על אהבתנו הכנה לאחינו החרדים
אני מרגיש חובה נעימה לפתוח את מאמרי בציטוט מהרב קוק זצ"ל שבימים הללו מלאו שמונים שנה לפטירתו, ודבריו דרכו ותורתו לא נס לחם.
הרב כותב באורות (אורות ארץ ישראל פסקה ב'): "לא שוללים אנו כל מין ציור והבנה המיוסד על ישרות ורגשי דעה ויראת שמים באיזו צורה שהיא, רק את אותו הצד ששיטה כזאת תחפוץ לשלול את הרזים ואת השפעתם הגדולה על רוח האומה, כי זהו אסון שאנו חיבים ללחום אתו, בעצה ובתבונה, בקדושה ובגבורה".
מי שקצת מבין דבר, יודע שכל מה שדיבר הרב על חזון הגאולה, על לאומיות, על תהליך של תחיית האומה בארצה בימיו, נבע מתוך תורת הפנימיות. הכל נבע מהסתכלות פנימית על מהלכי המציאות.
כידוע תהליכי התחיה לוו בצורה לא פשוטה ובעייתית, בתהליך של תנועת ההשכלה, שגרמה לחילוניות ולכפירה. הפלג שנקרא חרדי (-אני בכוונה לא מתעסק כעת בהגדרות), התנגד לכל התהליך באופן גורף בשל סטיות אלו, אולם הרב הביט מתחת לפני השטח ומבעד לאפלה, והבחין שמתחולל כאן תהליך ארוך פנימי שכולל בתוכו גם בירור בתנועות השליליות האלו. שלא נבין לא נכון, הוא לא הסכים כהוא זה לכפירה, הוא מחה נגדה ולחם בעד התורה ומקיימייה. אלא שהוא ראה בזה בירור פנימי, והזדמנות לקרש מקפצה- לרומם את היהדות, להרים את החול ולחבר אותו לקודש בארץ הקודש ע"פ התורה. הוא ראה בכוחות החוליים, המדעיים, כהכרחיים, והכל נבע מתוך מבט מעמיק שמחובר לתורת הסוד, תורת הרזים. עד כאן הרקע לפסקה שהובאה לעיל.
התבלבלנו במחלוקת עם החרדים
יש לנו מחלוקות עם הציבור החרדי, ולפעמים הם גם חריפות, אבל, וזה האבל הגדול, שכחנו במה אנחנו חולקים עליהם. ולא רק ששכחנו אלא שגם התבלבלנו. זה בדיוק מה שהרב זצ"ל כותב- אנחנו לא שוללים כל רגש של יראת שמים, של תורה, לא שוללים כל ריח של תורה. המחשבה הטועה והנפוצה כיום שכל מה שנראה כחרדי הוא "לא אנחנו", זוהי מחשבת טעות יסודית. הרי אנחנו שותפים מלאים למסורת של תורה, ליראת שמים, לאמונת חכמים ולדיבוק חברים, לחינוך תורני, לצניעות, למידות, לאמונה וערכים.
לצערי הרב, חלק מהציבור שלנו (הדתי לאומי), מושפע רבות מתרבות המערבית, הפוסט מודרנית, עד שהשיכרון מתרבות זו, גורמת להפנות גב לכל מה שמריח "ריח של תורה" ו"מסורת של תורה", לפעמים לא הרצון לחיות באמת חיי תורה של יראת שמים מפעם בנו, אלא רק רצון לחיות את ה"חיים היומ-יומיים", ומה לעשות? גם יש "תורה" שדורשת משום מה כל מני דברים, אז איך שהוא צריך לסדר אותה לפי מה שנוח לי, מתאים לי, הכול "לי". ואם אפשר להקל ולעקם את התורה עבור עולמי ועבור חיי הפרטיים, אז למה לא?
יש אנשים שרוממות אהבת ישראל בגרונם, אך אינם מוכנים להיפגש ולדון ביחד עם הציבור החרדי על המשותף. רק עם קיבוצניקים ותל אביבים הם מוכנים לדבר על המשותף, שהרי עימם באמת יש משותף תרבותי לחלקנו.

יש לנו מכנה משותף עם הציבור החרדי
פעם מו"ר מרן הרב אברהם שפירא זצ"ל התבטא ואמר: "ישראל שחטא- ישראל הוא", אבל גם "ישראל שלא חטא – ישראל הוא"… אני לא מכליל, אבל בהחלט ישנם אנשים כאלו בתוכנו ועל עמדתם אני כותב. עלינו לזכור ולהזכיר בקול רם- אנחנו לא שוללים רגשי תורה ויראת שמים! אנחנו שותפים להם. מה שאנחנו שוללים הוא הפניית עורף לתהליכים שהקב"ה מביא על האומה עבור תחייתה, ובכלל זה חשיבות מדינת ישראל והצבא, והיחס לעולם החול.
נכון, יש גם מין המשותף ביננו לבין ציבור החילוני- מסורתי, שיש לו ערכים כמו חופש, שיוון, סובלנות, יישוב הארץ, צבא, כלכלה ועוד. אך לא פחות מזה, ואף יותר, יש לנו הרבה מין המשותף ביננו לבין הציבור החרדי, שיש לו ערכי תורה והלכה, נאמנות לחז"ל ולמסורת, כבוד לתורה, תרבות תורנית, מידות, כיבוד הורים, חינוך ועוד. נכון, גם בציבור הדתי והחרדי יש את השוליים. אך אני מדבר בעיקר על ה"דרך", על מה ש"הדרך" העיקרית מנחה אותם.
את היתרונות, את הטוב, זה מה שהרב קוק זצ"ל רצה שניקח מכל ציבור. את החלק המבורר, המועיל לקדש את ה' בעולם, והמועיל לתחיית עם ישראל בארצו, זה החזון של הרב, עד שיוסרו שמות הבעלים, ונהיה עם קדוש לה' אלוקינו.
שנזכה ש"לעתיד לבוא" יוסרו שמות הבעלים- חילוני, מסורתי, דתי, חרדי, ונתאחד באמת, ונהיה עם ה' קדוש ומקודש, וכל ציבור ייקח רק את הטוב מהשני, באור התורה ולא באור הכפירה. לענ"ד חשוב שכל ציבור ינסה ליצור שיח אמתי וכנה עם הציבור השני, וכל ציבור ייקח את הטוב מהשני ויזרוק מעצמו את הפסולת שנגוע בו (כולל כולם).
==
הרב חן קורקוס הוא מרבני דרך אמונה.
מה דעתך בנושא?
22 תגובות
0 דיונים
יהודה
אמרת דברים מדויקים וקולעים אפשר להגיד שזה מה שאמר ה'חזון איש' שרואים שהדרך של הציבור הדתי לאומי הוא טעות והראיה
06:31 25.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלעד
הייתי מסכים איתך. מסכים איתך גם לניתוח שהשותפות עם החילוניים גדולה יותר בגלל תרבות משותפת תכל'ס. יש לנו בסיס משותף עם החרדים. אבל החרדים לא רואים זאת כך....
הייתי מסכים איתך. מסכים איתך גם לניתוח שהשותפות עם החילוניים גדולה יותר בגלל תרבות משותפת תכל'ס. יש לנו בסיס משותף עם החרדים. אבל החרדים לא רואים זאת כך. לצערינו החרדים פשוט שונאים אותנו. ראה הזילזול הגורף ברבנים. וזה גם ברבנים החרד"לים. הביטוי הנפוץ אצלם הוא רבנים דל"ים. התפישה החינוכית מבוססת על כך שהחילוני עדיף מהד"ל. כי החילוני לא מתיימר לדבר בשם התורה. זו תפישה יסודית. לא רעיון בר-חלוף. ראה מה קרה בכנסת הקודמת איך התחבר דרעי ואייכלר עם אחמד טיבי על חשבון המתנחלים. ראה את הארסיות של העיתונאים. תקרא קצת עיתונות וספרות חרדית. דבר עם אנשים ברחוב. גם החיוני רואנה בהם הנציגים האותנטיים של היהדות. ואל תחשוב שזה פוסח על חרד"לים.
המשך 13:18 19.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חן קורקוס
יש להבחין, הם מפנים את הגב לציונות ולפשרנות , וגם, לא כמו שהיה פעם היום יש יותר פתיחות, אבל עדיין גם להם יש הרבה מה לשפר בנידון...
14:48 18.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קובי
אני שמח ומודה לך על שהגבת תנאי קודם לכל שיח ציבורי בינינו הוא שתיפרדו קודם למעשה מהחיבור העורקי עם החילוניות הישראלית - ממנה אנו מתרחקים כמו מחומר נפץ. כולי תקווה שהחרדלים...
אני שמח ומודה לך על שהגבת תנאי קודם לכל שיח ציבורי בינינו הוא שתיפרדו קודם למעשה מהחיבור העורקי עם החילוניות הישראלית - ממנה אנו מתרחקים כמו מחומר נפץ. כולי תקווה שהחרדלים מכל הסוגים אכן בכיוון הזה וזה מה שמפחיד כל כך מגזרים רבים אצלכם... בכלל נראה שאינכם פוחדים מכלום חוץ מהמושג "התחרדות"... לאן הגענו... גדולי התורה מנהיגינו ישמחו ליצור שיח איתכם אחרי שסכנה זו לא תהיה כבר, או שיח אישי פרטי עם כל יהודי שיבקש ללמוד את דרכינו. אם יש בכם אנשים שאינם פוחדים מחשיפת ושנוי הטעות הרת האסון שבשיטה הדתית לאומית שתוצאותיה דרדרו משך השנים רבבות בניכם ובנותיכם - הם הכתובת לשיח זה מול גדולי התורה מנהיגינו. היה שלום!
המשך 12:21 18.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קובי
אין כלום משותף בינינו כל עוד החילוניות זורמת בעורקיכם - לא נשתתף בשום דבר יהיה מה שיהיה להיפך, נסמן אתכם בצבע כתום זוהר כדי שצעיריינו ידעו להיזהר מחברות עמכם והידבקות...
אין כלום משותף בינינו כל עוד החילוניות זורמת בעורקיכם - לא נשתתף בשום דבר יהיה מה שיהיה להיפך, נסמן אתכם בצבע כתום זוהר כדי שצעיריינו ידעו להיזהר מחברות עמכם והידבקות מתחלואיכם. תחזרו ללפיד. שם מקומכם.
המשך 12:14 18.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא חרדית בעליל
ולדעתי החלק החשוב שלו. הוא שומר עלינו לא להתרחק יותר מדי החוצה. זכורה לי קהילה קונסרבטיבית בארה"ב שחיפשה לה תמיד רב אורתודוכסי, לשאלתי מדוע אמרו: הוא שומר עלינו שלא נתרחק...
ולדעתי החלק החשוב שלו. הוא שומר עלינו לא להתרחק יותר מדי החוצה. זכורה לי קהילה קונסרבטיבית בארה"ב שחיפשה לה תמיד רב אורתודוכסי, לשאלתי מדוע אמרו: הוא שומר עלינו שלא נתרחק יותר מדי. ותחשבו על זה
המשך 09:43 18.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חן קורקוס
ולכן אני אומר שאם אתה דבק בצדקת הדרך, תיצור שיח כנה עם מישהו אחר שלא הגיע למסקנות שלך, דבר נוסף ידוע כבר שהציבור הסרוג בגדול הוא שני ציבורים, ליברלי וחרדלי,...
ולכן אני אומר שאם אתה דבק בצדקת הדרך, תיצור שיח כנה עם מישהו אחר שלא הגיע למסקנות שלך, דבר נוסף ידוע כבר שהציבור הסרוג בגדול הוא שני ציבורים, ליברלי וחרדלי, אתה התייחסת רק לצד אחד, אני במאמרי מנסה ליצור שיח אמתי וכנה לקרב ולהתקרב. יש תמיד מה ללמוד מכל ציבור אפילו הרחוקים, כמו יישוב ארץ ישראל, הגנה על הארץ מסירות נפש, חסד ועוד
המשך 22:16 17.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מגיד
צר לי עליך אבל אין ביכולתך להתמודד מול הערכים והתורה שמייצגים הדתים לאומים אז אתה בוחר לברוח מההתמודדות. לי אישית יש משותף רב יותר עם החרדים אבל לא עם חרדים שכמוך....
19:09 17.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
18:54 17.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כסף ועוד פעם כסף נציג אגודת ישראל בתל אביב מורגנשטרן שהיה יושב-ראש דירקטריון חברת עתידים השאיר תחנת הדלק פתוחה בשבת. נציגי השבת בתל אביב היום נפתלי לוברט לא מעניין אותו...
כסף ועוד פעם כסף נציג אגודת ישראל בתל אביב מורגנשטרן שהיה יושב-ראש דירקטריון חברת עתידים השאיר תחנת הדלק פתוחה בשבת. נציגי השבת בתל אביב היום נפתלי לוברט לא מעניין אותו השבת רק תקציבים רץ לבחירות על שם ת״א השבת השבת השבת השבת אבל נוסע שבת לא עלה במועצת עיריית תל אביב לא אפילו פעם אחד. נציגי יהדות התורה והשבת בירושלים לא פרשו אפילו פעם אחד על השבת ממועצת עיריית ירושלים אולי פעם אחד שדיברו על השבת הם הצביעו ביחד עם ראש העיר מחלל השבת. בנימין שרנצקי נציג יהדות התורה והשבת ויה הנציג מטעם השבת שהצביע ביחד עם שלמה להט בעד פתיחת מסגד חסן בק ביפו תמורת תקציב לסמינר שרנצקי בתל אביב. אולי שיגיע לבריסק ואז סולוביציק ילמד איך מקבלים אדם כמוהו, למה היה ביקור ממלכתי בישיבות חרדים? כמו ביקור נשיא המדינה, שפתח הבוקר את שנת הלימודים בחינוך החרדי בביקור בתלמוד תורה 'דיברות משה' בשכונת הר נוף, ישיבת חברון וכו' אוי לאותה בושה - במקום להביא גדולי תורה מוסר וחסידות, הביאו מחללי שבת, אוכלי נבלות וטריפות ביום הכיפורים, בועלי נידות, מרבים ממזרים, "נואפים" משומדים, ערב=רב, עמלקים, שונאי הקב"ה ותורתו, "ציונים ארורים" וכו' לאן הגענו? תגידו לי, את זה מראים לילדים צעירים? במי מתגאים? במחללי שבת? באוכלי נבלות וטריפות? איך מעיזים נגד ד' ית? מי שמבקשים לחנך את ילדי ישראל החרדים להביא ביום הראשון של הלימודים דמויות של היטלר יש להם להתביש, מדובר במי שהם כל כך רחוקים מיהדות, ומשמירה על המצוות, מדובר במי שהם מחללי שבת בפרהסיא, במי שהם אוכלי נבלות וטריפות, בועלי נידות ברבים בלי שום בושה, מגייסי בני ישיבה לצבא השמד והניאוף כידוע לבית זונות הכי גדול במדינת איזראל, אותם מראים לילדים כבר ביום הראשון של החיידר? ומה יביאו לילדים בהמשך השנה כדי לקלקל אותם??????? או שמא היו צריכים להביא רבנים ואנשים חשובים צדיקים שלילדים יהיה ממי ללמוד? התירוץ היא בגלל שנציגי החרדים, ביחד עם רבניהם ומנהיגים, הם רשעים צרורים, פושעים, רוצחים, מגלים פנים בתורה שלא כהלכה, שונאי השם יתברך, שונאי הדעת, הדבר היחידי שחשוב להם היא הכסף של עוכרי ישראל של הציונים החילונים, כסף של שמד. זה פני היהדות החרדית היום, שנציגים חרדים שחיים כמו בהמות, לא איכפת להם מהקב"ה ושהם עושים פשע, כמו נציגים המבקשים להתחנף לראש העיר החילוני, ולנשיא המדינה החילוני, שהביא אותם לחיידר חרדי, והרסו בכך את החינוך כבר ביום הראשון, ומי יודע מה יהי ההמשך, עד כי בסוף השנה נזכה שהילדים האלו יהיו משומדים לגמרי ח"ו, בהסכמת המנהיגים עבור "כסף השמד" רק כסף חשוב להם!!!!!! הם אינם הדמויות ממי שיש ללמוד? עדיף שילדים טהורים אינם רואים אותם כלל ולא יודעים מי הם, [הלא אסרו רבותינו להסתכל בפני אדם רשע] במיוחד בימים אלה של חודש -א-ל-ו-ל- כשנשיא המדינה הכתים את עם ישראל כולו בכתם שלא הוכח עד היום שיהודי שרף את הילד הערבי, וראש עיר י-ם שמחלל את קדושתה של ירושלים בגאוה ובשמחת הלב, בצורה הכי פרועה למשל ע"י מצעד הניאוף, וחילול שבת מתוך אכזריות, יודע רבונו ומתכון למרוד בו!!! וכו'.
המשך 18:12 17.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר