! והלוחמים הקדושים - החל מהרב זוננפלד דרך משה פרוש עמרם בלוי הרב מבריסק אדמורי גור ויזניץ ואחרים הלאה והלאה. כל יום מלחמה חדשה על גזירה חדשה נגד הדת היהודית - מבית מדרשה של הציונות ושותפיה הדתיים לאומיים. אם יש כאן תורה - זה לא בזכות המדינה והציונות אלא למרות הציונות ולמרות משרתיה העלובים מלחכי פנכתה - מנהיגי הציבור הדתי לאומי לדורותיהם!!!
19
בהחלט יש מקום להגיב על דברי הרב טל. השמצות לא ענייניות
דודו | 13-05-2016 17:56
כמו זה ילדותי אינם במקום
20
חבל שהציבור הדתי לאומי צריך לקבל עוד כאפות
| 13-05-2016 18:52
כדי להבין שאין קשר בין גרולה למדינה.
21
לדעתי זו לא תגובה עניינית
אוהד ירושלים | 15-05-2016 1:48
ולא מכובדת.
22
לא קשור
א | 15-05-2016 14:46
מה הקשר לזה שאנחנו לא מכתיבים לה מה לעשות.... אם כן נפלה כל הבחירה כי גם אני לא אחליט לה מה לעשות והוא החליט שאני יעשה עבירה .....
23
כ
ר | 07-01-2019 12:02
אסור לבזות את הרב שמואל טל זה ביזוי תלמיד חכם ואני מוחה