אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מדינת ישראל אינה יסוד כסא ה' בעולם. עדיין

אסור להחליף את האתחלתא דגאולה עם הגאולה. העם דחה את "התקווה" אל מחוץ לכותלי בית הכנסת ואף הצמיד לה בן חורג המלווה אותה בכל טקס במוסד דתי: שירת "אני מאמין" - בגלל שלצערנו מדינת ישראל של ימינו אינה יסוד כסא ד' בעולם, וכל חפצה אינו שיהיה ד' אחד ושמו אחד. עדיין.

מדינת ישראל אינה יסוד כסא ה' בעולם. עדיין

במרחשוון של שנת תשכ"א (1960) פנה רב קהילת החלבים במקסיקו, הרב צאדק הררי, לראשון לציון, הרב יצחק נסים, ובפיו שאלה. כמה ימים קודם לכן, סיפר הרב, בחול המועד סוכות, פתחו חזני הקהילה בשירת "התקווה" בשעת הוצאת ספר התורה, דבר שנתקל בהתנגדות מצד חלק מהמתפללים ועורר מחלוקת חריפה בקהילה. 'האם עשו החזנים כהוגן?' שאל הרב המקומי את הרב הראשי לישראל.

והלה השיב לו: "שיר התקווה לא חובר לצורך תפילה אלא הפך במשך הזמן להמנון הלאומי שאומרים אותו בטקסים לאומיים או בהזדמנויות דומות ואין צורך או עניין לאמרו בשעת התפילה. ובכלל, אין להוסיף על התפילה שהוקבעה ונתקנה ע"י חז"ל, למעט אולי בקשות שהשעה מחייבת קביעתן או אמירתן ועל דעת כלל הרבנים".

ואכן, כגוף חי הדוחה מתוכו שתל זר, כך היו קהילות ישראל שבתפוצות ובארץ ישראל ו"התקווה": רק הלחן נכנס בשערי בתי התפילה, וגם זאת לא על פי רוב ולא בכל ימות השנה, אך המילים נשארו בחוץ; המנגינה היפה, שמקורה בשיר איכרים מולדובני נפוץ, משרתת נאמנה עד היום את החזנים החפצים להכניס את חיבת ציון לבית הכנסת בדלת האחורית, אך מעטים המקומות שבהם ההמנון עצמו חדר לסדר התפילה.

מסתבר ש"התקווה" לא הפכה לחלק מסידור התפילה, ואפילו לא ביום העצמאות, בגלל העובדה הפשוטה שהנוסח המקוצר של "התקווה", זה שמושר כהמנון המדינה, אינו תפילה או שיר שבח. חמור מכך, הוא טקסט נטול אמונה; אלוהים לא נזכר בו, גם לא בדרך אגב. להמנון חסר-אל לא הסכינה היהדות הדתית וגם לא תוכל להסכין לעולם באשר הוא סותר את בסיס הדת: האמונה בנשגב, באלוהי. תוכנו של המנון המדינה הוא סימפטום לחילוניות של שיבת ציון החדשה, בדיוק כמו הביטוי הפרווה "צור ישראל" שבנוסח הסופי של מגילת העצמאות. לא פלא אפוא שאפילו הרב קוק האב, אבי אבות קדושת הממלכתיות ומי שכתב על מדינה שהיא אמצעי ל"אושר היותר עליון", הציע להחליף את "התקווה" של אימבר ב"האמונה" שלו; שיר זה, "שיר האמונה", שחובר בידי הרב קוק בשנת תרע"ט (1918) ופורסם בחוברת שיצאה לאור עוד בחייו, לווה בהערה: "יש לשיר שיר זה במנגינת 'התקווה'". משמעות הדבר ברורה: האמונה היא התקווה הדתית.

אין אני כופר בטובה, ח"ו. הקמת מדינת ישראל היא המאורע הגדול ביותר שאירע בהיסטוריה של העם היהודי, לכל הפחות בדורות האחרונים. קיומה של המדינה מאפשר לנו עצמאות מדינית ומשחרר אותנו משלטונם של עמים זרים; בזכותה אנו יכולים לקיים את מצוות יישוב הארץ בחלקים נכבדים מארץ ישראל – עם כל המצוות הנלוות אליה; המדינה, מדינתנו, מעניקה לנו ביטחון פיזי וגם הגנה מיד צר רוחני; דגל ישראל הוא דגלי, הרצל – נביאי ולמשמע המנון המדינה גווי מצטמרר וקומתי נזקפת. ביום העצמאות אני אומר שיר הלל לאל, ומודה גם לכל אותם האנשים והנשים האמיצים שמסרו את נפשם למעננו, ובכלל זה לאבות המייסדים של הציונות, הדתיים והחילוניים; לגדולי התורה ולגדולי הציונות; לרב אלקלעי ולדוד בן גוריון.

אכן, אסור לבלבל בין מה שיש לנו עתה ובין מה שאנחנו רוצים שיהיה, אותה מדינה אידאלית, זו שצריכה להיות "אור לגויים", זו שעליה ניבאו הנביאים, זו שבה דיברו גדולי הדורות הקודמים; אסור להחליף את האתחלתא דגאולה עם הגאולה. העם דחה את "התקווה" אל מחוץ לכותלי בית הכנסת ואף הצמיד לה בן חורג המלווה אותה בכל טקס במוסד דתי: שירת "אני מאמין" – בגלל שלצערנו מדינת ישראל של ימינו אינה יסוד כסא ד' בעולם, וכל חפצה אינו שיהיה ד' אחד ושמו אחד. עדיין.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
אשרינו שיש הרואים בבירור את הצרות שמדינה עושה
עירא | 08-05-2016 16:13
2
התחלת יפה אך סיימת בקול ענות חלושה
דוד | 08-05-2016 16:30
מדינת ישראל היא יסוד כיסא ה' בעולם משום שהיא ריבונות יהודית על אדמת הקודש. אף על פי שיש בעיות ולא כולם מאמינים והגאולה עדין לא שלימה זאת כבר הגאולה. ההתחלה של הגאולה היא עצמה הגאולה והרב צבי יהודה היה אומר שאנחנו כבר באמצעה של הגאולה. כי הכלל הוא לפי ההלכה שקבע הרמב"ם ע"פ הגמרא: אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות בלבד- זו ההלכה!! כשיש ריבונות יהודית על אדמת ישראל כשיש ממלכת ישראל על אדמתה- (גם אםהיא לא הכי אידיאלית)- התחילה הגאולה בפועל. וכל מי שמנסה להקטין זאת שיתווכח עם הרמב"ם ושאר החכמים. ובעז"ה נזכה להגיע מהגאולה בימינו אל הגאולה השלימה בבניין המקדש ולתקן את כל הבעיות שבישראל הנובעות מהגלותיות שנכנסה אלינו למחשבה וללב.
3
התקוה
דו | 08-05-2016 21:28
יתרה מזאת, סביר מאד החלפת מילות התקוה המקוריות של נ"צ אימבר ל"להיות עם חופשי בארצנו" ע"י מורה מארץ ישראל באו לסמל את ה'חופשיות' דאז. דהיינו, לפני שנטבע המונח 'חילוני' - פורקי עול התורה נקראו 'חופשיים'.
4
לא קרב זה אל זה
יהודי | 09-05-2016 1:13
מדינה יהודית, כפי שמותווית בכתבי הרמב"ם, היא משהו שונה מהותי מהמדינה הקיימת. מדינה יהודית אכן צריכה להיות כסא לה'. אמורה לבטא מלכות השם. ואילו הדמקורטיה היא מלכות האדם. אין אפשרות שהדמוקרטיה תהפוך ליסוד כיסא השם בעולם. אם זה יקרה זה יהיה מדינה אחרת, לא המשך ישיר, מעין מהפכה, כמו להבדיל המהפכה הקומוניסטית.
5
מגיב 2 לא צריך שעבוד מלכויות, כשיהודים משעבדים
שולה | 09-05-2016 9:31
יהודים שחסרים כל ערך אמוני, תורני, ארץ ישראלי - לזה אתה קורא מלכות ישראל?? אפילו להתקומם כראוי נגד אוייבנו הקמים לכלותנו הם לא נותנים לנו.
6
בדיוק כמו שהקב"ה חולל את השואה
| 09-05-2016 21:31
כך הקב"ה בכבודו ובעצמו הקים את מדינת ישראל. כל הדברים גבוה גבוה נגד מדינת ישראל הדמוקרטית שזוהי הגאולה בגדול מדבר בקב"ה.מי שמאמין בכוחי ועוצם ידי מדבר נגד המדינה. כל כך טוב במדינה שכל אחד יכול לפתוח את הפה בלי הרבה חשבון דיינו.
7
גליל חצוף שחולק על הרב קוק
מיכאל | 10-05-2016 10:56
הרב קוק אמר שמדינת ישראל היא יסוד כיסא ה' בעולם ואילו הרה"ג גליל חולק עליו... נו נו...
8
הגאולה כאן.
י.מ.נ | 10-05-2016 12:14
אבא שלי ז"ל ביום העצמאות היה נוהג לומר שהמשיח הגיע . כשבקשנו הסבר הסביר שהיה ילד באירופה הארורה וראה מסביבו רק מוות, אם היו אומרים לו שיום יבוא ויחיה במדינת ישראל הריבונית עם בית משלו וילדים שמשרתים בצבא ההגנה לישראל , היה אומר שזה יקרה רק כישבוא המשיח, אז מבחינתו המשיח הגיע הגאולה כבר כאן, ומי שלא מבין זאת חבל!!!!!