איך העזת לכתוב נגד תלמידי חכמים ענקיים?/ תגובה - סרוגים

איך העזת לכתוב נגד תלמידי חכמים ענקיים?/ תגובה

בעקבות המאמר שכינה את בית הדין לגיור בשם 'הדיוטות' זועק אליהו זילכה, איך אפשר לכנות את הרב נחום רבינוביץ' - מגדולי הפוסקים שבדור ומגדולי המעיינים והבקיאים ברמב"ם, כהדיוט שנתעלמה ממנו הלכה מפורסמת?!

אלי זילכה
איך העזת לכתוב נגד ת"ח ענקיים?/ תגובה
  אלי זילכה

ניסן יואלי במאמר שהתפרסם באתר סרוגים, ציטט הלכות מפורסמות בנושא גיור, מבלי להבין אותן כלל וכלל, תוך שהוא רץ בשמחה לבזות ת"ח גדולים.

לדאבוני אתר סרוגים שותף לעוון הנורא של ביזוי תלמידי חכמים ענקיים ובראשם הרה"ג נחום רבינוביץ' מגדולי הפוסקים שבדור ומגדולי המעיינים והבקיאים ברמב"ם, אשר מוצג כהדיוט שנתעלמה ממנו הלכה מפורסמת. דברי הבלע שנכתבו מבלי לברר את הנושא לא ראויים לכל תגובה בשל רדידותם, אך היות והדברים נכתבו, ועלולים להטעות את הרבים אבקש לעשות מעט סדר בקיצור נמרץ, וזאת על אף שאיני ראוי ואיני כדאי, ורק בגלל חילול השם שנעשה אי אפשר לשתוק.

מחזירים את הנשמות לצור מחצבתן

ההלכות שציטט ניסן יואלי ועניינה להקשות על אדם גוי שמבקש להתגייר אינה קשורה כלל ועיקר לעניין אליו נדרשו הרבנים הגאונים. נכון הדבר, אם מגיע גוי מאפריקה, מסין או מכל מקום אחר, ואין לו שום קשר לעם ישראל ומבקש להתגייר, אזי, בודאי שצריך לחקור ולדרוש מדוע הגיע ומה מביאו לכך וכפי שמפורט ברמב"ם הנ"ל.

עם זאת, במקרה של אדם מזרע ישראל (בן לאב יהודי) אשר רוצה להתגייר, ייחוסו מעיד עליו מדוע הוא בא, ואין צורך כלל להכביד עליו בשאלות. קל וחומר בדורנו כאשר מדובר בתינוקות שנשבו מזרע ישראל, שבשל צרות הגלות התערבו בין האומות בנישואי תערובת, ועכשיו עלו לארץ בפעמי הגאולה, מצווה גדולה להחזירם לצור מחצבתם לקרבם בעבותות אהבה לגייר אותם על ידי כך שיקבלו על עצמם תורה ומצוות. יש בכך תיקון גדול גם לנשמות יהודיות שתעו ובעקבות צרות הגלות נתערבו בין האומות. ובמיוחד לאור סכנת ההתבוללות שקיימת כאן בארץ.

גם הניתוח הסוציולוגי של יואלי שמציג מצב כאילו בזכות הגיור יש רווח גדול בהצטרפות לעם ישראל אינו נכון כלל וכלל. גויים אזרחי מדינת ישראל אינם חסרים כלום, הם חלק מהחברה הישראלית לכל דבר ועניין, אין להם כל קושי להינשא בנישואין אזרחיים ולהתערות בחברה. אלו שמבקשים להתגייר ברובם הגדול עושים זאת מפני שמעוניינים להתקרב ליהדות. ואין כאן מקום להאריך, אך בלי כלום אי אפשר ולכן אביא מעט ראיות מהפוסקים האחרונים:

הרב צבי הירש קלישר זצ"ל כותב: הגם שמדינא הולד כמותה לענין יחוס, עכ"ז מצינו כי זרע הקודש יקרא, שהרי כשעזרא הוכיח לישראל אשר נשאו נשים נכריות אחר אומרו כי נשאו מבנותיהם להם ולבניהם אמר: "וְהִתְעָרְבוּ זֶרַע הַקֹּדֶשׁ בְּעַמֵּי הָאֲרָצוֹת" (עזרא ט' ב') ובגלל זה אם יש באפשרות להוציא זרע נשחתה מהטומאה ולהוציא ממסגר אסיר ולהחזירה אל הקודש – מה טוב ומה נעים חלקינו. (ומה שהוציאו שם הנשים בימי עזרא ולא גיירו אותן, הוא מפני שהיו מן ז' האומות כמפורש בעזרא עיי"ש, או שלא אבו מלהניח עבודה זרה). (שו"ת ר' עזריאל ח"א, יו"ד רכ"ט)

והרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל כותב: שתוכלו להסביר לציבור שדנתם במקרה זה באופן יוצא מן הכלל, הואיל ואביה ישראל, ואף על פי שעל פי הדין אינו נחשב לאביה שהולד הולך אחר האם, מכ"מ אינה דומה גויה הנולדת מאב ואם גוים לנולדה מאם נכריה ואב ישראל… (מזכרת עמ' 56)

והרב בן ציון חי עוזיאל זצ"ל כותב: "דאע"ג שהבנים נגררים אחרי אמם והם נכרים לכל דבריהם, מכל מקום מזרע ישראל באו ומצוה להשיבם אל צור מחצבתם אלו האבות לבל ידח ממנו נדח." (משפטי עוזיאל, ח"ב, יו"ד סי' נ"ח)

וראה עוד: שו"ת רבי עזריאל הילדסהיימר סימנים ר"ל-רל"א (חליפת מכתבים עם הרב קלישר). שו"ת עוזיאל בשאלת הזמן סימן ס"ד (של הראשל"צ הרב בצמ"ח עוזיאל). וכתב על כך הרב דרוקמן שליט"א: "דברים אלו נכתבו ביחס לבני נישואי תערובת בכלל… קל וחומר לגבי המציאות שלנו שלא היתה כמותה בדורות קודמים כלל וכלל. אצלנו מדובר בתינוקות שנשבו ממש. זוהי משימה לאומית ממדרגה ראשונה, מהמשימות המיוחדות של דורנו, שהרי עשרות בשנים עשו הכל כדי לעקור כל זיק של יהדות, כל נימה שקשורה לשרשים יהודיים, והכל נעשה בכפיתיות ובברוטליות נוראה… את אלה בודאי מצוה לקרב ולסייע להם למלא רצונם – להתחבר בשלמות לעם ישראל על ידי גיור"

ונסיים בדברי הבן איש חי זי"ע (ויצא ש"ש): ידוע "לא גלו ישראל ונעשו מדרס כף רגל, אלא כדי שיתוספו עליהם גרים" (פסחים פז:), כי אי אפשר לישראל, בלי תוספת. יען כי ישראל נקראו קודש…. וכל קודש צריך לו תוספת, כי צריך להוסיף מחול על הקודש בכל מקום. ולכן יעקב אבינו ע"ה לקח אבן אחת הרומזת לישראל… ואמר לבניו ליקטו אבנים. רמז לגרים שצריך להשתדל לקבץ גרים תמיד בכל דור ודור כדי להוסיף מחול על הקודש כי זהו כבודו של קודש, לעשות לו תוספת מן החול בכל מקום…

==

אליהו זילכה הוא מוסמך לרבנות ומורה לשעבר בכיתת הכנה לגיור של "עמי" מבית אור עציון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
LIVE

עכשיו בשידור חי i24: נתניהו בוושינגטון; עסקת חטופים על הפרק

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
30 תגובות - 30 דיונים מיין לפי
1
"מגדולי הפוסקים בדור"?
שמעי' | 24-08-2015 11:18
ואנכי לא ידעתי. כנראה אינני בן הדור הזה.
2
כל הצרות של עם ישקראל בכל הדורות בגלל -
משה | 24-08-2015 11:23
דחיית גרים! סנהדרין דף צט/ב - תמנע בת מלכים הואי דכתיב אלוף לוטן אלוף תמנע וכל אלוף מלכותא בלא תאגא היא בעיא לאיגיורי באתה אצל אברהם יצחק ויעקב ולא קבלוה הלכה והיתה פילגש לאליפז בן עשו אמרה מוטב תהא שפחה לאומה זו ולא תהא גבירה לאומה אחרת נפק מינה עמלק דצערינהו לישראל מאי טעמא דלא איבעי להו לרחקה. עמלק זהו מקור כל הזוועות שקרו לישראל כולל השואה האחרונה!
3
הכותב נדרש לחזור לשיעורי לשון בכיתה א'
שלומי | 24-08-2015 11:41
ולהבין את המשמעות של המילה הדיוט. כילד קטן הוא ודאי התבלבל עם המילה אדיוט. מתפלא שאתר סרוגים נותן לבורים ועמי ארצות לכתוב בלי בחינת ידיעתם בשפה העברית.
4
זרע ישראל היא המצאה שהרמב"ם אפילו לא חשב עליה
| 24-08-2015 11:44
לכן אין קשר בין הכתבה לנסיון שלו להגיב. חבל שמתעצבנים לפני שקוראים את תוכן הנאמר. הכותב רק יודע לצטט ססמאות. לא אתפלא אם בכתיבת המאמר הוא השתמש הרבה במילים העתק והדבק.
5
רק חיזקת את דברי הרב יואלי
| 24-08-2015 11:48
מי שרוצה להיות יהודי מסיבות טובות, צריך להתאמץ. במה שכתבת אין שום הצדקה לגיורים פרטיים
6
לפי מה נקבע שמישהו הוא גדול הדור?
| 24-08-2015 11:52
הרב ריסקין אמנם איש גדול, אבל גדול הדור? והרב סתיו? הצחקתני! והרב רבינוביץ? אוסף כסף לעבודה זרה??
7
אולי תכתוב מאמר איך אפשר להקים בית דין אלטרנטיבי
יואב | 24-08-2015 11:59
כל זה בניגוד להלכה הפשוטה וכו
8
מאמר יפה ומכבד
יהודי פשוט | 24-08-2015 12:11
יישר כח, ר' אלי. אשריך שאתה מגן על כבוד התורה ולומדיה. ותודה שהבאת מקורות שמבררים את הנושא .
9
קצת דגשים
אלי | 24-08-2015 12:17
אכן הדברים שאליהם הגבת ניחנו בקצת חוסר דרך ארץ ועדיף לו היו נאמרים ביתר צניעות. עם זאת הדברים שם נכונים, גם אם לא נאמרו בצורה הכי נעימה לאוזן. אם אסתכל לעומק דברייך אני מסיק שיש לקרב את מי שרוצה להתקרב ואת מי שרחוק לזרוק לו חבל שידע שיוכל להתקרב (אני מסכים עם התפיסה הזאת לחלוטין). עם זאת אני גם מסיק שיש לקבל את מי שמוכן להבין ולקבל את המצוות הכרוכות בהיותו יהודי (בתפיסתי המציאותית אני מאמין שמי שיקבל עליו בתור התחלה את הבסיס של: שבת כשרות נידה תפילין, יש מקום לקבל אותו גם לכתחילה כפי שאומרים הפוסקים) אבל אם יש אינדיקציה חזקה לכך שאין תוכו כברו ופיו ולבו אינם שווים אז כן יש מקום ל״החמיר״ על מנת שלא נדמה את הברית עם הקב״ה למעין בדיחה כמו בנצרות (טבילה) או באסלאם (ציטוט כמה פסוקים מהקוראן). עם כל זאת תמיד יש להראות שהדלת פתוחה לכל מי שבאמת(!!!) רוצה להצטרף כפי שלימדונו חז״ל "לעולם תהיה שמאל דוחה וימין מקרבת".
10
בראיון למקור ראשון הרב רבינוביץ' הודה כי לא ערך סקרים
שי | 24-08-2015 12:28
בראיון למקור ראשון הרב רבינוביץ' הודה כי לא ערך סקרים בנושא הגיור ולא דיבר עם אותם המתגיירים הפוטנציאליים שלכאורה אמורים לנהור אל בית הדין החדש. אכן כן, מדובר בהתנהגות מעט פזיזה, במיוחד בהתחשב במעמדו של הרב שליט"א.
11
לשלומי מתגובה 4 האידיוט הוא אתה
בבא בובה | 24-08-2015 12:48
לא קראת את המאמר של ניסן יואלי שעליו מגיב הרב אלי זילכה כשתקרא תבין שיצאת אידיוט
12
הרב רבינוביץ' גדול יותר מהרבנים הראשיים וראש מערך הגיור
גדי | 24-08-2015 13:00
ודאי שאי אפשר לכנות את הרב רבינוביץ' "הדיות" ביחס לאלו שמופקדים היום על הגיור, שהם קטנים ממנו בחכמה ובמניין. הרבנים הראשיים וראש מערך הגיור אינם (הרב פרץ) אינם מתקרבים לשיעור קומתו של הרב רבינוביץ', ומי שלא מכיר וניזון מהתקשורת במקום מספריו העמוקים, שלא יצייץ
13
גם הרב רא"ם הכהן ת"ח עצום. וראוי להיות רב ראשי לישראל
ארז | 24-08-2015 13:35
תעיינו בשו"ת שלו ותראו גודל של ת"ח שפוסק בצורה יצירתית ואמיצה. לא תגורו מפני איש. אסור להסתיר מסקנות הלכתיות בגלל חשש של מה יגידו קיצונים למיניהם, בציבור החרדי חוששים לפרסם פסקי הלכה ועמדות נועזות בגלל מה יגידו זו לא דרכה של תורה גם הרב עובדיה זצ"ל קיים את הפסוק "לא תגורו מפני איש" וזו דרכם של הרבנים בראשות הרב רבינוביץ ישר כח על המאמר
14
הדיוט זו לא מילה גסה
ליבנה | 24-08-2015 13:57
ניסן יואלי לא אמר שהרבנים הם אידיוטים או טיפשים. הדיוט זה כל רב שלא נסמך( זאת אומרת, כל הרבנים היום). ניסן יואלי אמר שהרבנים האלו, לדעתו טועים האותה טעות של ההדיוטות. ובעניין ההבנה שלך מדברי הפוסקים- הבעיה שלך היא שאתה לא מחובר למציאות. אף אחד מהגוים שבאים מרוסיה לא באו בגלל שזה ארץ אבותם או בגלל שהם ׳רוצים להידבק בקודש׳. אל תהיו נאיביים. ברור לכולם שהם באו בגלל שברוסיה המצב נורא, והשלטון נורא, ופה מציעים להם לבוא למדינה תרבותית ומתוקנת, לקבל עבודה וביטוח לאומי וכו׳. ברור לכולם למה הם באים. על זה אי אפשר להתווכח. והעובדה היא שלא מצאנו אף תנועה או ארגון של עולי בריה״מ שקוראים: גיירו אותנו׳. אז בבקשה לא להיות נאיביים ולא לשכנע את עצמך בכוח שזה מה שהם רוצים.
15
תגובה למאמו של הרב אלי זילכה
ד"ר יהודה ויינראוב | 24-08-2015 14:20
ישר כוחך על מאמרך הברור והמבוסס המביא דברים בשם אמרם. טוב לדעת שת"ח במהלך הדורות דנו בתוגיה זו וראו אצ הצורך החיוני לקרב ולהשיב את זרע ישראל לצור מחצבתם.
16
הרב רבינוביץ
עזריאל | 24-08-2015 14:40
סוף סוך דברים של טעם . כל הכבוד על המאמר ועל ההסבר ההלכתי . הלוואי וגם מי שמתנגד לגיור קטינים היה כותב דברי טעם ולא אוסף של כינויים וגידופים שלא מוסיפים לאף אחד כבוד
17
אני מציע הגדרה רחבה יותר: "שמש ישראל". כל מי שבאותה שמש
מוטי | 24-08-2015 14:43
18
ל-2, אתה מבולבל
| 24-08-2015 15:21
בשום מקום לא צוין שהיה צריך להפוך אותה למשפחה, אלא לשפחה... הבעיה היא איך דוחים, לא שלא מקבלים.
19
ההפך הגמור ממסקנת הכותב
אחד עם שכל בריא | 24-08-2015 15:47
הטיעונים שלך, סותרים את התנ"ך, פשוט עלבון לאינטייגנציה.. בספר עזרא (פרק י) ובספר נחמיה (פרק יג) מסופר על עזרא ונחמיה שאילצו את העם לנטוש את נשיהם הנכריות, ואת בניהן שנולדו להן. גם אז היו אחוזי התבוללות גבוהים, ועזרא ונחמיה לא מצאו לנכון לגייר את הנשים, ואף לא את 'זרע ישראל'.
20
איפה מצאת ברמב"ם הבחנה בין גוי לגוי?
שיודע לשאול | 24-08-2015 16:38
קראתי את כל התגובה שלך. אין בה שום התייחסות לדברי הרמב"ם שמשום מה אתם מעלימים אותם בכל הדיון בנושא. איפה מצאת ברמב"ם הבחנה בין גוי מאפריקה לגוי מרוסיה? גוי הגוי גם אם הוא מ"זרע ישראל". לגבי הביטוי "זרע ישראל" - הוא לא נמצא בשום מקום הלכתי עד למאה ה-20. זו המצאה של יש מאין ע"י 4 פוסקים בלבד, כאשר על שאר הפוסקים שדנו בנושא זה חולקים עליהם ובגדול, הן על המינוח והן על המסקנות, ואתה מתעלם מהם ולא במקרה. אז למה אתם מטעים את הצבור בגיבוב ציטוטים שנגרסו הדק היטב, ולא מתמודדים עם הטענות שהועלו במאמרו של ניסן יואלי על אותם הלכות ברמב"ם המצונזרות על ידכם?
21
הכותב התייחס בדיוק לטענותך. קרא:
למגיב 19 | 24-08-2015 16:54
"ומה שהוציאו שם הנשים בימי עזרא ולא גיירו אותן, הוא מפני שהיו מן ז' האומות כמפורש בעזרא עיי"ש, או שלא אבו מלהניח עבודה זרה". אך עזרא בהחלט מתייחס לזרע ישראל בצורה שונה. הוא לא קורא להם גויים אלא זרע ישראל. וכך נהגו הלכה למעשה רבני א"י עוד לפני העליה הרוסית.
22
כותב המאמר מביא רעיון יפה מאוד
| 24-08-2015 17:32
אך שגוי מיסודו
23
ההבנה שהצגתי מקובלת על רוב רובם של הפוסקים שנדרשו לכך
אלי זילכה. תגובה ל20 | 24-08-2015 18:05
למגיב 20, תחילה אדגיש, הביקורת שלי על יואלי מתייחסת לצורה ולסגנון הכתיבה שמבזה ת"ח פוסקים וראשי ישיבות. ועל כך הייתי חייב למחות, אחרת לא הייתי טורח לכתוב. לענ"ד דיונים מעין אלו צריך לקיים בבית המדרש ולא באופן כה רדוד כפי שנעשה בתקשורת. נאלצתי לכתוב בגלל חילול ה' שנעשה, ולא בפעם הראשונה. ולצערי בנושא הזה הבורות עצומה בגלל פוליטיקאים אינטרסנטים שמסלפים את העובדות. לא במסגרת הזאת אסביר לך דיוקים ברמב"ם וראיות ממקורות אחרים. אך דע לך, הגישה שאני מציג אומצה על ידי חשובי הפוסקים שנדרשו לכך, ובכללם הרב גוטמכר, הרד"ץ הופמן, הגר"ע יוסף זצ"ל, הרב מזוז, הרב משש, הרב יעקב אריאל, ואפילו הרב אלישיב. אם תרצה אשמח להוכיח לך את הדברים בראיות ברורות בבית המדרש. matzashmura@gmail.com וראה ב"פרי צדיק" (ניצבים). את הסברו לפסוק "והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו האובדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים" שכל מי שהוא רק מזרע ישראל לא יידח ממנו נידח
24
תורה חדשה
אלישע | 24-08-2015 18:07
להשתדל לקבץ גרים, זו היא תורה חדשה שנולדה מליברליזם וכניע לגוים במטרה לקנות את אהבתם. זה התבוללות מחשבתית!
25
אין מה להיפגע מהביטוי הדיוטות
חדוי | 24-08-2015 22:51
הכוונה לכך שהם פועלים לבד מחוץ לרבנות וזה לא ראוי.
26
ל-23 אלי זליכה יש לך טעות בהבנת הנקרא?
שיודע לקרוא במקור | 25-08-2015 13:22
בספר נחמיה (ט'ב') כתוב: "וַיִּבָּדְלוּ זֶרַע יִשְׂרָאֵל מִכֹּל בְּנֵי נֵכָר וַיַּעַמְדוּ וַיִּתְוַדּוּ עַל חַטֹּאתֵיהֶם וַעֲוֹנוֹת אֲבֹתֵיהֶם. "זרע ישראל" המוזכר בפסוק מדבר על יהודים לכל דבר ולא על גרי הדיוטות!!!! אלו לא האנשים שהאבא שלהם היה יהודי והאמא גויה לכל דבר. ולגבי טענתך כי עזרא הרחיק רק גויים מ-7 האומות, גם זו טעות. האם אסור לגוי מז' אומות להתגייר? אסור לגיירו כגר צדק? האם הוא כלל פסול מלבוא בקהל? איפה שמענו כזאת. אז מה כל הפלפול הזה שעזרא דחה גויים מ-7 אומות וקרב גויים אחרים. וחוץ מזה הרי בפסוק לא מדובר כלל על 7 האומות אלא על אשדודיות עמוניות ומואביות, שכולן מותרות אפילו לבא בקהל (ראה, רות ונעמה). "גַּם בַּיָּמִים הָהֵם רָאִיתִי אֶת הַיְּהוּדִים הֹשִׁיבוּ נָשִׁים אַשְׁדֳּדִיּוֹת עַמֳּנִיּוֹת מוֹאֲבִיּוֹת". (נחמיה יג) אז לפני שאתה כותב מאמר אולי כדאי במקום להעתיק, מכלי שני, ציטוטים תסתכל במקור?
27
לאלי, תגובה על תגובה 23
| 25-08-2015 15:22
האם לזה אתה קורא סימוכין? הפגיעה בתורה היא הכנסת גויים לעם ישראל, ועל כך צריך למחות, אני שמחה על התגובות שלך כי בבורות שלך אתה רק מראה כמה הרב ניסן יואלי צדק.
28
הרב קלישר היה אדם דגול אך
יהודי פשוט | 27-08-2015 1:06
גדולי הדור דאז לא הסכימו, למשל, עם שאיפתו לחדש את עבודת הקרבנות, אע"פ שתמכו מאוד בהתעוררותו לישוב הארץ - כפי שכתוב בהסכמת הרב מקוטנא לספרו של הרב קלישר. אמנם למד אצל רע"א, אך מגדולי הפוסקים לא היה. לחומר העניין אין להביא ממנו ראיה.
29
מה עם קשים גרים לישראל?...
אודי | 01-09-2015 15:10
מאיפה אתה ממציא דברים? היהדות איננה דת מסיונרית
30
מגדולי הדור?
עזריקם | 03-09-2015 18:01
בתור אחד שקרא כמה תשובות של הרב רבינוביץ', אני שמח שהוא בפירוש לא מגדולי הדור, לא מן המעיינים ולא מן הפוסקים. יחלוף דור אחד, וכולם ישכחו שהוא היה. מצטער, אבל זוהי המציאות.