ראש ישיבת 'ניר' בקריית ארבע, הרב אליעזר ולדמן, מפרסם מאמר חדש בחוברת שהוצאה על ידי ישיבתו בה עיבודים של שיעורים שניתנו מפיו אודות העלייה להר הבית. בחוברת, שהגיעה לידי 'סרוגים' מתייחס הרב ולדמן גם לחוברת שהוצאה לפני מספר חודשים על ידי הרב טאו המתנגד לעלייה להר הבית בעת הזו.
במאמר, תחת הכותרת, "נעם-אלו תלמידי חכמים של ארץ ישראל", כותב הרב ולדמן: "כואב שיש רבנים הפוסלים דעתם של רבנים אחרים. הכאב גדול פי כמה כאשר הדברים מגיעים לקטרוג. יש לרומם את כבודם של ישראל שהוא כבודו של הקב"ה, ואי אפשר לשתוק כאשר מופיע קטרוג על עם ישראל.
בהמשך המאמר מצטט הרב ולדמן את דבריו של הרב טאו מהחוברת שהוציא בה כתב הרב טאו, בין היתר: "אנו רואים בחוש כיצד כבודנו הלאומי נגרע וכושר ההרתעה שלנו פוחת ואינו כפי שהיה בעבר. אויבינו שולחים נערים ונערות צעירים המנסים לפגוע בחיילינו ומשתמשים בכל הבא ליד. כאשר אנשים יראים ושלמים גורעים את כבוד המקדש ומאבדים את תחושת 'מורא המקדש' בכך שמשווים את המקדש לשאר ארץ ישראל ונוהגים בו מנהג חולין על ידי שעולים אליו על מנת 'להראות נוכחות' -אזי הקב"ה גורע את כבודנו, ואנו נעשים מזולזלים בעיני אחרים".
להורדת החוברת המלאה "קומו ונעלה ציון" – לחצו כאן
בתגובה לדברים אלו, כתב הרב ולדמן: "דהיינו, המחבר טוען שזו אינה הרשעות של הערבים הצעירים שרוצחים ודוקרים אותנו, אלא אנחנו אשמים משום שאנו גורעים את כבוד המקדש ו"משווים את המקדש לשאר ארץ ישראלונוהגים בו מנהג חולין".
הרב ולדמן ממשיך ומתייחס לטענה כי העולים להר הבית נוהגים בו מנהג חולין: "איזה מנהג חולין נוהגים בו? הרי העולים לומדים את מצוות מורא מקדש ומקיימים אותה, טובלים במקווה והולכים בלי נעליים ובכובד ראש. וכי המציאות שערבים, שהם בוודאי טמאים וחכמינו גזרו עליהם כזבים וזבות, נמצאים שם אינה חילול ה'? זה לא נורא?רק כשיהודים עולים בטהרה זה נורא? אתמהה".
מה דעתך בנושא?
32 תגובות
2 דיונים
התופעה, לפי הרב טאו - זלזול במקום המקדש. התוצאה - אויבנו מזלזלים בנו, ובגלל רצחנותם ואכזריותם זה מופיע על ידי פיגועים ורציחות ר"ל.
19:47 05.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
rav
לכבוד 28, אין דבר כזה פן אמונתי, יש רק הלכה והלכה קובעת. והלכה אומרת ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם וככה קבע הרמבם הלכות בית הבחירה א:א. יש מעל 200 מצוות שמקיימים...
לכבוד 28, אין דבר כזה פן אמונתי, יש רק הלכה והלכה קובעת. והלכה אומרת ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם וככה קבע הרמבם הלכות בית הבחירה א:א. יש מעל 200 מצוות שמקיימים בהר הבית ואין רשות לאף רב לבטל אותם או לעכב אותם ואפילו יהושע בן נון לא צייתינא ליה. אולי זה הבעיה של הר המור--יותר מדי אמונה אבל הלכה מה תהא עליה. אמרת שרב קוק צדד עם "הגדולים שאסרו". האם אתה יכול לפנות אותי למשהו מסודר עם מקורות שרב צבי יהודה כתב על איסור עלייה להר. התשובה היא שאינה קיימת הוא לא כתב. לכן, סימן שאלה גדולה איך אתה מצטט בשמו שאסר כשלא כתב עליה שום מאמר. אמרת לסמוך על הרבנות הראשית. האומנם? אלו רבנים מטעם שאינם מקיימים "לא תגורו מפני איש". לא היה אף פעם דיון הלכתי על עלייה להר אצל הרבנות. אין אפילו דף עם מקורות מדוע אסרו. "רבנות הראשית"? הלא הרב הראשי האשכנזי לשעבר אמור ללכת לכלא. האם על רבנים כאלו נסמוך? מעניין מדוע אתם כל כך מתלהבים למצוא סבה לאסור במקום להתיר ולתקן העוול והחילול השם בהר. הפסוק אומרת "לשכנו תדרשו ובאת שמה " אני דורש מקום שכינתו אבל אתם שונאים אותו ודוחה בשני ידים. לא משנה מה "הרבנים" האלו אומרים כי יש תאוצה לעלייה להר הבית והעם שהוא ממלכת כוהנים יודעת האמת.
המשך 18:28 05.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמרת כאן כמה טענות (את הטענה השלישית לא הבנתי..) : 1. מי יודע מה הרב קוק יגיד היום? 2. גם אם יאסור, לא כל מה שהרב קוק אמר כולם קבלו. *וכן אמרת- "יש...
אמרת כאן כמה טענות (את הטענה השלישית לא הבנתי..) : 1. מי יודע מה הרב קוק יגיד היום? 2. גם אם יאסור, לא כל מה שהרב קוק אמר כולם קבלו. *וכן אמרת- "יש צביעות אצל אלו שאוסרים..." קיבלתי את הרושם שהתייחסת רק לפן ההלכתי. יש גם פן אמוני, והרב טאו בחוברת התייחס רק לזה! ובכלל בדבריו מתייחס רק לזה! (ומובאים בנספחים מודעות של גדולי הדור). אז דבר ראשון, כל הכתבה פה מדברת רק בפן האמוני, כך לפחות צריך להיות כי רק על זה הרב טאו דיבר, והוא בכלל לא נכנס לסוגיה ההלכתית. אתה דיברת על הצד ההלכתי. אז ככה: 1. אני מבין שאתה מתכון לכל מה שנוגע למדידות. בסופו של דבר אנחנו לא יודעים אם מבחינת פוסק הרב קוק היה מתיר. אנחנו יודעים שהרצי"ה למרות המדידות לא הסכים. והרבנות הראשית שאותה ראה הרב קוק כסמכות להחליט בהלכות שכאלה-אסרה. אז זה הכי קרוב לדעת הרב קוק. אבל יותר מכך, כמו שכתבתי לעיל הסוגיה בדברי האוסרים בשני מישורים. האמוני- שבה יש משקל רב בדברי הרב קוק (והתייחסות רבה בכתביו), לעומת ההלכתי-שבה רק מצטטים את הרב קוק (בתוך רשימה גדולה של שאר גדולי ישראל)-שאוסרים. כאן (בפן ההלכתי) החשיבות שניתנת לדברי הרב קוק שווה לשאר גדולי ישראל שאסרו. 2. שוב. תבדיל בין הלכתי לאמוני. *היא הנותנת. אתה יודע מה הרב ליאור חושב לגבי ברכה על שוקולד? אתה סובר כמותו? אז תגיד שבענייני מקדש אתה סובר כמו הרב ליאור. בסדר, אבל תשאל את עצמך, האם התחלת לסבור כמותו בגלל שרצית לעלות ואמרו לך שהרב ליאור מתיר? זה כמו שיגידו לי בתור ספרדי שאם אתה רוצה לאכול מעט מצה תדע שהרב משאש אומר לחשב מצה ע"פ נפח.. ועוד פעם כל מה שהרב טאו סובר (מעבר לכך שחייב לשמוע לפסיקת הרבנות הראשית מתוקף תפקידה להחליט בסוגיות כאלו) זה שמבחינה אמונית, מתוך עיון בדברי הרב קוק כך יוצא. אתה חולק על הרב טאו, תוכיח אחרת! כל מיני דיבורים כאלו זה פשוט נסיון לעשות דה-לגטימציה...
המשך 10:55 05.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף בנימין
שאלת העליה להר הבית אינה תלויה במחלוקת מרכז והר המור. ראשי ישיבת מרכז הרב לדורותיהם אסרו לעלות. הרב ולדמן לימד במרכז הרב לפני הרב טאו ועזבלפני שהרב טאו עזב....
שאלת העליה להר הבית אינה תלויה במחלוקת מרכז והר המור. ראשי ישיבת מרכז הרב לדורותיהם אסרו לעלות. הרב ולדמן לימד במרכז הרב לפני הרב טאו ועזבלפני שהרב טאו עזב. זכותו של הרב ולדמן לחלוק על הרב טאו אבל זה לא קשור למרכז הרב. מאיפה המצאת שמדי פעם מתפרסמות מחלוקות של מרכז על הר המור ולהיפך? לקראת הפרישה ממרכז והקמת הר המור הוציא הצד של הר המור כמה חוברות ומכתבים והצד השני שתק. במהלך השנים מאז לא היה שום קשר בין מרכז והר המור. הר המור עסוקה בלתקוף הרבה דברים אחרים וזהו. כשהרב ולדמן דבר על פוסלים דעתאחרעים אני חושב שהוא התכון למשהו הרבה יותר רחב מסוגית עליה להר הבית
המשך 10:29 05.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
rav
סך הכל הוא בן אדם שנפטר לפני 70 שנה. מי יודע מה יגיד היום. ואפילו יאסור אז מה? לא כל מה שרב קוק אמר כולם קבלו. כל אחד שאוסר...
סך הכל הוא בן אדם שנפטר לפני 70 שנה. מי יודע מה יגיד היום. ואפילו יאסור אז מה? לא כל מה שרב קוק אמר כולם קבלו. כל אחד שאוסר אוהב לצטט בשם רב שטיינמן רב אלישיב ורב עובדיה אבל אין להם מושג מה הם חושבים בהלכות אחרות וכנראה לא איכפת להם.יש הרבה צביעות אצל אלו שאוסרים ומנסים בכל דרך למצוא סבה לאסור. זה עורר סימן שאלה גדולה. האם שטן מקטרג ומגייס כל מיני חכמות לחסום העם מלמלא יעדו.
המשך 12:14 04.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום
ברב טאו שליט"א (ובקבוצה מסויימת מתלמידיו) ללמד בישיבה ולהמשיך את עיקר מפעלו- לימוד תורת אביו הראי"ה זצ"ל. זאת עובדה, שכל מי שהיה בישיבה בזמן הרצי"ה יודע. כנראה שיש רבנים חשובים שדעתם לא...
ברב טאו שליט"א (ובקבוצה מסויימת מתלמידיו) ללמד בישיבה ולהמשיך את עיקר מפעלו- לימוד תורת אביו הראי"ה זצ"ל. זאת עובדה, שכל מי שהיה בישיבה בזמן הרצי"ה יודע. כנראה שיש רבנים חשובים שדעתם לא נוחה בכך- וזה מצער אותם.
המשך 11:08 04.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
משום מה מעלימים פה את דעתו של מרן הגרא שפירא זצוקל, ראש ישיבת מרכז הרב והרב הראשי לישראל, שבודאי גדול יותר מהרב ליאור והרב ולדמן שאסר בכל תוקף על עליה...
משום מה מעלימים פה את דעתו של מרן הגרא שפירא זצוקל, ראש ישיבת מרכז הרב והרב הראשי לישראל, שבודאי גדול יותר מהרב ליאור והרב ולדמן שאסר בכל תוקף על עליה להר הבית ,וחלק גם על הרב גורן וגם על הרב ליאור ובזמנו אף אחד לא העיז לעשות תעמולה לעליה להר הבית, ולכן שנפטר מעלים זאת, והוא מבין טוב יותר מה דעת מרן הרב זצל והרציה זצל, איסור מוחלט בלי שום דעה שונה.
המשך 10:32 04.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפ
אמנם חילונים לא שואלים את הרב טאו ולא את הרב ולדמן, אבל כשהם רואים שדתיים עולים הם רואים בזה לגיטימציה, הם מפקפקים בדעת הרבנות הראשית שאסור לעלות. יש שם הרבה...
אמנם חילונים לא שואלים את הרב טאו ולא את הרב ולדמן, אבל כשהם רואים שדתיים עולים הם רואים בזה לגיטימציה, הם מפקפקים בדעת הרבנות הראשית שאסור לעלות. יש שם הרבה מסורתיים שלא היו עולים אם היה ברור להם שאסור לעלות, אבל מכיוון שהם רואים דתיים שעולים הם מתירים לעצמם לעלות, בלי לדעת שיש תנאים לאיפה לעלות, ואיך וכו' וכך בעצם כל מי שעולה גורם בעקיפין להרבה אנשים להיכשל באיסורי כרת! זה גם צריך להיות בשיקולים של אם לעלות או לא, למרות שזה בהחלט לא מכריע.
המשך 23:55 03.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דת"ל
מי אתה בכלל שתשווה?! ענקי עולם (ביניהם גם הרב ולדמן) בשני הצדדים.
23:39 03.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א) הרב ולדמן שליט"א מתעלם מהעובדה שהרב טאו מראה בעליל שהתנגדותם הנמרצת של הרב קוק זצ"ל והרצי"ה הייתה התנגדות עקרונית-אמונית, שלא משתנה עקב 'המצב' (אגב, כאילו שפעם המצב היה...
א) הרב ולדמן שליט"א מתעלם מהעובדה שהרב טאו מראה בעליל שהתנגדותם הנמרצת של הרב קוק זצ"ל והרצי"ה הייתה התנגדות עקרונית-אמונית, שלא משתנה עקב 'המצב' (אגב, כאילו שפעם המצב היה טוב ורק עכשיו הערבים משתלטים על ההר... ). הציטוטים מדברי הרב זצ"ל והרצ"ה לא מותירים מקום לספק. לכן לומר שאף אחד לא יודע מה הרצי"ה היה אומר היום זה לא רציני. ב) ידוע שהרצי"ה אמר שהרבנות הראשית היא הקובעת בנושאי כלל ישראל. והנה - הרבנות הראשית דעתה מאז ומעולם שלא לעלות להר. ועכ"פ כך סוברים הרבנים הראשיים דהיום. ג) הביאו לרב צבי יהודה ספרים על מדידות שונות והוא לא היה מוכן בכלל להתייחס.
המשך 23:32 03.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר