י"ט כסלו - חג הגאולה של כולנו/ תגובה לרב אפרתי - סרוגים

י"ט כסלו – חג הגאולה של כולנו/ תגובה לרב אפרתי

למרות המחלוקות בין הציונות הדתית ובין חב"ד על היחס למדינת ישראל ועל היחס למותו של הרבי מלובביץ' מבחינתי, היום זה הוא לא עוד יום, זהו חג הגאולה לא רק של חב״ד אלא גם גאולה אישית שלי.

י"ט כסלו - חג הגאולה של כולנו/ תגובה לרב אפרתי

הרב ברוך אפרתי פרסם מאמר בנוגע לי"ט בכסלו אשר טען כי י"ט בכסלו הוא יום רגיל לחלוטין. הוא עמד גם על כך כי ישנן נקודות בעייתיות בחסידות ובהתוועדות, החל מביטול תורה וכלה בביזוי זכר הגר״א.

אני יכול להבין מהיכן ינק הרב אפרתי את עמדתו, לציונות הדתית יש מחלוקת עם חב״ד, כל מי שלומד את קונטרס 'מעיין יוצא מבית השם' מבין שאין ביחס לציונות הבדל גדול בין חב״ד לבין סאטמר. על אף שחסידי חב״ד הינם אוהבי ישראל גדולים – אין לבלבל דבר זה עם ציונות, על אף היותם מאמינים שאסור לוותר על אף שעל מארץ הקודש – הם לא מאמינים בחשיבות המדינה.

יתר על כן, חב״ד העלו את המושג ״בית רבינו שבבבל״ לדרגת מקדש של ממש. כל יהודי שעבר סיור ב-770 מחב״דניק שמתאר את המקום כמקדש ואת החדר של הרבי כקודש הקודשים כדי להבין שההבדל בין חב״ד לבין הציונות הדתית הוא גדול מאוד.

אך עם זאת, על אף ההבדל שציינתי לעיל, י"ט בכסלו הפך להיות יום חגה לא רק של חסידות חב״ד אלא של כולנו. זה אמנם לקח זמן לא מועט, אך חלחלה לתוך הציונות הדתית ההבנה שהחסידות הביאה לעולם אור אדיר של עבודת השם, של ניגון, תשוקה והתחברות. החסידות הביאה לעולם את היחס ״לפשוט ייד״ והסבירה לנו שיהודי הוא אף פעם לא פשוט; היא לימדה אותנו שאפשר למצוא את נקודת הקודש בחול, את הרפ״ח הניצוצות הפזורים בעולם; וכן היא הפנימה בנו כי אפשר להיות עובד השם גם בלי להיות יומם וליל בישיבה; החסידות נתנה לנו את האפשרות להתוועדות בעבודת השם, ושגם בירה ווודקה זה משקה שיש בו קדושה; החסידות לימדה אותנו לקחת שיר שיכורים רוסי ולהפוך אותו לניגון של דבקות.

אכן, אפשר לבטל את הכל על מזבח הציונות ואם אפשר אז על מזבח הציונות הדתית אז עוד יותר כדאי, כי אפשר להתמקד במבדיל ולהתרחק מכל הנהגה חסידית, לכעוס על כך שחוגגים יום שאינו יום ירושלים ולא יום העצמאות, חג אותו לא חגג הרב צבי יהודה- זה לגיטימי לחלוטין.

אבל אני בוחר לאמץ. לקחת את מה שטוב ומה שמתאים לעבודת ה' שלי, להכיר תודה ולהודות שאני חלק, שהמהפכה של האדמו״ר הזקן הבעש״ט השפיעה גם עלי.

מבחינתי, היום זה הוא לא עוד יום, זהו חג הגאולה לא רק של חב״ד אלא גם גאולה אישית שלי. גאולה מהפיכת הציונות לאליל – ההבנה שיש עוד דברים בעולם מעבר להגדרה היכן האדם נמצא על הרצף בין סאטמר לפועל המזרחי – גאולה מהפיכת דרך למטרה והבנה שגם מי שאינו חושב כמוני בשאלה איך לגאול את העולם יש לי הרבה מה ללמוד ממנו. מאידך, יום זה הוא אף גאולה של חב״ד עצמה מעצמה, כבר כמעט שאי אפשר לזהות את אותה חב״ד האנטי ציונית, אולי בכך שכל כך הרבה ציונים חוגגים את יט' כסלו אנו גואלים את חב״ד מגלותה.

בי"ט כסליו, החלטתי שדי לבחון את הכל בפריזמה הדקה של 'בדיוק כמוני' או לאו, הגיע הזמן להשתחרר מן ההגדרות, הגיע הזמן להרים כוס וודקה ביד ולאחל ראש השנה שמח לחסידות.

==

הרב אביע"ד סנדרס, ר"מ במדרשת לינדנבאום- אור תורה סטון, חבר הנהלת נאמני תורה ועבודה ומלמד במתן השרון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
בראוו! לחיים ולברכה! תגובה במקום. תודה בשמי-
ז'בוטינסקי | 01-12-2015 12:22
ובשם כל חברי, קוראי האתר שחיכו לתגובה מהשטח.
2
אע"פ שאיני מסכים עם הרב ברוך בעניין זה - מי אתה שתגיב?!
חרדלניק מתנחל | 01-12-2015 12:39
פתאום חבר הנהלת נאמני תורה ועבודה, ממשיכי אנטיוכוס אשר נלחם בתורה, נלחם בצניעות, תנועה שנתמכת ע"י הקרן הארורה לישראל חדשה יחד עם שאר תנועות ארורות שנלחמות בחיילי צה"ל כמו בצלם ושוברים שתיקה - נעשה "תנא דמסייע" לדבריו (הבאמת חמורים) של הרב אפרתי שליט"א. הרב אפרתי שליט"א טעה בדבריו - אך זו מחלוקת בין אחים, בין חברים. ללא ספק דבריו חמורים, אך זהו ויכוח בתוך בית המדרש. זה כמו שנוצרי יבוא ויגיד שהרב אפרתי טועה. לא מעוקצך ולא מדובשך !!!! (אם יש לך בכלל טיפת דבש). אל תתערב במחלוקת שב-70 פנים לתורה!!! אתה לא חלק מהעניין!! לך חזרה למממנים שלך בעלי הדת הליברלית (הנתמכים ע"י שונאי ישראל מאירופה). עוד מעט לנו ליהודים יש את חג החנוכה בו ניצחנו את היוונים ואת המתיוונים כמוך !!!!!
3
יט כסלו זה חג המיסיון החבדי לצבירת הדתי לאומי
חי | 01-12-2015 12:56
מזה השטויות האלה? נשאר חב"ד וברסלב משאר חסידיות להזכיר לנו למה הגר"א כ"כ התנגד לחסידות. ודי לחכימא.
4
הארת נקודה חשובה. חזק וברוך!
חבקו"ק | 01-12-2015 13:03
5
למגיב 1: אחרי שהרב אפרתי התערב במחלקת בין הגר"א לחסידות
| 01-12-2015 13:22
אז קצת טפשי למתוח ביקורת על הרב סנדרס
6
צודק הרב ברוך!!!
אבי יאיר | 01-12-2015 14:09
צודק הרב ברוך שהרי החסידות ממעטת את התורה, מחזיקה דברים שוליים כגון סביבון בחנוכה וחץ וקשת בלג בעומר כמהות החג. ומעל הכל בדו חגים מליבם. ומעניין צאו וראו כמה חסידויות יש כמספר הדוכסים שהיו בגרמניה לפני מלחמת העולם השניה.
7
ושוב - תגובה לפובליציסט זניח כמו הרב אפרתי
| 01-12-2015 20:47
רק מעצימה את המעמד שלו (בעיקר בעיני עצמו)
8
יט כסלו זה היאר צייט של הרב נריה
רפול | 06-12-2015 11:26
שזה הרבה יותר משמעותי לאיש הציונות הדתית. מענין כיצד זה בא לידי בטוי למי שחוגג יט כסלו.
9
אבוי. רק מוכיח את דברי הרב אפרתי. וודקה משקה עם קדושה.
| 07-12-2015 12:44
ממש מים קדושים. אוי לי שקראתי. וכן: הביקורת היא לא שחב"ד לא חוגגים חג "שהרצי"ה חגג" אלא שהם הופכים יציאה לחופשי של ת"ח גדול ל"חג הגאולה", וזה שעם ישראל חוזר לחיות כאומה בארצה - זה שום דבר.
10
זה שהעולם היהודי מתפלל ודבק בה כיום זה רק בזכות החסידות
| 22-12-2015 23:54
תקרא קצת סיפורי הסטוריה ותבין איך היה נראה העולם היהודי לולי תורת החסידות. תלמידי חכמים זנחו את הדביקות בה' והקדישו את כל חייהם ללימוד תורה, ומה יצא מהם? ישיבות שלימות של העולם הליטאי נסגרו מאחר שכל הבחורים התפקרו. רק הישיבות החסידות הצליחו לשמור על הגחלת. המציאות כיום היא שהישבות הליטאיות נוהגות בדיוק כמו הישיבות החסידות של פעם, תראה כמה זמן לוקח לבחור ליטאי להתפלל שמונה עשרה, יש כבר עולם ניגונים ליטאי וכו' וכו'. הדברים האלו היו כפירה עם בישיבות הליטאיות, זה היה ביטול תורה, היום ראשי הישיבות הבינו שבלי זה לא ישארו בחורים בישיבותיהם והם נכנעו לתורת החסידות. זהו הניצחון האמיתי של החסידות! וכמו שהבטיח לתלמידיו המגיד ממזריטש 'יד החסידים תיהיה תמיד על העליונה'.