כיצד להתייחס להתבטאות הקוראת לרבנות הראשית להסתלק מן הזירה הפוליטית ומאשימה אותה כמזיקה מבחינה לאומית?
איני יודע במה מדובר, אך אין זה משנה, כי יש אופנה שכל אחד יודע את הכל ונותן הוראות לרבנות הראשית מה לעשות ומה לא לעשות. בזיון תלמידי חכמים הוא חטא חמור ביותר, וכל הציבור ששומע את הבזיון ואינו מוחה נענש על כך (בבא מציעא) לכן, הנני הדל והקטן למחות ולהציל את הציבור.
אבל מי שהתבטא כן הוא בעצמו תלמיד חכם?
אז זה יותר חמור. אם המבזה הוא עם הארץ, לא מייחסים לזה חשיבות. אבל אם זה תלמיד חכם, אנשים מדמיינים שיש להתחשב בכך. משל למה הדבר דומה, אם תלמיד חכם חולק על הסנהדרין, יש לו דין זקן ממרא, כי הוא מזיק, ואם עם הארץ חולק, אין לו דין זקן ממרא, כי דבריו הם כצפצוף הזרזיר.
לרבנות הראשית לישראל יש דין סנהדרין?
לא. אין עתה סנהדרין. אך לפי מרן הרב קוק, היא הכנה לסנהדרין. היא הגרעין שממנו יצא השתיל, שממנו יצא העץ של הסנהדרין. לפי רבנו הרב צבי יהודה, הרבנות הראשית היא השופט אשר יהיה בימים ההם, היא התורה במובן הממלכתי. היא המרא דאתרא של העם היושב בציון.
אסור שתהיינה דעות אחרות?
מותר לתלמיד חכם לחשוב כפי דעתו, ואפילו חייב, אך אין זה מתיר לחלוק על הרבנות הראשית ובודאי לא לבזות. לבזות זה לאו דווקא לומר ביטויים של גנאי, אלא אפילו לומר "הני רבנן", כלומר הרבנים האלה, מה הם מועילים לנו, כמבואר בגמרא סנהדרין לגבי מבזה תלמידי חכמים, שיש לו דין אפיקורוס.
אבל הם טוענים שהרבנים הראשיים אינם תלמידי חכמים גדולי הדור?
גם המבזים אינם גדולי הדור. ואף אם היו גדולי הדור, עליהם לקבל את הסמכות של המרא דאתרא. קצת דומה לסיפור בגמרא ראש השנה לב על רבי יהושע שבא אל רבן גמליאל ביום הכיפורים שחל בחשבונו . יש להבין היטב, שצריך "דבּר אחד לדור ואין שני דברים לדור" (סנהדרין ח א. דברים לא כז). "דבר אחד – מנהיג אחד" (רש"י). כמו שיש ראש ממשלה אחד, רמטכ"ל אחד, צריך רבנות ראשית אחת, כדי שלא תהיה אנדרלמוסיה.
ותלמידי חכמים לא מבינים זאת?!
בוודאי מבינים ושואפים ומעריכים, ויש להם רק דרישה אחת: "רבנות ראשית – כמוני". אבל יש להיות מציאותי. לא יתכן שבכל דבר, הרבנות הראשית תיישר דעתה כפי כל תלמידי החכמים שבדור. רק אחשוורוש היה מלך טיפש שחשב שאפשר לעשות כרצון איש ואיש. אבל אם כל פעם שהרבנות הראשית אינה כפי טעמו של רב מסויים, הוא יחל להטיף לה מוסר ברבים, זה יביא חורבן. הרי אם הרבנים הראשיים אינם תמיד גדולי הדור, אבל ב"ה הם תלמידי חכמים, אנשים יראי שמים, ולא חלילה צדוקים או קראים. לכן צריך קצת שכל וקצת ענווה, לדעת שיש מדרגות, יש רבנות ראשית ויש רבנות לא ראשית.
לגופו של עניין, האם הרבנות הראשית צריכה להתעסק בפוליטיקה?
את זאת היא תחליט בעצמה, אך באופן עקרוני יש לדעת שהתורה עוסקת בפוליטיקה, כלומר הנהגת האומה. לאו דווקא בפרטי עניינים אבל ודאי בקווים ראשיים. למשל, התורה אינה עוסקת ברפואה, אבל כן באתיקה רפואית, לא בכלכלה, אבל כן במוסר כלכלי, לא בטכניקה צבאית, אבל כן במצוות מלחמה על הארץ. כך הוא גם בפוליטיקה,היא עוסקת בפילוסופיה פוליטית. אבל בעלי הביקורת שיודעים את הכל, תמיד יהיה מה לומר. אם הרבנים אינם מדברים פוליטיקה, אז הם אומרים: "הם מנותקחם", "הם מרחפים", "הם לא מעורבים", "הם לא נכנסים לעורי הקורה" וכו'. אם הם כן מדברים פוליטיקה, אז הם אומרים: "שהרבנים יעסקו בתורה ולא בפוליטיקה", "שובו למערתכם" וכו'. ד' ירחם על המבזים.
ובסיכום?
מרן הרב קוק ייסד את הרבנות הראשית וגם את ישיבת מרכז הרב, כדי שהן יהיו נשמת התחיה הלאומית. ובאשר לפוליטיקה, רבנו הרב צבי יהודה נשאל: "לגבי רבנים המתערבים בפוליטיקה, האם זה יפה"? השיב: "זה יפה מאוד מצד הרבנים! שעל פי תורה מחויבים להתערב בפוליטיקה. אחרת הם בוגדים. כתוב בתורה 'לא תגורו'". וכן נשאל: "בעקבות דברי הרב נתעורר פולמוס בציבור, ורבים טענו כי רבנים אינם צריכים לעסוק בפוליטיקה"? השיב: "אינני מבקש רשותו של אף אחד. מה שהוא צדק ואמת, אני מחויב להודיע ולפרסם על פי התורה. הפוליטיקה של כלל ישראל היא תורה, היא קדושה" (במערכת הצבורית בעמוד השער).
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
שמעון פליקס
הרב א. מביא את המשנה על רבן גמליאל ורבי יהושע בלי להביא את ההמשך ממסכת ברכות: בדיוק בגלל הכוחניות שלו, וחוסר הסבלנות לדעות אחרות הדיחו את רבן גמליאל!! בסוף הוא...
הרב א. מביא את המשנה על רבן גמליאל ורבי יהושע בלי להביא את ההמשך ממסכת ברכות: בדיוק בגלל הכוחניות שלו, וחוסר הסבלנות לדעות אחרות הדיחו את רבן גמליאל!! בסוף הוא אפילו מת בגלל אי יכולתו לנהל את המחלוקת עם ר' אליעזר בצורה מכבדת. היא הנותנת: סופם של רבנים שלא מוכנים להיות פלורליסטיים כמו שתלמיד חכם חייב להיות - (חגיגה ג:) הם לא רלבנטיים ובעצם לא נוטלים חלק בדיון תורני אמיתי.
המשך 14:18 09.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
יש הבדל גדול בין אז לעכשיו. פעם הרבנים הראשיים היו גדולי הדור, הרב עוזיאל, הרב אונטרמן, הרב אברהם שפירא הרב אליהו הגרע יוסף, הרב קוק, הרב גורן, הרב ניסים.... היום החרדים הצליחו...
יש הבדל גדול בין אז לעכשיו. פעם הרבנים הראשיים היו גדולי הדור, הרב עוזיאל, הרב אונטרמן, הרב אברהם שפירא הרב אליהו הגרע יוסף, הרב קוק, הרב גורן, הרב ניסים.... היום החרדים הצליחו להשפיל את הרבנות הראשית ולהפוך אותה לפוליטיקה קטנה. השיא היה במינוי של מצגר. שס ויהדות התורה החליטו להגחיך את הרבנות הראשית, והעיקר לא למנות את הרה"ג יעקב אריאל שהוא גדול בתורה מהציונות הדתית. מינו רב עורך חופות להיות רב ראשי לישראל וראינו את התוצאות.... אז בבקשה לא לומר שהרב מצגר זה הסנהדרין...
המשך 10:36 09.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תגובה לרבקה 1
איש אלוקים קדוש ומלא מלא באהבת ישראל, רב נדיר שאין כדוגמתו. זכיתי להכיר אותו בערך מלפני 15 שנה ואני חייב לומר שחוץ מהרב עובדיה יוסף זצ"ל לא ראיתי אהבת ישראל...
איש אלוקים קדוש ומלא מלא באהבת ישראל, רב נדיר שאין כדוגמתו. זכיתי להכיר אותו בערך מלפני 15 שנה ואני חייב לומר שחוץ מהרב עובדיה יוסף זצ"ל לא ראיתי אהבת ישראל כזו. הרב עם כל נעימותו וצדקתו תמיד הקפיד בספר פנים יפות, לקרב את העם לתורה, ולא את התורה לעם. וזה מאוד חשוב. כשאנשים כאלה נפטרים כל אלה המדברים על תורה "מסבירת פנים", (ולכן עושים כל מיני שינויים בתורה) צריכים לעשות חשבון נפש גדול מאוד. איך ייתכן שאדם שהקפיד על קלה כבחמורה ביותר, הצליח לקרב עשרות אלפים לאביהם שבשמים בתשובה אמיתי ונכונה .... חבל על דאבדין ולא משתכחין.
המשך 10:31 09.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביחי
10:25 09.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בפוליטיקה לכל אחד דעה משלו. מי שמגייס את התורה כדי להצדיק את דעתו - חוטא לעיקר, מרבה מחלוקת ומבזה את התורה ומניח שהקב"ב עובד אצלו
10:12 09.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רבקה
בס"ד מאוד כאב לי מי אני ומה חיי אבל אני בתוך עמי יושבת, אסור לאמר דבר על תלמיד חכם אבל,דבר אחד אני כן פונה אליו עד מתי אנו עמך נשמע ונשתוק,...
בס"ד מאוד כאב לי מי אני ומה חיי אבל אני בתוך עמי יושבת, אסור לאמר דבר על תלמיד חכם אבל,דבר אחד אני כן פונה אליו עד מתי אנו עמך נשמע ונשתוק, עד מתי נכניס את ראשנו כמו בת יענה ולא נגיב כבוד הרב, אסרת בתכלית האיסור שישמיעו את שעורך באחד הרשתות ברדיו מה עשית בזאת במקום שאתה כבוד הרב תאחד את העם לעניות דעתי רק נגרם נזק ולא יותר האם קראת באתר של כיכר השבת את התגובות אוי לנו איך אתם מתפללים בכלל שנזכה לראות את פני משיח הרב יורם מיכאל אברג'ל הלך לעולמו כדי שיגן על עם ישראל כשהוא קרוב יותר לבורא עולם אחרי מה שחווה בבחירות אוי לנו פשוט איני מפרטת רק כואבת שיש שנאת חינם תהומית בעם ובמיוחד בקרב החרדים אוי לנוי, תמיד אומר ואכתוב על הצוואה שהרב יגן השאיר לי לפני מותו שאמר לי תחזירי את החרדים בתשובה ולא הבנתי היום אני מבינה.
המשך 09:36 09.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר