ניסן יואלי במאמר שהתפרסם באתר סרוגים, ציטט הלכות מפורסמות בנושא גיור, מבלי להבין אותן כלל וכלל, תוך שהוא רץ בשמחה לבזות ת"ח גדולים.
לדאבוני אתר סרוגים שותף לעוון הנורא של ביזוי תלמידי חכמים ענקיים ובראשם הרה"ג נחום רבינוביץ' מגדולי הפוסקים שבדור ומגדולי המעיינים והבקיאים ברמב"ם, אשר מוצג כהדיוט שנתעלמה ממנו הלכה מפורסמת. דברי הבלע שנכתבו מבלי לברר את הנושא לא ראויים לכל תגובה בשל רדידותם, אך היות והדברים נכתבו, ועלולים להטעות את הרבים אבקש לעשות מעט סדר בקיצור נמרץ, וזאת על אף שאיני ראוי ואיני כדאי, ורק בגלל חילול השם שנעשה אי אפשר לשתוק.
מחזירים את הנשמות לצור מחצבתן
ההלכות שציטט ניסן יואלי ועניינה להקשות על אדם גוי שמבקש להתגייר אינה קשורה כלל ועיקר לעניין אליו נדרשו הרבנים הגאונים. נכון הדבר, אם מגיע גוי מאפריקה, מסין או מכל מקום אחר, ואין לו שום קשר לעם ישראל ומבקש להתגייר, אזי, בודאי שצריך לחקור ולדרוש מדוע הגיע ומה מביאו לכך וכפי שמפורט ברמב"ם הנ"ל.
עם זאת, במקרה של אדם מזרע ישראל (בן לאב יהודי) אשר רוצה להתגייר, ייחוסו מעיד עליו מדוע הוא בא, ואין צורך כלל להכביד עליו בשאלות. קל וחומר בדורנו כאשר מדובר בתינוקות שנשבו מזרע ישראל, שבשל צרות הגלות התערבו בין האומות בנישואי תערובת, ועכשיו עלו לארץ בפעמי הגאולה, מצווה גדולה להחזירם לצור מחצבתם לקרבם בעבותות אהבה לגייר אותם על ידי כך שיקבלו על עצמם תורה ומצוות. יש בכך תיקון גדול גם לנשמות יהודיות שתעו ובעקבות צרות הגלות נתערבו בין האומות. ובמיוחד לאור סכנת ההתבוללות שקיימת כאן בארץ.
גם הניתוח הסוציולוגי של יואלי שמציג מצב כאילו בזכות הגיור יש רווח גדול בהצטרפות לעם ישראל אינו נכון כלל וכלל. גויים אזרחי מדינת ישראל אינם חסרים כלום, הם חלק מהחברה הישראלית לכל דבר ועניין, אין להם כל קושי להינשא בנישואין אזרחיים ולהתערות בחברה. אלו שמבקשים להתגייר ברובם הגדול עושים זאת מפני שמעוניינים להתקרב ליהדות. ואין כאן מקום להאריך, אך בלי כלום אי אפשר ולכן אביא מעט ראיות מהפוסקים האחרונים:
הרב צבי הירש קלישר זצ"ל כותב: הגם שמדינא הולד כמותה לענין יחוס, עכ"ז מצינו כי זרע הקודש יקרא, שהרי כשעזרא הוכיח לישראל אשר נשאו נשים נכריות אחר אומרו כי נשאו מבנותיהם להם ולבניהם אמר: "וְהִתְעָרְבוּ זֶרַע הַקֹּדֶשׁ בְּעַמֵּי הָאֲרָצוֹת" (עזרא ט' ב') ובגלל זה אם יש באפשרות להוציא זרע נשחתה מהטומאה ולהוציא ממסגר אסיר ולהחזירה אל הקודש – מה טוב ומה נעים חלקינו. (ומה שהוציאו שם הנשים בימי עזרא ולא גיירו אותן, הוא מפני שהיו מן ז' האומות כמפורש בעזרא עיי"ש, או שלא אבו מלהניח עבודה זרה). (שו"ת ר' עזריאל ח"א, יו"ד רכ"ט)
והרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל כותב: שתוכלו להסביר לציבור שדנתם במקרה זה באופן יוצא מן הכלל, הואיל ואביה ישראל, ואף על פי שעל פי הדין אינו נחשב לאביה שהולד הולך אחר האם, מכ"מ אינה דומה גויה הנולדת מאב ואם גוים לנולדה מאם נכריה ואב ישראל… (מזכרת עמ' 56)
והרב בן ציון חי עוזיאל זצ"ל כותב: "דאע"ג שהבנים נגררים אחרי אמם והם נכרים לכל דבריהם, מכל מקום מזרע ישראל באו ומצוה להשיבם אל צור מחצבתם אלו האבות לבל ידח ממנו נדח." (משפטי עוזיאל, ח"ב, יו"ד סי' נ"ח)
וראה עוד: שו"ת רבי עזריאל הילדסהיימר סימנים ר"ל-רל"א (חליפת מכתבים עם הרב קלישר). שו"ת עוזיאל בשאלת הזמן סימן ס"ד (של הראשל"צ הרב בצמ"ח עוזיאל). וכתב על כך הרב דרוקמן שליט"א: "דברים אלו נכתבו ביחס לבני נישואי תערובת בכלל… קל וחומר לגבי המציאות שלנו שלא היתה כמותה בדורות קודמים כלל וכלל. אצלנו מדובר בתינוקות שנשבו ממש. זוהי משימה לאומית ממדרגה ראשונה, מהמשימות המיוחדות של דורנו, שהרי עשרות בשנים עשו הכל כדי לעקור כל זיק של יהדות, כל נימה שקשורה לשרשים יהודיים, והכל נעשה בכפיתיות ובברוטליות נוראה… את אלה בודאי מצוה לקרב ולסייע להם למלא רצונם – להתחבר בשלמות לעם ישראל על ידי גיור"
ונסיים בדברי הבן איש חי זי"ע (ויצא ש"ש): ידוע "לא גלו ישראל ונעשו מדרס כף רגל, אלא כדי שיתוספו עליהם גרים" (פסחים פז:), כי אי אפשר לישראל, בלי תוספת. יען כי ישראל נקראו קודש…. וכל קודש צריך לו תוספת, כי צריך להוסיף מחול על הקודש בכל מקום. ולכן יעקב אבינו ע"ה לקח אבן אחת הרומזת לישראל… ואמר לבניו ליקטו אבנים. רמז לגרים שצריך להשתדל לקבץ גרים תמיד בכל דור ודור כדי להוסיף מחול על הקודש כי זהו כבודו של קודש, לעשות לו תוספת מן החול בכל מקום…
==
אליהו זילכה הוא מוסמך לרבנות ומורה לשעבר בכיתת הכנה לגיור של "עמי" מבית אור עציון.
מה דעתך בנושא?
30 תגובות
0 דיונים
עזריקם
בתור אחד שקרא כמה תשובות של הרב רבינוביץ', אני שמח שהוא בפירוש לא מגדולי הדור, לא מן המעיינים ולא מן הפוסקים. יחלוף דור אחד, וכולם ישכחו שהוא היה. מצטער, אבל...
בתור אחד שקרא כמה תשובות של הרב רבינוביץ', אני שמח שהוא בפירוש לא מגדולי הדור, לא מן המעיינים ולא מן הפוסקים. יחלוף דור אחד, וכולם ישכחו שהוא היה. מצטער, אבל זוהי המציאות.
המשך 18:01 03.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אודי
מאיפה אתה ממציא דברים? היהדות איננה דת מסיונרית
15:10 01.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי פשוט
גדולי הדור דאז לא הסכימו, למשל, עם שאיפתו לחדש את עבודת הקרבנות, אע"פ שתמכו מאוד בהתעוררותו לישוב הארץ - כפי שכתוב בהסכמת הרב מקוטנא לספרו של הרב קלישר. אמנם למד...
גדולי הדור דאז לא הסכימו, למשל, עם שאיפתו לחדש את עבודת הקרבנות, אע"פ שתמכו מאוד בהתעוררותו לישוב הארץ - כפי שכתוב בהסכמת הרב מקוטנא לספרו של הרב קלישר. אמנם למד אצל רע"א, אך מגדולי הפוסקים לא היה. לחומר העניין אין להביא ממנו ראיה.
המשך 01:06 27.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
האם לזה אתה קורא סימוכין? הפגיעה בתורה היא הכנסת גויים לעם ישראל, ועל כך צריך למחות, אני שמחה על התגובות שלך כי בבורות שלך אתה רק מראה כמה הרב ניסן...
האם לזה אתה קורא סימוכין? הפגיעה בתורה היא הכנסת גויים לעם ישראל, ועל כך צריך למחות, אני שמחה על התגובות שלך כי בבורות שלך אתה רק מראה כמה הרב ניסן יואלי צדק.
המשך 15:22 25.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיודע לקרוא במקור
בספר נחמיה (ט'ב') כתוב: "וַיִּבָּדְלוּ זֶרַע יִשְׂרָאֵל מִכֹּל בְּנֵי נֵכָר וַיַּעַמְדוּ וַיִּתְוַדּוּ עַל חַטֹּאתֵיהֶם וַעֲוֹנוֹת אֲבֹתֵיהֶם. "זרע ישראל" המוזכר בפסוק מדבר על יהודים לכל דבר ולא על גרי הדיוטות!!!! אלו...
בספר נחמיה (ט'ב') כתוב: "וַיִּבָּדְלוּ זֶרַע יִשְׂרָאֵל מִכֹּל בְּנֵי נֵכָר וַיַּעַמְדוּ וַיִּתְוַדּוּ עַל חַטֹּאתֵיהֶם וַעֲוֹנוֹת אֲבֹתֵיהֶם. "זרע ישראל" המוזכר בפסוק מדבר על יהודים לכל דבר ולא על גרי הדיוטות!!!! אלו לא האנשים שהאבא שלהם היה יהודי והאמא גויה לכל דבר. ולגבי טענתך כי עזרא הרחיק רק גויים מ-7 האומות, גם זו טעות. האם אסור לגוי מז' אומות להתגייר? אסור לגיירו כגר צדק? האם הוא כלל פסול מלבוא בקהל? איפה שמענו כזאת. אז מה כל הפלפול הזה שעזרא דחה גויים מ-7 אומות וקרב גויים אחרים. וחוץ מזה הרי בפסוק לא מדובר כלל על 7 האומות אלא על אשדודיות עמוניות ומואביות, שכולן מותרות אפילו לבא בקהל (ראה, רות ונעמה). "גַּם בַּיָּמִים הָהֵם רָאִיתִי אֶת הַיְּהוּדִים הֹשִׁיבוּ נָשִׁים אַשְׁדֳּדִיּוֹת עַמֳּנִיּוֹת מוֹאֲבִיּוֹת". (נחמיה יג) אז לפני שאתה כותב מאמר אולי כדאי במקום להעתיק, מכלי שני, ציטוטים תסתכל במקור?
המשך 13:22 25.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חדוי
הכוונה לכך שהם פועלים לבד מחוץ לרבנות וזה לא ראוי.
22:51 24.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלישע
להשתדל לקבץ גרים, זו היא תורה חדשה שנולדה מליברליזם וכניע לגוים במטרה לקנות את אהבתם. זה התבוללות מחשבתית!
18:07 24.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי זילכה. תגובה ל20
למגיב 20, תחילה אדגיש, הביקורת שלי על יואלי מתייחסת לצורה ולסגנון הכתיבה שמבזה ת"ח פוסקים וראשי ישיבות. ועל כך הייתי חייב למחות, אחרת לא הייתי טורח לכתוב. לענ"ד דיונים מעין אלו צריך...
למגיב 20, תחילה אדגיש, הביקורת שלי על יואלי מתייחסת לצורה ולסגנון הכתיבה שמבזה ת"ח פוסקים וראשי ישיבות. ועל כך הייתי חייב למחות, אחרת לא הייתי טורח לכתוב. לענ"ד דיונים מעין אלו צריך לקיים בבית המדרש ולא באופן כה רדוד כפי שנעשה בתקשורת. נאלצתי לכתוב בגלל חילול ה' שנעשה, ולא בפעם הראשונה. ולצערי בנושא הזה הבורות עצומה בגלל פוליטיקאים אינטרסנטים שמסלפים את העובדות. לא במסגרת הזאת אסביר לך דיוקים ברמב"ם וראיות ממקורות אחרים. אך דע לך, הגישה שאני מציג אומצה על ידי חשובי הפוסקים שנדרשו לכך, ובכללם הרב גוטמכר, הרד"ץ הופמן, הגר"ע יוסף זצ"ל, הרב מזוז, הרב משש, הרב יעקב אריאל, ואפילו הרב אלישיב. אם תרצה אשמח להוכיח לך את הדברים בראיות ברורות בבית המדרש. matzashmura@gmail.com וראה ב"פרי צדיק" (ניצבים). את הסברו לפסוק "והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו האובדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים" שכל מי שהוא רק מזרע ישראל לא יידח ממנו נידח
המשך 18:05 24.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אך שגוי מיסודו
17:32 24.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
למגיב 19
"ומה שהוציאו שם הנשים בימי עזרא ולא גיירו אותן, הוא מפני שהיו מן ז' האומות כמפורש בעזרא עיי"ש, או שלא אבו מלהניח עבודה זרה". אך עזרא בהחלט מתייחס לזרע ישראל בצורה...
"ומה שהוציאו שם הנשים בימי עזרא ולא גיירו אותן, הוא מפני שהיו מן ז' האומות כמפורש בעזרא עיי"ש, או שלא אבו מלהניח עבודה זרה". אך עזרא בהחלט מתייחס לזרע ישראל בצורה שונה. הוא לא קורא להם גויים אלא זרע ישראל. וכך נהגו הלכה למעשה רבני א"י עוד לפני העליה הרוסית.
המשך 16:54 24.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר